Filmanalyse Shrek volgend de Hero's Journey (Joseph Campbell, 1949)
Entertainmentcommunicatie, Communicatiewetenschap, Uva, 2017
De film Shrek, uit 2001, start met beelden van een sprookjesboek. De plaatjes in het boek vertellen een sprookjesverhaal. Volgens Shrek zal dit hem echter nooit overkomen; hij klapt het sprookjesboek dicht. Dit gedeelte vormt de proloog waarin vaak het genre van de film wordt geïntroduceerd of het publiek wordt getrokken wordt om te kijken naar de film.
Ordinary World 1 min - Akte 1
Rond 1 minuut 30 start de introductie van de wereld waar Sherk in leeft. Je ziet waar hij woont, hoe hij zijn dag start met een modderdouch en een sprong in de vijver. Hoe zij zijn eten maakt en zijn gebied afbakent met borden. Ook is te zien dat deze hoofdpersonage door de andere dorpsbewoners wordt beschouwd als een monster. Hoe de buitenwereld naar Shrek kijkt wordt hiermee al neergezet. Al met al wordt het dagelijkse leven van Shrek in dit gedeelte geïntroduceerd waardoor de context rondom dit personage wordt verduidelijkt. Ondanks dat de wereld waarin Shrek leeft voor de kijker misschien speciaal is, is dat niet het geval voor de hoofpersonage. Het is het saaie, dagelijkse leven.
Call to adventure 13 min – akte 1
Op dit punt in de film wordt het dagelijks leven van de held niet meer voortgezet. Er gebeurt iets waardoor dit normale bestaan veranderd. Het maakt daarmee ook het doel van de held bekend. Bij Shrek wordt het rustige leven verstoord door de sprookjesdieren die in zijn moeras terecht komen na een nieuwe maatregel van koning Farquaad. Als reactie daarop vertrekt Shrek naar de koning om dit probleem op te lossen. De verstoring van zijn dagelijkse leven is in dit geval dus de call to action. Het doel? Zorgen dat de sprookjeswezens weer hun gebied terugkrijgen zodat ook Shrek weer in een rustig moeras kan leven. Ook zou je kunnen stellen dat de ezel het begin is van de komst van de sprookjesfiguren omdat Donkey het rustige leventje van Shrek ook al voor een groot deel verstoort.
Refusal of the call 23 min – akte 1
De held wilt op dit nog niet beginnen aan het avontuur. Iets knaagt, iets twijfelt of iets houdt hem tegen. Het avontuur is gevaarlijk. Ook kan het voorkomen dat een externe factor ervoor zorgt dat de hoofdpersonage nog niet begint aan het avontuur. Shrek heeft echter niet veel last van twijfel. Uit irritatie dat zijn moeras wordt bezet, vertrekt hij gelijk richting koning Farquaad. In dat opzicht twijfelt Shrek niet om zijn opdracht te vervullen waardoor dit iets afwijkt van The Writer’s Journeyvan Christopher Vogler (2007). Echter, als Shrek bij Farquaad aankomt, is het Farquaad die Shrek tegenhoudt om zijn opdracht te vervullen. Voor hij zijn moeras terugkrijgt moet hij de prinses redden.
The mentor 7 min – akte 1
Vaak is het zo dat de hoofdpersoon, de held, in een film een mentor heeft die hem of haar steun en bescherming biedt. Dit hoeft niet per definitie een persoon te zijn, maar vaak is dit wel het geval. In deze film heeft Shrek zelf geen mentor die hem bescherming biedt. Wel ontmoet hij op 7 minuut 40 een ezel waarmee hij vanaf dat moment optrekt. Het lijkt erop dat Shrek zelf een mentorrol uitoefent over de ezel. Terwijl de ezel wat klunzig, jong en enthousiast overkomt, is het Shrek die het verstandige wijze personage vervult en daarmee de ezel stuurt. De vorm van het mentorschap in deze film wijkt dus wat af van The Writer’s Journeyvan Christopher Vogler (2007). Ook wijkt de punt in de film waarin het mentorschap wordt geïntroduceerd wat af.
