Alleen vmbo'ers gezocht! Waar denk jij aan bij duurzaamheid? Vul de vragenlijst in en maak kans op een Bol.com bon van 15 euro

Meedoen

Twee vrouwen door Harry Mulisch

Beoordeling 0
Foto van een scholier
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1472 woorden
  • 27 mei 2016
  • nog niet beoordeeld
  • Cijfer
  • nog niet beoordeeld

Eerste uitgave
1975
Pagina's
153
Geschikt voor
bovenbouw vmbo/havo/vwo
Punten
3 uit 5
Oorspronkelijke taal
Nederlands
Onderwerpen
Verfilmd als
Prijzen
Nederland Leest (2008 Winnaar)

Boekcover Twee vrouwen
Shadow

Laura is op weg naar Nice om haar moeder te begraven. Gestrand in Avignon schrijft ze in een ijltempo haar verhaal over de fatale liefde met Sylvia. Door haar man verlaten omdat ze geen kinderen kunnen krijgen, begint Laura een relatie met Sylvia. Nadat Sylvia haar liefde voor Laura heeft bekend, gaat ze er stiekem vandoor om een verhouding te beginnen met de ex-echtg…

Laura is op weg naar Nice om haar moeder te begraven. Gestrand in Avignon schrijft ze in een ijltempo haar verhaal over de fatale liefde met Sylvia. Door haar man verlaten omdat ze…

Laura is op weg naar Nice om haar moeder te begraven. Gestrand in Avignon schrijft ze in een ijltempo haar verhaal over de fatale liefde met Sylvia. Door haar man verlaten omdat ze geen kinderen kunnen krijgen, begint Laura een relatie met Sylvia. Nadat Sylvia haar liefde voor Laura heeft bekend, gaat ze er stiekem vandoor om een verhouding te beginnen met de ex-echtgenoot van haar geliefde. In een meeslepende vertelling verweeft Mulisch de fatale liefde tussen Laura en Sylvia met de klassieke noodlotsdrama’s van Orpheus en Oidipoes.

Twee vrouwen door Harry Mulisch
Shadow

  1. structuurvragen

  2. Titelbeschrijving:



Boek: Twee Vrouwen



auteur: Harry Mulisch



Uitgever: de Bezige Bij



1ste druk: 1975



Gelezen druk: 25ste (2008)






  1. Samenvatting:



Laura Tinhuizen rijd vanuit Amsterdam naar Nice om naar de begrafenis van haar moeder te gaan. Onderweg verteld ze haar verhaal over haar liefdesrelatie met Sylvia.



Laura is gescheiden van haar man Alfred omdat ze geen kinderen kregen. Op een dag ontmoet ze de jonge Sylvia, tot wie ze zich meteen aangetrokken voelt. Sylvia gaat al snel bij Laura wonen en zegt tegen haar moeder dat Laura haar hospita is en dat ze samenwoont met Laura’s verzonnen zoon Thomas. Beide vrouwen houden hun relatie voor hun moeders geheim. In mei gaat Laura samen met Sylvia op bezoek bij haar moeder. Laura’s moeder wordt echter woedend en sindsdien hebben moeder en dochter geen contact meer. Laura’s relatie met Sylvia verslechterd ook, ook omdat Sylvia verscheidene keren aan Laura vraagt of ze een kind van haar wil.





Ze bezoeken samen een voorstelling over Orpheus en Euridyke. Daar ontmoeten ze Alfred. Sylvia flirt met hem en Laura heeft dat niet door. Een paar dagen later is Sylvia ineens spoorloos verdwenen. Het blijkt dat ze er met Alfred vandoor is gegaan. Laura probeert over haar gebroken hart heen te komen. Na een tijdje komt Sylvia ineens tevoorschijn, ze is zwanger. Ze doet alsof er niks aan de hand is en wil het kind aan Laura geven. Daarom is ze dus met Alfred meegegaan.



Laura probeert het uit te praten maar Alfred schiet Sylvia neer.





