Darkness (2002)

Beoordeling 2
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1913 woorden
  • 7 juni 2004
  • 2 keer beoordeeld
Cijfer 2
2 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
DARKNESS 1 Algemeen
Titel: Darkness
Regisseur: Jaume Balaguero
Jaartal: 2003
Land van herkomst: Spanje
Hoofdrolspelers: Anne Paquin Regina Lain Glen Vader Lena Olin Moeder Waar: Gotcha-cinema Weert
Genre: horror, thriller [plaatje0] 2 Plot Ik vertel het een beetje lang maar dat komt omdat het heel moeilijk is om dit verhaal in het kort te vertellen. In Spanje staat een huis, het staat al jaren leeg als een Amerikaanse familie er gaat wonen. In het huis hebben 40 jaar geleden 7 kinderen vast gezeten, eentje is er vrijgekomen maar de anderen zijn nooit gevonden. Het jongetje dat vrijkwam was helemaal in de war en kon zich niets meer herinneren. De familie die er in gaat wonen bestaat uit een moeder, een vader, een dochter en een zoontje. Maar niemand voelt zich echt lekker in het huis, vooral de dochter, Regina heeft er een raar gevoel bij. Dan begint het, elke avond beginnen alle lichten te flikkeren en vallen vervolgens uit. Het zoontje, Paul, tekent op zijn kamer maar de potloden die hij naast zich neer legt, rollen stuk voor stuk onder zijn bed, ook komt hij elke morgen met blauwe plekken zijn kamer uit. Ook hun vader krijgt zijn angstaanvallen weer terug, hij wordt agressief en hij gaat naar de dokter, zijn vader. Die geeft hem medicijnen, maar die helpen niet zo goed. Regina vertrouwd het niet en gaat samen met haar vriend Carlos op onderzoek uit. Ze komen steeds een stapje dichter bij de waarheid, eerst vinden ze een rond, metalen teken onder het parket. Als ze opzoeken wat dit teken betekend komen ze erachter dat het om een soort ritueel gaat waarbij zeven kinderen in het teken moeten liggen met hun hoofden bij elkaar en dat hun kelen doorgesneden moeten worden, dit alles bij zonsverduistering: ‘when darkness takes over the day’. Ook hebben ze een gesprek met de architect van het huis, het blijkt dat hij de opdrachtgever nooit gezien heeft en dat het huis in een ongewone, ovale vorm is gebouwd. Als Carlos de foto’s van Regina ontwikkeld en er kinderen op ziet staan, weten ze waar het over gaat: het ritueel is 40 jaar geleden nooit afgemaakt, over 2 dagen is er weer een zonsverduistering en het zal nu afgemaakt moeten worden. Regina vermoed dat haar broertje de plaats van het zevende kind moet innemen. Vader komt weer in het ziekenhuis terecht, [plaatje1] moeder en Paul zijn er ook. Als Paul daar blijft is hij veilig, Regina wil er dus voor zorgen dat ze daar blijven en de enige manier is dat de dokter van haar vader zegt dat hij nog daar moet blijven. Ze gaat naar haar opa toe. Als ze in de kamer zit belt Carlos, hij heeft een bericht gehad van de architect dat deze het adres van de opdrachtgever heeft en dat hij er nu naar op weg is, zij moet er ook naartoe, Carlos noemt het adres: het adres van haar opa. Regina schrikt zich kapot, ze loopt door het huis om haar opa te vinden. Dan grijpt hij haar er wordt ze vastgebonden op een stoel, de zonsverduistering is nog maar een paar uur weg. Hij begint te vertellen en bekend dat hij de ‘dader’ is en dit bij zijn 7 kinderen heeft aangedaan, maar eentje is ontsnapt: haar vader. Het ritueel zal vanavond afgemaakt moeten worden maar niet met Paul, met hetzelfde kind en de keel moet doorgesneden worden door iemand die heel veel van hem houd. Op dat moment flipt vader thuis weer helemaal door, moeder neemt Paul mee naar zijn kamer en sluit hun op. Vader begint tegen de deur te bonken en de moeder pakt een mes om zichzelf te verdedigen als hij