The first threshold 27 min – akte 1
Dit is het punt waar de held de bekende wereld achterlaat en de nieuwe, onbekende eventueel gevaarlijke wereld in trekt. Dit kan een fysieke grens zijn, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. In het geval van Shrek is dit zien we dat hij het rijk verlaat en naar het land van de draak trekt. Hij heeft namelijk de challenge van koning Farquaad geaccepteerd. Waar hij zijn reis begint door een zonnebloemveld, wordt het landschap steeds rotsiger en gevaarlijker. Je ziet dus ook echt visueel dat Shrek een andere wereld in trekt. Het avontuur gaat nu echt beginnen. Dit punt vormt dan ook de overgang van akte 1 naar akte 2; van de introductie naar de speciale wereld waar het avontuur daadwerkelijk begint.
Tests, allies and enemies 33 min – akte 2
De held ontmoet in dit deel van de film nieuwe vrienden, wordt blootgesteld aan vijanden en wordt getest om hem zo voor te bereiden op de climax. De eerste scene is vaak een groot contrast met de bekende wereld. Zo kan het magisch of juist gevaarlijk zijn. Dit is ook het geval bij Shrek. De wereld waarin de draak leeft vormt een groot contrast met zijn eigen veilige en rustige moeras.
Een voorbeeld van een vijand die Shrek ontmoet, is de draak die prinses Fiona gevangenhoudt. Maar ook koning Farquaad die hij eerder ontmoet, is een nieuwe tegenspeler en vormt ook een soort vijand. Zowel op het hof van Farquaad als in het domein van de draak wordt Shrek getest. Hij verslaat de soldaten en hij verslaat de draak. Fiona vormt naar Shreks overwinning de nieuwe vriend, of bondgenoot, die Shrek ontmoet in dit gedeelte van de film. Ondanks dat Shrek Donkey niet ontmoet in dit deel van de film, is ook dit personage een bondgenoot in het verhaal. De ontmoetingen met vijanden, tests en bondgenoten komen dus niet allemaal samen in dit punt maar zijn wat geleidelijker verspreid in het verhaal. In dat opzicht wijkt deze ontmoeting wat af van The Writer’s Journeyvan Christopher Vogler (2007).
The approach to the inmost cave 1 uur 4 min – akte 2
Het filmverslag gaat verder na deze boodschap.
Verder lezen
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
M.
M.
Somebody once told me the world is gonna roll me
I ain't the sharpest tool in the shed
She was looking kind of dumb with her finger and her thumb
In the shape of an "L" on her forehead
Well the years start coming and they don't stop coming
Fed to the rules and I hit the ground running
Didn't make sense not to live for fun
Your brain gets smart but your head gets dumb
So much to do, so much to see
So what's wrong with taking the back streets?
You'll never know if you don't go
You'll never shine if you don't glow
Hey now, you're an all-star, get your game on, go play
Hey now, you're a rock star, get the show on, get paid
And all that glitters is gold
Only shooting stars break the mold
It's a cool place and they say it gets colder
You're bundled up now, wait till you get older
But the meteor men beg to differ
Judging by the hole in the satellite picture
The ice we skate is getting pretty thin
The water's getting warm so you might as well swim
My world's on fire, how about yours?
That's the way I like it and I never get bored
Hey now, you're an all-star, get your game on, go play
Hey now, you're a rock star, get the show on, get paid
All that glitters is gold
Only shooting stars break the mold
Hey now, you're an all-star, get your game on, go play
Hey now, you're a rock star, get the show, on get paid
And all that glitters is gold
Only shooting stars
Somebody once asked could I spare some change for gas?
I need to get myself away from this place
I said yep what a concept
I could use a little fuel myself
And we could all use a little change
Well, the years start coming and they don't stop coming
Fed to the rules and I hit the ground running
Didn't make sense not to live for fun
Your brain gets smart but your head gets dumb
So much to do, so much to see
So what's wrong with taking the back streets?
You'll never know if you don't go (go!)
You'll never shine if you don't glow
Hey now, you're an all-star, get your game on, go play
Hey now, you're a rock star, get the show on, get paid
And all that glitters is gold
Only shooting stars break the mold
And all that glitters is gold
Only shooting stars break the mold
4 jaar geleden
Antwoorden