Het straatgebeuren zeilt uit de witte verten aan Samenvatting: Simon is een jongen die erg geobsedeerd is door de prostituees. Op 15-jarige leeftijd gaat hij al voor het eerst naar de Amsterdamse hoeren toe. Hij kan het voor de buurt niet geheim houden en al gauw komen mensen het te weten. Ook de broer van zijn beste vriend. Die jongen gaat er ook wel eens naar toe maar die kan het geheim houden. Simon wordt er door Steef Albeda erg mee gepest en wordt telkens voor lul gezet. Op z'n achttiende gaat hij op kamers wonen in Amsterdam. Dan gaat hij vaak naar de hoeren. Hij slentert dan langs de ramen. Op een dag komt hij een hoertje tegen die hem erg aanspreekt, Lizzie Rosenfeld. Ook Lizzie ziet wel wat in hem. Ze krijgen verkering. Lizzie is een erg moeilijke persoon om mee om te gaan. Simon weet niet veel over haar maar komt in de loop van de tijd toch meer te weten over haar leven. Lizzie laat niet gemakkelijk dingen los. Lizzie heeft twee vriendjes gehad. Een van hen dwong haar tot prostitutie. Zij zou daar veel geld mee kunnen verdienen en ze zouden goed kunnen leven. Maar nu is het uit met dat vriendje en Simon wil na een tijdje dat ze stopt met de prostitutie. Ze stopt met het werken achter de ramen. Maar later komt Simon te weten dat ze op nog veel meer plaatsen werkt. Ze werkt bijvoorbeeld op een escortservice, en op nog veel meer plaatsen. Ze stopt daar één voor één mee. Ze werkt niet meer. Het geld raakt langzaam op en ze moeten nu nog maar met een schamel inkomen rond zien te komen. Tegenover z'n ouders laat Simon niks los over het verleden van Lizzie, die vermoeden dan ook niks. Maar Lizzie gaat nog steeds op bepaalde tijden van huis weg. Simon vindt dat erg vreemd omdat ze nu niet meer werkt. Op een dag volgt hij haar. Hij ziet haar een gebouw in gaan en volgt haar naar binnen. Later blijkt dat een gebouw te zijn van het CAD, waar mensen worden gesteund in hun afkickproces. Het blijkt dat Lizzie aan de drugs verslaafd is geweest. Nu probeert ze daar met hulp van af te komen. Simon is daar erg van geschrokken. Nu zijn er gelijk een heleboel onduidelijke dingen over Lizzie duidelijk. Er was een man die haar de hele tijd achtervolgde. Nu blijkt dat dat een schuldeiser is van de drugs die ze allemaal op rekening gekocht heeft. Ook waarom ze vaak niks at en de hele nacht wakker lag. Later blijkt weer dat ze helemaal niet aan de drugs is geweest, maar dat ze dit had verzonnen. De schulden die ze had kwamen doordat ze tussenpersoon was van drugsdealers. Door een gemene truc was ze op een dag een lading drugs verloren
Nu begint haar laatste vriendje haar te achtervolgen. Als Lizzie daar niet op reageert breekt hij zelfs een keer in bij hen. Aan het einde wil Lizzie niet meer bij Simon blijven. Ze vindt dat ze hem veel te veel problemen bezorgt. Simon kan haar niet tegenspreken. Lizzie vertrekt. Ze wilde haar leven veranderen en door niks meer aan haar akelige verleden herinnerd worden. Ze trok in bij een vriendin en nam een nieuw vriendje. Simon en Lizzie hadden geen contact meer.
Joost Zwagerman 1. Vals Licht heeft twee hoofdpersonen. Simon en Lizzie. Simon was is in zijn jeugd een bang type geweest. Hij was bang om op te vallen. Toen hij op zijn achttiende naar Amsterdam verhuisde maakte dit een verandering mogelijk. In Amsterdam doet hij zich voor als een populaire jongen: (blz. 38) Modieus, geestig, gevat, in voor wilde feesten; Simon Prins was het allemaal. Met zorg gedroeg hij zich zoals hij vermoedde dat een populair student zich dient te gedragen. (...)Er was nauwelijks iets van waar. Hij had eenvoudig geprofiteerd van het gemak waarmee je in de grote stad van je ‘persoonlijkheid’ een goed verhaal kan maken, met kop en staart en een plot die wat te raden overlaat. Simon observeert de hoeren en hij wil zicht krijgen op de wereld van de hoerenloper. Verder is hij gewoon een luie student Nederlands. Lizzie is een persoon die van leugens aan elkaar hangt. Ze liegt en bedriegt om haar problemen verborgen te houden voor de hele wereld. Ze is constant bezig om zichzelf verder en verder in een grote leugen te verstoppen. Als Simon door deze leugen heen wil prikken stuit dat op verzet van Lizzies kant. Simon verandert niet zoveel in het boek. Hij is nog hetzelfde aan het eind van het boek als in het begin. Lizzie daarentegen ondergaat hevige veranderingen. In het begin van het boek is ze een hoertje met talloze problemen, maar aan het eind van het boek is ze een Nederlands studente geworden. Dit totaal tegen de verwachtingen van Simon in: (blz.254) Zijn armen en benen werden van elastiek. Zij studeerde Nederlands. Zij had een hoofd als vuur gekregen. ‘Vind je me gek? Denk je dat ik gek ben?’ In een mum van tijd waaierde zij met beide handen door een hoge stapel papier op haar bureau. Zij maakt er een wirwar van A-viertjes van, toonde hem kopieën van zijn boekenlijsten, collegedictaten, schriftelijke tentamens die hij had gemaakt... Ze had alles gekopieerd op de dag dat ze naar Nijmegen was verhuisd. Dit bovenstaande citaat geeft wel duidelijk de verandering weer. Want in plaats van een hoertje dat zich steeds dieper in de nesten werkt, heeft ze nu een leven als een student, die vrijwel zeker zal slagen. Minder belangrijke personen in het boek zijn de ouders van Simon, de ouders van Lizzie, Wesley, Jasper en Janneke. Lizzie was weggelopen bij haar ouders en vond in Jasper een vriend. Lizzie komt door Jasper in de prostitutie. Nadat zij is gescheiden van Jasper komt hij af en toe nog achter haar aan. Wesley is een persoon die niet zo belangrijk is voor het verhaal. Afgezien van het feit dat hij Lizzie op dezelfde manier heeft leren kennen als Simon. Lizzie zoekt uiteindelijk een veilig onderkomen bij Janneke die in Nijmegen woont. Er zijn geen echte karaktertrekken van Simon of Lizzie die ik in mij zelf herken. Deze mensen zitten geestelijk nog al complex in elkaar. 2. De belangrijkste relatie is, natuurlijk, die tussen Simon en Lizzie. Hier gaat het hele boek gewoon over. Simon probeert van alles te achterhalen over het verleden en de persoonlijkheid van Lizzie. Lizzie probeert dit juist te verhinderen en wil niet dat hij iets te weten komt over haar: (blz. 66) Er was geen beginnen aan. Hoe vaker hij haar onderwierp aan een kruisverhoor, hoe koppiger Lizzie Rosenfeld zweeg – en als ze niet zweeg, waren haar antwoorden weinig waard. Langzaam raakte hij bevangen door de drang om alles van haar te weten te komen. Als ze iets zei, dacht hij aan de negen dingen die ze niet zei. Af en toe dwong hij zichzelf de stille belofte af niet langer zijn vragen op haar af te vuren. Maar haar schaarse verhalen kenden lacunes die hem tergden. Er werd te veel verzwegen. De relatie tussen Lizzie en Simon verandert veel in het boek. De ene keer gaat het heel goed tussen hen en de andere keer lukt het niet om goed te communiceren. Uiteindelijk gaan ze uit elkaar, maar ze houden nog wel van elkaar: (blz. 260) Haar verbittering bracht hem van de wijs. Zo wilde hij geen afscheid nemen. Hij zei wat zij hem eerder had verordonneerd: ‘Ander onderwerp, graag.’ ‘Nou, jij begon erover...’ Was dat zo? De verandering in de relatie wordt teweeggebracht door alle kritiek die Simon op Lizzies manier van leven heeft. Ze kan er niet meer tegen en daarom besluit ze te stoppen met de relatie: (blz. 235) ‘Wij, stoppen? Ben je gek? Nu alles duidelijk is kunnen we pas beginnen! ‘Dat zeg je nu,. Maar morgen scheld je me weer uit en ga je me van alles verwijten.’ ‘Absoluut niet!’ antwoordde hij ferm – maar hij wist: Ze had gelijk. Ik vind de relatie tussen Simon en Lizzie een lastig te begrijpen relatie. Dat komt ook omdat Simon zelf het niet begrijpt. Hun relatie zit zo complex in elkaar dat hij moet onderzoeken wat zijn plaats is in het geheel. De enige die alles begrijpt is Lizzie. 3. De gebeurtenissen in dit boek worden verteld in de derde persoon. Het wordt verteld via één persoon. Het perspectief ligt bij Simon. Deze wordt soms afstandelijk beschreven in zijn doen en laten, soms ook leer je zijn gedachten en gevoelens beter kennen. Alles wordt via Simon verteld in de verleden tijd. Simon vertelt het alsof hij er al alles vanaf weet, en alsof hij wist wat er zou gaan gebeuren. 4. Het verhaal speelt zich in deze tijd af. Dat kan je zien aan de dingen die er kunnen en gebeuren. De zware make-up van Lizzie en de felle neonlampen in de peeskamers zijn van deze tijd. Ook kun je het zien doordat Simon in 1970 geboren is en in het verhaal in de twintig is. Fenomenen als escortservices en drugdealers zijn helemaal van deze tijd. Dat het in deze tijd speelt is belangrijk voor het verhaal, want in een andere tijd kun je zo’n ingewikkelde relatie niet neerzetten. Omdat dan bepaalde aspecten van de samenleving dan gewoon niet aanwezig waren. 5. Het verhaal speelt zich voornamelijk af in Amsterdam. In Lizzies peeskamertje en in Simons kamer. De flashbacks in het boek gaan over Simons jeugd in Alkmaar. Het eind van het boek speelt zich af in Nijmegen, waar Lizzie bij Janneke is ingetrokken. Vooral Amsterdam is best belangrijk voor het verhaal. Deze stad wordt internationaal toch gezien als de stad van de prostitutie. Ook is het de grootste stad van Nederland. Waardoor het voor Lizzie moeilijk is om zich te verbergen. 6. Het thema van vals licht kan als volgt worden verwoord: ‘Niets is wat het lijkt dat het is.’ 7. Drie motieven die voorkomen in het boek zijn: Vals licht
De titel van het boek kan ook meteen gezien worden als een motief. Vals licht staat voor de verdraaide werkelijkheid waarin Lizzie leeft. Lizzie houdt Simon verkeerde dingen voor en zet de wereld in een vals licht. Hierdoor is niets wat het lijkt dat het is. (blz. 48) ‘Erik.’ Dit zegt Simon wanneer Lizzie hem vraagt wat zijn naam is. Erik is Simons schuilnaam voor als hij hoerenloopt. Dit ondersteunt het thema doordat hij een andere werkelijkheid schept voor zichzelf en Lizzie. Niets is wat het lijkt dat het is. (blz.240) De onderwater-etage ... Dit motief komt ook eerder en later nog voor als onderwaterkamer, onderwaterzolder en onderwatergroen. Dit slaat allemaal op de kamer waarin Lizzie leeft. Ze heeft de gordijnen altijd dicht en heeft bepaalde spullen in haar kamer staan die zorgen dat de kamer een onderwateraanblik geeft. Op deze manier wil Lizzie zich afschermen van de harde werkelijkheid. De kamer lijkt onderwater te zijn maar is het niet. Niets is wat het lijkt dat het is. 8. De stijl van Vals Licht is heel gemakkelijk. De schrijver probeert niet mooi over te komen door het gebruik van moeilijk of poëtisch taalgebruik. De woorden en zinnen zijn hedendaags Nederlands en zijn niet moeilijk te begrijpen. De stijl is verder niet echt opvallend. 