Analyse Bacchus
Bacchus, geschilderd door Caravaggio in 1595
Caravaggio heeft in Bacchus gebruik gemaakt van een driehoekscompositie. Het is werk is symmetrisch. Er is waarschijnlijk gebruik gemaakt van natuurlijk licht dat vanaf het oogpunt van de toeschouwer op het tafereel schijnt. In het kunstwerk is clair obscur te herkennen. Caravaggio maakt gebruik van zowel slagschaduw als eigenschaduw. Het schilderij is zeer verfijnd en fotorealistisch geschilderd. De meeste kleuren in Bacchus zijn onzuiver. Er is een duidelijk licht-donker kleurcontrast te herkennen tussen bijvoorbeeld de achtergrond en het gewaad of de huid van Bacchus. Het werk is gemaakt van olieverf op doek.
Het schilderij toont een jonge Bacchus die achterover leunt. Bacchus heeft een krans van wijnbladeren in zijn haar. Hij houdt een glas rode wijn vast en het koord van zijn gewaad. Het gewaad is erg losjes gedrapeerd, waardoor de blote bast van Bacchus zichtbaar is. Op de stenen tafel voor hem staat een karaf rode wijn en een fruitschaal.
Het kunstwerk is gemaakt in 1595, gedurende de Barok. Caravaggio is een van de belangrijkste kunstenaars van de barok. Enkele kenmerken van de barok zijn: een realistische schilderstijl, clair obscur, dramatische effecten en het centraliseren van schilder- en bouwwerken.
Het schilderij beeldt de Romeinse en Griekse god, Bacchus, uit. Bacchus is de god van de wijn, roes en het dronkenschap. Hij wordt vaak afgebeeld met een kroon van wijnstokken, bladeren en klimop; en tros druiven en/of een glas wijn.
Interpretatie
In het schilderij Bacchus van Caravaggio wordt de Romeinse en Griekse god van de wijn, roes en het dronkenschap, Bacchus, afgebeeld. Daarom heeft Caravaggio ervoor gekozen om Bacchus af te beelden met een kroon van druiven en bladeren; een fruitmand met daarin trossen druiven; een gewaad dat zijn blote bovenlichaam laat zien; een karaf en een glas wijn. Het dronkenschap wordt in beeld gebracht door het roodgekleurde gezicht van de Romeinse god en zijn linker hand die onzeker het koord van zijn gewaad vast houdt.
De barok is duidelijk in het schilderij te herkennen in de fotorealistische schilderstijl van Caravaggio en het gebruik van grote licht-donker contrasten, wat een dramatisch effect geeft. Bovendien is het midden van het schilderij het belangrijkste.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden