Museum: Kroller Muller

Beoordeling 5.7
Foto van een scholier
  • Cultureel verslag door een scholier
  • 4e klas havo | 1452 woorden
  • 25 januari 2002
  • 72 keer beoordeeld
  • Cijfer 5.7
  • 72 keer beoordeeld

Taal
Nederlands
Vak
CKV
CKV: Beeldende Kunst.

Kröller Müller verslag.

1 Vertel wat over: a) Het museum.
b) De collectie of tentoonstelling.

Het museum is mooi en overzichtelijk ingedeeld. Er is een restaurant waar bijna alle zalen op uitkomen. Behalve de vleugel met schilderijen van onder andere Vincent van Gogh.
De beeldentuin is ook zeer overzichtelijk ingedeeld. Maar soms lijkt het net of je in een doolhof loopt... maar om 1 of andere reden maakt het niet uit welke route je loopt je krijgt toch alles te zien.
De beeldentuin is erg apart. Maar de thema's zijn wel bij elkaar gezet.

Het was bijv. zo dat als je Boeddhabeeldjes zag, dat dan alle Boeddhabeeldjes bij elkaar stonden.
En niet dat je af en toe een Boeddhabeeldje tegenkwam en dan weer een wiskundig voorwerp enz.
Het Kröller Müller museum is ontstaan door de vrouw van meneer Müller die als hobby kunst verzamelde. Ze had na een tijdje zoveel dat ze een museum wilde bouwen.
Het museum zou eerst op een andere plek gebouwd worden en was eerst ook particulier, later is het van de overheid geworden.
De kunstwerken binnen worden gepresenteerd in witte vierkante ruimtes waar de schilderijen en kunstwerken opgesteld staan.
Elk werk heeft zijn eigen gebied om zich heen. Je kunt ze gemakkelijk ieder apart bestuderen. Dit heet een witte- kubuspresentatie.
Ook is er een ruimte waar je vooral Vincent van Gogh schilderijen ziet.
En een ruimte met schilderijen van Piet Monderiaan.
Het lijkt er ook op dat de schilderijen op volgorde van ontwikkeling van jaren is ingedeeld. Met andere woorden: in de loop van de jaren is de tactiek en manier van schilderen steeds verandert. En het lijkt ook wel als of ze op die volgorde hangen. Voorbeeld; er is een tijd dat ze vooral met stipjes werkten hele kleine puntjes verf naast elkaar die samen 1 groot geheel vormen.
Die zie je dan ook wel voornamelijk bij elkaar hangen.

En de 'Mondriaan' schilderijen, die er heel abstract uit zien, hangen daar niet tussen maar hangen weer in een ruimte verderop.
Ik denk dat ze in het Kröller Müller museum, vooral schilderijen van Vincent van Gogh verzamelen, want die hebben toch wel de meerderheid en de meeste bekendheid.
Ook zie je in de beeldentuin veel beelden in alle soorten en maten.

2 Zoek een afbeelding van een schilderij en beeld toe, dat jou erg aanspreekt.
Voeg reproducties (fotokopieën) toe.

4 Beschrijf: a) Titel
Jaar van ontstaan.
Materiaal en techniek.
b) De voorstelling wat zie je precies?
c) De gebruikte middelen bijv. kleur licht ruimte, vorm, compositie.
d) Wat denk je dat de kunstenaar met dit werk heeft willen uitbeelden?

Schilderij.

Titel: Ommuurd korenveld met maaier.
Jaar van ontstaan: Saint-Rémy, juni 1889
Afmetingen: 72 x 92 cm.
Materiaal: Olieverf op doek.
Techniek: Kleine streepjes van verschillende stukjes verf in verschillende kleuren.

b) Wat zie je precies?

Ik zie een groot korenveld (twee derde van het schilderij) die al voor een deel gemaaid is (aan het begin van het schilderij) Maar verderop nog overeind staat. De zon schijnt op het korenveld. En in het veld is een maaier bezig met maaien. Het korenveld straalt warmte uit.
Achter aan het schilderij zie ik donkere groene, grauwe, grijsachtige bergen.
De zon staat nog net boven de bergen en gaat bijna achter de bergen verdwijnen, maar nu zie je hem nog in zijn geheel.
Verderop bij de bergen zie ik huizen en bomen en struikgewas.
Tussen het korenveld en het gebergte zie ik water. Ik denk dat het een plas is. Of misschien is het wel een meer dat geel kleurt door de ondergaande zon.

c) De gebruikte middelen? Bijv, kleur, licht, ruimte, vorm, compositie.

Het kleurgebruik.
Vincent van Gogh heeft zeer rustige kleuren in zijn schilderij gebruikt. (Geel)Waarmee hij waarschijnlijk de rust warmte goedheid mee wil weergeven.

Het licht.
Het licht in het schilderij is zeer mooi gebruikt het korenveld wordt heel mooi verlicht. En de bergen komen in de schaduw te liggen. Het licht voor de hooiberg is ook iets donkerder. De kunstenaar geeft goed weer waar er (meer) licht op valt en waar niet. Het korenveld is overwegend verlicht, maar de bergen zijn erg donker... De kunstenaar heeft het verschil tussen licht en duisternis mooi weergegeven.

