Ben jij 16 jaar of ouder? Doe dan mee aan dit leuke testje voor het CBR. In een paar minuten moet je steeds kiezen tussen 2 personen.

Meedoen

Abel (1986)

Beoordeling 6
Foto van een scholier
  • Filmverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1276 woorden
  • 22 juli 2001
  • 55 keer beoordeeld
Cijfer 6
55 keer beoordeeld

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
ABEL  filmverslag Samenvatting: Het verhaal gaat over Abel, een 32-jarige man die nog steeds bij zijn ouders woont, Duif en Victor. De ouders hebben een gecompliceerder relatie en Abel is bang voor de buitenwereld. Zijn moeder probeert hem klein te houden en vader beslist eigenlijk alles in het huis, bijvoorbeeld of er een tv komt of niet. Victor heeft ondertussen een geheime verhouding met Zus, die hij heeft ontmoet via de show 'Naakte Meisjes'. Abel wordt in het verloop van het verhaal uit huis gegooid omdat hij en Duif stiekem toch een televisie hadden gekocht en omdat ze bij elkaar in bed lagen. Abel moet zich in de buitenwereld redden en leert vervolgens Zus kennen. Duif komt erachter dat Abel bij Zus zit, gaat vervolgens bij ze langs maar dat levert niet echt wat op. Victor komt er ook achter en komt Abel tegen bij 'Naakte Meisjes' en er volgt een confrontatie. 's Avonds volgt er bij Zus thuis nog een confrontatie, als Duif en Victor daar zijn. Het loopt een beetje uit de hand, maar uiteindelijk gaan ze met tweeën weg en Abel blijft met Zus achter. Onderzoek: De opbouw van het verhaal is als volgt; het conflict is de gecompliceerde situatie bij hun thuis dat Abel niet naar buiten durft, die ouders een ingewikkelde relatie hebben etc. De climax, de gebeurtenissen, zijn de dingen die je krijgt te zien zoals de psychiater, lunchroom, de tv, etc. De crisis oftewel het hoogte-, of in dit geval misschien, dieptepunt, is het conflict bij Zus thuis, als Duif en Victor daar zijn. Tenslotte is de ontknoping het doorknippen van de vlieg. We hebben goed gekeken naar de film, en geprobeerd dingen te ontdekken. Er zijn ons een aantal dingen opgevallen en we hebben onszelf afgevraagd wat dat zou kunnen betekenen. Het viel ons bijvoorbeeld op dat vissen een belangrijke rol in het verhaal spelen. Ze eten veel vis, zoals zalm, haring en dergelijke. Abel heeft een vissentrui aan (en daardoor komt Duif erachter dat hij bij Zus zit), er is een scène bij de visboer, ze hebben haaientanden in de kamer enzovoorts. Wij vroegen ons af wat dit betekent? De vis staat onder andere voor vruchtbaarheid en vooral in deze film. Vruchtbaarheid speelt een belangrijke rol in het verhaal, want Duif is onvruchtbaar en houd Abel klein, omdat ze geen kinderen meer kan krijgen. En niet alleen met Victor wil achterblijven, aangezien hun relatie niet meer is wat het geweest is. Victor heeft een verhouding met een jonge, vruchtbare vrouw en geeft dat ook als argument aan Duif waarom hij vreemd is gegaan met zus, omdat Zus dus wel vruchtbaar is en Duif niet. Je ziet verschillende keren in de film dat Abel een vlieg door midden probeert te knippen met een schaar, maar wat telkens niet lukt. In de slotscène echter wel. Wat schuilt hierachter? We denken dat het knippen van de vlieg de relatie met zijn ouders symboliseert. De vlieg heeft een negatieve symbolische betekenis dus dat klopt wel gezien zijn relatie met zijn ouders, die is immers ook slecht. De hele film lukt het dus niet en op het einde wel, omdat hij zich dan eindelijk heeft losgemaakt van zijn ouders en op eigen benen staat. Hij heeft nu een relatie met Zus, is ontmaagd, woont niet meer thuis, etc. Het laatste beeld van de film is dat de vlieg in 2 delen op de tafel valt. Dus eigenlijk een open einde, want je weet niet hoe het verder zal gaan met het verhaal, met Abel. Vaak vielen er stiltes in het verhaal, zaten ze aan tafel en af en toe zei iemand er