Zomerhuis met zwembad door Herman Koch

Beoordeling 6.3
Foto van een scholier
Boekcover Zomerhuis met zwembad
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 5e klas havo | 1643 woorden
  • 20 maart 2014
  • 55 keer beoordeeld
Cijfer 6.3
55 keer beoordeeld

Boekcover Zomerhuis met zwembad
Shadow

'Ik ben huisarts.' Zo begint Zomerhuis met zwembad. 

Huisarts Marc Schlosser heeft een medische fout begaan waardoor een van zijn patiënten, de beroemde acteur Ralph Meier, is overleden. Hij zal zich moeten verantwoorden voor de Medische Tuchtraad. Over die Tuchtraad maakt hij zich niet echt zorgen: ‘Een schorsing van een paar maanden, daar …

'Ik ben huisarts.' Zo begint Zomerhuis met zwembad. 

Huisarts Marc Schlosser heeft een medische fout begaan waardoor een van zijn patiënten, de beroemde acteur…

'Ik ben huisarts.' Zo begint Zomerhuis met zwembad. 

Huisarts Marc Schlosser heeft een medische fout begaan waardoor een van zijn patiënten, de beroemde acteur Ralph Meier, is overleden. Hij zal zich moeten verantwoorden voor de Medische Tuchtraad. Over die Tuchtraad maakt hij zich niet echt zorgen: ‘Een schorsing van een paar maanden, daar komt het op neer. We kennen elkaar allemaal, meer zal het niet worden.’ 

Maar is het wel een medische fout? Marc had immers een rekening te vereffenen met zijn patiënt, die net iets te veel belangstelling toonde voor diens mooie vrouw Caroline. Of heeft het alles te maken met de gebeurtenissen in het zomerhuis waar het echtpaar Meier het gezin Schlosser had uitgenodigd?

In Zomerhuis met zwembad vertelt de hoofdpersoon met niets en niemand ontziende eerlijkheid hoe hij op dit punt in zijn leven is aanbeland. Het is het spannende, maar ook geestige verhaal over het recht op vergelding en het overschrijden van grenzen als de deuren naar een normale rechtsgang zijn dichtgeslagen.

Zomerhuis met zwembad door Herman Koch
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

Analyse

Titelverklaring

De titel ‘Zomerhuis met zwembad’ is niet moeilijk te verklaren. Het wijst namelijk op het zomerhuis van Ralph en Judith Meier. Marc en Caroline Schlosser waren ‘toevallig’ in de buurt op een campin en brengen een aantal dagen door in het zomerhuis. In de tijd dat ze daar zijn gebeuren er veel dingen en hieruit ontstaat een keerpunt in het leven van Marc.

Thematiek

Het boek ‘Zomerhuis met zwembad’ is gebaseerd op de ethiek. In dit boek gaat het omd e bescherming van je kinderen. Hoe ver mag je gaan? Dit is dan ook het thema dat in dit boek centraal staat, want gaat Marc te ver?

Thema’s die verder nog naar voren komen:

  • Relatie tussen dokter en patiënt
  • Wraak
  • Affaires
  • Moord

Vertelsituatie en perspectief

Er is sprake van een ik-verteller. Deze verteller is Marc Schlosser. Hij verteld het verhaal achteraf.

In het begin vertelt hij dat een van zijn patiënten, Ralph Meier, dood is. De rest van het verhaal verteld hij hoe dit is gegaan.

Opbouw

Marc  begint met het vertellen over zijn leven als huisarts. Dan vertelt hij over Ralph Meier en dat hij hem ‘toevallig’ tegenkomt op vakantie./ Het boek gaat verder met het leven na de vakantie.

Stijl

Er wordt op een speciale manier vertelt. Eerst beleven de personages een bepaalde situatie en daarna vertelt de ik-figuur terug. Dit roept juist heel veel spanning op.

Ruimte

De belangrijkste plaats is het zomerhuis. Wanneer de familie Schlosser hier aan komt gebeurt er veel en dit heeft veel effect op hun levens en dan vooral op die van Marc. Verdere ruimtes waar het verhaal zich afspeelt zijn in Nederland (de huisartsenpraktijk) en de vakantie naar Amerika.

Tijd

In het boek worden geen data of jaartallen genoemd. Het is in ieder geval niet kort geleden. Dit weet je bijvoorbeeld omdat Julia een iPod heeft. Het verhaal wordt grotendeels chronologisch vertelt en er wordt dus amper terugverwezen.

Einde

Er is sprake van een gesloten einde, want het gezin is weer bij elkaar.

