Steenkind door Robert Haasnoot

Beoordeling 6.4
Foto van een scholier
Boekcover Steenkind
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 5e klas havo | 2124 woorden
  • 21 november 2012
  • 8 keer beoordeeld
Cijfer 6.4
8 keer beoordeeld

Boekcover Steenkind
Shadow
Steenkind door Robert Haasnoot
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

1 korte beschrijving

1.1

Robert Haasnoot

1.2

Steenkind

1.3

2002

1.4

2

1.5

159

1.6

In zeewijk woont in de jaren vijftig een gezin: Wouter Sandhof, zijn oudere broer Stijn en zijn vader en moeder. Op een avond ziet Wouter dat zijn ouders een beetje aangeschoten in de richting van de duinen lopen. De volgende dag blijkt dat zijn ouders die avond niet meer zijn thuisgekomen. Het lijk van de vader van Wouter en Stijn spoelt aan. Maar van hun moeder wordt alleen een bundeltje kleren gevonden.

 

Tante Dien is het enige familielid dat werkelijk treurt om het verlies van

vader en moeder. Wouter en tenslotte ook Stijn zoeken troost bij tante Dien.

Na een paar weken neemt toch Stijn de touwtjes in handen. Hij maakt plannen om de kunsthandel te verkopen, en om een platenzaak te beginnen. Als hij 21 wordt kan hij de voogdij over Wouter krijgen. Hij zal dan ook hun moeder laten “doodverklaren” en de toegang krijgen tot het familiekapitaal. Dit vindt Wouter helemaal niets, voor hem leeft zijn moeder nog. Hij probeert zijn moeder te laten herleven door te ruiken aan haar kleren.

 

Wouter denkt dat zijn moeder nog in leven is. Hij denkt haar diverse keren te zien. Maar niets is waar. Werkelijkheid en waan gaan door elkaar lopen. Dit komt waarschijnlijk doordat hij zijn moeder heel erg mist, en dat hij gelooft in de gelukbrengende werking van zijn talisman (een kiezelsteen die hij op het strand heeft gevonden). Doordat Wouter leesblind is, spreekt tante Dien delen uit de bijbel in, op een bandrecorder. Wouter gaat het geloof van tante Dien overnemen. Hij gaat ook geloven in wonderen.

 

Ondertussen wordt de kunsthandel verbouwd, hierbij vind Wouter twee schilderijen, met een brief erbij van meneer Bender, die vraagt of de schilderijen naar zijn onderduikadres gebracht kunnen worden. Blijkbaar heeft Wouters vader zich eraan gehouden.

Meneer Bender is een Joodse meneer, waarvan de vader van Wouter chauffeur was.

Wouters moeder en haar zus, tante Dien, werkten voor de oorlog ook bij hem.

Wouters moeder trok toen heel veel naar zijn vader toe, ze werden verliefd op elkaar.

Na de oorlog kwam meneer Bender niet terug, hij is overleden volgens een neef van hem.

 

Stijn krijgt veel telefoontjes voor verschillende schilderijen te verkopen. Er wordt ook door twee mensen gebeld over het schilderij van meneer Bender. Het probleem is dat beide mensen aanspraak maken op het schilderij. Namelijk de neef van meneer Bender, die bij de moeder van Wouter in de kunsthandel is geweest, en een museumdirecteur aan wie Wouters vader het schilderij voor veel geld heeft aangeboden.

 

Wouter denkt dat hij nu de sleutel heeft tot het begrijpen van het drama dat zich die zomernacht heeft afgespeeld. Op zijn vaders lijk zijn sporen van worsteling gevonden. Wouter denkt dat dat komt door het schilderij van meneer Bender dat hij wilde verkopen, en dat moeder daar achter was gekomen, en daarom Wouters vader heeft mishandeld.

