Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Reload van Tom Jones

Beoordeling 6.2
Foto van een scholier
  • Opdracht door een scholier
  • 5e klas vwo | 2208 woorden
  • 27 mei 2001
  • 28 keer beoordeeld
Cijfer 6.2
28 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Ik vind deze CD binnen het thema “de rebel “passen, omdat ik de zanger, Tom Jones, toch wel in die categorie vind vallen. Hij was van jonge leeftijd toen hij eenmaal doorbrak in de muziekwereld, en zijn vroegere muziek werd ook als een cultuurschok beschouwt. Maar hij is ook een rebel vanwege het feit dat hij na vele jaren, nog steeds boven aan de hitlijsten staat. Hij is in staat zich door de tijd heen te vernieuwen met de muziek. Hij is uniek. Hij is “the Voice”. Tom Jones is niet alleen maar bekend en beroemd, maar bezit ook nog eens een Talent als niemand anders. Daarom is hij ook na vier decennia een van de meest gerespecteerde, bewonderde en geliefde artiesten in moderne muziek. Informatie over Tom Jones Thomas Jones Woodward werd op 7 Juni 1940 geboren in Pontypridd, South Wales. Zijn vader werkte in de kolenmijn van Rhondda Valley, terwijl zijn moeder voor het huis zorgde en twee kinderen. Tom begon al met zingen op een vroege leeftijd. Hij zong in de kerk en met het koor op de Treforrest Secondary Modern School. Zijn schoolcarrière eindigde onsuccesvol op de leeftijd van 16. Het jaar daarop had Tom een vrouw en een zoon. Tom werkte in een variatie van baantje, bevattende bouwvakker, timmerman en huis aan huis verkoper van stofzuigers. Hij zong in de “pubs” gedurende de avond. In 1963, werd hij locaal beroemd met zijn eigen groep: Tommy Scott and the Senators, en speelde regelmatig in de werklui kroegen en andere dans hallen. Gedurende een van die optredens werd Tom gespot door Gordon Mills, die zijn eerste manager werd. Zoals Mills zei: "Ik hoefde hem maar een keer te horen, hij overtuigde me ervan dat hij een stem had dat van hem de beroemdste zanger ter wereld kon maken” Tom kreeg van Mills in Londen een platencontract. Het was niet gemakkelijk omdat de meeste platenmaatschappijen hem een te krachtige stem vonden hebben, zijn optreden was te sexy. Tom klonk zwart maar bewoog als Elvis Presley. Hij bleef echter volhouden en dit leidde tot een contact in 1964 bij Decca Records. De eerst single was geen groot succes maar de daaropvolgende keuze was een liedje door Mills zelf geschreven genaamd "It's Not Unusual", dat een gigantische hit werd. Het werd bij de BBC "to hot" beschouwd. Het jaar daarop opende Tom een concert bij the Rolling Stones in London's Beat City. En zo werd Tom Jones in een opmerkzaam korte periode een ster. Daar op volgend had hij hits als: "What's New Pussycat", "Help Yourself", "Never Fall In Love Again" en "Without Love". Zijn vroeg inspiratie kwam vanartiesten zoals Soloman Burke, Tennessee Ernie Ford, Little Richard, Jackie Wilson, Brook Benton en Big Bill Broonzy. “The soul of rock'n'roll” vond hij in Jerry Lee Lewis. Eeen lange vriendschap met Elvis Presley was gebaseerd op wederzijds respect en bewondering. Al snel kwam er een stortvloed aan gouden platen betreffende: "Delilah", "Help Yourself", "Love Me Tonight" en "I'll Never Fall In Love Again" in 1968, "Funny Familiar Forgotten Feelings" en de LPs "Tom Jones Live", "Tom Jones in Las Vegas" en "This Is Tom Jones" in 1969. Tom kreeg zijn eigen televisieshow bij ABC network. Zijn succes volgde in het volgende decennium. In 1987 kreeg Tom een rol ain het theaterstuk Matador. De single "A Boy from Nowhere" haalde nummer 2 in de UK chart. In 1988, wilde The Art of Noise met Tom samenwerken en een cover maken van Prince's "Kiss". Het resultaat was sensationeel en bracht Tom weer terug in de lijsten. We gaan verder naar 1994, wanner Tom een nieuw album maakt genaamd: "The Lead and How To Swing It". Hieraan werkte oa mee Trevor Horn, Teddy Riley, Flood and Alan Moulder, Youth and Jeff Lynne. Tot de hoogtepunten in 1996 hoort de film Mars attacks waarin hij een hoofdrol kreeg. Aan het einde van het jaar ging Tom weer de studio in en nam een rhythm and blues/soul album op. De nummers werden live opgenomen met Bernie Worrell, Waddy Watchtel, Cornell, Dupree, Pino Paladino, Steve Jordan en The Memphis Horns. Dit album moet nog worden gepubliceerd. Maar wat bleek in het jaar daarop: Tom Jones bevat de gave om voor iedere generatie zich aan te passen en fantastische muziek voort te brengen. In 1997,bijvoorbeeld, nam hij de Randy Newman classic "You Can Leave Your Hat On" voor een scene in de Britse film The Full Monty, wat een grote hit werd, en de soudtrack kreeg zelfs een Oscar. In 1999 besloot hij om een album te maken in samenwerking met huidige artiesten. Dit is geen simpele CD maar een gepassioneerd album met duetten met diverse talenten als: Stereophonics, The Cardigans, James Dean Bradfield from the Manic Street Preachers, Natalie Imbruglia, Van Morrison, Robbie Williams, The Divine Comedy, Cerys Matthews from Catatonia, Simply Red, Space, Barenaked Ladies, the James Taylor Quartet, Portishead, Heather Small, Moose T, Zucchero en The Pretenders. Tom’s unieke zware stem is gezegend met de mogelijkheid om het publiek iedere gram energie, enthousiasme en concentratie te geven.
Muziek Sunny afternoon- samen met space
Dit is een van mijn favoriete liedjes op het album. Het heeft een swingend deuntje maar is goed intrumentaal opgebouwd. In het couplet komen veel dissonanten tonen voor, die ook bij de tekst passen: als het over minder prettige dingen gaat. Ook hoor je op de achtergrond een kenmerkend deuntje uit een griezelfilm ( fluitend aflopen en dissonant van de piano). Bij het begin van het refrein verdwijnen de instrumenten, maar het drumstel bereid je voor op de intrede van een heel orkest bij “in the summertime” Opbouw: c c r c c r r (instrumentale solo saxofoon en improvisatie van zang) The taxman’s taken all my dough
And left me in this stately home
Lazin’ on this sunny afternoon
And I can’t sail my yacht
He’s taken everything I’ve got
Lazin’ on this sunny afternoon
Save me
From this squeeze
I got a big bad momma
Trying to break me
But I love to live so pleasantly
Live this life of luxury
Lazin’ on this sunny afternoon In the summertime
My girlfriend’s run off with the car
And run back to her ma and pa
Telling tales of drunkenness and cruelty
And sinning here sipping at this ice cold beer
Lazin’ on this sunny afternoon in the summertime
Help me help me help me sail away