Personages

Marc Schlosser > karakter

Hij is de verteller van het verhaal. Hij is dokter en verwaarloost veel van zijn patiënten. Hij gaat heel goed met zijn dochters om. Ook wil hij wraak nemen op Ralph Meier en heeft hij een affaire met Judith Meier.

Caroline Schlosser > type

De vrouw van Marc Schlosser. Ralph Meier zit vermoedelijk achter haar aan. Ze is streng voor haar dochters.

Julia Schlosser > type

De 13 jarige dochter van Marc en Caroline. Ze wordt door Stanley Forbes als model gezien. Als ze op vakantie zijn wordt ze verkracht.

Lisa Schlosser > type

De 11 jarige dochter van Marc en Caroline.

 

Ralph Meier > type

Hij is een beroemde acteur en een van de patiënten van Marc. Marc dacht dat hij achter zijn vrouw aan zat en dat hij Julia had verkracht. Ralph kreeg kanker en heeft euthanasie gepleegd. Marc had dit kunnen voorkomen, maar hij wilde wraak.

Judith Meier > type

De vrouw van Ralph. Ze heeft een affaire met Marc en komt er pas later achter dat hij Ralph had kunnen redden.

Alex Meier > type

De zoon van Ralph en Judith. Hij kan het goed vinden met Julia.

Thomas Meier > type

De zoon van Ralph en Judith. Hij kan het goed vinden met Lisa.

Stanley Forbes > type

Een beroemde regisseur. Hij verblijft ook in het zomerhuis. Hij ziet in Julia een model en helpt haar een carrière op te bouwen.

Recensie

Kochs kunstje, maar dan beter

 

Eind 2009 won Herman Koch de NS-publieksprijs voor Het diner, een thrillerachtige roman over een misdaad (het in elkaar slaan van een zwerver), de daders (twee jonge jongens), de op de hoogte zijnde maar erover zwijgende medeplichtigen (hun ouders), en vooral over de vraag: Wat doe je in zo’n geval? Wat is juist? Wat is fout? Bestaan ‘juist’ en ‘fout’ überhaupt, of is hun betekenis aan omstandigheden onderhevig? Kochs nieuwe roman,Zomerhuis met zwembad, roept ook dergelijke vragen op. De situatie is weliswaar anders (met een verkrachting van een jong meisje en een arts die een medische ‘fout’ maakt), maar wederom is het de moraal die in twijfel wordt getrokken. Kochs kunstje is bekend, maar daarom niet minder effectief. Wat in Het diner werkte, doet dat in Zomerhuis met zwembad ook. En dan beter.

‘Het is nu alweer anderhalf jaar geleden dat Ralph Meier opeens in mijn wachtkamer zat.’ Zo begint het relaas van huisarts Marc Schlosser, die voor het Medisch Tuchtcollege moet verschijnen om zich te verantwoorden voor de dood van de befaamde acteur Ralph Meier. Marc is niet van plan te bekennen, hoewel al gauw vaststaat dat hij wel degelijk gedaan heeft wat hem verweten wordt.

Maar waarom? Is het omdat hij jaloers is op Ralphs bekendheid en het gemak waarmee hij sociale contacten onderhoudt? Of omdat hij er niet tegen kan hoe Ralph zonder enige schaamte naar zijn vrouw Caroline kijkt, ‘als iets eetbaars waar het water hem bij in de mond liep’? Daarvan is Marc absoluut niet gediend: ‘Hij had ook zijn gulp kunnen losmaken en tegen mij aan kunnen gaan staan pissen. Dat had geen wezenlijk verschil gemaakt.’

WEERZINWEKKENDE MANNEN

De sarcastische humor, die in Zomerhuis met zwembad in het begin volop aanwezig is en gedoseerd afneemt naarmate de gebeurtenissen ernstiger worden, is soms behoorlijk grof, en sluit zo goed aan bij Marcs onsympathieke en onberekenbare karakter. Deze huisarts, die twintig minuten per patiënt reserveert maar de tijd opvult met zogenaamde aandacht (‘met de illusie van aandacht, kan ik beter zeggen’), wordt wel boos op Ralph wanneer deze naar Caroline kijkt, maar deinst er zelf niet voor terug Ralphs vrouw Judith het hof te maken, ook al vergeet hij haar naam tot twee keer toe:

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Leraar worden

Alles wat je moet weten over leraar worden

De sarcastische humor, die in Zomerhuis met zwembad in het begin volop aanwezig is en gedoseerd afneemt naarmate de gebeurtenissen ernstiger worden, is soms behoorlijk grof, en sluit zo goed aan bij Marcs onsympathieke en onberekenbare karakter. Deze huisarts, die twintig minuten per patiënt reserveert maar de tijd opvult met zogenaamde aandacht (‘met de illusie van aandacht, kan ik beter zeggen’), wordt wel boos op Ralph wanneer deze naar Caroline kijkt, maar deinst er zelf niet voor terug Ralphs vrouw Judith het hof te maken, ook al vergeet hij haar naam tot twee keer toe:

Judith, sprak ik mezelf in gedachten toe. Judith. Ik zal eerlijk zijn. Toen ze me een hand gaf en haar naam noemde, keek ik naar haar zoals iedere man naar een nieuwe vrouw kijkt die voor het eerst zijn blikveld binnenloopt. Zou je het ermee kunnen? dacht ik terwijl ik haar in haar ogen keek. Ja, luidde het antwoord.’