 

Na een paar maanden kent Wouter een deel van de bijbel uit z’n hoofd, omdat hij elke dag naar de bandrecorder luistert, die tante Dien heeft opgelezen. Toch besluit Wouter zijn eigen verhaal juist op die band in te spreken. Dagen is hij er mee bezig, steeds meer herinneringen komen naar boven. Maar uiteindelijk staat alles op de recorder. Hij besluit toch alles te wissen. Tijdens het wissen van de band, volgt Wouter (in zijn waan) zijn moeder de zee in. Opeens herinnert hij zich de bandrecorder die in zijn afwezigheid heel het verhaal heeft gewist. Het boek eindigt met de zin: Als ik opkijk is ze verdwenen. Waarschijnlijk heeft Wouter zijn moeder in zijn waan achtervolgd, en is hij “wakker” geworden doordat de band af liep. Daardoor is z’n moeder verdwenen.

 

 

Bron: http://www.scholieren.com/boekverslagen/27603

 

2. Auteur

2.1

Robert Haasnoot

2.2

1961

2.3

Waanzee

2.4

-

2.5

Psychologische roman

2.6

Moderne literatuur

 

3.

3.1

De titel van het boek is Steenkind. Dit slaat waarschijnlijk op Wouter, want een jaar voordat Wouter werd geboren had zijn moeder een misgeboorte gehad. Tegen Wouter zei ze dat ze geloofd dat de misgeboorte ook al Wouter was, maar dat god niet tevreden was en haar daarom een misgeboorte en een nieuwe zwangerschap gaf. De misgeboorte noemt de dokter in het verhaal: steenkind, omdat het kind helemaal uitgedroogd en zo hard als steen was, toen het kind werd geboren.

3.2

-

3.3

Dood: De ouders van Stijn en Wouter gaan dood. Van hun vader

is het zeker, dat hij dood is. Maar van hun moeder weten ze het nog niet zeker.

Angst: Wouter is heel vaak bang, omdat hij zijn vader en vooral zijn moeder heel erg mist. Hij is dan bang dat als zijn broer de voogdij over hem krijgt, dat dan alles zal veranderen.

Duinen: Wouter vlucht heel vaak de duinen in, omdat hij bang is voor de werkelijkheid, in de duinen denkt hij ook zijn moeder te zien.

 

3.4

Het thema van het boek vind ik Kinderleed. Wouter moet heel veel lijden omdat hij zijn beide ouders is verloren. Hij zoekt steun bij zijn tante. Hij leeft in zijn waan, omdat hij zoveel mist. Hij wil heel graag zijn ouders terug hebben. Wouter heeft geen echt leven meer vanaf dat hij zijn ouders verloren is.

3.5

 

Hoofdpersoon:

Wouter Sandhof. Wouter is ongeveer 15 jaar. Hij is een kwetsbare, gevoelige jongen. Hij heeft geregeld ernstige aanvallen van migraine en kan ten gevolge van leesblindheid nauwelijks lezen en schrijven. Hij is daarom 3 keer blijven zitten in de derde klas. Hij blijft hopen dat zijn moeder op een dag thuiskomt, en leeft soms in zijn eigen wereldje van waan.

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Leraar worden

Alles wat je moet weten over leraar worden

 

Bijpersonen:

Stijn Sandhof. Stijn is bijna 21 jaar. Hij is de broer van Wouter en heeft verkering met Lisa. Stijn wil zijn moeder doodverklaren, omdat hij dan het familiekapitaal kan opeisen. Stijn is een nuchtere jongen, die niet snel z’n emoties laat zien. Maar in zijn omgang met Wouter kom je zijn gevoelige kanttegen. Stijn lijkt alles op een rijtje te hebben.

 

Tante Dien. Zij is de zus van de moeder van Stijn en Wouter. Vroeger werkte ze samen met haar zus voor dezelfde meneer. Tante Dien is het enige familielid dat met Stijn en Wouter meeleeft. Ze komt vaak voor hun koken. Omdat Wouter niet kan lezen en schrijven heeft ze stukken uit de bijbel voorgelezen en op een bandje gezet.

