Van God Los (2003)

Beoordeling 7.6
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 2127 woorden
  • 7 oktober 2003
  • 74 keer beoordeeld
Cijfer 7.6
74 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
1. Algemene gegevens  Titel: Van God Los  Regisseur: Pieter Kuijpers  Jaartal: 2003  Land van herkomst: Nederland  Hoofdrolspelers: Egbert Jan Weeber, Tygo Gernandt, Angela Schijf, Mads Wittermans. Ik heb de film in Cinema 7 Scoop in Den Helder gezien en kan de film indelen bij de genre; Misdaad-Drama. 2. Plot Stan is een 17-jarige scholier. Zijn ouders zijn gescheiden en hij woont bij zijn moeder Joke en haar nieuwe man, tandarts Herbert. In zijn jeugd heeft hij meerdere malen geprobeerd om bij zijn vader Bert te gaan wonen. Als hij 11 is doet hij zijn laatste poging. Hij staat tevergeefs op zijn vader te wachten, maar deze komt niet opdagen. Twee oude mensen die hem eerder op de dag een lift hadden gegeven, komen ‘s avonds nog even kijken of Stan nog steeds staat op het punt waar ze hem afgezet hadden. Ze spreken hem aan en brengen hem terug naar huis naar zijn moeder. Deze had nog niet eens gemerkt dat hij weg was. Stan geeft het op en ziet zijn vader nooit meer. Stan zit op het atheneum, maar besteed zijn tijd liever aan de gokkast in een café. Op een dag komt Maikel daar binnen rennen en drukt hem een plastic zak met geld in zijn handen. Iedereen kent Maikel in de plaats waar hij woont en weet dat hij een kleine crimineel is, zoals ook iedereen zijn vader, tandarts Herbert kent. Het is een ons-kent-ons cultuurtje. Hij snapt de hint dan ook en stopt de plastic zak snel in zijn schooltas zodat de agenten die achter Maikel aanzitten hem niet zien. Later geeft hij de plastic zak aan Maikel terug als die hem komt halen. Maikel vraagt of Stan vaker iets voor hem wil doen, en dat wil Stan wel. Maikel kan de brave tandartszoon Stan goed gebruiken. Hij heeft namelijk een vriendinnetje, Anna, maar de ouders van Anna keuren haar relatie met Maikel niet goed. Ook zij weten heel goed dat Maikel een crimineel is en willen niet dat Anna met zo’n jongens omgaat. Vanaf nu speelt Stan dus het vriendje van Anna. Hij haalt haar op en brengt haar telkens naar Maikel. Na de vrijpartijen van die twee, meestal op de achterbank van de auto, brengt hij haar ook weer thuis. Stan komt vanaf nu ook vaak bij Maikel thuis. Hij voelt zich daar veel meer op zijn gemak dan bij zijn moeder. Hij leert ook Maikels vrienden kennen, maar met een daarvan, Sef (een junk) kan hij het niet zo goed vinden. Sef voelt zich bedreigd door de aanwezigheid van nieuwe vriend Stan en vertrouwt het ‘tandartszoontje’ voor geen meter, in tegenstelling tot Maikel die het volle vertrouwen in hem heeft. Stan raakt betrokken bij de illegale handeltjes van Maikel en zijn maten. Bij één van die klusjes worden ze opgepakt en ze belanden op het politiebureau. Herbert weet Stan al gauw vrij te kopen. Stans moeder Joke stelt vervolgens voor om er ‘gezellig’ een weekendje tussenuit te gaan met z’n drieën. Maar dan leest Stan in de krant dat zijn vader is overleden. Hij besluit niet mee te gaan met Joke en Herbert maar gaat naar de begrafenis. Terwijl hij op het kerkhof staat, komt Maikel aanlopen. Het is voor Stan een raadsel hoe die wist dat hij daar was, hij wist niet eens dat Maikel al vrij was, maar hij beseft wel dat Maikel een echte vriend is. Vervolgens gaan de illegale praktijken van Maikel en Stan van kwaad tot erger. Sef geeft hen een tip dat een drugshandelaar, Johan Schreurs, veel geld zou hebben liggen. Ze gaan erop af, maar kunnen niets vinden. In paniek knuppelt Stan de man neer en trekt geschrokken zijn bivakmuts van zijn hoofd. Maikel ziet zich vervolgens genoodzaakt Johan dood te schieten. Door die moord en doordat Sef zijn mond voorbijpraat komen ze in aanraking met drugsbaron Osman. Johan was een leverancier van hem en hij is er niet zo blij mee dat die nu dood is. Hij zet de jongens in als zijn doodseskader: ze moeten mensen die Osman om de een of andere reden iets hebben misdaan uit de weg ruimen. In het begin gaat alles prima, maar de zaken lopen steeds verder uit de hand. Er is sprake van meerdere conflicten. 