doorbreekt. Maar vader stopt met bonken en pakt een overdosis pillen. Op dat moment beseft Regina dat ze haar vader heeft beschuldigd van dingen die hij niet heeft gedaan en zegt: “I’m so sorry dady, I love you so much, I love you very, very, much”. Op dat moment beseft de opa dat zij degene is die het zal moeten doen en laat haar gaan. Thuis probeert moeder vader te redden door het omhulsel van een pen in zijn luchtpijp te duwen door een gaatje in zijn hals. Regina komt thuis, het lukt moeder niet en Regina probeert het, op dat moment rolt het buisje (dat in de hals moet) weg, Regina heeft dit niet in de gaten en gaat verder met het maken van een gaatje in zijn hals, dan wilt ze het buisje pakken maar dit is weg, vader bloed dood. Dan gebeuren er een paar rare dingen die ik niet snap, maar op het einde klauteren Regina en Paul uit een raampje naar buiten, Carlos komt in zijn autootje aangereden en ze stappen samen in. Op dat zelfde moment stapt Carlos (?) het huis in. Paul is bang en blijft maar zeggen dat het een list is en dat ze hen erin hebben geluisd, Regina zegt: “stil maar, alles is voorbij, alles is over” waarop de ‘Carlos’ achter het stuur zegt: “NO” en dat is het einde. 3 Middelen Het verhaal speelt zich vooral in het huis in Spanje af. Het is een donker huis dat in een ovale vorm is gebouwd, het lekt er en elke avond valt de elektriciteit uit. In de tuin hangen twee schommels die bijna de hele tijd op en neer gaan. Dit alles heeft heel veel met de sfeer van de film te maken, vooral het huis. Als het een zonnig huis was geweest, had het natuurlijk niet echt effect gehad want het gaat juist over de duisternis in het huis. De belichting speelt ook een grote rol, bijvoorbeeld bij de scène waarin Regina uit de bus stapt en dan opeens een man aan de overkant van de weg ziet staan, door het ligt zie je alleen zijn contouren. Dit draagt zeer bij aan de spanning. Ook in de rest van de film speelt de belichting een belangrijke rol. De hoofdpersonen waren gewoon in normale kleding gekleed, had geen speciale functie. Er werd in de film gebruik gemaakt van muziek, maar dit was meer van die dreigende muziek die bedoeld was om de spanning op te bouwen en was vooral op de achtergrond. Wel was er één lied dat de vader wel eens draaide, dit kwam later terug bij de opa. Had als bedoeling de verbintenis met het verleden aangeven. Er was geen sprake van geluidseffecten.
4 Personages De belangrijkste hoofdpersonen waren eigenlijk alleen de dochter en de vader al staat de moeder er ook bij bij sommige recensies. Regina: ze had helemaal geen zin om in het huis te gaan wonen, mist haar oude omgeving. Is zeer bezorgt om haar broertje zo erg zelfs, dat ze haar vader beschuldigt van mishandeling. Ook is ze zeer heldhaftig en moedig want ze durft helemaal alleen in het huis op onderzoek uit te gaan. Vader: heeft een trauma van vroeger overgehouden en kan daarom vaak heel agressief reageren. Meer kom je eigenlijk niet over hem te weten, alleen dat hij zeer angstig is en een beetje raar. Moeder: Niet zo heel bezorgt om haar kinderen maar meer om haar man. Verder kom je ook niet veel over haar te weten. Je komt niet zo veel over de personages te weten omdat de film niet zo veel over hun karakters gaat maar meer over het verleden, de film gaat meer over gebeurtenissen dan over gevoelens. De dochter en de moeder vertegenwoordigen het heden en de vader het verleden en het heden. 5 Thematiek en interpretatie [plaatje2] Het belangrijkste thema van de film is de duisternis in het huis en wat de duisternis gaat doen om het ritueel af te maken. Ik denk niet dat de film een bepaalde bedoeling had met deze film, gewoon een goede horror film maken. 