Verwachting
Mijn verwachting van de film is dat deze op de film Costa lijkt. Beide films komen van de BNN-productie, en volgens mij is het een echte Nederlandse film.
De film is afgeleid van het boek van Ronald Giphart, deze heb ik niet gelezen.
Credits
Titel: Phileine zegt sorry
Regisseur: Robert Jan Westdijk
Acteurs: Kim van Kooten Phileine Michiel Huisman Max Liesbeth Kamerling Fleur Daan Schuurman Dylan Tara Elders Lala Hadewych Minis Gulpje Mad Wittermans Christiaan Timothy Smith Leonard Liz Snoyink Lotti Todd Rotondi Bef Kurt Rogiers Roeland Fernhout Kenan Raven Leona Philippo
Land van herkomst: Nederland, ook opgenomen in Amerika
Verschijningsjaar: 2003
Productie: Motel Films
Co-producent: BNN Verhaal Wanneer Phileine’s vriend Max meedoet aan een internationaal Shakespeare-project, reist Phileine hem achterna naar New York. Daar vermoedt ze dat hij meer geïnteresseerd is in zijn tegenspeelster Joanne dan in haar. Uit jaloezie werpt ze zich eerst in de armen van Joanne’s vriend. Vervolgens verstoort ze de uitvoering van Romeo en Julia waarin Max en Joanne krampachtig proberen te schitteren. Het resultaat is dat Phileine alle aandacht naar zich toetrekt. Haar nieuw verworven roem brengt echter niet het geluk waar ze op hoopte. In de theatrale omgeving van een Waldorf Astoria-suite realiseert Phileine zich wat Max voor haar betekent. Maar omdat hij heeft ontdekt dat Phileine hem bedrogen heeft met de vriend van Joanne, wil hij haar niet meer zien. Ze zien elkaar pas weer terug op een galafeest in New York. In deze explosieve slotscène betreedt Phileine het feestpodium om, in een hartstochtelijke wanhoopspoging, voor het eerst in haar leven ‘Sorry’ te zeggen... In deze film wordt gebruik gemaakt van flashbacks, dit zijn stukken uit het verleden die worden getoond. Dit maakt het verhaal duidelijk, maar kan soms ook tot extra verwarring lijden. Acteurs Het meest overtuigende personage vond ik Phileine, zij is erg goed gespeeld door Kim van Kooten. Ze kon van goed van stemming veranderen, zo kon ze ontzettend blij zijn, maar ook ongelukkig. Was speelde een student, en dit kon ze erg goed. Ik vond Kenan Raven (acteur) als het minst overtuigend spelen, ik kan ook zijn naam niet op internet vinden. Ik weet dat hij in “Onderweg naar morgen” speelt, en gebruikt weinig emotie, waardoor hij bij mij ook als vergeten personage wordt beschouwd. De meest bekende acteur uit de film vind ik Daan Schuurmans als Dylan. Hij heeft al in eerdere films (ook van BNN) gespeeld en speelt vaak goed, ook in deze film speelt hij weer ontzettend goed. Veel naar series kijk ik niet maar ik weet dat hij in ieder geval gespeeld of nog steeds speelt in “Westenwind”(RTL 4). Hij speelt wel een beetje hetzelfde personage, hij speelt als een echte versierder net als zijn vorige film. Vormgeving De vormgeving vind ik bij de film horen, er wordt een echt studentenhuis gebruikt. Ook wordt er in New York gefilmd, hierdoor zie je dat er duidelijk aandacht is besteed aan de vormgeving. Ook worden er special effects gebruikt, men kan tijdens een potje sex (regen en wind maken, volgens Max) regen en wind echt ontstaan. De kleding is goed verzorgd, maar dat is ook niet ontzettend moeilijk bij deze film, er komt niet echt kleding in voor dat ontzettend special moet zijn. Camera In deze film is er niet specifiek te omschrijven hoe er wordt gefilmd, er zijn delen in de film die snel zijn, maar er zijn ook scenes die rustig zijn. Af en toe krijg je te zien dat het camerawerk absoluut niet slecht is, bij de emoties van Phileine zie je dat het camerawerk zich daaraan aanpast.
Geluid
De muziek bij de film past zich, zoals het hoort in een film duidelijk aan bij de situatie, tijdens de boosheid van Phileine hoor je duidelijke harde, agressieve muziek dit de gevoelens van Phileine een extra geven.
Maar ook bij scenes van Max komt er muziek aan de pas die gevoelens en emoties in de film een extra waarde geven.
Montage
Door de flashbacks in de montage goed te zien. Je ziet duidelijke overgang hoe de flashback tot stand komt. Door middel van vertraging kan je dit zien. Ook zitten er stukken in de film die snel zijn gemonteerd, dat maakt dit verhaal niet saai.
Recensie & Mening
Mijn recensie komt van de internetsite http://www.theater.nl/onstage/0,2083,1647_1135^1138^1129^1132-188693,00.html
Phileine zegt sorry
Feije RiemersmaDe laatste weken was er nauwelijks te ontkomen aan het publiciteitsgeweld rond de Giphart-verfilming Phileine zegt sorry, met Kim van Kooten en Michiel Huisman in de hoofdrollen. Liefst negen nominaties voor een Gouden Kalf kreeg de film, waarvan er vier werden verzilverd. De belangrijkste prijzen (beste film, regie en scenario) gingen echter, terecht, naar De Tweeling en Van God Los. De romantische puberkomedie Phileine zegt sorry zit weliswaar boordevol energie, maar is bepaald niet van het zelfde niveau. Film en boek gaan over Phileine (Kim van Kooten), een powerbabe die voor de zoveelste keer haar vriendje dreigt te verliezen. Dat vriendje is Max (Michiel Huisman), die een jaar naar New York gaat om daar mee te werken aan een experimentele uitvoering van Shakespeare`s Romeo and Juliet. Phileine besluit haar lot in eigen hand te nemen, en reist Max achterna. Vanaf dan draait alles om jaloezie, onzekerheid en vooral seks. Heel veel seks. Platte seks, geile seks, romantische seks, seks-uit-wraak en wiedergutmachung-seks. Met name de technische Kalveren gingen naar Phileine, en daar is veel voor te zeggen, want de film ziet er lekker uit. Montage, camerawerk en ook de muziek zijn uitstekend verzorgd. Na twee low-budgetfilms (Zusje en Siberia) had regisseur Robert Jan Westdijk voor het eerst in z`n carrière een fatsoenlijke zak geld ter beschikking. Hij zal zich als een kind in een snoepwinkel hebben gevoeld, met de portefeuille van vader op zak. Westdijk experimenteert naar hartelust met vormgeving, techniek en vertelvorm, wat soms heel aardig werkt, en soms ook helemaal niet. Het is wellicht allemaal wat teveel van het goede, maar het zorgt in ieder geval voor verrassing en vaart. Het echte probleem zit `m in de karakters. Die zijn dermate vlak en karikaturaal, dat hun lotgevallen ons volledig koud laten. Dat ligt minder aan het acteerwerk dan aan het scenario. Daarin is geen enkele rust ingebouwd, geen centimeter ruimte om de personages tot leven te laten komen. En zelfs een melige puberkomedie, bedoeld voor een brede groep jongeren, heeft echte mensen nodig om te ontroeren, of ons zelfs maar aan het lachen te maken. Of Phileine zegt sorry nu wel of niet een goede verfilming is van het boek van Giphart - de schrijver zelf vindt duidelijk van wel, zo zegt hij halverwege de film - is een irrelevante vraag. Feit is dat de film Phileine z`n eigen ambities te weinig waarmaakt.
Mening
Over het algemeen met ik het volkomen eens met de recensie, maar wat mij stoort is dat er door de scenarios weinig karikaturaal aan de personages is. Er staat ook dat er weinig rust is ingebouwd in de film, maar ik vind dat juist horen bij een puberfilm (zoals zij dat zelf omschrijft)
Of de film een goede verfilming is van het boek van Giphart, kan ik natuurlijk niet over meebeslissen, als ik zelf de flim niet heb gelezen. Het feit dat de film Phileine z’n eigen ambities te weinig waarmaakt, vind ik overdreven. Ik vind de film een goede film en over de ambities van de film Phileine wordt niks verteld en kan dus ook niet over worden beslist.
Ik vond het gewoon een goede film.
Regisseur: Robert Jan Westdijk
Acteurs: Kim van Kooten Phileine Michiel Huisman Max Liesbeth Kamerling Fleur Daan Schuurman Dylan Tara Elders Lala Hadewych Minis Gulpje Mad Wittermans Christiaan Timothy Smith Leonard Liz Snoyink Lotti Todd Rotondi Bef Kurt Rogiers Roeland Fernhout Kenan Raven Leona Philippo
Land van herkomst: Nederland, ook opgenomen in Amerika
Productie: Motel Films
Co-producent: BNN Verhaal Wanneer Phileine’s vriend Max meedoet aan een internationaal Shakespeare-project, reist Phileine hem achterna naar New York. Daar vermoedt ze dat hij meer geïnteresseerd is in zijn tegenspeelster Joanne dan in haar. Uit jaloezie werpt ze zich eerst in de armen van Joanne’s vriend. Vervolgens verstoort ze de uitvoering van Romeo en Julia waarin Max en Joanne krampachtig proberen te schitteren. Het resultaat is dat Phileine alle aandacht naar zich toetrekt. Haar nieuw verworven roem brengt echter niet het geluk waar ze op hoopte. In de theatrale omgeving van een Waldorf Astoria-suite realiseert Phileine zich wat Max voor haar betekent. Maar omdat hij heeft ontdekt dat Phileine hem bedrogen heeft met de vriend van Joanne, wil hij haar niet meer zien. Ze zien elkaar pas weer terug op een galafeest in New York. In deze explosieve slotscène betreedt Phileine het feestpodium om, in een hartstochtelijke wanhoopspoging, voor het eerst in haar leven ‘Sorry’ te zeggen... In deze film wordt gebruik gemaakt van flashbacks, dit zijn stukken uit het verleden die worden getoond. Dit maakt het verhaal duidelijk, maar kan soms ook tot extra verwarring lijden. Acteurs Het meest overtuigende personage vond ik Phileine, zij is erg goed gespeeld door Kim van Kooten. Ze kon van goed van stemming veranderen, zo kon ze ontzettend blij zijn, maar ook ongelukkig. Was speelde een student, en dit kon ze erg goed. Ik vond Kenan Raven (acteur) als het minst overtuigend spelen, ik kan ook zijn naam niet op internet vinden. Ik weet dat hij in “Onderweg naar morgen” speelt, en gebruikt weinig emotie, waardoor hij bij mij ook als vergeten personage wordt beschouwd. De meest bekende acteur uit de film vind ik Daan Schuurmans als Dylan. Hij heeft al in eerdere films (ook van BNN) gespeeld en speelt vaak goed, ook in deze film speelt hij weer ontzettend goed. Veel naar series kijk ik niet maar ik weet dat hij in ieder geval gespeeld of nog steeds speelt in “Westenwind”(RTL 4). Hij speelt wel een beetje hetzelfde personage, hij speelt als een echte versierder net als zijn vorige film. Vormgeving De vormgeving vind ik bij de film horen, er wordt een echt studentenhuis gebruikt. Ook wordt er in New York gefilmd, hierdoor zie je dat er duidelijk aandacht is besteed aan de vormgeving. Ook worden er special effects gebruikt, men kan tijdens een potje sex (regen en wind maken, volgens Max) regen en wind echt ontstaan. De kleding is goed verzorgd, maar dat is ook niet ontzettend moeilijk bij deze film, er komt niet echt kleding in voor dat ontzettend special moet zijn. Camera In deze film is er niet specifiek te omschrijven hoe er wordt gefilmd, er zijn delen in de film die snel zijn, maar er zijn ook scenes die rustig zijn. Af en toe krijg je te zien dat het camerawerk absoluut niet slecht is, bij de emoties van Phileine zie je dat het camerawerk zich daaraan aanpast.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
T.
T.
mooi verslag, hulde !
20 jaar geleden
Antwoorden