Havisten en vwo'ers uit de bovenbouw gezocht! Vul deze korte vragenlijst over jouw studiekeuze in en maak kans op een Bol.com bon t.w.v. 15 euro.

Doe mee


De film in het kort:
Titel: Slumdog Millionaire
Regisseur: Danny Boyle
Jaar van verschijnen: 2008
Senario: Simon Beaufoy
Hoofdrolspelers: Dev Patel, Freida Pinto, Anil Kapoor.




De regisseur:
De regisseur van de film is Danny Boyle is geboren op 20 oktober 1956. Hij is een tussen 1982 en 1987 een artdirector en directeur geweest in de theaterwereld. Een paar van zijn producties zijn: Victory en Saved. In 1980 heeft hij ook in de televisiewereld gezeten als producer. Hij heeft onder andere deze tv-programma’s geproduceerd: Arise and Go Now, Scout, For the Grater Good en zit hij achter de BBC2-serie Mr. Wroe’s Virgins.
Zijn eerste film die hij maakte als regisseur was Shallow Grave. Deze film kreeg veel kritiek. Hierna maakte hij Trainspotting. Daarna vervolgde hij zijn carrière in Hollywood waar hij onder andere deze films maakte: A Life Less Ordinary, Millions, Sunshine, en natuurlijk Slumdog Millionare. Die laatste is natuurlijk het meest succesvolst geweest, met maar liefst 8 oscars van de 10 nominaties, waaronder beste film en beste regie.


 


Vragen Kijkwijzer:



1. Op welke locatie speelt het verhaal zich af?
In Bombay, de hoofdstad van India. Voornamelijk in de sloppenwijken en de omgeving daaromheen, en de studio waar ‘Who Wants To Be A Millionare’ wordt opgenomen.



2. Hoe zijn de hoofdpersonages gekleed en geschminkt?

Ze zijn voornamelijk vuil en armoedig gekleed en geschminkt, omdat ze arm moeten spelen. De volwassen Jamal gaat tijdens de opnames van het spelprogramma wel netjes gekleed. Maar de



3. In hoeverre bepalen locaties, kleding en make-up de sfeer van de film?

Een groot deel. je ziet gelijk dat de mensen die daar lopen arm zijn. En de locaties maken dat je een soort medelijden krijgt met hun levensomstandigheden. En als je Jamal daar in de studio ziet zitten, met weer een nieuwe vraag waar hij het antwoord op weet, voel je die spanning met hem mee.



4. Zijn je bijzondere camerastandpunten of –bewegingen opgevallen? In hoeverre bepaalt de cameravoering de sfeer van de film?

Ja als de jongens over de trein heen springen, zie je dat van onderen, zodat je een idee krijgt hoe hoog dat is. En als Jamal op de wc zit, zie je dat alsof hij ondersteboven hangt, en dan moet je weer terugdenken aan het begin, als hij mishandeld wordt om te weten te komen hoe hij de antwoorden weet. Die standpunten, zoals inzoomen etc. zorgen dat je de spanning meevoelt.



5. Heeft de muziek een opvallende rol in de film, of dient de muziek vooral als achtergrond?
De muziek dient vooral als achtergrond. Er zijn geen speciale geluiden of muzikale stukjes die steeds terug komen en daarbij ook een rol spelen.



6. Is er sprake van speciale geluidseffecten? Zo ja, welke?

Er zijn bijna geen geluidseffecten, behalve de standaard effecten zoals overgangen, en zachter worden.



7. Is de film ‘logisch’ gemonteerd (continuïteits-montage) of zitten er rare sprongen in (discontinue montage)?
Discontinue montage, omdat de stukken jeugd, opname en ontvoering in stukken verteld worden. Eerst zie je de ontvoering, dan een stukje uit de uitzending, dan gaat hij terug in zijn jeugd, dan geeft hij het antwoord en vervolgens zie je hem weer bij de ontvoering.



8. Welke scènes zijn je het meest bijgebleven? In hoeverre heeft de artdirection, de cameravoering, het geluid of de montage hierbij een rol gespeeld? Hoe is dat in de rest van de film?
De scènes met actie erin, zoals het vluchten met de trein. Ook de scene waarbij het oog uitgestoken wordt van een jongetje is me heel erg bij gebleven. Alle bovengenoemde elementen hebben natuurlijk een rol gespeeld, alleen niet zo direct. Door van de actie verschillende shots te maken vanaf verschillende plekken maakt het bijvoorbeeld veel spannender. In de rest van de film speelt dit ook een rol.



9. Kun je het verhaal indelen volgens de klassieke verhaalstructuur?
Ja, namelijk eerst kwam zijn jeugd, waarin hij veel meemaakte. Toen hij volwassen geworden was, deed hij mee aan een spelprogramma: ‘Who wants to be a millionare?’ Hij speelde het spel goed. Zo goed dat hij 1 antwoord van de hoofdprijs vandaan zit. De goede antwoorden weet hij via dingen die zich in zijn jeugd hebben afgespeeld, en waar hij op een of andere manier het antwoord uit kan halen. Als hij na het eerste deel van het programma naar huis wil gaan, wordt hij ontvoerd. De ontvoerders willen weten hoe hij aan die antwoorden kwam. Hij legt het uit en wordt vrijgelaten. Daarna wint hij de finale, en komt hij weer bij zijn geliefde terug, die hij in zijn jeugd heeft leren kennen.



10. Vat aan de hand van de verhaalelementen in enkele regels de uitgangs-punten voor het verhaal samen.
Wie? Jamal (en Salim en Latika)
Wat? Jamal wint een spelprogramma met behulp van zijn verleden.
Waar? Bombay, de hoofdstad van India.
Wanneer? Waarschijnlijk tussen 2000 en 2010.
Welke? Who Wants To Be A Millionare.



11. Wie zijn de belangrijkste personages? Geef een korte karaktisering. Hoe zijn de onderlinge relaties tussen de personages?
Jamal: Stille, tikkeltje ondeugende, en slimme jongen. Hij is verliefd op Latika. Hij is heel eerlijk. Hij is het broertje van Salim.
Salim: Broer van Jamal. Stoer, beetje dapper, ook wel slim. Wil graag zijn eigen zin doordrijven en denkt
boven Jamal te staan.
Latika: Stil, slim meisje. Is verliefd op Jamal. Ze is heel dapper, maar maakt veel erge dingen mee.



12. Laat de film ‘gewone’mensen zien die een psychologische ontwikkeling doormaken, of toont de film vooral stereotype personages die ‘actiegericht’ handelen?
Vooral gewone mensen. Jamal is het jongetje dat heel veel meemaakt, waardoor hij zichtbaar veranderd.



13. Met wie heb je het meeste meegeleefd?

Toch wel met de hoofdpersoon, Jamal. Hij maakt in zijn jeugd geen leuke dingen mee en moet zien te overleven in de grote stad zonder ouders.
Maar ook leef ik mee met Latika, die steeds achtergelaten of ontvoerd wordt, en het jongetje waarvan de ogen werden uitgestoken hebben diepe indruk op mij gemaakt.



14. Wat kun je zeggen over het verschil tussen verhaal en plot?
Er wordt veen verteld dat niet in beelden te zien is, het verhaal is dus groter dan het plot.




15. Op welke manier wordt het verhaal verteld?
Het verhaal verspringt voordurend in tijd en ruimte.



16. Bij welk genre kun je de film indelen? Waarom?
Bij actie en drama, omdat er veel actie in zit, maar ook erge verdrietige dingen.



17. Welke middelen (in vorm en/of inhoud) heeft de regisseur gebruikt om het publiek te boeien? Welke waren het meeste effectief?
Het hele echte in de film. En de stukjes waar je even niet heel de situatie kunt overzien, dus niet goed weet waar de hoofdpersoon werkelijk is of doet. Dat is maakt het vooral spannend, en dat is een heel belangrijk element.



18. Wat is het doel van de film?
De film is vooral bedoeld om het publiek te amuseren. Maar van de film kun je ook leren hoe de mensen in India leven en hoe het er daar aan toe gaat. De boodschap in de film, (een film zonder boodschap bestaat bijna niet) dat je je eigen lot moet volgen, is natuurlijk ook van belang.



19. Als de film een mening of een boodschap wil overbrengen, gebeurd dit dan aan de hand van een bepaalde symboliek?

Eigenlijk door de vraag die aan het begin van de film gesteld wordt. Hoe weet hij de antwoorden? Het antwoord krijg je aan het einde van de film: Het is zijn lot. Door de film heen hoor je steeds het woord lot terugkomen. En dat is de boodschap van de film. Je lot bepaalt je leven, en zal je helpen.

20. Hoe zijn de verschillende relaties weergegeven tussen man en vrouw, rassen enzovoorts?

Allereerst tussen mannen en vrouwen zie je wel een duidelijk verschil. Vrouwen werden echt als bezit gezien, zeker in de hogere kasten. Verder is er niet echt een verschil in ras, maar meer in kaste. Je ziet duidelijk dat de mensen uit een hogere kaste meer macht hebben dan een man uit een lagere kaste, zoals Jamal.
21. Welk effect heeft de film op je? Wordt je er bijvoorbeeld verdrietig of vrolijk van?
Net als alle films wordt ik verdrietig van alle nare dingen in de film, maar ben ik wel weer blij als de film tot een goed einde komt.


Mijn kijkcijfer:

Mijn kijkcijfer zou een 8 worden, omdat het een mooi verhaal is met een mooie verhaallijn, alleen moet je goed blijven opletten om het te blijven volgen, en dat vond ik wat minder. Al is het wel leuk om de gedachte erachter te zoeken, of juist vooruit te denken in het verhaal.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.