• 27 mei 2001
  • 10 keer beoordeeld
Cijfer 4.4
10 keer beoordeeld

Naam: Montezuma’s Revenge
Titel: Double Density
Naam zangers: - Paul Klooté => low bass - Kai Henry =>barriton - Jeffrey Zundhy=> tenor - Ted Koninkx => tenor - Floris Nielen => bas barriton - Hans => invaller Samenvatting: Montezuma’s Revenge is een mannengroep die al heel lang bestaat. Hun doel is vooral vocale zang; zonder instrumenten dus. Ze gebruiken stem als de begeleiding. Ik heb deze voorstelling gekozen omdat ik vorig jaar ook naar Montezuma’s Revenge ben geweest met mijn muziekcluster. Het was een erg groot succes geworden en daarom wilde ik dit jaar graag naar hun nieuwe show. Als voorbereiding ben ik op hun eigen website geweest. Maar veel van deze groep wist ik natuurlijk al van vorig jaar. Hun nieuwe voorstelling heet “Double Density”. De show begint als een film. Eigenlijk is de hele show lang een film te zien over achter de schermen van Montezuma. Het is een totaal verschillende show als je het vergelijkt met hun vorige show “In Pursuit Of Pleasure”. Die heb ik vorig jaar gezien en die was veel “ruiger”. Double Density bestaat vooral uit rustige nummers. Ze dragen bij de meeste nummers een zwart gewaad met een kap over hun hoofd. Veel bekende liedjes kwamen er niet in voor. Hun decor bestond dus uit het projectiescherm, hoge hekken op wielentjes en een hoog blok met een trap waar ze op konden klimmen. Hun show verliep zonder enige fouten. Het publiek was zeer tevreden. De sfeer in de zaal was ook aan de rustige kant. Het publiek bestond uit veel leerlingen van school. En het was best gezellig. Je kon je jas makkelijk kwijt in de (beveiligde) garderobes. De zitplaatsen moest je van tevoren reserveren, dus je had al je vaste plaats. Het werd uitgevoerd in de Oranjerie in Roermond. Best nette zaal, dus ik heb daar geen negatieve kritiek op aan te merken. De belichting en geluidsbewerking werd goed verzorgd door 2 medewerkers van Montezuma. Dus dat verliep ook prima. Behalve voordat de show begon was er een cd aangezet met natuurgeluiden. Die hadden ze vorig jaar ook al. Dus dat was niet origineel meer voor mij. Het doel van de show is het uit proberen van nieuwe nummers. Montezuma’s Revenge heeft shows gehad met bekende hippe nummers en zelfgeschreven nummers die ook niet te traag waren en dus een heel actief effect haddern op het publiek. Deze nieuwe show was vooral erg rustig door de vele trage nummers in hun show. De opbouw van het programma was dus de grote diaprojectieschermen op de achtergrond die de hele show lang hun backstage -leven toonde. Het geluid werd goed gesteld en was de hele show perfect hoorbaar. De belichting werd ook heel erg goed verzorgd. Veel gedempte lichten bij de langzamere gezongen nummers en ook goed belicht als er iemand solo moest zingen. Ik zelf had het niet beter kunnen hebben georganiseerd. Deze mensen hadden zeker goede ervaring. Want de geluids- en lichtmensen kwamen zelf niet uit Nederland. Ik vond de show wel slechter dan “In Pursuit Of Pleasure” . Veel slechter. Ook de nieuwe zangers vond ik tegenvallen. Het werd op een gegeven moment erg vervelend en saai, omdat ze steeds terugkwamen met dezelfde kleding en zang. En de liedjes leken ook allemaal erg op elkaar. Er zaten wel een paar bekende liedjes bij; maar de meerderheid was zelfgeschreven Ik vond het ook een tegenvaller dat er steeds andere zangers in zitten. Want deze zangers hadden niet erg veel variatie in elkaar’s manier van zingen. Misschien werd het daarom saai; hun stemmen leken allemaal erg veel op elkaar. Ik weet niet of ik deze voorstelling zal aanraden aan anderen. Die hebben misschien een andere kijk op, omdat ze Montezuma niet kennen. Ik zal ze wel aanraden, denk ik. Want veel nieuwelingen vonden deze voorstelling wel heel erg goed. Ik weet niet of ik hierna weer naar een nieuwe show zal gaan van Montezuma. Ik denk het wel. Hun shows kunnen niet allemaal een succes worden. Er zijn ook tegenvallers natuurlijk; zoals deze. Misschien is hun volgende show beter….Wel erg leuk is dat Montezuma’s Revenge een kans maakt om op het Eurosongfestival 2001 te mogen zingen. Ik hoop erg dat ze voor Nederland mogen deelnemen. Hieronder volgt een kleine analyse van 1 liedje van Montezuma’s Revenge van hun vorige voorstelling omdat hun nieuwe nummers nog niet online zijn. Het liedje heet: “Have a little faith in me” het is een erg bekend liedje van een beroemde popgroep. Vier van de vijf a capella zangers beginnen met de begeleiding. Ieder heeft zijn eigen taak en eigen toonhoogte. Ze zingen wel allemaal tegelijk; meerstemmig. Paul Klooté (de zanger met de erg lage basstem) zingt de melodie van het nummer. Hierbij droegen de zangers zwarte leren jassen en broeken. Montezuma deed het knap na zonder instrumentale begeleiding. Montezuma’s Revenge heeft ook een eigen website: www.montezuma.nl