 

Lisa. Lisa is de vriendin van Wouter. Wouter heeft haar leren kennen in een café. Ze is een mooie meid, en wordt door Tante Dien “straatmeid” genoemd. Lisa werkt in een kapperszaak en woonde vroeger niet in Zeewijk. Ze vindt dat de mensen in Zeewijk heel erg achter lopen op de mode. Lisa gaat in de helft van het boek bij Stijn en Wouter wonen. Wouter is hier niet blij mee.

 

3.6

Het verhaal is verteld in een ik-perspectief. Je kijkt het hele verhaal door de ogen van Wouter. Je maakt ook zijn fantasieën mee, dat is wel irritant, omdat je niet weet of hij de werkelijkheid verteld, of het een fantasie van hem is.

3.7

Het verhaal speelt zich af in vissersdorpje Zeewijk. In het huis van Wouter en Stijn, vooral in Wouters eigen kamer en op zolder, in de winkel van de ouders van Wouter en Stijn, maar ook in de duinen en bij de zee.

3.8

Het boek begint met een zwoele zomernacht, hierin verdwijnen Wouters ouders. Ongeveer een half jaar later is het boek uit, want er wordt in het eind van het boek verteld dat het nat weer is, en dat er paddestoelen groeien. Dit is de Herfst.

Het verhaal is verteld in een chronologische volgorde, maar er komen vaak flashbacks terug. Dan denkt hij aan zijn moeder, en wat er die avond precies is gebeurt.

 

3.9

et is een erg zielig boek omdat de vader van Wouter dood word teruggevonden, en de moeder is spoorloos. Hij leeft dus in onzekerheid. Het boek is erg mooi geschreven, het sleept je als het ware mee in de wereld van Wouter.

Wat mij wel opviel is dat Wouter heel veel liefde voor zijn moeder heeft, het is erg lief, maar ook op een andere manier een beetje ziek. Het lijkt alsof hij Oedipus complex heeft, dat hij verliefd is op zijn moeder. Dat komt hierdoor “Wat ruikt ze lekker. Haar huid voelt klam aan onder mijn kruipende vingers en zomaar, voordat ik er erg in heb, druk ik een kus op haar rug. Giechelend heft ze haar hoofd op en zoekt ze me in de spiegel. Maar haar gezicht betrekt en vlug maak ik de laatste knopen vast. Ook ik ben geschrokken van wat ze in de spiegel zag” pagina 97/98.

Het was ook een mooi boek omdat Robert Haasnoot hele mooie zinnen en woorden gebruikt. Door zijn taalgebruik zie je het hele verhaal voor je ogen afspelen. Dat is echt leuk. Je ziet het kleine dorpje Zeewijk en de duinen als Wouter weer eens voor de realiteit wegloopt. Je ziet het berkenbos in de duinen waar Wouter’s moeder zich volgens Wouter verstopt. Het is eigenlijk geen boek, maar een film.

Alles bij elkaar genomen heb ik erg van het boek genoten, het zou leuk zijn als ze het zouden verfilmen.

 

 

Recentie

In zijn boeiende roman 'Waanzee' (1999) vertelt Robert Haasnoot het gruwelijke verhaal van de gekkenlogger van Katwijk (in het boek Zeewijk). 'Waanzee' heeft een documentaire inslag, en eenzelfde objectieve vertelstijl als Haasnoots goede, maar nog niet zo sterke debuutroman 'De kracht van het woud' (1997). In zijn nieuwe roman 'Steenkind' heeft Haasnoot voor een heel andere manier van vertellen gekozen. Nu vertelt een kind, Wouter Sandhof, over de gebeurtenissen rondom de verdwijning van zijn vader en moeder. Daarbij blijkt de ondergang van de joodse Jakob Bender, die vergast is in de Tweede Wereldoorlog, verstrekkende gevolgen te hebben. Na een strandwandeling keren de vader en moeder van Wouter en zijn oudere broer Stijn niet terug. Later spoelt het lijk van vader aan, maar moeder Sandhof blijft spoorloos. Het raadsel van hun dood (waarom zijn zij "ondergedoken" in zee?) beheerst het hele boek. Hier en daar neigt Wouters verhaal zelfs naar horror, als de volksverhalen over rondzwervende doden voor hem bijna tastbaar worden.