weer wat. Woorden werden verdraaid, er volgde ruzie en vervolgens was het weer stil. Waarom waren  er zoveel stiltes, is dat expres gedaan en zo ja wat is de bedoeling ervan? Er wordt niet heel veel gesproken in de film, want niet in elke scène is er tekst (zie je gewoon iets gebeuren, bijvoorbeeld als Abel allemaal dozen over zich laat vallen en Duif hem likt) en er zijn eigenlijk geen lange teksten voor de personages(zoals die scène van de 'gezellige' avond met dat meisje). Dat helpt ook mee aan de sfeer van de film, er vallen allerlei stiltes op verschillende momenten. En eigenlijk zeggen die stiltes en de beelden die je ziet veel meer dan de hoeveelheid of de inhoud van de tekst. De stiltes laten zien hoe ongemakkelijk men zich allemaal voelt in de omstandigheden en hoe de relatie is tussen de personen. Er kan eigenlijk helemaal niet gesproken worden tussen Abel en zijn ouders want dan volgt er in de meeste gevallen een ruzie. Dat wil men laten zien met de stiltes. We zagen vaak dat verschillende personages telkens een soort houding herhaalden. Die houding was met de armen en handen omhoog. Als Abel zich bijvoorbeeld laat afdrogen door Zus, heeft hij deze houding. Ook als hij in de Lunchroom zit, heeft hij zijn armen omhoog. We vroegen ons af wat dit zou kunnen betekenen. Deze houding komt overeen als iemand zich overgeeft, denk aan films waarin wordt gezegd: "Geef je over!" Vervolgens doet de dief zijn armen omhoog. Dus het is een vorm van toegeven, opgeven. In die scène waar Zus hem dus afdroogt, geeft hij zich als het ware, over aan haar. Verder hebben we ook nog wat andere interessante vondsten gedaan, die zijn hieronder beschreven. Er zijn een aantal tegenstellingen in de film, wat we al eerder noemden over Duif en Zus. Dat Duif niet en Zus wel vruchtbaar is. Zo is er nog een tegenstelling namelijk, binnen tegenover buiten. Deze speelt een belangrijke rol in het verhaal, vooral omdat Abel niet naar buiten durft en door zijn moeder binnen wordt gehouden. Veel scènes zijn ook binnen. Af en toe worden scènes juist weer van buiten gefilmd, als Victor zijn spullen pakt Verder gebeurt buiten ook al het slechte, zoals de verhouding met Zus. Ook aan die situatie met de televisie merk je die tegenstelling, want de tv betekent contact met de buitenwereld en alles wat buiten is moet buiten blijven in dat gezin. En als de t.v. dan toch naar binnen wordt gehaald dan krijgt men toch weer ruzie om iets wat van buiten komt, naar binnen is gehaald. Wat ons opviel was dat de kleur rood veel voorkwam. Bij 'Naakte Meisjes' bijvoorbeeld, was er rood licht, bij de Lunchroom ook, Zus draagt een rode pruik bij haar act en zo zag je bij meerdere scènes rode invloeden. Deze kleur heeft een dubbele betekenis, het betekent zowel liefde, hartstocht als gevaar en angst. En dat is wel toepasselijk voor deze film, want die heeft ook dubbele betekenissen, denk aan de tegenstellingen die we eerder beschreven. Verder speelt de liefde ook een rol, het huwelijk tussen Duif en Victor is ronduit belabberd, en Victor vindt de liefde opnieuw bij Zus. Abel heeft angst voor de buitenwereld en in het verhaal is 'buiten' ook zeg maar gevaarlijk. In het verhaal heeft Abel zijn eerste liefde, namelijk Zus. En Duif is bang om Abel te verliezen, weer angst dus. Nadat we de film hadden gezien, wisten we niet precies waar we moesten beginnen. We hadden een idee hoe het moest worden en een aantal vragen, aangezien de film best vaag was. Uiteindelijk is het gelukt, we hebben toch veel antwoorden gevonden. Dit onderzoek was zowel leuk als interessant, namelijk het zoeken van de antwoorden én ze vinden! Op deze marnier kijk je niet alleen naar een film maar je gaat ook echt over de betekenis van een film nadenken. Het was een leuke en leerzame opdracht.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.