• 4e klas havo | 1298 woorden
  • 7 februari 2009
  • 8 keer beoordeeld
Cijfer 4.1
8 keer beoordeeld

Mijn recensie over de film “Pride and Prejudice”
Pride and Prejudice is een 127 minuten durende film, waarbij de regisseur het publiek wil boeien door de thema’s liefde en drama te gebruiken als basis. Origineel is Pride and Prejudice een titel van een boek. Dit boek is al eerder verfilmd geweest, maar dat was niet zo’n succes. Nu hebben ze hem nog een keer verfilmt, of het deze keer wel een succes wordt? Voor mij is het al een groot succes! Maar ik weet natuurlijk niet wat andere mensen ervan denken. Het is de regisseur in ieder geval gelukt om mij te boeien met deze film.

Nu zal ik een samenvatting schrijven van de film...

5 zussen (Elizabeth ofwel Lizzie( gespeeld door Keira Knightley), Jane ( gespeeld door Rosamund Pike), Lydia (gespeeld door Jena Malone), Mary ( gespeeld door Talulah Riley) en Kitty ( gespeeld door Carey Mulligan) leven in het einde van de 18e eeuw. Als hun moeder( gespeeld door Brenda Blethyn) op een dag met het grote nieuws komt, dat Mr. Bingley, een rijke vrijgezel, naar hun dorp toekomt en daar een tijdje zal verblijven, zijn de zusters in rep en roer. Ze zullen Mr. Bingley ontmoeten op het bal. De zusters zitten in spanning, want Mr. Bingley zal een van hun gaan kiezen om zijn vrouw te worden. Eigenlijk weten ze al dat Mr. Bingley voor hun knappe dochter Jane zal kiezen, maar dat mag de pret niet drukken. Zo gaan de zusters dus naar het bal. Dan komt Mr. Bingley de balzaal binnen, maar hij is niet alleen. Hij heeft zijn zuster bij en ook een vriend van hem(Mr. Darcy gespeeld door Matthew Macfadyen). Als ze de balzaal verder inlopen valt Mr. Darcy’s oog meteen op Lizzie. Het feest gaat weer verder door als de eregasten doorgelopen zijn. Mr. Bingley vraagt Jane ten dans. Ze dansen de hele avond en stiekem worden ze dan al verliefd op elkaar. Lizzie vraagt die avond Mr. Darcy ten dans, maar deze weigert omdat hij zegt niet te dansen. Lizzie vind het jammer, maar maakt er zich verder niet zo druk om en gaat vrolijk verder feesten. Lizzie en Mr. Darcy hebben vaak oogcontact die avond en je voelt er dan al iets opbloeien. Na het feest gaan de zusters weer naar huis. Het blijkt wel dat Jane en Mr. Bingley verliefd op elkaar zijn. Een paar dagen na het feest krijgt de familie een brief waarin Jane wordt uitgenodigd om bij Mr. Bingley te komen dineren. Zo gaat Jane naar Mr. Bingley. Onderweg vat ze kou en ze wordt dan ook ziek als ze daar is. Mr. Bingley staat erop dat ze beter wordt in zijn verblijf plaats. Zo verblijft Jane dus een tijdje daar in het huis. Lizzie komt Jane opzoeken, omdat haar zus erg veel voor haar betekend. Daardoor komt ze weer in contact met Mr. Darcy. Ze praten best veel met elkaar en je voelt de gevoelens weer opbloeien. Als Jane weer beter is gaan ze weer naar huis. Intussen doet Mr. Collins Lizzie een aanzoek. Deze weigert en dat vind haar moeder verschrikkelijk. Haar vader steunt haar en daardoor vindt haar moeder het ook wel goed. Een paar dagen daarna krijgen ze een brief thuis met de mededeling dat Mr. Bingley vertrokken is naar Londen. Jane is er helemaal kapot van, want ze dacht dat hij haar ten huwelijk zou gaan vragen. Lizzie vind het maar raar. Lizzie komt erachter dat Mr. Darcy ervoor gezorgd heeft dat Mr. Bingley weer naar huis ging en ze is dan ook boos op hem. Ze heeft van Mr. Wimbley gehoord hoe Mr. Darcy in elkaar zit en daar schrikt ze toch wel van. Als ze op een dag weer bij Mr. Darcy thuis is en ze weer weggaat, begint het onderweg te regenen. Lizzie gaat snel