Hoe zorgt de inhoud van het verhaal/de manier van filmen dat je meeleeft met de personages. Onderbouw je verhaal eventueel met voorbeelden uit scènes.
Er is grotendeels van de film het gezicht van de mensen te zien, waardoor je alle emoties goed kunt zien. Omdat er ook veel bloed in zit en echt ziet hoe iets eraan toegaat, kun je echt meeleven met de personages. Vooral bij Ofelia leef je snel mee, omdat ze bijvoorbeeld doorelkaar wordt geschud door haar vader of wordt geslagen. Ook zie je haar als ze in het bos loopt, in bed ligt te slapen of bij haar vader is. Maar bij haar moeder leef je ook veel mee als ze ziek is. Ze ziet er zwak en zielig uit, en vooral als ze een hevige bloeding krijgt of op de grond in elkaar zakt van de pijn als ze gaat bevallen heb je ook medelijden met haar.
Bij de vader heb je dan ook geen medelijden als hij met een mes wordt gestoken door een vrouw die bij hem werkt, want daarvoor heb je gezien wat voor vreselijke dingen hij andere mensen had aangedaan.
De volgende vragen moet je beargumenteren met voorbeelden uit de film.
1.- Wat zie je: fictie/non-fictie?
¨ documentaire (beschrijf onderwerp kort)
¨ mengvorm ( met welke reden?)
¨ speelfilm ( beschrijf verhaal kort)
Non-fictiefilms of documentaires laten een deel van de werkelijkheid zien, bijvoorbeeld door middel van interviews of archiefopnamen. Fictiefilms zijn verzonnen of gedramatiseerde verhalen- Soms is het verschil tussen fictie en non-fictie niet zo duidelijk. Bijvoorbeeld wanneer er binnen een documentaire delen nagespeeld zijn (docudrama) of wanneer een speelfilm erg veel lijkt op een documentaire, omdat het er allemaal zo 'echt' uitziet.
Deze film is eigenlijk een beetje een mengvorm tussen een Non-fictiefilm en een fictiefilm. Het is geen documentaire, maar de Spaanse burgeroorlog van 1944 is wel in het echt gebeurd en komt ook weer terug in de film (alle militairen van het leger van Franco en de kapitein Vidal). Er wordt in het begin ook uitgelegd dat het met de burgeroorlog te maken heeft.
Waarom het ook een fictiefilm is, is omdat de gehele fantasiewereld verzonnen is. Een faun bestaat in het echt niet, en er zijn geen boeken met lege pagina’s waar dan opeens een tekening verschijnt. Maar deze film onderscheid zich wel van andere fictiefilms, want er zijn weinig films waar zo de werkelijkheid en fantasie worden benadrukt.
2.- Wat zie je? Welke filmtechnieken vallen op? Bespreek minstens de helft van de termen.
¨ montage
¨ special effects
¨ kadering
¨ camerastandpunt/gebruik
¨ belichting
¨ mise-en-scene
Alle filmtechnieken die hierboven staan beschreven worden in deze film gebruikt. Het belangrijkste van deze film is denk ik wel de belichting. De belichting is vaak erg donker, behalve als ze buiten zijn en de zon schijnt (meestal is het avond/nacht of regent het). Als de faun er is, is het altijd donker. Af en toe is het binnen ook wel licht, maar dat is eigenlijk alleen maar als ze in de buurt van haardvuur zijn. Het einde van de film is ook erg licht als ze bij haar echte vader komt in de andere wereld. Het ziet er daar best goddelijke uit door het goudgele licht.
Special effecten worden er niet heel erg veel in de film gebruikt. Er zijn wel elfen die soms heel snel rondvliegen, en als er iemand schiet met een geweer of pistool zie je soms een kleine vuurflits of rook. Wel is het rare wezen bij de eettafel met special effects. Zijn ogen zitten namelijk in zijn handen (die hij er eerst nog in moet doen) en ze knipperen dan ook. Verder is er in de film ook een babyknol voor een opdracht, en die beweegt en maakt kleine geluidjes.
Maar wat ze wel hebben gedaan, is om overal in de donkere scènes de kleur blauw eruit te laten springen. Bijna alles heeft dan een blauwe toon.
De mise-en-scene is ook één van de belangrijkste aspecten voor deze film. Als dit er niet was geweest, dan was het een hele slechte film geweest. De kostuums van het leger en Vidal zijn allemaal hetzelfde, zo kun je ze makkelijk herkennen. Ze zijn blauw van kleur, hebben diverse spelden op en wapens bij de hand. De faun ziet er altijd hetzelfde uit: donker, eng, steen of hout achtig en is erg groot. Ofelia heeft altijd wel een jurk aan met zwarte lakschoentjes en een vestje eroverheen. Soms is ze heel vies van de modder uit het bos. De mensen die dood zijn, aan het vechten zijn of waarbij de dokter vaak bij moet komen, hebben meestal veel bloed op hun gezicht of lichaam.
