Gezocht: VWO'ers uit de 4e/5e met N&T of interesse in techniek. Doe mee aan een online community over een nieuwe studie en verdien een cadeaubon van 50 euro!

Meedoen

Dans

Beoordeling 5.4
Foto van een scholier
  • Opstel door een scholier
  • Klas onbekend | 1678 woorden
  • 24 augustus 2009
  • 17 keer beoordeeld
  • Cijfer 5.4
  • 17 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
ADVERTENTIE
Ga jij de uitdaging aan?

Op EnergieGenie.nl vind je niet alleen maar informatie voor een werkstuk over duurzaamheid, maar ook 12 challenges om je steentje bij te dragen aan een beter klimaat. Douche jij komende week wat korter of daag je jezelf uit om een week vegetarisch te eten? Kom samen in actie!

Check alle challenges!
Inleiding
Muziek en dans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er zijn wereldwijd ontelbare soorten muziekstijlen en dansen. Door de eeuwen heen is dansen uitgegroeid tot een ongelovelijk gevarieerde vrijetijdsbesteding die in veel culturen diepgeworteld is en vaak een hele "Lifestyle" met zich mee heeft gebracht.....
Dansen is het (ritmisch) bewegen op (de maat van) muziek. Ver voor het begin van de jaartelling werd er al gedanst, er zijn zelfs aanwijzingen dat er al in de prehistorie (dans-)rituelen werden uitgevoerd.
Men maakte muziek en danste om goden te eren, geesten te verdrijven en ter gelegenheid van bijzondere dagen; zoals geboorte, huwelijk, overlijden begin van een jaargetijde en noem maar op. Ieder volk en stam had zo haar eigen rituelen die zij op een andere manier uitvoerden.

Door de eeuwen heen zijn dansen en muziekstijlen geevolueerd, verdwenen, uitgevonden en ontstaan. Door reizende volkeren zijn verschillende dansstijlen over de wereld versprijd, en hebben zich plaatselijk weer doorontwikkeld tot een nieuwe, andere vorm.
Met de komst van moderne technieken zoals computers en samplers is de muziek en het maken hiervan de laatste decenia ook veranderd. De sampler heeft het mogelijk gemaakt om zonder een (traditioneel) instrument te kunnen spelen, wel deze invloed in de muziek te verwerken, en zodoende stijlen te combineren. Tevens zorgt het internet ervoor dat iedereen over de hele wereld bereikt kan worden met beeld en geluid.

Ballet
Inleiding
Ballet is een vorm van danskunst die in de 15e eeuw is ontstaan aan de hoven van Italiaanse renaissance vorsten. Het was een onderdeel van grote spektakelstukken, genaamd trionfi, die werden opgevoerd. Catharina de Médicis bracht het ballet over naar Frankrijk waar deze dans onder Lodewijk X1V verder werd ontwikkeld. De Académie Royale de Danse werd op gericht en de eerste beroepsdansers ontstonden. Het ballet verhuisde van het paleis naar het theater. In het begin van de 19e eeuw bereikte het ballet opnieuw een hoogtepunt. Aan het einde van deze eeuw volgde een periode van verval, behalve in Rusland en Denemarken. Mede daardoor ontstonden toen grote mogelijkheden voor de ontwikkeling van de moderne dans. Ballet wordt nu beoefend in alle delen waar de westerse cultuur is. Tegenwoordig bereiken zowel het Russische klassiek-romantische ballet als het moderne genre een hoogtepunt.

