Identiteit

Beoordeling 5.4
Foto van een scholier
  • Opstel door een scholier
  • Klas onbekend | 800 woorden
  • 24 juli 2008
  • 19 keer beoordeeld
Cijfer 5.4
19 keer beoordeeld

Identiteit: Gelijkheid, eenheid van wezen, eigen karakter.

Kenmerken van identiteit:
* Je ervaart continuïteit en samenhang
Je bent altijd hetzelfde; degene die je vandaag bent was je ook gisteren en ben je ook over 40 jaar. Je hebt het gevoel dat er altijd een vaste kern van jou aanwezig is. Een kern die steeds hetzelfde is. Je kunt steeds terugvallen op die vaste kern. Die kern is jouw basis. Je steunt erop: het geeft je zekerheid en houvast.
* Je ervaart mogelijkheden en beperkingen
Identiteit betekent dat je jezelf als vrij wezen ervaart, tegelijkertijd ervaar je ook grenzen in je leven; lichamelijke grenzen, psychische grenzen, sociale grenzen enz.
* Je ervaart een bron en een bestemming
Kenmerkend voor identiteit is dat je voor je zelf een bepaald idee hebt waar je (uiteindelijk) vandaan komt. Daarnaast heb je ook een idee van de toekomst van jezelf en eventueel de samenleving. (met andere woorden: je hebt antwoorden op levensvragen.)
* Je hebt een zelfbeeld
Als je een eigen identiteit hebt ontdekt wil dat zeggen dat je een beeld hebt van jezelf; een beeld van je karakter, je eigenschappen, je sterken en zwakke kanten, je bindingen en doelen in je leven. Ook weet je wie je bent als seksueel wezen (anders gezegd: je hebt een bepaald idee over jou seksuele geaardheid, en welk gedrag daarbij hoort.)

Na verloop van tijd dien je een aantal keuzes te maken:
- Wie ben ik op seksueel gebied?
- Welk gedrag past daarbij?
- Welke waarden vind ik belangrijk bij seksualiteit?
Het beeld dat je van jezelf hebt (je zelfbeeld) ligt niet vast. Het wordt door nieuwe ervaringen en inzichten steeds weer bijgesteld. Het zelfbeeld dienen we te onderscheiden van het beeld dat anderen van je hebben (imago). Zelfbeeld en imago beïnvloeden elkaar wederzijds. Zo wordt jouw zelfbeeld beïnvloed door het beeld dat anderen van jou hebben. Tevens wordt het beeld dat anderen van jou hebben beïnvloed door jou ‘uitstraling’. En die uitstraling drukt weer iets uit van hoe jij tegen jezelf aankijkt (zelfbeeld).

Als jongere sta je bij het ontwikkelen van een eigen identiteit voor 4 taken:
*Je dient steeds zelfstandiger te worden
Hiermee wordt bedoeld dat je steeds minder afhankelijk wordt van je ouders en je omgeving. Je wordt steeds zelfstandiger en krijg een andere band met je ouders; je ouders gaan jou als een zelfstandige persoon zien met eigen behoeften, wensen en opvattingen. De verhouding tussen jezelf en je ouders wordt steeds gelijkwaardiger.
*Je dient een eigen levensstijl te ontwikkelen
Je ontwikkelt een eigen identiteit door te kiezen voor een eigen levensstijl: een eigen uiterlijk, een eigen manier van doen en denken, eigen vrienden en vriendinnen, eigen hobby’s, eigen muziek, enz. Bij het zoeken naar een eigen levensstijl spelen identificatiepersonen een grote rol. Dit zijn personen op wie je wilt lijken. Omdat je je sterk aangesproken voelt tot de waarden, normen en opvattingen van deze persoon. Voorbeelden van de identificatiepersonen vind je in de sport, mode, media, en in de muziek.
*Je dient een persoonlijke toekomst te ontwerpen
: Je moet kiezen voor een bepaalde studie, voor eigen vrienden en vriendinnen etc. In je leven wordt je steeds meer jezelf, je vind een eigen identiteit en je uiteindelijke bestemming.
*Je dient na te denken of en bij welke groep je wilt behoren
Je kunt ook aangeven wie je bent (wat je identiteit is) door je aan te sluiten bij een bepaalde (jongeren) groep met een eigen levensstijl. Binnen zo’n groep ontdek je samen wat je eigen ideeën zijn en welke idealen je hebt. Je praat samen, discussieert, en experimenteert met verschillende soorten gedrag.

Twee voorbeelden van groepen waar tot jij je aangetrokken zou kunnen voelen zijn:
Gabbers:
Gabbers zijn dol op harde beat en dragen bij voorkeur stoere trainingspakken. De gabbers wilden zich onderscheiden van de opvattingen van hun ouders. Vaak was hun haar kort geknipt, of zelf kaalgeschoren. Via hun uiterlijk gaven gabbers aan hoe ze tegen het leven aankeken. Alles wat ouders niet zagen zitten werd gedragen: oorbellen, piercings, tatoeages etc. Gabbers zetten zich af tegen de gevestigde orde en waren vooral gericht op het maken van plezier. Door hun woeste uiterlijk hadden de gabbers een slecht imago.

Kakkers:

Kakkers zien er keurig uit. Ze dragen duren merkkleding in de kleuren donkerrood, donkerblauw, lichtgeel, lichtblauw en wit. Vaak dragen ze poloshirts, broekrokken, dikke wollen kniekousen, V-halstruisen, en penny shoes. Kakkers hebben de naam nogal verwaand te zijn en neer te kijken op jongeren uit lager milieus. Door de kleding willen de kakkers laten zien dat zij tot de rijkere milieus behoren en dergelijk en beschaafd zijn.

Mensen laten niet alleen door hun uiterlijk zien wie ze zijn, of wie ze willen zijn. Maar ook aan hun bezittingen en activiteiten spelen hierbij een rol. ( in welk huis woon je, in welke auto rijd je, welke sport beoefen je enz.)

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.