3. Middelen Het verhaal speelt zich af in Venlo. Je ziet op het einde van de film bijvoorbeeld een carnavals-optocht op de achtergrond. Dat is eigenlijk het enige waaraan je merkt dat het zich in Venlo afspeelt. Het was heel vaak donker in de film. Er was bijna geen belichting. En anders was het buiten. Dat maakte het spannend en was dus bepalend voor de film. De kleding die de acteurs dragen hoort bij hun rol en daardoor wordt de film erg realistisch. Ze hebben kleren aan als ieder ander en zijn dus erg herkenbaar. De personen dragen een beetje van die ‘Sjonnie en Anita’-kleding: gouden kettingen en ringen, een beetje sjofele kleding, Maikel heeft vadsig lang haar, Anna hoge staartjes en soms ietwat hoerige kleding. In die tijd was dat onder dat soort volk in ieder geval hartstikke hip. Stan heeft in het begin als scholier veel andere kleding aan. Later trekt hij een leren jas aan met een grote gouden ketting en zet zijn petje af. Hij krijgt van Maikel dezelfde ring als hem om zo hun verbondenheid af te beelden. Er zit weinig muziek in de film, en de muziek die er in zit is dramatisch en hoort bij het cameragebruik, bij een langzame, vertraagde scène is er ook vertraagde muziek. De muziek is een beetje kerkmuziek, klassieke, dramatische muziek wat net als de rest bijdraagt aan de sfeer en het karakter van de film. Er was sprake van speciale geluidseffecten.
4. Personages Stan (gespeeld door Egbert Jan Weeber): Stan is in de hoofdpersoon. Het verhaal wordt vanuit zijn oogpunt verteld en je hoort zijn stem ook de hele tijd als voice-over. Hij geeft commentaar op de gebeurtenissen. Stan is in het begin van de film nog een ‘gewone’ middelbare scholier, maar naarmate de film op gang komt en hij bevriend raakt met crimineel Maikel, raakt hij steeds verder van het rechte pad af. Hij begint zich te kleden als Maikel en krijgt ook steeds meer zelfvertrouwen. Het feit dat hij betrokken raakt bij dergelijke criminele praktijken heeft veel te maken met zijn tamelijk liefdeloze jeugd. Maikel (gespeeld door Tygo Gernandt): Maikel is in het begin van de film een kleine crimineel die zijn geld verdient met illegale praktijkjes. Het begint fout te gaan nadat Stan en hij drugshandelaar Johan doden. Hij wordt steeds harder naarmate hij van Osman meer mensen moet vermoorden. Toch zie je ook de zachte kant van Maikel. Hij is hartstikke verliefd op zijn vriendinnetje Anna en doet alles om het haar naar haar zin te maken. Hij draait helemaal door als hij merkt dat zij aan hem twijfelt. Anna (gespeeld door Angela Schijf): We zien Anna in het begin van de film vooral op momenten dat zij met Maikel op de achterbank van de auto ligt. Later in de film krijgt haar rol wat meer inhoud en is haar personage ook van grotere invloed op de handelingen van Maikel en Stan. Anna maakt zich ernstig zorgen om Maikel en Stan en begint ook te vermoeden dat zij achter de moorden zitten waarover ze hoort. Ze is bang. Door middel van flashbacks en hun gedrag kreeg je informatie over de hoofdpersonen. Je kreeg ook informatie door de manier waarop anderen over hen praten en op hen reageerden. Het Limburgse accent hoort bij de omgeving waar het verhaal zich afspeelt. Het taalgebruik hoort bij de karakters, het is vaak niet erg netjes en er wordt veel gevloekt in de film. Er worden veel ‘jonge’ woorden gebruikt, omdat de acteurs Limburgse jeugd uitbeeldt die op het slechte pad zijn geraakt. Het verhaal speelt zich af in de jaren negentig. Dat is bijvoorbeeld te horen aan de liedjes op de radio (Vengaboys). Zo wordt de film een stuk realistischer. 5. Thematiek en interpretatie Het belangrijkste thema van de film is misdaad. Van God Los regisseur Pieter Kuijpers; De film is absoluut niet belerend bedoeld. Het leven is alleen niet zo simpel en zwart-wit als iedereen denkt. We doen allemaal ons best er is iets van te maken en soms mislukt dat gewoon. Al blijft iemand vermoorden natuurlijk bizar. Met Van God Los heb ik geprobeerd de achterliggende motieven voelbaar te maken. En volgens mij is dat méér dan goed gelukt. Natuurlijk heeft dat met de acteurs te maken. Zij zaten zo goed in hun rol, dat het af en toe net een documentaire leek. De magie tussen hen kan ik ook niet omschrijven. Het klikte gewoon enorm. 6. Boeiende werking. De film is gebaseerd op de bende van Venlo, een bende die in de jaren 90 actief was en uiteindelijk is veroordeeld voor 9 moorden. Het is wel fictie, en de vertoonde beelden zijn niet echt. De film is heel erg realistisch gebracht, de personages zijn heel herkenbaar en staan dicht bij je omdat ze ook Nederlands praten en herkenbare problemen hebben. De middelen die hij hiervoor heeft gebruikt zijn verschillende beeldkaders, camera bewegingen en standpunten die worden afgewisseld. 7. Camerawerk en Montage De scene die het meest is bijgebleven is een shot van vallend vol thee glas. Een van de hoofdpersonen Maikel heeft dan net een café binnen geschoten waar veel mensen aanwezig waren. Hij heeft dus erg veel schade aangericht. Maikel heeft onder andere de kleindochter van de plaatselijke maffia baas doodgeschoten. Zij had net daarvoor dat theeglas aan haar opa gegeven. Het enige beeld dat je van de situatie krijgt is dat van de tafel geschoten theeglas. Ik vond dit erg mooi gefilmd. Het cameragebruik in de film verschilt per scène. Vaak is het erg langzaam om het verhaal zo dramatisch mogelijk te laten lijken. Bv. In de scène waarbij op de achtergrond een carnavalsoptocht langstrekt. Het beeld is heel langzaam, vertraagd net als de muziek, om zo een heel dramatisch effect te krijgen, wat hoort bij de sfeer van de film. Maar in sommige scènes is het cameragebruik heel snel, het ligt er maar net aan welke sfeer de scène uit moet dragen. De film heeft een opvallende montage. Er zitten veel flitsen in, opeens een heel ander beeld door de film heen. Vaak zie je iets symbolisch. Het effect wat deze manier van monteren heeft is dus symboliek en dramatiek. Het maakt de film dramatischer, en levert ook een bijdrage aan de sfeer van de film. 8. Recensie Ik vond het echt een hele goede film. Het was tegen al mijn verwachtingen in. Omdat het een Nederlandse film is verwachtte ik een matige kwaliteit, maar dit is echt de beste Nederlandse film die ik ooit heb gezien. Ik vond de film ook inspirerend omdat het een gewelddadige film is gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen, van een bende die hier niet eens zo ver vandaan opereerde. De film is ook heel erg realistisch gebracht en de personages zijn ook heel erg herkenbaar. Er zitten prachtige shots tussen de vele scènes, ik vind dat de regisseur geslaagd is in de uitwerking van het hoofdthema. De film is echt heel erg geloofwaardig. Ik vond de spelers heel erg geschikt voor hun rollen. Ik vond alledrie de hoofdrolspelers erg sterk spelen en heel overtuigend. De rol van Angela Schijf zette Anna goed neer, als een dom meisje dat de verkeerde vriend treft. Tygo Gernandt als de crimineel Maikel was ook erg overtuigend. Hij was een echte crimineel die alles voor zijn vriendinnetje Anna overhad. Hij heeft sowieso al echt het uiterlijk van een crimineel. Egbert Jan Weber vond ik het sterkste spelen. Hij was heel goed als Stan, zette hem als een ingetogen jongen neer die op zoek was naar het avontuur maar in het verkeerde avontuur terechtkwam. De acteurs spreken met een Limburgs accent. In het begin van de film is dat heel erg vreemd om te horen, maar je went eraan en hebt het verder in de film helemaal niet meer door dat ze Limburgs praten, want het is een heel meeslepende film. De kleding vond ik ook echt heel goed. Dat maakte het juist realistisch. Ze pasten bij het door de acteur opgeroepen beeld. Ik vond het gebruik van licht, speciale effecten en muziek heel erg goed. Het was heel erg realistisch en dat maakte het juist spannend. Het is een realistische en meelslepende film. Er zit veel geweld in, en daar moet je wel tegen kunnen. Om die reden zou ik hem afraden, niet gaan als je niet tegen geweld kunt of er niet van houdt. Al sje daar geen moeite mee het en je hebt zin in een goede en meeslepende film is hij zeker de moeite waard om te gaan kijken.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Van God Los (2003)"