Gezocht: VWO'ers uit de 4e/5e met N&T of interesse in techniek. Doe mee aan een online community over een nieuwe studie en verdien een cadeaubon van 50 euro!

Meedoen

How Art Made the World (2005)

Beoordeling 6.9
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 632 woorden
  • 8 april 2010
  • 6 keer beoordeeld
  • Cijfer 6.9
  • 6 keer beoordeeld

Film
Taal
Nederlands
Vak
CKV
ADVERTENTIE
Musical The Prom verloot een limousine naar je eindfeest!

Zit je middenin je eindexamens en wil je in stijl naar je eindfeest? Doe dan mee aan de winactie en maak kans op een limousine die jou en je vrienden naar jullie eindfeest brengt!

Ja, ik doe mee!

How Art Made The World:
The Day Pictures Were Born

Samenvatting:
Het vermogen om beelden te lezen is essentieel. De wereld zou onherkenbaar zijn zonder beelden. Nu domineren beelden ons leven.
Maar hoe kwamen we aan het vermogen om beelden te tekenen?
2000 jaar geleden konden we bijvoorbeeld een paard nog maar in 2 dimensies tekenen.
Noord-Spanje:
Marcelino Sautuola (een amateurarcheoloog) ontdekt samen met zijn 9-jarige dochtertje Maria tekeningen van heel lang geleden in de grotten van Altamira. In de grot waren tekeningen gemaakt van runderen die al heel lang uitgestorven waren.
Er zijn over de wereld veel grotten met prehistorische schilderingen, maar deze schilderingen werden tot een van de mooiste gerekend.
Sommige deskundigen zeiden dat de schilderingen nep waren, omdat deze ‘te goed’ waren om echt te kunnen zijn. Echter door een andere ontdekking, die gedaan werd in Frankrijk, bleken de schilderingen toch echt te zijn.
Prehistorische schilders beschikten over een goede kundigheid.
De mens is relatief laat begonnen met schilderen. Hiervoor waren ze biologisch niets veranderd.
350 duizend jaar geleden:
Er vindt een creatieve explosie plaats: Mensen gaan beelden maken van de wereld om hun heen.
Prehistorische kunstenaars echter maakten meer tekeningen en schilderingen van dieren, zoals: bizons, paarden en rendieren.
Archeoloog Henri Breuil: ‘Prehistorische mensen maakten schilderingen over de jacht, zodat dit meer succes zou brengen bij de jacht.’
‘De islam verbiedt beelden van levende dieren. Ik ben ooit een turk tegengekomen en hij zei dat hij nog nooit een schilderij gezien had.’
Frankrijk:
De prehistorische kunst: de schilderingen waren meestal in een grot, en dan heel diep.
Grot van Peche Merle:
de meeste afbeeldingen zijn onherkenbaar, meestal door de lijnen en abstracte vormen en patronen. De bekendste afbeelding is die van het gestippelde paard.
Zuid-Afrika:
De rotsen van Drakenberg:
Hier op de rotsen zijn grote dieren getekend, maar van enkele eeuwen terug.
David Lewis Williams werd heel gefascineerd in deze tekeningen. Hij heeft uitgezocht dat de tekeningen waren geschilderd door Bosjesmannen. De religie: een wereld naar de geesten. Trance speelde voor hen een grote rol:
De sjamaan gaat op in het ritme van de muziek die wordt gemaakt. Dan valt hij op de grond. Hij is bewusteloos. Hij bezoekt nu de geestenwereld.
De spirituele ervaring in de geestenwereld: de sjamaan ziet een stervende eland. Dit kun je zien aan:
- De kop omlaag
- Gekruiste benen
- Haren overeind
Hoe langer de trance, hoe langer de hallucinaties. Deze hallucinaties werden steeds belangrijker.
Frankrijk en Spanje:
De schilderingen hier leken heel erg op die uit Zuid-Afrika.
In de tekeningen werd iets opmerkelijks gedaan: de eigenschappen van dieren werden overgebracht op menselijke lichamen. Ook werden er stippen gezet over de hele tekening.
De beelden produceerden mensen in hun hoofd en schilderden het daarna op wanden. Er werden geen beelden uit de natuur gekopieerd.
Zo’n 12.000 jaar geleden hielden mensen op met het schilderen in grotten. Mensen verloren hun interesse hiervoor.
Zuid-Turkije:
Gobleki Tepe:
Duitse archeologen begonnen te graven op deze berg. Ze vonden T-vormige megalieten, gedecoreerd met wilde dieren.
Mensen moesten helpen deze megalieten uit te graven. Daarom werd er op de berg Karacadag, die naast Gobleki Tepe lag, tarwe verbouwd. Dit was om de mensen op de Gobleki Tepe te voeden.
Mijn mening:
Ik vond het in ieder geval een leukere film dan de vorige. Vooral omdat er verteld werd over die Bosjesmannen en die sjamaan in trance. Dat vond ik erg interessant. De afbeeldingen en schilderingen vond ik ook mooier dan in de eerste film. Ook leek het er een beetje op of de presentator, die overigens hetzelfde was als in de eerste film, veel minder saai praatte dan in de vorige film. De onderwerpen waren interessanter dan in de eerste film, vond ik, en dat maakte volgens mij deze film mooier en leuker om naar te kijken.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "How Art Made the World (2005)"