ergens schuilen en ineens komt Mr. Darcy aangehold om daar ook te gaan staan. Ze raken weer aan de praat en Mr. Darcy doet Lizzie een aanzoek, maar Lizzie weigert deze omdat ze hem niet eerlijk vind. Mr. Darcy legt uit waarom hij Mr. Bingley geadviseerd heeft terug te gaan, maar Lizzie is zo kwaad dat ze zegt dat hij wel de laatste persoon zou zijn met wie ze zou trouwen. Ze loopt kwaad weg, op weg naar huis. Lizzie zit er toch wel mee, omdat ze eigenlijk wel verliefd is op Mr. Darcy. De familie stuurt Jane naar Londen, om daar een beetje bij te komen. Lizzie gaat met een paar familieleden op reis en ze komt uiteindelijk uit bij het huis van Mr. Darcy. Ze probeert eerst te regelen dat ze daar niet aangaan, maar haar familieleden staan erop dat dat wel gebeurt. Daar aangekomen gaat ze een beetje rondneuzen en dan hoort ze opeens piano muziek. Ze gaat nieuwsgierig staan te gluren door een deuropening en ziet daar een vrouw piano spelen. Dan komt ineens Mr. Darcy er ook bijstaan en vliegen die vrouw en Mr. Darcy elkaar in de armen. Lizzie maakt per ongeluk geluid en daardoor ontdekt Mr. Darcy dat ze daar staat te gluren. Lizzie is zo geschrokken toen ze Mr. Darcy met dat meisje zag, dat ze snel wegrent naar een soort van balkon. Mr. Darcy komt haar achterna en verklaart haar opnieuw zijn liefde voor haar. Lizzie raakt hiervan in de war, dan roept haar moeder haar en lopen ze samen weer naar binnen. Als Lizzie en haar familieleden weer thuis zijn, komt er een bericht dat het jongste zusje gaat trouwens met Mr. Wimbley. De familie schrikt ervan, maar de moeder is blij en trots. Jane komt ook weer thuis en is nu over de grootste klap heen. Na een tijdje komen Mr. Bingley en Mr. Darcy aangelopen. Iedereen is erg verbaasd en verrast, want ze hadden hun zeker niet meer verwacht. Mr. Bingley vraagt Jane ten huwelijk en Jane accepteert zijn aanzoek maar al te graag. Als Lizzie die nacht niet kan slapen, gaat ze een stukje lopen. Ineens komt Mr. Darcy van veraf aangelopen. Ze wacht tot hij bij haar is en dan gaan ze samen praten. Mr. Darcy verklaart uiteindelijk nog een keer zijn liefde aan Lizzie, nadat hij had verteld dat hij Mr. Bingley en Jane weer samen gebracht had, speciaal voor haar. Ook had hij ervoor gezorgd dat Mr. Wimbley en haar jongste zusje gingen trouwen. Daardoor ziet Lizzie in hoe hij werkelijk in elkaar zit en uiteindelijk accepteert Lizzie zijn aanzoek dan ook. Dan gaan ze haar vader overtuigen dat ze met elkaar mogen trouwen. Haar vader twijfelt eerst wel, maar als hij ziet dat zijn dochter echt van Mr. Darcy houdt, stemt hij toch toe. Lizzie en Mr. Darcy zijn erg blij en gelukkig, ze vliegen elkaar om de hals. Dan is de film afgelopen.

Het verhaal speelt zich af aan het einde van de 18e eeuw. Dat is te zien aan de klederdracht, maar ook aan de locaties waar de film zich afspeelt. Het verhaal speelt zich af in Engeland. Dat is ook wel te horen aan het accent van de spelers.

Ik vond het een hele mooie film, doordat Mr. Darcy en Lizzie uiteindelijk toch bij elkaar komen, nadat er toch wel veel gebeurt is. Ik vond het vooral ook heel mooi, omdat ik het zo leuk en lief vond dat Mr. Darcy zijn liefde verklaarde aan Lizzie. Deze film heeft wel indruk op me gemaakt en toen hij afgelopen was had ik nog de hele avond een raar gevoel. Zo’n indruk had het op me gemaakt.

Ik vind dus dat de regisseur er zeer goed in is geslaagd, om deze film boeiend te maken. Ik vind deze film dan ook een echte aanraden, voor mensen die graag naar zwijmelfilms kijken.

Regisseur: Joe Wright
Producent: Tim Bevan, Eric Fellner, Paul Webster