Het decor is ook erg belangrijk. Als er wordt gefilmd in het huis, dan ziet het er ook echt uit als een huis. Er staan overal spullen, stoelen, koffers, glazen en nog veel meer. Bij de faun is het heel donker, een beetje verwilderd door de natuur en lijkt het soms wel alsof je in een oude stenen tempel bent.
3.- Wat zie je? Wat is de verhouding tussen story en plot?
¨ plot volgt chronologie story
¨ plot maakt story spannend. Op welke manier?
¨ Flash-backs/flash forwards. Beschrijf effect op inhoud.
De gehele film wordt chronologisch afgespeeld, en er worden geen flashbacks vertoond. Het plot wijkt daarom ook niet af van de story, want je gebruikt dezelfde chronologische volgorde als in het plot. Het begint bij de heenreis, waar Ofelia dus een steen terug in een beeld duwt en er een insect uitkomt. Als ze later aankomt volgt ze het insect, ontmoet ze de faun en krijgt ze later steeds opdrachten. Ondertussen zie je ook dat haar moeder steeds zieker wordt en uiteindelijk een kind krijgt, en dat een vrouw die voor Vidal werkt Ofelia vertrouwd en heel erg aardig is. Na de opdrachten moet ze het kind brengen, maar ze wilt hem niet geven en geeft hem terug aan haar vader die haar vervolgens dood schiet. Maar daarna is ze wel de echte prinses, en gaat door het bloed een nieuwe wereld open.
4.- Wat ervaar je: hoe wordt de film vertoond? ( Wat is het effect?)
¨ klassieke bioscoopsituatie
¨ televisie/video
¨ interactief/themapark
Ik had 2 of 3 jaar geleden de film al eens een keer op tv gezien met een DVD, maar ik wist niet meer helemaal hoe alles was gefilmd. Dus heb ik de film opnieuw gekeken alleen op de computer, want ik had hem gedownload. De film was Spaans en er zat helaas geen ondertiteling bij die het deed, dus ik kon de film alleen aan de hand van beelden en geluiden bekijken. Zo ervaar je het toch wel anders dan als er ondertiteling bij zou zitten. Nu let je veel meer op hoe de acteurs spelen, wat voor kleding ze aan hebben en hoe het decor eruit ziet. Toch begrijp je wel wat Ofelia voor opdrachten moet doen, want van Pan krijgt ze een boek waar steeds tekeningen en in verschijnen. Zo was er bijvoorbeeld een tekening dat ze de sleutel ergens in moest steken. Toen ze daar was wilde ze eten, maar de elfjes gebaarden duidelijk dat ze dat niet moest doen.
Helaas kon ik de film niet in één keer achter elkaar bekijken, dus heb ik hem op dezelfde dag in twee delen bekeken. Hierdoor moest ik wel weer een klein beetje terugkijken om weer terug in de film te komen.
5.- Wat hoor je? Welke rol speelt de muziek in de film?
¨ muziek versterkt inhoud film Op welke manier?
¨ Geen, weinig of onopvallende muziek
¨ Muziek voegt elementen toe: welke en op welke manier?
De muziek is erg belangrijk in deze film. Als ze bijvoorbeeld op een zonnige dag in het bos is, is de muziek best magisch, maar er zit wel vaak een extra zwaardere toon onder zodat er wat meer spanning in komt. Ook is er een bepaalde melodie die je een paar keer door de film hoort, het heeft iets zieligs en eenzaams. Bij sommige scènes die erg spannend zijn is de muziek snel, een beetje nerveus en heeft het een zwaardere toon. Andere scènes die juist spannend zijn hebben ook zwaardere muziek, terwijl scènes die niet spannend zijn lichte muziek hebben.
Maar er is niet altijd muziek. Het is ook vaak dat je alle geluiden hoort die mensen in het echte leven ook maken. Je hoort voetstappen, het geluid als iemand schiet, regen, auto’s, wind, paarden die galopperen etc.
6.- Inhoud: tot welk genre hoort de film?
¨ horror/science fiction
¨ (docu)drama
¨ oorlogsfilm
¨ thriller
¨ avonturenfilm
¨ western
¨ comedy
¨ familie/kinderfilm
¨ documentaire
De genres van Pan’s Labyrinth zijn oorlog, fantasy en drama. Het is een oorlogsgenre, aangezien het zich afspeeld in de periode vlak na de Spaanse burgerooglog in 1944. Alle mensen van het leger zien er als iemand van de oorlog uit, en er worden veel rebellen die in het gebied ronddwalen doodgeschoten. Ook zijn er Spaanse mensen die met een soort stempelkaart voedsel of medicijnen komen halen. Ze staan allemaal buiten in een lange rij.
Het genre fantasy zie je terug in de fantasiewereld van Ofelia. Dit kan in de werkelijkheid niet bestaan, want er bestaan in het echt geen faunen, elfjes, rare wezens en een levensgrote kikker.