I got two good reasons why I oughta stay
Cause I love to live so pleasantly
Live this life of luxury
Lazin’ on this sunny afternoon In the summertime
Seek me seek me seek me
From this squeeze
I got a big bad momma
Trying to break me
But I love to live so pleasantly
Live this life of luxury
Lazin’ on this sunny afternoon In the summertime
Sex bomb
Een liedje dat een gigantische zomerhit werd, zowel in Nederland als in de rest van Europa. Hierbij werkte Tom Jones samen met Mousse T, een Duitse DJ. Kenmerkend aan zijn stijl is het tikkeltje Latino door de trompetten. Zelf vind ik het een fantastisch lied, niet om de tekst, die slaat nergens op, maar om de combinatie van stem en intrumenten. Het lijkt net alsof Tom’s stem voortdurend in gevecht is met de trompetten. Het lijkt wel een hevig passioneel gevecht ( past bij de tekst ) Aw, Aw baby, Yeah, Ooh Yeah, huh, listen to this
opbouw: c c r c c r b c

Spy on me baby use satellite
Infrared to see me move through the night
Aim gonna fire shoot me right
I'm gonna like the way you fight
And I love the way you fight
Now you found the secret code I use to wash away my lonely blues well
So I can't deny or lie cause you're the only one to make me fly
You know what you are you're a
Sexbomb sexbomb you're a sexbomb uh, huh
You can give it to me when I need to come along give it to me
Sexbomb sexbomb you're my sexbomb
And baby you can turn me on baby you can turn me on
You know what you're doing to me don't you, ha ha, I know you do
No don't get me wrong ain't gonna do you no harm no
This bomb's made for lovin' and you can shoot it far
I'm your main target come and help me ignite ow
Love struck holding you tight hold me tight darlin' Make me explode although you know the route to go to sex me slow slow baby

And yes I must react to claims of those who say that you are not all that huh, huh, huh
Sexbomb sexbomb you're a sexbomb
You can give it to me when I need to come along
Sexbomb sexbomb you're my sexbomb
And baby you can turn me on turn me on darlin' Sexbomb sexbomb you're my sexbomb sexbomb
You can give it to me when I need to come along
Sexbomb sexbomb you're my sexbomb
And baby you can turn me on
You can give me more and more counting up the score yeah
You can turn me upside down inside out
You can make me feel the real deal uh uh
I can give it to you any time because you're mine
Ouch, Sexbomb, aw baby
Sexbomb sexbomb you're my sexbomb
And you can give it to me when I need to be turned on no, no
Sexbomb sexbomb you're my sexbomb
And baby you can turn me on turn me on
And baby you can turn me on turn me on
Baby you can turn me on turn me on

Ooh baby you can turn me on turn me on
Baby you can turn me on oh
Baby you can turn me on oh
Baby you can turn me on
Well baby you can turn me on Baby It’s cold outside- met Cerys van Catatonia
Wederom een klassieker gemaakt door Frank Loesser. Vroeger al een hit, en ik voorspel, nu ook ( een opvolgende single) Dit lied vind ik iets liefs hebben, iets onschuldigs. Ook de stem van Cerys is perfect voor dit lied, zachtjes maar wel scherp en meisjesachtig. Het begin heeft iets weg van een grote showbizz quiz met een aflopend New Orleans deuntje. Ook het geluid van de saxofonen heeft iets overweldigend. De instrumenten spelen in het couplet geen grote rol, het is het samenspel van de stemmen, de dialoog tussen het meisje en de jongen. Opbouw: c r c r I really can't stay (But, baby, it's cold outside) I got to go way (But, baby, it's cold outside) This evening's has been (Been hoping that you'd drop in) So very nice (I'll hold your hands, they're just like ice) My mother will start to worry (Beautiful, what's your hurry) And father will be pacing the floor (Listen to the fireplace roar) So I'd better scurry (Beautiful, please don't hurry) Maybe just a half a drink more (Put some records on while I pour) The neighbors might think (Baby, it's bad out there) Say, what's in this drink (No cabs to be had out there) I wish I knew how (Your eyes are like starlight now) To break the spell (I'll take your hand, your hair looks swell) I ought to say no, no, no, sir (Mind if I move in closer) At least I'm gonna say that I tried (What's the sense of hurting my pride) I really can't stay (Baby don't hold out) [Together:] Ahh, but it's cold outside. I simply must go (But, baby, it's cold outside) The answer is no (But, baby, it's cold outside) This welcome has been (How lucky that you dropped in) So nice and warm (Look out the window at that storm) My sister will be suspicious (Gosh, your lips look delicious) My brother will be there at the door (Waves upon a tropical shore) My maiden aunt's mind is vicious (Ooo, your lips are delicious) Well maybe just a cigarette more (Never such a blizzard before) I've got to get home (But, baby, you'll freeze out there) See ya, say, lend me a comb (It's up to your knees out there) You've really been grand (I thrill when you touch my hand) But don't you see (How can you do this thing to me) There's bound to be talk tomorrow (Think of my life long sorrow) At least there will plenty implied (If you caught pnuemonia and died) I really can't stay (Get over that hold out) [Together:] Ahh but it's cold outside. Verder heeft de CD nog covers van lenny kravitz : “are you gonna go my way” een fantastisch rauw duet met Robbie Williams. Ook “mamma told me not to come” is van hetzelfde kaliber en weer een fantastische rauwe stem, een echt swing lied. Deze Cd bevat vele klassiekers in een modern jasjemij zeer aantrok. Het is ook wel weer eens leuk om liedjes van “vroeger” te luisteren, uit de tijd zonder zorgen, kun je nog met je ouders een leuke discussie houden. De bands van tegenwoordig, zijn vooral uit op commercieel succes, niet voor de boodschap, of de wil mensen te laten dansen. Op deze CD komen deze onderdelen die ik bij veel Cd’s mis volop aan bod. Een aanrader.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.