Lesuitval, een mondkapjesplicht, onzekerheid over de eindexamens... Wij zijn benieuwd hoe jij met de coronacrisis omgaat en wat jij vindt van de maatregelen. Doe mee met ons corona-onderzoek! 😷🦠🏫 We zoeken nog extra jongens!

Doe mee


ADVERTENTIE
Open Dag = online ontdekken en ontmoeten

Bezoek onze Online Open Dag dit jaar vanaf je bank! Ontdek bijzondere verhalen van onze studenten en docenten. Stel je vragen. Én luister naar onze gezellige radioshow! Klaar voor een toekomst als student in het hbo? 

Meld je dan nu aan!

Deel A


Vraag 1: Chaja komt in aanraking met de joodse orthodoxie. Waarin verschilt haar wereld met die van orthodoxe joden?


Chaja is zelf joods, en weet dus wel wat van het joodse geloof af. Toch verschilt ze heel veel van de familie Kalman. Als er bij Chaja iets gebeurt waar ze het niet mee eens is, gaat ze er fel tegen in. De familie Kalman daarentegen ondergaat alles en doet er niks tegen. Een voorbeeld hiervan is de conciërge, die altijd bij de lift van het gebouw staat te wachten. Hij discrimineert joden. De familie Kalman negeert hem altijd en doet niks als ze worden uitgescholden, terwijl Chaja erg boos terug doet.

Ook de rol van de man en de vrouw verschilt erg tussen de liberale en orthodoxe joden. In het leven van Chaja zijn mannen en vrouwen even veel waard. Chaja heeft gewoon een baan, net als mannen. Bij de familie Kalman is dat heel anders. Vrouwen zijn er eigenlijk alleen om kinderen te baren, kinderen op te voeden, het huis schoon te maken en om eten te koken. Mannen mogen ook geen vrouwen aanraken. Op haar eerste werkdag wil Chaja de kinderen de hand schudden, maar zij nemen haar hand niet aan.

Een derde verschil is de kleding. Chaja draagt normaal spijkerbroeken, wat bij de orthodoxe joden absoluut niet mag. Op haar eerste werkdag komt ze in een kort rokje naar haar werk, wat meneer Kalman helemaal niet goed vind. Vrouwen moeten lange rokken aan. De orthodoxe joden dragen meestal alleen maar zwarte kleding. Mannen hebben slaaplokjes in hun haar en hebben vaak een keppeltje op.

De orthodoxe joden houden zich ook aan heel veel regels die Chaja niet gewend is. Ze mag bijvoorbeeld geen melk koken op het vleesfornuis, ze mag niet in de kamer van meneer Kalman komen en als ze Simcha moet helpen omkleden, moet alles in een bepaalde volgorde aangetrokken worden.













Vraag 2: Geef een impressie van de sfeer in het huis van de familie Kalman. Wat is volgens jou de reden hiervan?


De sfeer in het huis van de familie Kalman is kil en streng. In het begin van de film rennen de kinderen door het huis en de baby’s schreeuwen. Het appartement is best wel klein en is sober ingericht, grijze muren en ouderwetse meubels. Ook lijkt het erg streng geregeld. Het is er stil en niet gezellig. Chaja probeert steeds grappige opmerkingen te maken, maar mevrouw Kalman reageert daar kort op.

Er zijn ook heel veel regels en rituelen waar Chaja rekening mee moet houden, waar ze duidelijk moeite mee heeft. Speelgoed is ook verboden, de kinderen zitten meestal aan tafel te leren. Als meneer Kalman binnen komt, worden de regels nog verder aangescherpt. Meneer Kalman is heel streng in zijn geloof. Hij is ook erg kil en afstandelijk.

Ik denk dat deze sfeer grotendeels door het geloof komt. Het orthodoxe jodendom brengt veel regels met zich mee, waar het hele gezin zich aan houdt. Meneer Kalman is ook erg streng en geeft geen uitzonderingen op deze regels.
Ook denk ik dat een deel van deze kille sfeer komt door de tweede wereldoorlog. Meneer Kalman heeft veel dingen meegemaakt in de tweede wereldoorlog, die traumatisch zijn geweest. Zo heeft hij zijn broer en vader verloren, waar hij nog steeds erg mee zit.




Vraag 3: Welke aspecten van antisemitisme komen in de film voor?


De film speelt zich af in 1970, dat is nog niet heel lang na de tweede wereldoorlog. Antisemitisme speelt wel een rol in deze film. Een voorbeeld hiervan is de conciërge van het appartement. Hij is erg racistisch tegen de joden en zet bijvoorbeeld de lift uit zodat de familie Kalman helemaal de trap op moet lopen. Ook klaagt hij veel dat hij zichzelf te goed vind voor zijn werk, dat hij alles maar doet voor een paar joden.

Sofie, de vriendin en huisgenoot van Chaja, vindt het ook maar raar dat Chaja voor een joods gezin gaat werken. Zij vind de orthodoxe joden maar rare mensen.

Ook zijn er rond deze tijd in de film nog aanhangers van Hitler. In de film worden bijvoorbeeld bankjes in het park vernield. Er worden met witte verf de woorden ‘’Heil Hitler’’ op geverfd en Swastika’s getekend.





