Beoordeling 6
  • 4e klas vmbo | 814 woorden
  • 14 november 2012
  • 14 keer beoordeeld
Cijfer 6
14 keer beoordeeld

De film gaat over een jongen Jamal Malik die in een uitzending Weekend Miljonairs mee speelt en tijdens de film word er vragen gesteld. Het verhaal wordt verteld vanuit drie verhaalperspectieven. Je ziet Jamal’s leven vanuit kind zijnde. Hij is een paria die het moeilijk heeft en woont in een sloppenwijk, als kind zijnde wordt zijn moeder vermoord en moet hij met zijn broer, Salim,  zien te overleven. Jamal en zijn Salim worden opgevangen door een man. Ze moeten gaan zingen voor hem ,maar Jamal ziet dat ze hele andere dingen doen met de jongens, namelijk blind maken, zodat ze meer waard zijn voor kinderarbeid. Jamal knijpt met Salim er tussen uit en zijn Jamal’s vriendinnetje Latika laten ze achter. Ze reizen verder en worden ouder. Salim komt in een criminele circuits. Jamal gaat zoeken naar Latika en hij vind haar toevallig in een prostitué buurt. Ze vluchten en gaan naar Salim, Jamal word door Salim uit hun hotelkamer gestuurd, omdat hij de baas is. Jamal heeft een baantje gekregen bij een callcenter en brengt daar de koffie rond. Hij krijgt een gelegenheid om met de callcenter Latika te bellen, maar weet haar achternaam niet. Hij belt daarmee zijn broer en gaat bij hem op bezoek. Zijn broer krijgt veel problemen en gaat weer zoeken naar Latika.

Tijdens de film word geswitcht tussen de drie verhaalperspectieven. Tijdens de werk tijd bij de callcenter wordt hij uitgenodigd voor Weekend Miljonairs. Door zijn levenservaringen weet hij veel antwoorden en gaat steeds meer geld verdienen. Tijdens de pauze schrijft de quizmaster een verkeerd antwoord op de spiegel, namelijk B. De spelshow gaat door, maar hij kiest een ander antwoord en hij heeft het goed. De show is voor die dag afgelopen en Jamal wordt opgepakt door de politie en word ondervraagt hoe hij als een arme jongen weet aan de antwoorden. Hij legt uit hoe hij er aankwam en het verhaal gaat verder naar de zoektocht naar Latika.

Ik vond de film wel spannend, omdat er veel scènes waren van Jamal’s jeugd en wat hij dan heeft mee gemaakt. Dit was mooi gecombineerd met de scènes uit de geld show en wanneer dat ie bij de politie zit. Je wil weten waarom hij is opgepakt en hoe hij aan de antwoorden van de show komt. Ook  zijn broer deed vreemd, hij gaat  Latika zoeken, maakt tevergeefs  veel mee, dat is wat de film extra spannend maakt. Ook omdat de film afspeelt in een aparte situatie en plaats.

Je moet deze film een keer gezien hebben, want het is een spannende film en heeft drie interessante verhaalperspectieven .

• - Ik vond de verhaalperspectief van uit dat Jamal jong was spannend en vooral interessant, want ik kwam te weten hoe waarom hij is gepakt door de politie. Hij maakt veel mee en dat hou je het hele verhaal bezig.
  • - Je volgt hem wanneer hij is opgepakt.. Je ziet hoe het leven in een gedeelte India is.
  • -Ook is een verhaal lijn dat Jamal in de geld spel show zit, zeer unieke kans voor hem als een mens in de laagste status in India.

Natuurlijk is het verhaal geromaniseerd, dus niet alles werkelijkheid, maar dat maakt het verhaal spannend. Een minpuntje aan de film vind ik dat je zomaar over flits naar andere verhaalperspectief. Ik zag het niet zo snel dat het weer een andere tijd was, maar op het laatst kom je te weten wat de perspectieven met elkaar te maken hebben, daardoor word het wel een betere film, dan een film waar ze alles aan elkaar vast plakken zonder enig verband of een film met een simpele vorm met een verhaalperspectief. Hier is een goed gekozen, maar als je een beetje meer duidelijk maakt in welke verhaalperspectief de film switch. Ik ben positief over deze film, je moet een keertje te kijken. Het verhaal is goed, mooi beeld en geluid , spannende opbouw en goede acteurs.

Ik geef deze film 3 sterren
Verdiepingsopdrachten:

1)      A. Volgens mij zien sloppenwijken er uit als bij elkaar geraapte materialen. Mensen vertrekken uit hun dorpen, omdat anderen zeggen dat je in de stad beter werk is. Ze komen aan en hebben niks. Van de regering mogen ze wel in de buiten gebied een hut te maken. Voor zonsopgang hebben ze de tijd om een sloppen huis te bouwen met de materialen in de buurt. Het zijn vaak afval van bouw en andere spullen. Die ‘huizen’ staan bij elkaar in een soort wijk dus allemaal hutten van hout en golfplaten.

2)      B. Dat ze alles moeten afbreken of ze moeten gaan vertrekken, de huizen gaan weg.