Cultuurrelativisme en globalisme
Cultuurrelativisme
Cultuurrelativisten vinden dat je andere culturen en tijden niet mag beoordelen, omdat er zoveel verschillende normen en waarden zijn. Dus zij verzetten zich tegen het idee dat het politiek economische sterke Westen de normen en waarden kunne voorschrijven voor andere culturen. De cultuurrelativisten hebben drie uitgangspunten:
• De cultuurrelativisten gaan uit van het bestaan van een grote verscheidenheid aan culturen. Hierdoor ontstaat er een discussiepunt: Zijn er wel zo veel verschillende culturen? En hoe groot zijn de verschillen tussen de culturen?
• Een tweede uitgangspunt is dat men met de maatstaven van de ene cultuur de andere cultuur niet mag beoordelen. Bijvoorbeeld: In ons land geldt de norm; vanaf 16 jaar mag je autorijden, in Amerika vanaf 21 jaar. Dit betekent dus niet dat zij of wij onbeschaafder zijn of minder zijn.
• De cultuurrelativisten ontkennen dat men aan de hand van universele maatstaven alle culturen de maat zou kunnen nemen. Omdat mensenrechten dit wel beogen, wijzen cultuurrelativisten die rechten als typisch westers van de hand.
Globalisme
Zij vinden dat de universele normen van toepassing zijn op alle culturen. In tegenstelling tot de cultuurrelativisten willen zij wel over andere culturen oordelen. De globalisten vinden evenals de cultuurrelativisten dat je niet kan oordelen over de specifieke normen van een cultuur. Bijvoorbeeld dat de islamieten op de grond zitten en gewaden dragen. Maar over de universele normen vinden de globalisten dat je daar wel kan oordelen. Universele normen zijn bijvoorbeeld de universele rechten van de mens. Deze zijn ook door de Verenigde Naties onderschreven. Maar de moeilijkheid is om te beoordelen of een cultuurelement getoetst moet worden aan de universele normen of dat het een specifiek cultuurelement is dat getoetst moet worden aan de specifieke normen van die cultuur.
Het discussie punt luidt dus:
Wat verstaat men onder specifieke en universele normen?
Paul Cliteur, Van 2001 tot 2004 was hij columnist bij het zondagochtendtelevisieprogramma Buitenhof, heeft veel interessante strekkingen. Hij is globalist, maar kent naar mijn mening wel zijn extremen. Globalisten vinden dus dat ze andere culturen kunnen beoordelen over de universele normen. Zo vind Paul Cliteur bijvoorbeeld het dragen van hoofd doekjes een universele norm. Hij geeft daar duidelijk zijn mening over. Dus nu de vraag: Is het dragen van hoofddoekjes een universele norm? Als deze vraag is beantwoord kan je er pas je mening over geven of juist niet.
De universele verklaring van de rechten van de mens kent zijn oorsprong in de westerse cultuur ; aldus de globalisten. Is dat objectief of subjectief beoordeeld?
Is dit, de westerse beschaving, de standaard waarop men alle culturen met elkaar kan vergelijken?
Kunnen we überhaupt culturen met elkaar vergelijken?
Globalisten: Dat kan, zolang we het over de universele verklaringen hebben kunnen wij daar een mening over hebben.
Je kan toch overal je mening over geven?
De grondwet: Vrijheid van meningsuiting. Hoe ver kunnen we daar in gaan? Want dit onderwerp loopt wel eens uiteen als we het over een andere norm hebben; Discrimineren mag niet. Wanneer ga je te ver?
Cultuurrelativisten: Waarom zouden wij daar een mening over moeten vormen? Wij kunnen daar niet over oordelen, het is onze cultuur niet. De oorsprong ontstaat in het verleden en de opvoeding van de cultuur zelf. Dus wat hebben wij hier over te zeggen? Wij hebben een andere achtergrond en opvoeding, dus waarom moeten we daar onze oordeel over geven.
Bij waarde uitspraken over culturen gaat men er namelijk van uit dat het wel kan.
