63 keer beoordeeld

Titel: Discover
Band: Di-Rect
Uitvoerenden: Tim Akkerman(vocals, gitaar) Bas van Wageningen (Bas), Spike/ Frans van Zoest (gitaar), Jamie Westland (Drums) Datum: 16 December 2001
Plaats: Oss, De Groene Engel
Land van herkomst: Nederland, Den Haag
Genre: Rock Eigen mening: Ik vind de muziek van Di-Rect erg leuk/ vrolijk. Het spreekt me aan, omdat de teksten goed in elkaar zitten. Verder zijn de gitaarsolo’s van Spike erg goed, professioneel. Di-Rect bestaat sinds 2000, toen zijn ze gevormd doormiddel van een selectie. Dat vind ik op zich wel jammer, omdat je dan niet het idee krijgt dat het op natuurlijke wijze een bandje geworden is met vrienden. Maar van dat alles is niets waar. Ze kunnen het uitstekend met elkaar vinden, zowel op het podium als ernaast. Je hoort dat ze elkaar goed aanvullen en dat hun gedachtes op één lijn liggen. Het concert in Oss was een van de betere shows van Di-Rect. Ze kwamen snel op gang en maakte er een leuk ‘schouwspel’ van. Ze begonnen het concert met ‘Discover’, een goede rocksong (favoriet van mij). Deze song heeft een goede ondersteunende tekst, leuke solo’s. Daarna kwam ‘Confedence’, een liedje dat langzaam opgang komt, snel eindigt en veel gitaartalent vergt. Daarna kwam een, door een bandlid van Kane geschreven, song: ‘Inside My Head, dit is tevens de derde single van Di-Rect (erg jammer dat ze niet het door hun zelf geschreven ‘Discover’ hebben uitgekozen). Ander songs van die avond waren: ‘Get Away’, ‘I Can’t’, ‘Free’, ‘Revenge’ (Een van de toppertjes als het om het ultieme rockgeluid gaat). Als (lange) toegift kwamen de volgende songs: ‘Just The Way I Do’ (Liedje waarmee ze zijn doorgebroken in Nederland). Ik vind dit niet zo’n goed nummer, te veel herhaling en niet echt goede verhaallijn. Verder kwam hun cover versie van ‘My Generation’. Ik vond dat ze dit erg leuk deden, inclusief het stotteren, de dubbele solo’s per instrument enz. De cover keuze pas echt bij hun als band, ze houden allemaal van de jaren 60 en hebben hier dan ook veel invloeden uit overgenomen. Dan nog een skaters song, ‘Freerider’. Erg leuk verhaal over een skater die haast al zijn botten breekt in de half-pipe. Als klap op de vuurpijl komt er een geweldig leuke compositie van de gitarist Spike en de zanger Tim; ‘On The Farm’. Dit is een maf liedje over kippen die nogal vage dingen doen op de boerderij, hierbij wordt( haast vanzelf sprekend) niet op de taalkeuze gelet. Ik vond het een erg leuk concert, je bleef alert. Ze hielden het spannend en naarmate de tijd verder liep werd de sfeer leuker. Gekke bekken, grote sprongen en rare uitschieters met instrument en stem waren hiervoor het recept. De zaal had naar mijn idee een goede akoestiek, er waren alleen staanplaatsen (500 man), ik denk dat hierdoor de sfeer zo leuk was. De verlichting was goed ingesteld, bij de rustigere liedjes werd het licht goed gedempt en bewoog het langzaam, en het omgekeerde bij de snellere pretpunk/ rocksongs. De avond was naar mijn idee geslaagd!