De religieuze wereld van Katwijk/Zeewijk is prominent aanwezig in 'Steenkind'. Na de verdwijning van hun ouders komen Wouter en Stijn onder de hoede van een tante die het bevindelijke geloof op allerlei manieren uitdraagt. Vanwege Wouters leesproblemen spreekt die tante zelfs hele stukken uit de Bijbel in op een bandrecorder. Met name het boek Job maakt grote indruk op Wouter. "Niet alles wat zij voorleest is even goed te begrijpen, maar de taal van de bijbel is zo mooi dat je je altijd wel iets kunt voorstellen bij wat je niet snapt," denkt Wouter op pagina 65/66. Hoewel de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog en de naweeën daarvan de plot van de roman bepalen, laat Haasnoot de bevindelijk-gereformeerde context nadrukkelijk meespelen. Op dit punt toont het boek verwantschap met de romans 'Het woeden der gehele wereld' en 'De nakomer' van Maarten 't Hart.

Uiteindelijk past het bevindelijke geloof in Gods ondoorgrondelijke Plan met de mens (p. 93) naadloos in Wouters magische beleving van de natuur. Bidden tot God staat voor Wouter op één lijn met geloven in de kracht van een gelukskiezel, offeren op een altaar in het bos of het extatische gevoel dat je krijgt als je een pad over zijn rug likt. Eens heeft zijn moeder hem verteld, dat zij gelooft dat Wouter dezelfde is als haar tweede, doodgeboren kindje, het "steenkind" (pp. 106-108). Voor Wouter sluit dat aan bij het idee van de eeuwige wederkeer: "Ik denk na over IJsbrand en zijn duizend levens. Dat alles zich herhaalt. Als bij een steenkind, alleen iets anders." (p. 102) Wouter heeft sterk het gevoel dat zijn moeder nog niet naar het andere leven is overgegaan. Waarna er in het derde deel van de roman een drietal verschijningen plaatsvinden, in het bos, in de kerk en tenslotte aan het strand.

Uiteindelijk past het bevindelijke geloof in Gods ondoorgrondelijke Plan met de mens (p. 93) naadloos in Wouters magische beleving van de natuur. Bidden tot God staat voor Wouter op één lijn met geloven in de kracht van een gelukskiezel, offeren op een altaar in het bos of het extatische gevoel dat je krijgt als je een pad over zijn rug likt. Eens heeft zijn moeder hem verteld, dat zij gelooft dat Wouter dezelfde is als haar tweede, doodgeboren kindje, het "steenkind" (pp. 106-108). Voor Wouter sluit dat aan bij het idee van de eeuwige wederkeer: "Ik denk na over IJsbrand en zijn duizend levens. Dat alles zich herhaalt. Als bij een steenkind, alleen iets anders." (p. 102) Wouter heeft sterk het gevoel dat zijn moeder nog niet naar het andere leven is overgegaan. Waarna er in het derde deel van de roman een drietal verschijningen plaatsvinden, in het bos, in de kerk en tenslotte aan het strand.

'Steenkind' is een mysterieus verhaal, waarin de oergeschiedenis van Katwijk en omgeving een belangrijke rol speelt. Hollandse folklore bij zee en duin. Een toornige God ook, Wiens aanwezigheid blijkt uit de verwoestende kracht van de zee. 'Steenkind' combineert de knappe compositie van 'De kracht van het woud' met de religieus gekleurde emotie van 'Waanzee'. Maar Haasnoots derde roman imponeert vooral door de glasheldere taal (zie bijvoorbeeld het citaat over de Stille Oceaan bovenaan deze recensie) en de uitmuntende dialogen waarin geen woord te veel staat. 'Waanzee' was al een goed boek en zeker meer dan "een belofte". Met 'Steenkind' verdient Robert Haasnoot een plekje naast Maarten 't Hart ('De kroongetuige') en Jan Siebelink.

Bron: http://www.chroom.net/haasnoot/rh02.htm

 

 

 

 

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Steenkind door Robert Haasnoot"