6 Boeiende werking Wat me boeide in deze film was vooral het ritueel (ik weet niet zeker of men dat zo noemt maar ik weet niet hoe het anders heet), het was heel goed bedacht en goed opgebouwd. Ik weet niet welke middelen de regisseur daarvoor gebruikt zou kunnen hebben, maar ze waren in ieder geval effectief. Er was eigenlijk niets wat ik niet boeiend vond. 7 Camerawerk en montage Een van de scènes die me het meest is bijgebleven is de scène waarin Carlos zijn foto’s van Regina gaat ontwikkelen en daar de kinderen op ziet staan. Verder zijn eigenlijk heel veel scènes me bijgebleven, zoals waarin de vader heel heftig de wortels begint te snijden, als de potloden van het jongetje onder het bed rollen en hoe de opa Regina gevangen houd. Hoe meer ik er op dit moment over na ga denken, hoe meer scènes ik me herinner, dus eigenlijk is bijna alles me wel bijgebleven. Montage en camera werk waren in de hele film zeer belangrijk, vooral omdat je er steeds kinderen in zag die de personages niet zagen maar soms wel een zwarte schim zagen langskomen. De montage en het camerawerk waren beide heel goed. 8 Recensie Ik vond de film heel goed, ik denk dat de regisseur er zeker in geslaagd is in de uitwerking van het hoofdthema, al kwam het laat op gang. De verhaal is totaal niet geloofwaardig maar als je het ziet ga je het wel geloven. De sterke punten zijn dat het op het einde nog heel ingewikkeld wordt en dat je allemaal dingen gaat vermoeden en voorspellen die later toch net iets anders uitdraaien en een zwak punt is dat de spanning in het begin de hele tijd wordt afgebroken. Dat is wel jammer, als er bijvoorbeeld iemand door het huis loopt, schrikt de hoofdpersoon maar dan is het voorbij, geen verder verloop, dat is minder. Het spel van de hoofdrolspelers is goed, ook passen ze wel goed in hun rol. De grime en de kleding was niet erg opvallend maar heel normaal, de aandacht werd er niet op gericht en dat was ook de bedoeling. Gebruik van licht, speciale effecten en muziek was goed. Het was een donker huis maar toch zag je alles nog goed, in tegenstelling tot andere films waar je dan zelf ook maar de helft zien, zag je hier alles. Het totaalbeeld van de film is goed, goed opgebouwd, goed verhaal, goede montage en camerawerk en goed acteerwerk. Een minpunt is dat de spanning in het begin te snel en te vaak wordt afgebroken, als ze dit niet hadden gedaan was de film nog spannender geweest al was het dan wel van het hoofdthema afgeweken.
Recensie: Dat de jonge regisseur en co-scenarist Jaume Balaguero zijn genreklassiekers kent, wordt in de loop van de film herhaaldelijk bevestigd: Darkness wemelt van plotlijntjes, thema's en stijlmiddelen die horrorfans moeiteloos naar de bron zullen herleiden. De suggestie van kindermishandeling door de vader is afkomstig uit The shining, en de metafysische aspecten van de film herinneren aan de Italiaanse specialist Dario Argento. Bezwaarlijk hoeven dergelijke invloeden niet te zijn, mits een filmmaker erin slaagt het derivaat genoeg vaart en spanning te geven om het gewenste effect te sorteren. Balaguero pakt de zaken in een handvol scènes goed aan, waarbij de in de titel beloofde duisternis en een agressief gebruik van geluidseffecten een cruciale rol spelen. Dat de opvolger van zijn even donkere debuutfilm The nameless opnieuw niet helemaal overtuigt, komt vooral door de gebrekkige onderbouwing van de personages. De kunstgrepen brengen hen weliswaar in steeds hachelijker situaties, maar de neiging in het duister keihard 'eigen schuld, dikke bult' te roepen, wordt wel erg groot. www.parool.nl

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.