Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

De tweeling (2002)

Beoordeling 6.3
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas havo | 1105 woorden
  • 25 juni 2004
  • 86 keer beoordeeld
Cijfer 6.3
86 keer beoordeeld

Filmverslag. · Algemene gegevens. - Titel: De Tweeling - Naam regisseur: Ben Sombogaart - Jaartal: 2002 - Land van herkomst: Nederland - Hoofdspelers: Ellen Vogel, Thekla Reuten, Gudrun Okras, Nadja Uhl. - Waar heb je de film gezien? Bij Ilse, maar hij draaide ook in het Diekhuus. - Kun je de film bij een bepaald grondgenre indelen? Ja, bij een romantische Oorlogsfilm. · Plot. - Geef een korte samenvatting van de inhoud van de film is er sprake van een of meer conflicten? De film gaat over een Tweeling, het speelt zich af in de tijd voor en tijdens de oorlog. Lotte en Anna zijn hun ouders verloren, en worden na de begrafenis uit elkaar gehaald. Anna komt terecht bij een arm Duits gezin op een boerderij, en Lotte in een rijk Hollands gezin. Het verschil tussen de twee is groot, Lotte heeft het goed, en gaat naar de universiteit. Terwijl Anna het minder goed heeft, en opgroeit tussen de koeien. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog vinden ze elkaar in Duitsland terug, maar wordt niet zo leuk als dat ze gehoopt hadden. Als ze bejaard zijn komen ze elkaar weer tegen in een kuuroord in Spa, vanaf dan zie je hoe hun leven verder is verlopen. Doordat ze in verschillende werelden zijn opgegroeid zijn ze ver uit elkaar gegroeid. Anna trouwt met een SS-er (Martin), en Lotte’s Joodse verloofde David wordt afgevoerd naar Auschwitz. Als Anna en Lotte elkaar na de oorlog weer zien willen ze niets meer met elkaar te maken hebben. Aan het eind van de film zijn ze oud en samen verdwaald in het bos, en Anna sterft na een nacht in dat bos, in het bijzijn van Lotte. Ja er zijn conflicten, tussen de Tweeling, tussen Anna en haar stiefouders, en tussen Lotte en haar vriend. · Middelen. - Op welke locaties speelt het verhaal zich af? Beschrijf die plaatsen, die voor jou het belangrijkst zijn. In hoeverre hebben die de sfeer van de film bepaald? Het speelt zich af in Duitsland, op een boerderij; in Nederland en in een bos (Spa). De sfeer werd niet echt bepaald door de omgeving, meer door de tijd waarin het zich afspeelde, en het gedrag van de personages. - In hoeverre speelt de belichting van verschillende scènes een rol? Er is weinig kunstlicht, het licht is meestal natuurlijk, en geeft een goede sfeer, omdat het meeste ook in de buitenlucht afspeelt. In de scène met het grote diner is er kaarslicht, hier is het belangrijk omdat dit de sfeer aangeeft. Het licht speelt dus geen grote rol. - Hoe waren de hoofdpersonen gekleed? Denk hierbij aan de functie die de kleding heeft. Waren deze personen opvallend gegrimeerd? De personen waren naar de tijd gekleed, Lotte droeg nette kleding, en Anna die op de boerderij moest helpen droeg oude versleten kleding, allebei droegen ze vooral jurken. De militairen droegen legeroutfits, en de mannen in de film kleding van de mode van die tijd. - Werd er gebruikgemaakt van muziek? Was deze muziek speciaal gecomponeerd voor de film? Had de muziek een opvallende rol in de film of diende deze alleen als achtergrond? Er zat genoeg muziek in de film. Deze gaf aan wanneer het spannend, droevig, of vrolijk werd. De muziek was vooral achtergrond, en had dus als functie het verduidelijken van de sfeer. De muziek is speciaal voor de film gecomponeerd. - Was er sprake van speciale geluidseffecten? Niks opvallends, water dat stroomde, kogels die afgeschoten werden, mensen die praten, een radio op de achtergrond.
· Personages. - Beschrijf de belangrijkste hoofdpersonen in de film. De belangrijkste figuren zijn Lotte en Anna, zij zijn een tweeling, maar groeien heel anders van elkaar op, het zijn lieve meisjes, maar veranderen na verloop van tijd. En beginnen een hekel aan elkaar te krijgen, dit komt doordat ze apart in een ander milieu van elkaar zijn opgegroeid. - Op welke andere manieren kreeg je informatie over de hoofdpersonen? Denk hierbij aan flashbacks, informatie via anderen, de wijze waarop anderen op de hoofdpersoon reageren. Ik vind dat je via andere personen niet veel te weten komt over de hoofdpersonen, het is meer dat je leert hoe ze zijn door naar Anna en Lotte zelf te kijken, anderen hebben daar niet veel aan geholpen. - In hoeverre vertegenwoordigen zij de tijd en omgeving waarin het verhaal zich afspeelt? Het is goed te zien in welke tijd het zich afspeelt door de kleding, de inrichting van gebouwen, en door de behandeling van de mensen in die tijd. Je had toen nog “Übermenschen en “Untermenschen”, dat heb je nu niet meer zo duidelijk. · Thematiek en interpretatie. - Wat is het belangrijkste thema van de film? Oorlog en liefde. Omdat het in de tijd van de oorlog zich afspeelt, en liefde tussen de tweeling. - Had de regisseur een bepaalde bedoeling met de film? Verklaar. Ik denk dat de regisseur duidelijk wilde maken hoe sterk de band is tussen een tweeling, maar dat zelfs dat ook wel eens mis kan gaan. - Wanneer het een verfilming van een boek is, lees dan (een deel van) het boek en vergelijk de film met het boek. Vind je dan, dat de film een eigen interpretatie van het boek is, of heeft de regisseur zoveel mogelijk de verhaallijn van het boek gevolgd? Wat zou de oorzaak van de keuze van de regisseur kunnen zijn? Ik vind het boek mooier geschreven, de regisseur heeft wel zoveel mogelijk de verhaallijn gevolgd, maar niet alles uit het boek komt voor in de film. Dit heeft hij gedaan denk ik, omdat het heel moeilijk is om alles precies zoals het boek te doen, dan wordt de film waarschijnlijk te langdradig. · Boeiende werking. - Wat boeide je in deze film? De relatie tussen Anna en Lotte, hoe hecht ze eigenlijk met elkaar zijn terwijl ze zo ver van elkaar leven. Ze proberen toch steeds contact met elkaar te krijgen ook al lukt dit niet. En als ze elkaar dan eindelijk gevonden hebben verloopt dit niet zoals verwacht, en dat maakt het spannend vind ik, ik was nieuwsgierig of ze weer naar elkaar toegroeiden. - Welke middelen heeft de regisseur volgens jou daarvoor gebruikt en welke daarvan waren het meest effectief? Wat vond je niet boeiend? Hij heeft geprobeerd de kijker nieuwsgierig te maken en dit is hem goed gelukt, hij heeft het verhaal ook zo laten zien zodat je er helemaal in zat, en veel open plaatsen laten zien. Ik kan eigenlijk niet opnoemen wat ik er niet boeiend aan vond, omdat het me erg interesseerde. Ik vind de tijd waarin het zich afspeelt heel leuk, en vond het een mooie film.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De tweeling (2002)"