De geschiedenis van het Ballet
Aan het eind van de Middeleeuwen maakte de dans als schouwspel een grote ontwikkeling door. Dit begon in Italië. Hier ontstond namelijk een nieuwe stroming: Ballet. In de 15e eeuw gebruikten weelderige vorstenhoven groots opgezette spektakels om bijzondere gasten te onderhouden. Deze spektakels werden afgewisseld met zang, dans en declamatie. De onderwerpen werden vaak ontleend aan Griekse en Romeinse mythen. Een hoogte punt in deze ontwikkeling was de voorstelling die in 1489 in Tortona werd gehouden ter ere van het huwelijk van de hertog van Milaan, Gian Galeazzo Sforza met Isabella van Aragon. Deze wordt vaak gezien als de eerste balletvoorstelling ooit. Ook buitenshuis werden feestelijke optochten met zang, dans en muziek gehouden, waarbij op special geconstrueerde wagens eveneens allegorieën werden uitgebeeld. Vooral Lorenzo de Medici stimuleerde deze zogenaamde “Trionfi” (het Italiaanse woord trionfo betekent letterlijk zegepraal). Beroemde kunstenaars zoals Leonardo da Vinci en Botticelli werkten mee aan de kostuums, decors, enz. Met het huwelijk van Catharina de Médicis in 1535 met koning Hendrik II van frankrijk waaide de Italiaanse mode over naar Parijs. De door Catharina meegebrachte violist en dansmeester Baldassarrino di Belgiojoso organiseerde in 1581 voor het eerst een voorstelling met één doorlopende handeling. Dit ballet, “le Ballet Comique de la Reine” wordt ook vaak gezien als het eerste echte ballet. Maar men gebruikte nog wel de passen uit gezelschapsdansen.
Onder koning Lodewijk XIV ontwikkelde het ballet zich nog meer. Hij was zelf namelijk erg geïnteresseerd in Ballet; hij zette zich er erg voor in en nam er zelfs deel aan.

Danser/choreograaf/balletmeester Charles-Louis Beauchamp (1636-1719) richtte volgens de wens van de koning in 1661 de Académie Royale de Danse op; verder legde hij de vijf klassieke posities van de voet en een aantal primaire houdingen van de arm vast.

Basisposities van het klassiek ballet
Klassiek ballet is gebaseerd op vijf posities van de voeten, met bijbehorende hand- en armposities. Deze posities zijn exact vastgelegd, en laten geen ruimte voor variatie.
In de balletten kwam travestie veel voor maar in “Le Triomphe de l’Amour” (1681) trad met veel succes een danseres op: mademoiselle La Fontaine (1665-1738). Zij luidde de periode van “Ballerines Scandaleuses” in. In deze tijd verkorte de in Brussel geboren danseres Marie-Anne de Cupis de Camargo (1710-1770) de dansrok die eerst het ballet ‘belemmerde’.
Tussen 1909 en 1929 bracht het ensemble “Les Ballets Russes”, bestaande uit dansers van het Keizerlijk Ballet, uit St. Petersburg o.l.v Serge Diaghilev, in Parijs en andere West-Europese steden balletten uit die in Rusland streng verboden waren. Diaghilev nodigde vrijwel alle grote componisten – en vooral Igor Stravinsky – uit om muziek voor zijn balletten te componeren terwijl hij tevens vrijwel alle grote schilders uit die tijd ertoe aanzette decors en kostuums voor hem te ontwerpen. Veel van deze dans- en muziekstukken worden nog regelmatg gespeeld. Ook zijn Serge Diaghilev en zijn balletten een grote inspiratie bron geweest voor velen.
Een totaal andere Russische invloed in het westen was het werk van Agrippina Vaganova. In de jaren twintig was ze begonnen met haar nieuwe opbouw van de klassieke ballettraining. In de jaren vijftig was dit zo geperfectioneerd dat haar leerlingen er boeken over konden schrijven en les konden geven.
In de jaren zestig kwam het ballet wereldwijd tot ongekende bloei; overal werden balletscholen en theaters gebouwd. In de jaren tachtig en negentig sloeg het klassieke ballet radicaal om want toen kwamen de “punkballetten” en balletten met geweldexplosies tot bloei. Deze waren behoorlijk modern, luid en anders.