Maar misschien dat men zich eerder moet beraden over de vraag of men verschillende culturen wel met elkaar kan vergelijken.
Globalisten:
Cultuurrelativisme
Cultuurrelativisten vinden dat je andere culturen en tijden niet mag beoordelen, omdat er zoveel verschillende normen en waarden zijn. Dus zij verzetten zich tegen het idee dat het politiek economische sterke Westen de normen en waarden kunne voorschrijven voor andere culturen. De cultuurrelativisten hebben drie uitgangspunten:
• De cultuurrelativisten gaan uit van het bestaan van een grote verscheidenheid aan culturen. Hierdoor ontstaat er een discussiepunt: Zijn er wel zo veel verschillende culturen? En hoe groot zijn de verschillen tussen de culturen?
• Een tweede uitgangspunt is dat men met de maatstaven van de ene cultuur de andere cultuur niet mag beoordelen. Bijvoorbeeld: In ons land geldt de norm; vanaf 16 jaar mag je autorijden, in Amerika vanaf 21 jaar. Dit betekent dus niet dat zij of wij onbeschaafder zijn of minder zijn.
Globalisme
Zij vinden dat de universele normen van toepassing zijn op alle culturen. In tegenstelling tot de cultuurrelativisten willen zij wel over andere culturen oordelen. De globalisten vinden evenals de cultuurrelativisten dat je niet kan oordelen over de specifieke normen van een cultuur. Bijvoorbeeld dat de islamieten op de grond zitten en gewaden dragen. Maar over de universele normen vinden de globalisten dat je daar wel kan oordelen. Universele normen zijn bijvoorbeeld de universele rechten van de mens. Deze zijn ook door de Verenigde Naties onderschreven. Maar de moeilijkheid is om te beoordelen of een cultuurelement getoetst moet worden aan de universele normen of dat het een specifiek cultuurelement is dat getoetst moet worden aan de specifieke normen van die cultuur.
Het discussie punt luidt dus:
Wat verstaat men onder specifieke en universele normen?
Paul Cliteur, Van 2001 tot 2004 was hij columnist bij het zondagochtendtelevisieprogramma Buitenhof, heeft veel interessante strekkingen. Hij is globalist, maar kent naar mijn mening wel zijn extremen. Globalisten vinden dus dat ze andere culturen kunnen beoordelen over de universele normen. Zo vind Paul Cliteur bijvoorbeeld het dragen van hoofd doekjes een universele norm. Hij geeft daar duidelijk zijn mening over. Dus nu de vraag: Is het dragen van hoofddoekjes een universele norm? Als deze vraag is beantwoord kan je er pas je mening over geven of juist niet.
De universele verklaring van de rechten van de mens kent zijn oorsprong in de westerse cultuur ; aldus de globalisten. Is dat objectief of subjectief beoordeeld?
Is dit, de westerse beschaving, de standaard waarop men alle culturen met elkaar kan vergelijken?
Kunnen we überhaupt culturen met elkaar vergelijken?
Globalisten: Dat kan, zolang we het over de universele verklaringen hebben kunnen wij daar een mening over hebben.
Je kan toch overal je mening over geven?
De grondwet: Vrijheid van meningsuiting. Hoe ver kunnen we daar in gaan? Want dit onderwerp loopt wel eens uiteen als we het over een andere norm hebben; Discrimineren mag niet. Wanneer ga je te ver?
Cultuurrelativisten: Waarom zouden wij daar een mening over moeten vormen? Wij kunnen daar niet over oordelen, het is onze cultuur niet. De oorsprong ontstaat in het verleden en de opvoeding van de cultuur zelf. Dus wat hebben wij hier over te zeggen? Wij hebben een andere achtergrond en opvoeding, dus waarom moeten we daar onze oordeel over geven.
Maar misschien dat men zich eerder moet beraden over de vraag of men verschillende culturen wel met elkaar kan vergelijken.
Globalisten:
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden