• 6 april 2004
  • 40 keer beoordeeld
Cijfer 6.9
40 keer beoordeeld

1. Algemene gegevens: Regisseur: Peter Jackson
Jaartal: 2003
Land van herkomst: De film is gemaakt in Australië. Hoofdrolspelers: Elijah Wood, Billy Boyd, Dominic Monaghan, Sean Astin, Ian McKellen, Ian Holm, Viggo Mortensen's, Orlando Bloom, Liv Tyler, Christopher Lee, Cate Blanchett, Sean Bean, John Rhys-Davies, Andy Serkis, Bernard Hill's, Brad Dourif, Hugo Weaving's, Miranda Otto's, Karl Urban, John Noble, David Wenham
Genre: science fiction
2. Plot: De film gaat over de het land midden-aarde dat in een crisis verkeert. De duistere macht is weer op komst maar om absolute macht te krijgen heeft hij nog een ring nodig. Die heeft Frodo in bescherming. Zijn taak is om de ring zo snel mogelijk naar de vuurberg te brengen en hem daar voorgoed te smelten. Samen met de andere “goede wezens”staat hij voor de taak deze missie te voltooien. 3. Middelen: De hele film wordt gepresenteerd als een soort sprookje. Voor het gebied hebben ze het vaste land van Nieuw Zeeland en Australië genomen omdat het landschap daar zeer gevarieerd is. Hiermee konden ze verschillende “landen uitbeelden”. Door de belichting in de hele film vrij donker te houden hebben de makers het duister een extra nadruk gegeven. Aan het einde als de ring is verbrand licht het weer op. De personen waren duidelijk gegrimeerd. Zo waren de monsters zo goed dat ze er een oscar voor hebben gewonnen. Ze hielden tijdens de hele film een zwoele of soms felle sprookjesachtige muziek. 4. Personages: De belangrijkste personages zijn: Frodo: Frodo heeft de taak de ring naar de vuurberg te brengen en hem daar te verbranden voor de duistere macht hem in handen krijgt. Sam: Beste vriend van Frodo en reisgenoot tijdens de gehele zware reis. Zonder Sam zou het Frodo niet gelukt zijn. Gollum / Smiegel: Oud meester over de ring. Hij leid Frodo en Sam richting de voorberg maar heeft plannetjes om ring te pakken te krijgen. Aragorn: Is de leider van de strijd tegen het kwaad. Zo krijgt hij hulp van verschillende volkeren. Gandalf. De Gandalf de Witte. Na zijn terugkomst is Gandalf veranderd in een witte tovenaar met veel macht. Hij helpt mee in de strijd. Deze personen kwamen tijdens de hele film voor en hadden het ook steeds over elkaar als ze elkaar niet zagen. D.m.v. flashbacks bespraken ze de goede oude tijden. Zo kwam je ook meer over de personen te weten. 5. Thematiek en interpretatie Het belangrijkste thema van de film is het duister dat ver naar boven komt d.m.v. de vele donkere scènes e.d. Ik heb een deel van het boek gelezen voor ik de film zag en had dus al een eigen beeld over de mogelijke film. Nu werd er wel gezegd dat de regisseur een algemeen beeld probeerde te stellen naar de hand van de meningen van experts”, maar toch vond ik de film heel anders dan verwacht. Daarom denk ik dus ook dat de regisseur zijn eigen beeld creëerde. 6. Boeiende werking. Wat mij zo boeide is de overtuiging waarmee de film is gemaakt. Bij veel films heb ik echt zoiets van “Goh, je kunt wel zien dat dit geacteerd is!”. Bij deze film zit je zo goed in het verhaal dat de tijd voorbij zoeft. (zelfs terwijl de film 3,15 uur duurde) Door middel van overdrijving lijkt alles in de film nog machtiger. Dit is werkelijk fantastisch. Wat ik zelf minder boeiend vond waren de scènes met familiecrises. De hele film is grotendeels hartenloos en dan komt er zo’n klein stukje tussendoor om weer rust te zoeken. Dit is misschien rustiger maar boeit mij op zich niet.
7. Camerawerk en montage. De scènes die mij het meest bijgebleven zijn, zijn de scènes waarin de grote gevechten plaats gaan vinden. De geweldige opmars van legers komt dan opdraven. Bij deze scènes kwam de camera bijna niet te pas omdat het overgrote deel ervan op de computer is gemaakt en gemonteerd. 8. Recensie. Ik vind dat dhr. Jackson zeer goed is geslaagd in het verfilmen van het boek. Hij heeft d.m.v de goede opbouw en grime de wereld dat een haast bestaand iets gemaakt. De kleding past ook erg goed in de tijd waarin de film zich afspeelt. Al met al, samen met goede acteurs vormen een goed geheel. Mijn totaaloordeel luid dus ook: “Een goede film, zeker de moeite waard om naartoe te gaan. Het is alleen niet verstandig de film te kijken als je de vorige delen niet hebt gezien.” Ik heb op de volgende pagina een recensie staan met daaronder mijn mening daarover
The lord of the rings: the return of the king
BART VAN DER PUT
Op zijn ranch tussen de heuvels van Californië ploetert George Lucas voort om het derde deel uit zijn Star Wars-sage tot een ongekend spektakel te maken. Al het digitale vernuft zal worden aangewend om de moeder aller veldslagen op het doek te toveren. Intussen is de rest van de wereld volledig in de ban van de ring. Vandaag gaat The lord of the rings: the return of the king in première, en enig medelijden met George Lucas is gepast. De moeder aller veldslagen vormt namelijk de grootste attractie van het derde en laatste deel uit de monumentale verfilming van J.R.R. Tolkiens romancyclus. Het mag worden uitgesloten dat Lucas en consorten de prestaties van regisseur Peter Jackson en zijn medewerkers zullen overtreffen. Het beleg van Tolkiens vesting-stad Minas Tirith herinnert aan de enerverende veldslag op een ijsplaneet uit The empire strikes back (1980), de tweede en beste Star Wars-film. De goeden nemen het met de moed der wanhoop op tegen een enorme overmacht, die voorzien is van reusachtige olifanten, trollen en vliegende draken. Even laten Jackson en zijn trucagedivisie hun spierballen zien: in een adembenemende opname vliegen we met een draak over een stadsmuur die door monsterlijke trollen tot puin geslagen wordt. En dan is daar plotseling een verstild moment, waarin tovenaar Gandalf zich met zalvende woorden over een doodsbange hobbit ontfermt. Die combinatie van verbluffend spektakel en goed getroffen emotionele momenten maakt The return of the king tot een film als geen andere. Net als bij de voorganger dwingt het epische verhaal Jackson er toe tussen drie gescheiden groepen helden heen en weer te snijden. Dat wreekte zich bij The two towers vooral in de merkwaardige afwisseling van imposante krijgshandelingen met lichtvoetige scènes rond de sprekende boom Treebeard. In de opvolger doet dat probleem zich niet voor: de hobbits Frodo en Sam begeven zich met een verrassend verbeterde Gollem in een angstaanjagende hel, terwijl ook in de rest van Midden-Aarde de pleuris uitbreekt. Alle personages kijken de dood in de ogen, en dat levert na de zes voorgaande uren die we met hen doorbrachten een even overdonderende als aangrijpende film op. Dat we er tegen het einde van The return of the king meer dan negen uur The lord of the rings op hebben zitten, is te merken: Jackson trekt zo veel tijd uit voor de afwikkeling, dat de bitterzoete slotakkoorden excessief aandoen. De vraag rijst of het niet beter was geweest het einde in te korten en meer aandacht te besteden aan de ontwikkeling van sommige personages. Het lot van booswicht Saruman blijft ongewis, en dat wringt na diens grote aandeel in de voorgangers. Even raadselachtig is de uitkomst van de driehoeksverhouding rond de terugkerende koning Aragorn. Het staat vast dat dergelijke vragen met de komst van een derde extended edition dvd beantwoord zullen worden, maar daar schiet de bioscoopbezoeker voorlopig niets mee op. Ondanks de bezwaren maakt het sluitstuk van Jacksons meesterwerk grote indruk, zeker in vergelijking met de holle bombast van George Lucas of de recente Matrix-films. Het moet raar lopen wil The return of the king niet de als de meest succesvolle tranentrekker sinds Titanic de geschiedenisboekjes in gaan. (bron: www.parool.nl ) Ik vind deze recensie kloppend en ik geef dhr. v/d Put gelijk in het feit dat de bioscoopbezoekers veel missen als ze de extended dvd edition niet zien. Zo heb ik daarvan deel 2 dat alleen al 3 kwartier langer is dan de normale film. Al met al zijn we ongeveer even positief wat aangeeft dat ik niet als enige zo denk over deze prachtige film. 9. Reflectie: Mijn verwachtingen voor deze film waren hoog. Dit kwam mede doordat ik de vorige delen ook al had gezien en die erg goed vond. De verwachtingen kwamen eigenlijk nog weer boven verwachting ui omdat het toch wel eens het beste deel kon zijn naar mijn mening. Ik vond de hele film erg mooi, maar vooral de veldslagen waren erg indrukwekkend. Ik voelde (vooral tijdens de gevechtsscènes) een gevoel van opwinding. Ik vond de film goed omdat de film zo echt lijkt. Dat sleept je totaal mee in het verhaal. Er komen jammer genoeg geen delen meer van the lord of the rings uit, anders was ik zeker gegaan. Ik was meestal niet zo dol op films maar dat is de laatste tijd sterk aan het veranderen, mede door deze films.