Als Laura aankomt in Nice, gaat ze niet meer naar de begrafenis. Ze laat niets meer van zich horen. De laatste zin is: ik kan eerder beneden zijn dan de echo van mijn schreeuw terug is van het paleis. Het lijkt alsof Laura uit het raam is gesprongen om zelfmoord te plegen.





8. ruimte:



Het boek speelt zich voornamelijk af in en rondom Amsterdam, waar Laura samen met Sylvia woont. Ook zijn er hoofdstukken op de Franse wegen, als Laura naar haar moeder toe gaat. Een hoofdstuk speelt zich af in Nice, bij Laura’s moeder.



De plekken waar ze heen gaan hebben vaak invloed op de situatie of op latere situaties.



De sfeer is niet altijd goed, er is veel ruzie, ongemakkelijke stiltes, angst, ect.





9. open plekken:



De eerste open plek is gelijk de eerste zin: er zijn mij een paar dingen overkomen, - niet alleen de dood van mijn moeder. Je vraagt je af wat de hoofdpersoon overkomen is. bovendien weet je niet wie die ‘ik’ is, de tweede open plek. Op beide open plekken komt een antwoord, hoewel dat wel een tijdje duurt. De laatste open plek is de laatste zin. Die wordt niet ingevuld, maar is wel te voorspellen.





10. spanning:



Er is weinig spanning. De spanning die er is, komt door de mysterieuze vertelwijze van de ik-persoon, waardoor je vrijwel niets over Sylvia te weten komt.





11. fictie gehalte:



dit boek is niet echt gebeurd, maar het zou echt gebeurd kunnen zijn en de personages zouden echt bestaan kunnen hebben.





12. structuur:



Het boek is niet chronologisch geschreven. Het begint met Laura’s rit naar Nice, dan verteld ze over haar relatie met Sylvia en ondertussen zijn er ook nog een paar flashbacks  over Laura’s jeugd. Het boek eindigt dan weer in Nice.





13. samenhang:



Ik vond dat het boek weinig samenhang had. Soms zitten er passages tussen waarvan ik denk: waarom is dat nou?





14. verhaallijnen:



Er zijn twee verhaallijnen die door elkaar heen lopen. Tijdens de eerste verhaallijn vertelt de ik-persoon de tweede verhaallijn. De lijnen zijn Laura’s rit naar Nice en haar relatie met Sylvia.





15. hoofdpersoon:



De hoofdpersoon is Laura Tinhuizen. Ze is een gescheiden vrouw van 35 en woont in Amsterdam. Ze is erg kunstzinnig en werkt in een museum. Ze wil graag moeder worden omdat ze denkt dat dat de enige manier is om van haar moeder af te komen. Dit doel wordt echter niet gehaald.





16. bijpersonen:



- Sylvia Nithart: een beetje mysterieuze  vrouw van 20 jaar, ze is oorspronkelijk kapster. Ze is de vriendin van Sylvia en je weet niet zo goed of ze een helper of een tegenstander is. Je weet weinig over haar, ze toont niet makkelijk haar gevoelens. Tegelijkertijd weet ze precies wat ze wil en gaat tot het uiterste om dat te bereiken.





-Alfred Boeken: Laura’s ex-man. Hij is criticus en echt verliefd op Sylvia. Ook bij hem is in eerste instantie onduidelijk of hij een helper of een tegenstander is, maar aangezien hij Sylvia vermoord en gescheiden is van Laura, blijkt hij een tegenstander te zijn.





17. perspectief:



Het boek is geheel geschreven vanuit de ik-perspectief. De vertelsituatie is daardoor niet erg betrouwbaar. Het effect van dit perspectief is dat het verhaal een mysterieus tintje krijgt omdat je alleen maar Laura’s kant van het verhaal te horen krijgt.





18. thematiek:



Dit boek heeft twee verhaallagen: de lesbische relatie tussen Laura en Sylvia en de Orpheus-mythe. Laura staat in deze mythe voor Orpheus, Sylvia voor Euridyke.