Compositie, vorm en ruimte.
De wijze waarop de beeldaspecten worden tot een geheel brengt is heel goed gedaan. Voor aan het korenveld en achteraan de bergen waar net boven de zon hangt. De nadruk wordt vooral op de zon en het korenveld gelegd. Het meer valt niet echt op. Ik zie vooral horizontale zones. De compositie is overwegend horizontaal. De enige elementen die afwijken zijn de bergen en de hooiberg. Het perspectief is correct toegepast het is net als of je naar de zon toevliegt. Het geel dat in het schilderij gebruikt wordt heeft lichte en donkere tinten. Je kan dus zeggen dat er sprake is van een lichtdonker contrast. De sommige onderdelen zijn moeilijk te herkennen zoals bijv. de huizen verderop, de man in het korenveld en het meer / water.

Wat denk je dat de kunstenaar hier mee uit heeft willen beelden?
Als ik de achtergrondinformatie van Vincent van Gogh mag geloven, dan was deze man zeer betrokken met het christelijk geloof. Hij kreeg alleen na een tijdje zijn eigen geloof en keerde zich af van de kerk. Ik denk dat hij god in de natuur zocht. Dat hij God als het Licht zag en daarom de zon zo sterk in het schilderij aanwezig liet zijn. Ik vermoed dat hij God als de zon zag of als meerdere natuurverschijnselen. Dit leid ik uit een ander schilderij waarbij hij de kerk op hetzelfde middelpunt zette. Maar dat is natuurlijk alleen maar wat ik denk, ik weet het ook niet zeker.

Beeld.

Titel: Franca
Jaar van ontstaan: 1952
Afmetingen: Stond er niet bij
Materiaal: Steen
Techniek: Beeldhouwen
Maker: Marcello Mascherini.

b) Wat zie je precies?

Ik zie een vrouw die er een beetje mismaakt uitziet. De verhoudingen zijn verkeerd. Haar borsten staan scheef. Evenals haar ogen, die ook scheef staan. Toch heeft ze een uiterlijk van een vrouw van het begin van deze eeuw. Haar haar zit zo een beetje op gekruld Door haar verkeerde verhoudingen ziet ze er toch heel buitenaards uit. Maar aan de andere kant lijkt ze op een gewoon mens. Het is een driedimensionale werk.

c) De gebruikte middelen? Bijv. Kleur, licht vorm, compositie?

De kleur is grijs, en met licht is niet echt gewerkt hij heeft over het hele beeld gewoon dezelfde kleur. Er is niet echt gewerkt met schaduw en je zou dit beeld op alle plaatsen weg kunnen zetten. De compositie is wel een beetje vreemd omdat het beeld zo raar is opgebouwd.

d) Wat heeft de kunstenaar hiermee uit willen beelden?

Ik denk dat kunstenaar uit wilde beelden dat het een vrouw is met iets geheimzinnigs. Door de normale verhoudingen te veranderen.
Dat iets niet perfect hoeft te zijn om mooi te zijn, als het maar uitstraling heeft en dat heeft dit beeld zeker.

5 Geef jou mening over deze werken en beschrijf waarom ze jou zo aanspreken.

Ik vond het schilderij Korenveld met maaien en zon van Vincent van Gogh heel mooi. Het straalde veel rust uit... En het deed me denken aan het licht en de duisternis die op 1 schilderij samen zijn gebracht. Maar op het schilderij zie je voornamelijk dat het licht 'goed' is door de warmte van de zon. En de grauwe duisternis die achter het licht verdwijnt. En die geen warmte uitstraalt.
Dat dacht ik toen ik het schilderij zag en het boeide mij.
Zelfs zoveel dat ik er langer naar bleef kijken. (evenals meerdere schilderijen van Van Gogh (zonder dat ik door had dat het schilderijen van Van Gogh waren)
Ook vind ik de schilderijen kunstig gemaakt met al die streepjes naast elkaar. Maar die samen bij elkaar toch een heel mooi geheel vormen. En je heel goed kan zien wat er afgebeeld wordt.

Van de beelden vond ik de sculptuur van Otterlo zeer apart. Omdat het heel modern en bijzonder was. Het was een heel abstract ding. Met mooie ronde vormen en het aparte was dat het bewoog op het water en dus steeds van positie en vorm veranderde.
Maar mooier vond ik toch de Franca van M. Masherini. Het is een vrouw waarbij de verhoudingen niet kloppen. Haar borsten staan scheef, te ver uit elkaar en zijn niet rond, maar gemaakt in een punt. Haar ogen staan scheef. Maar ze heeft wel het kapsel van die tijd. (1906)
Ze ziet er heel elegant uit. Maar je ziet dat ze niet perfect is, ik denk dat de kunstenaar dat expres heeft gedaan. Maar het beeld is onlangs toch mooi: mooi gestroomlijnd, en de vrouw heeft een uitstraling.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

A.

A.

goed gedaan hoor

17 jaar geleden

H.

H.

Ik snap er niks van

10 jaar geleden