Het blijft niet bij kijken: Marc besluit in te gaan op Ralphs uitnodiging om hen te komen opzoeken in zijn zomerhuis met zwembad en lokt, onder het voorwendsel dat ze met zijn viertjes gaan kamperen, zijn eigen vrouw en twee dochters, Julia en Lisa, mee. Bij het zomerhuis begint Marc een weinig liefdevolle affaire met Judith. De manier waarop hij zonder enige gewetenswroeging liegt tegen zijn gezin, elke situatie manipuleert en hoog opgeeft van zijn kennis over wat vrouwen willen (‘een halve verkrachting, dat vinden vrouwen altijd leuk’), roept weerstand op.

Ook Ralph, een gewelddadige man met overgewicht die verlekkerd naar elke vrouw kijkt (en niet alleen naar vrouwen- ook jonge meisjes vallen ten prooi aan zijn wellustige blikken), is een afstotelijk personage. En tevens degene die als hoofdverdachte beschouwd wordt wanneer de veertienjarige Julia op een avond op het strand verkracht wordt.

Ook Marc verdenkt Ralph onmiddellijk, ook al was hij ten tijde van de verkrachting niet eens in de buurt. Alex, zijn oudste zoon, was er wel. Maar hij is juist degene die hulp is gaan halen. De verkrachting van Marcs dochter is het begin van een uitputtende zoektocht naar de dader, een zoektocht waarin we door het gebrek aan een alwetende verteller volkomen afhankelijk zijn van de vermoedens van een alsmaar wanhopiger wordende vader. Terwijl de reconstructies, kruisverhoren en speculaties elkaar opstapelen, voelen we ons na de zoveelste tegenstrijdige aanwijzing exact hetzelfde als hij: ten einde raad.

VAN DADER TOT SLACHTOFFER

Daardoor verandert gaandeweg ons beeld van hem: hij mag als huisarts dan huichelachtig zijn, als echtgenoot overspelig en als minnaar ongeïnteresseerd, maar als vader zet hij, overtuigender dan Paul uit Het diner, het geluk van zijn kind op de eerste plaats. Dat maakt hem niet alleen tot een innemender, maar ook tot een levensechter personage. Niet alleen Marc, maar ook alle andere personages worden door Koch waarheidsgetrouw geportretteerd in zowel innerlijk als uiterlijk, zo ook Ralphs zoon Alex: ‘Het was een niet onknappe jongen met blonde krullen en een al behoorlijk zware stem voor zijn leeftijd. In al zijn bewegingen, zowel in zijn manier van lopen als in het tempo waarin hij zijn hoofd omdraaide om je aan te kijken, zat iets bestudeerds langzaams, alsof hij een vertraagde, een slowmotionversie van zichzelf probeerde te spelen.’

Om het verhaaltempo te vertragen en de spanning op te voeren, draaft Koch soms ietwat door in het geven van medische uitleg. Dat begint op een gemakkelijk te doorzien schrijverstrucje te lijken. Toch is het niet zelden interessant, en wijst het opstekende ongeduld erop dat de auteur wel degelijk in zijn opzet slaagt: Zomerhuis met zwembad is spannend.

KOCHS KUNSTJE, MAAR DAN BETER

In zijn nieuwe roman doet Koch wat hij eerder in Het diner ook al deed: morele kwesties aansnijden, vragen oproepen die geen van alle eenduidig beantwoord kunnen worden en zijn lezers de vrijheid gunnen om zelf na te denken door continu alle opties open te houden. Het verschil, en de reden waarom Zomerhuis met zwembad beter is dan zijn voorganger, is de manier waarop Koch met morele vraagstukken omgaat: in zijn nieuwste roman zijn het er niet alleen méér en interessantere dan in Het diner, maar worden ze bovendien subtieler gebracht.

Is wat Koch doet een kunstje? Misschien, maar dan wel een kunstje dat hij als geen ander beheerst en dat hij, zo bewijzen zijn genreoverschrijdende romans, telkens vakkundiger en geloofwaardiger uitvoert.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Zomerhuis met zwembad door Herman Koch"