Charlie probeert op zijn eigen manier vat te krijgen op de wereld van dates, familiedrama's, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen.

Op zijn eigen unieke, aandoenlijke en aangrijpende manier vertelt Charlie zijn verhaal aan de enige persoon die hij vertrouwt.

Aan jou.

Charlie probeert op zijn eigen manier vat te krijgen op de wereld van dates, familiedrama's, seks en drugs. Gelukkig heeft hij vrienden die hem hier af en toe bij helpen.<…

Aan jou.

The perks of being a wallflower

Je hebt een relatie, doet ‘Truth or dare’ en moet het mooiste meisje in de kamer zoenen. Maar je bent niet verliefd op de persoon met wie je een relatie hebt. Dit is een scène waarin Charlie, de hoofdpersoon in deze film, zich in deze positie bevindt. Beeld je eens in wat je dan zou moeten doen. Zou je je relatie zoenen omdat dat logisch is, of zou je de persoon zoenen die je oprecht het mooiste vind? De hoofdrol wordt gespeeld door Logan Lerman en is geregisseerd door de Stephen Chbosky, die onder andere ‘Wonder’ en ‘Beauty and the beast’ heeft geregisseerd. Ik zelf vind deze film wel leuk, ik vind de film niet geweldig omdat er nogal veel in wordt gezoend. Ik zelf ben niet zo van dat kleffe gedoe maar dat is mijn mening.

In de film komt heel veel liefde voor. Je ziet dat charlie al zodra hij haar tegenkomt, valt voor sam en duidelijk verliefd is. Mary-elizabeth raakt verliefd op Charlie, Charlie gaat akkoord met de relatie met Mary. Des al niet te min blijft Charlie aan Sam denken. Naast de liefde voor Sam houd hij ook enorm veel van zijn, helaas op ongelukkige wijze, gestorven tante. Ook heeft hij een ‘vriend’ waar hij naar schrijft en waar hij zijn hart kan luchten. Hij heeft die vriend nog nooit gezien. maar schrijft wel brieven naar hem. De liefde is heel ingewikkeld en al helemaal in deze film. Dit komt door de als eerst beschreven situatie, maar ook omdat patrick een vriend heeft maar alsnog charlie zoent. Op het gegeven moment spelen ze op een avond ‘Truth or Dare.’ Charlie krijgt als Dare dat hij het mooiste meisje in de kamer moet kussen, omdat hij een relatie heeft met Mary-Elizabeth verwacht iedereen dat hij haar gaat kussen. Hij heeft natuurlijk nog steeds een stiekeme crush op Sam en dus kust hij Sam en niet Mary-Elizabeth. Iedereen is in shock en hij zelf weet niet meer waarom hij dat deed. Ik vind dit een hele boeiende scène omdat er een ruzie ontstaat en Charlie zich meteen weer kut voelt.

Charlie heeft ook een post-traumatische stress stoornis (PTSS). Die stoornis komt omdat hij vroeger een tante had. Hij is jarig rond kerst en zijn verjaardag en zijn tante ging weg om een cadeau te halen voor hem. Terwijl zij onderweg was is zij aangereden en daardoor overleden. Charlie heeft hierdoor al zijn hele leven last van flashbacks naar die avond en voelt zich schuldig aan de dood van zijn geliefde tante. Dit komt best wel mooi terug in de film. Het gaat op het gegeven moment zo ver dat hij alleen thuis is en zijn zus belt om te vragen of hij echt schuldig is. Hij komt wel vaker in zo’n situatie, die hij als ‘getting bad’ beschrijft. Deze keer is wel een stuk erger dan eerst. Zijn zus vertrouwt de situatie niet die zich aan de andere kant van de lijn bevindt en vraagt een vriendin om te politie naar charlie te sturen. Je ziet dat Charlie nog wel de telefoon aan zijn oor heeft maar niet meer luistert naar het geschreeuw van zijn zus. Je ziet dan een over-shoulder shot waarin hij langzaam door de keuken naar het aanrecht loopt waar een enorm mes ligt. Dan is het even zwart. Na een aantal seconden zie je de politie zijn huis binnentrappen en het huis doorzoeken. Hij heeft het uiteindelijk overleeft en zit dan in een kliniek om zijn problemen die hij heeft door de PTSS de bestrijden. Ik vind de scène waarin hij zelfmoord lijkt te plegen super tof om te zien, omdat het in combinatie het over-shoulder shot het eruit ziet alsof je zelf op dat mes afloopt.

De vriendengroep waar Charlie na wat pijn en moeite bij komt bestaat dus uit de introverte Charlie. De mooie en door Charlie aanbeden Sam. Patrick zit erin, hij doet in het begin een docent na en wordt ‘nothing’ genoemd. Ook heeft Patrick een stiekeme relatie met de aanvoerder van het football team. En de punk-boeddhistische Mary-Elizabeth waarmee hij uiteindelijk een relatie krijgt. Charlie is wat liefde betreft nog niet ver ontwikkeld en wordt daardoor heel ongemakkelijk op het moment dat hij samen met Mary in haar huis is en zij een beetje klef gaat doen. Je kan zien dat zij uiteindelijk seks wilt met Charlie, terwijl hij juist heel ongemakkelijk daarvan wordt. Dit snap ik wel, Charlie is in zichzelf en is dus niet gewend om zo veel lichamelijk contact te maken met iemand anders. Wel heeft hij op kerstavond een gesprek met Sam over dat Sam haar eerste kus had met de baas van haar vader toen zij zelf nog maar 12 jaar was. Ze kust Charlie omdat ze wilt dat zijn eerste kust is met iemand die van hem houdt. Hij krijgt ook een typemachine van haar waar hij haar heel erg dankbaar voor is. Ik vind dit stuk best fascinerend om te zien omdat Charlie wel wilt zoenen met Sam, maar eigenlijk het niet durft.

Ik vind dus de film heel interessant, maar het mag wel iets minder klef van mij. Ik geef deze film wel ⅘ sterren omdat de edits heel erg goed zijn gedaan. Ook vind ik dat de film een heel goed beeld geeft van wat Charlie doet en hoe hij denkt. Dat zijn voor mij de pluspunten en, zoals al eerder vermeldt, vind ik het kleffe gedoe niet zo. Maar verder is de film heel erg duidelijk dus daarom de ⅘ sterren. Ik denk dat de film vooral geschikt is voor mensen tussen de 12 en 18 jaar oud. Het is wel een goede film om te zien omdat het ook wel controversiële en heftige onderwerpen aan bod brengt op een vrij laagdrempelige manier. Het zet je wel aan het denken dat dit soort situaties prima zouden kunnen ontstaan in je eigen omgeving en ook laat het je nadenken betreffende de verhalen achter bepaalde gewoontes. Bedankt voor het lezen van mijn recensie. Groetjes Nathan.

De recensie gaat verder na deze boodschap.