De motieven die in dit boek voorkomen zijn de lesbische relatie, dood, schuldgevoel, Orpheus motief, relatie tussen moeder en dochter en de reis naar Nice.



De titel heeft twee kanten, de relatie tussen Laura en Sylvia en de relatie tussen Laura en haar moeder. Het motto komt van Sappho, een Griekse dichteres en luidt: … weer doorsidderde mijn hart Eros, zoals de wind op de bergen in eiken valt. Dit betekend dat haar hart opnieuw wordt gebroken. Dit heeft betrekking tot Laura, die eerste keer haar hart breekt omdat Sylvia bij haar weg is en daarna nog een keer haar hart breekt omdat Sylvia dood is.





19.



Dit boek is literatuur, omdat het heel verrassend is en bovendien erg controversieel. Een liefdesrelatie tussen twee vrouwen is, zeker voor de tijd waarin het boek geschreven is, controversieel. Het einde is erg verrassend, dat Sylvia er met Alfred vandoor gaat en uiteindelijk vermoord wordt. Dit verwacht je niet. Ook kan dit boek literatuur genoemd worden, omdat het je aan het denken wordt gezet om dit boek volledig te begrijpen, zoals bijvoorbeeld de Orpheus mythe die hierin verwerkt is.






  1. Persoonlijke vragen

  2. Motivatie:



Ik heb dit boek gekozen, omdat ik een boek moest lezen en dit een vrij dun boekje is. het leek me wel leuk om een keer Mulisch te lezen, omdat hij bekend staat om zijn moeilijke boeken. Ik vroeg me af hoe het nou was om een Mulisch te lezen. Dit is de enige die bij ons in de boekenkast staat, dus pakte ik deze.






  1. Verwachtingen:



Ik verwacht altijd weinig van een boek, zeker als het om literatuur gaat. Ik verwachtte van dit boek dat het moeilijk en saai was, zeker niet iets wat ik zou pakken om ‘zomaar’ te gaan lezen. Ik vond het best wel moeilijk door de structuur van het boek, Mulisch springt van de hak op te tak. Saai was het af en toe.






  1. Persoonlijke reactie:




  • Moeilijk: dit boek is best wel moeilijk om te begrijpen, aangezien er verschillende motieven zijn en de structuur ronduit warrig.

  • Controversieel: iemand die een keer een anders dan anders boek wil lezen, moet twee vrouwen gaan lezen. Heel anders dan de meeste mensen gewend zijn om te lezen.

  • Verrassend: het einde is heel verrassend. Dit maakt het leuk om te lezen.

  • Laat je nadenken: het einde suggereert twee dingen: ze kan zelfmoord plegen of door gaan. Dit laat je nadenken. Bovendien laat het boek je nadenken over hoe jij in de wereld staat.






  1. Identificatie:



Ik kon me het beste identificeren met Sylvia. Zij laat weinig van zich weten hoe ze denkt en voelt, dat doe ik ook niet. Ook weet zij precies wat ze wil en hoe ze dat bereikt. Ik heb ook een sterke eigen wil. Ik bewonder haar ook omdat ze ook alles wat ze wil voor elkaar krijgt.






  1. Slot:



Ik had dit slot zeker niet verwacht, ik vind het ook niet helemaal bevredigend, aangezien de laatste zin van alles kan suggereren, het boek heeft dus een open einde.




  1. Eindoordeel:



Dit boek viel me mee, ik zou het aanraden aan mijn klasgenoten. Het is even doorheen komen, maar je kunt er een mooi verslag van schrijven en het ik niet zo dik, wat velen toch wel fijn vinden. Ik zou dit boek niet gepakt hebben als het niet moest, dus aan de ene kant ben ik wel blij dat ik het toch gelezen heb. Aan de andere kant vond ik het niet superleuk om verlicht te moeten lezen, het is vrij moeilijk en springt van de hak op de tak.



Ik kan nu wel mooi zeggen dat ik een echte Mulisch heb gelezen en dat ik het verhaal snapte.




REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Twee vrouwen door Harry Mulisch"