Maar het genre is toch ook wel drama, want er is af en toe verdriet en haat in de film (tussen Ofelia en Vidal, maar ook andere personages) en er zijn veel emoties die worden gebruikt (pijn, verdrietig, boos etc.).
7.- Inhoud: waar ligt de nadruk van het verhaal?
¨ op wat er gebeurt (story)
¨ op de boodschap (thematiek)
¨ op de (psychologische) ontwikkeling van personage(s)
Deze film is gemaakt om twee tegenstellingen te laten zien, namelijk de harde sociale werkelijkheid tegen de fantasiewereld. Het zijn eigenlijk twee werelden die parallel aan elkaar lopen, maar toch ook in elkaar overvloeien. Ze zijn allebei even sterk aanwezig. Omdat er twee tegenovergestelde werelden aan elkaar worden gekoppeld, is dit verschil heel erg goed te zien. Het ene moment zie je nog allemaal militairen rondlopen en hoor je knallen, terwijl je het andere moment een ondergrondse wereld ziet met elfjes.
Ook zit er wel een ontwikkeling in de personages. De moeder gaat op ongeveer driekwart van de film dood, maar haar baby leeft. Vidal is erg bruut aan het begin, vermoord Ofelia, maar uiteindelijk geeft hij de baby aan een vrouw die er goed voor kan zorgen (want hij wilt dat de baby blijft leven). Die vrouw was een werkster van Vidal, en in het begin doet ze alles wat hij zegt totdat hij erachter komt dat ze met de rebellen afspreekt in het bos. Ze wordt vastgebonden, maar omdat ze altijd een mes verstopt bij zich had kan ze zich losmaken en steekt daarna Vidal een paar keer. Ook snijdt ze zijn mond door.
Ofelia is altijd een aardig meisje geweest, en komt uiteindelijk toch terecht in een goede wereld waar haar vader de koning is en zij een prinses is. Ze is blij dat ze uit de werkelijkheid is, en nu in haar eigen wereld kan leven.
8.- Inhoud: wat speelt een grote rol bij het maken van de film?
¨ de filmmaker (auteursfilm)
¨ acteurs/filmsterren (acteursfilm)
¨ eerder uitgebrachte films
Dit is een echte auteursfilm. In 1993 had de regisseur Guillermo del Toro al het plan om de film te maken, maar het duurde daarna nog 13 jaar voordat hij uiteindelijk genoeg geld had voor de film. Het moest dus een sprookje voor volwassenen woorden die het verschil tussen de twee werelden liet zien. Er worden geen overbodige romances of overdadig geweld gebruikt, maar hij laat de scènes echt staan in het verhaal. Dus als er iemand wordt geslagen, dan wordt er niet zovaak geslagen dat het teveel wordt. Maar deze film is niet de eerste film die met de Spaanse burgeroorlog te maken had. In de film ‘The Devil’s Backbone’ uit 2001 komt dit thema ook terug, en het is een onderwerp dat hij belangrijk vindt.
Dit is een echte auteursfilm. In 1993 had de regisseur Guillermo del Toro al het plan om de film te maken, maar het duurde daarna nog 13 jaar voordat hij uiteindelijk genoeg geld had voor de film. Het moest dus een sprookje voor volwassenen woorden die het verschil tussen de twee werelden liet zien. Er worden geen overbodige romances of overdadig geweld gebruikt, maar hij laat de scènes echt staan in het verhaal. Dus als er iemand wordt geslagen, dan wordt er niet zovaak geslagen dat het teveel wordt. Maar deze film is niet de eerste film die met de Spaanse burgeroorlog te maken had. In de film ‘The Devil’s Backbone’ uit 2001 komt dit thema ook terug, en het is een onderwerp dat hij belangrijk vindt.
De acteur Doug Jones speelde de faun, maar hij is niet Spaans. Het was erg knap dat er door mensen nergens aan werd gezien dat hij de volledige taal niet beheerste. Dit heeft hij dus knap gedaan, want de faun speelde wel een belangrijke rol in de film.
9.- Betekenis: wat denk je dat de betekenis van de film is?
¨ persoonlijke (autobiografische) betekenis
¨ morele boodschap
¨ bedoeld als (politieke of culturele) provocatie
¨ bedoeld als amusement
¨ roept emoties op
¨ gemaakt uit commerciele overwegingen.
Zoals hierboven dus al beschreven staat wilde del Toro het verschil tussen twee verschillende werelden laten zien. De Spaanse burgeroorlog was een onderwerp dat hem erg aansprak, en het wegvluchten daarvan is het meisje Ofelia naar haar fantasiewereld.
Het zou zo een film kunnen zijn die uit de tijd van de Romantiek, want bijna alle kenmerken komen hier wel in terug. Het wegvluchten van de werkelijkheid naar fantasie en dromen (de twee werelden), de natuur (er wordt vaak gefilmd in het bos, en de andere wereld is in de natuur), mythische wezens van het verleden (de faun, die een Griekse god is) en trouw tot na de dood (als Ofelia aan het einde bij haar vader komt).
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden