Cijfer 6
13 keer beoordeeld

1. Titel: Petit Ben
2. Naam regisseur: Ismaël Ferroukhi
3. Film gezien: Op video
4. Was de film ondertiteld? Ja / Nee
5. Was het gebaseerd op een boek? Ja / Nee 6. Kruis aan: De film was gedeeltelijk een lachfilm en een avonturenfilm. 7. Vond je de film realistisch? Ja / Nee, leg uit…: Ik vond de film wel realistisch, ook al komt het niet zo vaak voor dat een crimineel een baby krijgt om voor te zorgen. De rol van het baby'tje was ook echt knap gespeeld / gefilmd, het leek net echt. 8. Als Hollywood deze film zou 'remaken', wat zou er dan veranderd moeten worden? Ik zou meer humor in de film stoppen. Ik had verwacht dat het een hele grappige film zou worden, maar dat viel tegen. Wel af en toe stukjes humor, maar niet zoveel dat de film thuishoort in de categorie lachfilms vind ik.
9. Geef een korte karakterbeschrijving van de drie belangrijkste hoofdpersonen:  Ben. Hij heeft de hoofdrol. Hij is crimineel en op een dag hoort hij dat hij vader is. Hij moet dan voor dit kleine kereltje gaan zorgen, met alle gevolgen. In het begin is Ben echt een 'harde' man, de baby is hem ook echt tot last. Later verandert dit en gaat hij steeds meer om de baby geven.  Claire. Zij is de buurvrouw van Ben. Ze is heel sympathiek, want ze helpt Ben met het opvoeden van de baby. Ze geeft echt om hen. Ik vind het heel knap van haar, want in het begin wil Ben ook met haar vrijen maar dat wil ze niet en ze loopt dus weg. Later vergeeft ze het Ben toch.  Franck. Hij is de criminele vriend van Ben. Samen hebben ze heel wat plannetjes. Hij is wel de echte crimineel, maar af en toe is hij toch wel lief. In het begin wil Ben verbergen dat hij een baby heeft, maar het kleintje begint dan te huilen en dat hoort Franck. Hij gaat kleine Ben dan zoeken en als hij hem vindt, gaat hij met hem spelen. 10. Welk personage vond je het sympathiekst? Waarom? Ik vond Claire het sympathiekst, omdat ze grote Ben en kleine Ben echt wil helpen ook al hoeft ze dat helemaal niet te doen. 11. a. Welk personage vond je het minst sympathiek? Ik vond Franck het minst sympathiek. b. Kun je aangeven waarom je dit vond? Door zijn daden en uitspraken. 12. De verhaallijn was: Chronologisch 13. Geef aan over hoeveel tijd het verhaal zich afspeelt. Ik denk dat het verhaal zich over ongeveer drie maanden afspeelt. 14. In welke tijd speelt het verhaal? Het verhaal speelt in deze tijd. Dat merk je aan verschillende aspecten, bijvoorbeeld het overgaan van de telefoon, een ritje met de bus. 15. Had het verhaal ook in een andere eeuw kunnen spelen? Ja / Nee, leg uit…: Nee, want Ben heeft de baby gekregen door een kortstondige relatie, eigenlijk een 'slippertje'. Dit was vroeger ondenkbaar, om een kind te krijgen terwijl je niet getrouwd was. 16. In welke plaats(en) spelen de meeste scènes zich af? Veel scènes spelen bij Ben thuis in zijn appartement af. Ik weet niet in welke plaats dit is, het is wel een stad. Het kan wel zijn dat de naam wel genoemd is, maar dat heb ik dan niet gehoord.
17. Vertel iets over de filmmuziek. De muziek had geen grote invloed op de film, af en toe werd er op de achtergrond een muziekje gedraaid. 18. Was er een moment in de film waarbij de muziek geen achtergrondeffect creëerde maar de emoties versterkte? Ja / Nee 19. Als je de film vergelijkt met een videoclip, was de montage dan: Sneller / gelijk / trager 20. Van welk personage waren er vooral close-ups? Er waren veel close-ups van Ben, en van de kleine Ben. 21. Schrijf zeven steekwoorden op in het Frans met vertaling< die typerend zijn voor deze film. Frans woord Vertaling
Le bébé de baby
Le criminel de crimineel
Prendre soin de… zorg dragen voor… L'amour de liefde
Le romantisme de romantiek
Le bonheur het geluk
L'aversion de afkeer 22. Schrijf voor de schoolkrant een korte recensie. In de recensie besteed je aandacht aan:  het verhaal  de acteerprestaties van de hoofdrolspelers  het boeiendste moment in de film  jouw eigen mening (deze geef je weer door het toekennen van sterren) Laatst heb ik de film 'Petit Ben' gezien. Het was een leuke film, alleen af en toe had de film iets meer humor nodig, bijvoorbeeld door er een scherpe opmerking in te plaatsen. Het verhaal gaat over een crimineel die met allerlei duistere zaakjes bezig is, als hij bezoek krijgt. Het is een meisje van een tijdje geleden, waar hij heel even een relatie mee heeft gehad (Ramona). Ze is in paniek en ze heeft een kind bij zich. Ze vertelt hem dat het zijn kind is, drukt hem in zijn armen en gaat weer weg. Dan heeft Ben dus de zorg over een kind. In het begin gaat dit niet zo goed, want hij weet niet wat hij moet doen, en hoe hij met het kind om moet gaan. Gelukkig krijgt hij dan hulp van buurvrouw Claire, en na een tijdje gaat hij zich echt hechten aan zijn zoontje. De titel heeft een dubbele betekenis: Petit Ben omdat het kindje ook Ben wordt genoemd, en omdat Ben eerst een harde crimineel (grande) is, en later verandert hij door het kindje in een lieve man (petit). De acteerprestaties zijn goed, alleen af en toe iets te overdreven. Vooral de rol van het kindje vind ik erg goed gefilmd, want meestal ziet dat er juist heel erg nep uit. Dat is hier niet, het lijkt net op het met een verborgen camera is opgenomen. Mijn mening: De film is zeker de moeite waard om eens te bekijken.