Vraag 4: Beschrijf twee voorbeelden van hedendaags antisemitisme.


1: Lift en hal verzorgingshuis Amstelveen beklad met hakenkruisen

In april 2015 werden de hal en de lift van een verzorgingstehuis in Amstelveen beklad met Swastika’s. enkele weken daarvoor werden er winkelramen beplakt met anti-Jodenstickers. In Amstelveen wonen veel joden. De gemeente meldde geschokt te zijn over de discriminerende tekens. Inmiddels is de dader, een 26-jarige man uit Amstelveen, opgepakt.

http://www.nu.nl/binnenland/4026653/lift-en-hal-verzorgingshuis-amstelveen-beklad-met-hakenkruisen.html

2: Orthodoxe jood neergestoken in Antwerpen

Op 15 november 2014 werd er in Antwerpen een 31-jarige man neergestoken. Hij was een orthodoxe jood. Volgens de media was de man een rabbijn. Hij is naar het ziekenhuis gebracht en verkeert niet in levensgevaar. De dader is inmiddels gearresteerd. Er wonen veel Orthodoxe joden in Antwerpen, wat regelmatig tot antisemitische spanningen leidt.


http://nos.nl/artikel/2003941-orthodoxe-jood-neergestoken-in-antwerpen.html

Het filmverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen

In april 2015 werden de hal en de lift van een verzorgingstehuis in Amstelveen beklad met Swastika’s. enkele weken daarvoor werden er winkelramen beplakt met anti-Jodenstickers. In Amstelveen wonen veel joden. De gemeente meldde geschokt te zijn over de discriminerende tekens. Inmiddels is de dader, een 26-jarige man uit Amstelveen, opgepakt.

http://www.nu.nl/binnenland/4026653/lift-en-hal-verzorgingshuis-amstelveen-beklad-met-hakenkruisen.html

2: Orthodoxe jood neergestoken in Antwerpen

Op 15 november 2014 werd er in Antwerpen een 31-jarige man neergestoken. Hij was een orthodoxe jood. Volgens de media was de man een rabbijn. Hij is naar het ziekenhuis gebracht en verkeert niet in levensgevaar. De dader is inmiddels gearresteerd. Er wonen veel Orthodoxe joden in Antwerpen, wat regelmatig tot antisemitische spanningen leidt.


http://nos.nl/artikel/2003941-orthodoxe-jood-neergestoken-in-antwerpen.html


Vraag 5: Hoe dienen joden volgens dhr. Apfelschnitt met antisemitisme om te gaan?

Dhr. Apfelschnitt vindt antisemitische mensen heel dom, hij vindt dat ze zelf niet kunnen nadenken. Hij vindt dat antisemieten zonder na te denken mensen in hokjes plaatsen. Door er op deze manier mee om te gaan plaatst Dhr. Apfelschnitt zichzelf hoger dan de antisemieten.
Volgens hem moet je er dus niet te veel van denken, de antisemieten gewoon als domme, lagere mensen beschouwen, die niet voor zichzelf kunnen denken.


Vraag 5B: Chaja reageert op haar eigen manier op het antisemitisme. welke manier van reageren spreekt jou het meest aan, die van dhr. Apfelschnitt of die van Chaja? Of is er volgens jou nog een andere manier om op antisemitisme te reageren?

Chaja wilt heel graag tegen de antisemieten ingaan. Zij wordt boos en komt voor zichzelf en de joden op. Ik vindt het heel knap dat ze dat doet, ik denk alleen dat dat in de jaren 70 niet werkt. Ze is een van de weinige joden in de film die wel voor zichzelf opkomt. Ik denk dat de antisemieten zich niet veel van haar zullen aantrekken, alleen maar bozer zullen worden en nog meer gaan discrimineren.

Ik denk dat de aanpak van dhr. Apfelschnitt beter zou werken, en ook voor je eigen geest beter zal zijn. Als je de hele tijd heel boos wordt, maar niemand luistert, zal je alleen maar gefrustreerd raken. Dhr. Apfelschnitt vindt dat hij zelf boven alle discriminatie staat, hij trekt zich er niets van aan.


Vraag 6: hoe gaan de ouders van Chaja en de familie Kalman om met lijden uit het verleden?

De ouders van Chaja reageren allebei heel anders op hun verleden. De vader van Chaja is helemaal in de ban van een set koffers, die hij tijdens de tweede wereldoorlog heeft begraven. Hij probeert deze koffers terug te vinden. Hij is altijd maar bezig met de koffers, en het is bijna het enige waar hij over praat. Hij denkt dat als hij de koffers vindt, alles beter zal worden en hij de hele oorlog zal vergeten.
De moeder van Chaja daarentegen wilt het absoluut niet over de oorlog hebben, ze stopt het zo diep mogelijk weg en ze wil er niet aan denken. Ze is de hele tijd bezig met koken en taarten bakken. Als haar man over de koffers begint, wordt ze boos.

De familie Kalman heeft het ook erg moeilijk gehad in de tweede oorlog, met name meneer Kalman. Hij heeft in de tweede wereldoorlog zijn broer en vader verloren in een concentratiekamp. De familie Kalman verdrukt de oorlog helemaal, ze praten er niet over.

 

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.