Hiphop

Hiphop is niet 1 soort muziek of dansstijl: Hiphop is een levensstijl, maar is vooral bekend als muziekstijl. Hiphop is een afspiegeling van het leven in de grote stad. Hiphoppers denken Hiphop, praten Hiphop, doen Hiphop en ademen Hiphop.
HipHop is een uiting van cultuur. Het is niet alleen maar een vorm van muziekmaken, maar gaat veel dieper. Het is een manier om de samenleving een spiegel voor te houden.
De hiphopteksten gaan vaak over dingen die fout gaan in de maatschappij (en in de getto's), of over het leven van de hiphopper. HipHop is een krachtig communicatiemiddel en heeft er voor gezorgd dat de onderklasse uit de ghetto's een eigen stem kregen. Hip hop was onderdeel van een emancipatiebeweging van de bewoners van de ghetto's, en deze oorsprong heeft een stempel gedrukt op hiphop-cultuur.
Het is ontstaan in de jaren '70 van de twintigste eeuw in New York, en dan voornamelijk in de arme wijk de Bronx die destijds bewoond werd door vooral Afro-Amerikanen en Latino's. De ritmes waren destijds vernieuwend en de teksten spraken veel jonge mensen aan. Binnen korte tijd verspreidde de muziek zich naar andere grote steden en na verloop van tijd ontstonden er de herkenbare sounds van de East-coast en West-coast.
Het leven in de arme wijken van de grote steden werd vertolkt in de lyrics van de rappers. Hierin speelden natuurlijk ook de drugs, misdaad en de politie een rol. Deze gangsta-rap maakte snel furore, en kreeg een grote aanhang. Er kwamen meer rappers, mc's en dj's en er ontstonden ook meer onderlinge conflicten, wat weer ontaardde in een rap-oorlog tussen de East- en de West-Coast.
Hiphop kenmerkt zich door de volgende vijf elementen: MC'ing / Rap: Het ritmisch "praten" van de teksten op de muziek. DJ'ing / turntablism: Het creeren van muziek door het mixen en scratchen van muziek. Breakdance: Het dansen op Hiphop muziek. Beatbox: Het maken van ritmes en beats met de mond. Graffiti: De kunst door spuitbussen op muren en trams.

Breakdance
Breakdance, de dans van de Hiphop, is ontstaan in de Amerikaanse ghetto's. Het is 1 van de elementen van de Hiphop-lifestyle waarbij 'B-Boys' ("break boy" of "boogie Boy") elkaar aftroeven met moeilijke moves. In het begin was de naam dan ook 'B-Boying', waarna er naast Breakdancing ook Electric Boogie en Body-Popping uit ontstaan is. De eerste b-boys zaten in Young City Boys, Yoke City Mob en de Rockwell Association, enkele leden van deze groepen waren later de drijvende kracht achter 'The Rock Steady Crew'.
Gelijktijdig met de opkomst van de Hiphop en de (duitse)Electro ontstond er een manier om op deze nieuwe stijlen te dansen. Breakdance is een samenstelling van bewegingen uit diverse culturen, zoals o.a. de traditionele Indiaanse en Afrikaanse dansen, Chinese vechtsporten en de Braziliaanse gevechtsdans Capoeira. Dit maakt het een zeer acrobatische dans waarbij er ook veel ruimte is voor expirimenteren.
Hiphop en rap begonnen als een uiting van verzet tegen de leefomstandigheden in de zwarte ghetto's. Niet alleen de gevestigde orde werd (en wordt) aangevallen, maar rappers 'Battelen' ook onderling. Ook de dansers nemen het tegen elkaar op: De b-boy laat zijn (moeilijke) figuren zien voor het publiek om zo zijn tegenstander af te troeven.

De Breakdance
Bij Breakdancing blijft het lichaam vaak dicht bij de grond. Er wordt veel gedraait en over het algemeen rust het gewicht op de armen waarbij de benen (uit elkaar) in de lucht steken. Deze bewegingen worden afgewisseld met 'Power-Moves', acrobatische stunts die veel energie kosten zoals Flips en Salto's. Het geheel moet vloeiend in elkaar overlopen en natuurlijk origineel zijn door er unieke elementen in te verwerken.

Electric Boogie
In tegenstelling tot breakdancing worden de Electric Boogie figuren vaak staand uitgevoerd. De bewegingen kunnen schokkend zijn, alsof de danser onder stroom staat. Ook kunnen ze juist heel vloeiend zijn, waarbij het lijkt alsof het lichaam uit vloeistof bestaat. De robot-imitatie is ook een vaak geziene manier van electric boogie, soms het lijkt net dat de danser een soort robot is of dat de ledematen aan touwtjes zitten.

Body-popping
Body-popping lijkt op een soort pantomime, het is een mengeling van soepele en schokkende bewegingen. De danser beweegt in slow motion of bewaart zijn evenwicht terwijl hij scheef staat en doet alsof hij tegen een muur leunt. Een bekende move is ook het in eens van rechtopstaand omvallen. Het belangrijkste aan alle vormen is dat alle onderdelen van het acrobatische lichaam 'los' van elkaar kunnen bewegen.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.