9. Vals Licht hoort volgens mij bij de Romantische stroming, want Simon is het ene moment dolgelukkig met Lizzie en het andere moment weet hij niet wat hij met haar aan moet. Ook laat hij zich heel erg leiden door zijn gevoel en niet door zijn verstand. 10. Dautzenberg beschrijft een beetje de carrière als schrijver die Zwagerman doorgaan heeft. Over Vals Licht wordt niet veel geschreven behalve dat het gaat over een student die een obsessie heeft voor prostitutie. Ook wordt er verteld dat Zwagerman behoort tot de generatie X. Zij die in de jaren zestig zijn geboren dus alleen welvaart kennen. Verwerkingsverslag Vals Licht
Joost Zwagerman
Twee belangrijke passages uit het boek zijn te vinden op blz.111 en op blz. 214. Het stuk op blz. 111 waarin je vooruitkijkt in de toekomst en weet dat het uit gaat tussen Simon en Lizzie en je weet dat het niet goed gaat komen is belangrijk voor het verhaal, want het gooit je hele verwachtingspatroon door de war. Je verwacht dat het uiteindelijk allemaal goed gaat komen tussen Lizzie en Simon. Het leuke van dit stukje tekst is dat je wel weet dat het uit gaat maar dat je niet weet waardoor, waarom en hoe het uitgaat. Het zet ook al het andere dat je eerder gelezen hebt in een heel ander licht. Het verhaal wordt er niet anders van maar de lezer ervaart het verhaal toch anders dan wanneer dit stukje gewoon achteraan was geplaatst. Dit stukje is helemaal raar omdat je weet dat het fout gaat maar dat het toch een inleiding is op een leuk stukje. Een stukje waarin het goed gaat in de relatie tussen Lizzie en Simon. Ik denk dat dit stukje daardoor ook een verbondenheid heeft met het thema. Niets is wat het lijkt dat het is. Het boek lijkt goed te komen, er komt een stukje waarin alles goed gaat, en toch gaat het fout. Het stuk op blz. 214 is ook een stuk dat zeer van belang is in het verhaal. In dit stuk vertelt Van Doorn dat Lizzie misschien helemaal niet verslaafd is geweest en dat ze dit verzonnen kan hebben. Dit stukje tekst maakt opeens van alles duidelijk. Het prikt door de zeepbel van leugens heen. Het hele complexe en ingewikkelde wereldje dat Lizzie had geschapen. Lizzie had schulden, daarom zat ze, zei ze, in de prostitutie. Eerst had ze gezegd dat de schulden studieschulden waren. Simon kwam erachter dat dit niet waar was, doordat hij haar gevolgd had naar het CAD. Dus vertelde ze maar ‘de waarheid’. Ze was aan drugs verslaafd geweest. Nu blijkt weer dat ook dit niet waar was. Ze was niet aan drugs verslaafd geweest, ze had de schulden vanwege achterstallige huur, maar voornamelijk vanwege het feit dat ze een lading drugs had verloren als tussenpersoon voor dealers. De lading mocht ze uit eigen zak terug betalen. Dit verklaart ook de mosgroene opel die Simon overal zag waar Lizzie was. Dit waren mannetjes die het geld kwamen ophalen. Dit stukje tekst blijkt ook weer met het thema verbonden te zijn. Niets is wat het lijkt dat het is. Een heel verhaal, een leugen om een leugen om een leugen. Een hele schijnwereld die plotseling in duigen valt.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden