Auteur: Harry Mulisch
Plaats: Amsterdam
Jaar: 2008
Druk: Zesentwintigste druk
Aantal bladzijden: 143
Naam: Firat
Module: NetlB
Datum: maandag 10 november
Inhoudsopgave
Blz. 1 – Titelblad
Blz. 2 – Inhoudsopgave
Blz. 3 – Bronvermelding
Blz. 4 – Beschrijvingsopdracht
Blz. 5 – Beschrijvingsopdracht
Blz. 6 – Beschrijvingsopdracht, Verdiepingsopdracht A 1
Blz. 7 – Verdiepingsopdracht A 1.
Blz. 8 – Verdiepingsopdracht A 2, 3, 4, 5, 6, 7
Blz. 10 – Verdiepingsopdracht B 9, 10, 11
Blz. 11 – Verdiepingsopdracht C 12, 13.
Blz. 12 – Verdiepingsopdracht D 14, 15
Blz. 13 – Verdiepingsopdracht E 16
Blz. 14 – Verdiepingsopdracht E 16, 17, 18
Blz. 15 – Verdiepingsopdracht E 18, 19
Blz. 16 – Verdiepingsopdracht F 20, 21, 22, 23, 24, 25
Blz. 17 – Verdiepingsopdracht F 25, - G 26, 27
Bronvermelding
Twee vrouwen, Harry Mulisch Twee vrouwen, Harry Mulisch Literair boek
Op nieuw niveau informatieboek Informatief boek
laagland informatieboek Informatief boek
1. BESCHRIJVINGSOPDRACHT
Samenvatting
De Hoofdpersoon krijgt te horen dat haar moeder is overleden. Haar moeder ligt in een tehuis in Nice. De hoofdpersoon besluit om er de volgende dag naar toe te gaan.
Toen zij tien jaar oud was, was ze een keer van huis weggelopen. Toen ze na een paar uur vermoeid weer thuis kwam, had haar moeder hier niks van gemerkt. Met haar moeder had ze toen ze klein was al niet zo’n goede band. Met haar vader wel. Hij leerde haar dingen zoals hoe ze aan de stand van de zon kon zien waar het noorden en zuiden was.
2.VERDIEPINGSOPDRACHT
A.Tijd – Informatieboek – hoofdstuk 7 afdeling A
1 geef de fabel van het boek.
Laura Tinhuizen, dochter van een Leidse professor die een beroemd boek heeft geschreven over Provençaalse troubadours, heeft in haar jeugd een hechte band met haar vader. De relatie tussen moeder en dochter is veel afstandelijker. Laura studeert enkele jaren kunstgeschiedenis en trouwt op 23-jarige leeftijd met Alfred Boeken, een kunstcriticus. Het huwelijk duurt zeven jaar en blijft kinderloos. Dat is de voornaamste reden om te scheiden. Tijdens haar huwelijk neemt zij een baan als conservatrice van het museum Zinnicq-Bermann, dat een belangrijke verzameling iconen in bezit heeft. De vader van Laura is inmiddels gestorven en volgens zijn wens in de Provence begraven. Laura’s moeder sukkelt met haar gezondheid en wordt verpleegd in een tehuis in Nice.
Vijf jaar na de scheiding met Alfred die inmiddels hertrouwd is met Karin en twee kinderen uit dat huwelijk heeft, ontmoet Laura op een zaterdagmiddag in februari Sylvia Nithart. Sylvia woont in Petten en werkt als kapster in Egmond aan zee. Haar vader is opzichter bij het hoogheemraadschap. Tussen de 35-jarige Laura en de 20-jarige Sylvia ontstaat een verhouding. Sylvia trekt al snel bij Laura in. Voor Laura is een lesbische relatie iets totaal nieuws; Sylvia echter zegt zowel met mannen als met vrouwen verhoudingen gehad te hebben. Het wordt al snel duidelijk dat Sylvia de baas is. Deze wil haar relatie absoluut geheim houden voor haar ouders. Zij vertelt thuis dat zij bij een student intrekt, ene Thomas, zogenaamd Laura’s zoon. Ook Laura probeert voor haar moeder de lesbische relatie te verbergen.
Op een dag in maart bezoeken Laura en Sylvia de dierentuin. Laura fotografeert Sylvia bij verscheidene dieren (krokodillen, slangen, leguanen en hagedissen) en bij het beeld van een tyrannosauriër. Op Sylvia’s aandringen, neemt een toevallig voorbijkomende jongen een foto van hen samen. Daarna wil Sylvia op de foto met de jongeman.
De kennissenkring raakt langzamerhand gewend aan de verhouding tussen Laura en Sylvia. Als Alfred Boeken ter ore komt dat zijn ex-vrouw een lesbische relatie is aangegaan, belt hij Laura op en reageert nogal gepikeerd.
Op zekere dag komt Sylvia’s moeder naar Amsterdam om met Thomas kennis te maken. Laura is nerveus, raakt bijna in paniek als mevrouw Nithart naar een foto van haar zoon vraagt. Sylvia heeft de situatie volledig onder controle en komt te voorschijn met de foto die in Artis is gemaakt.
In mei vliegen Laura en Sylvia naar Nice. Zij krijgen onenigheid over het bezoek aan Laura’s moeder. Sylvia wil mee, maar Laura wijst dit beslist af. ’s Avonds gaan zij uit eten en laten zij twee Franse jongens in de waan dat er wel wat met hen te beginnen valt. Het bezoek aan mevrouw Tinhuizen vindt in een gespannen sfeer plaats. Laura wil niet veel over haar nieuwe relatie loslaten, terwijl haar moeder maar blijft doorvragen. Plotseling verschijnt Sylvia, tegen de afspraak in. Door een verspreking van Laura doorziet mevrouw Tinhuizen de situatie: zij komt overeind en begint met haar stok op Sylvia in te slaan. Hals over kop verlaten Laura en Sylvia de tuin van het verzorgingshuis.
Terug in Nederland komt het gesprek op kinderen. Laura bekent dat zij heel graag kinderen had gewild; ze bleek echter onvruchtbaar te zijn. Sylvia vraagt of Laura zou willen dat zij een kind van haar kreeg. Het gesprek stokt vrij plotseling als Laura zegt dat dit nu eenmaal onmogelijk is. In de dagen erna komt geen van beiden terug op het onderwerp kinderen, maar Laura heeft sterk het gevoel dat er iets gaande is. Zij voelt een zekere spanning in de relatie; alsof er iets smeult.
Niet lang daarna komt de verhouding in een kritiek stadium. Zij kennen elkaar nu bijna een half jaar. Sylvia gedraagt zich stug en zegt bijna niets meer. Als Laura of Sylvia een paar dagen naar haar moeder wil, knikt ze meteen. Zonder behoorlijk afscheid te nemen vertrekt Sylvia.
Als Laura na enkele dagen nog niets gehoord heeft, belt ze naar Sylvia’s ouders. Dat weten van niets: hun dochter is nooit aangekomen. Laura raakt in paniek: als ze constateert dat Sylvia al haar kleren heeft meegenomen, begint ze te geloven dat Sylvia er met een of andere jongen vandoor is. Verdriet maakt na enkele dagen plaats voor woede. Dan belt Karin: Sylvia is er met Alfred vandoor. Van Karin krijgt Laura het adres van het liefdespaar: een obscuur hotelletje ergens aan de Amstel. Laura gaat er op af, probeert Sylvia om te praten, maar dat lukt niet. Uit het gesprek blijkt dat het initiatief van Sylvia uit is gegaan.
In de weken erna probeert Laura over haar verdriet heen te komen. Zij leest een boek dat van haar vader was: de brieven van Abélard en Héloise. Eind juli neemt Sylvia onverwacht contact op. Laura’s hoop vervliegt als blijkt dat Sylvia slechts om haar paspoort komt. Ze vertrekt met Alfred naar Londen. Als Sylvia weggaat, valt het Laura op dat Sylvia veranderd is: harder, vrouwelijker.
Juist op het moment dat zij haar situatie geaccepteerd heeft, keert Sylvia terug: opgewonden, blij en… zwanger. Ze komt Laura haar kind brengen: ‘Nu blijf ik voorgoed bij je.’ (p. 143) Laura vindt dat ze het met zijn drieën (dus Alfred erbij) moeten uitpraten, maar Sylvia weigert in eerste instantie. Pas als Laura aandringt, stemt ze toe in een gesprek met Alfred, onder vier ogen, zoals deze telefonisch voorgesteld had.
Op de dag van het gesprek is Laura op haar werk: onrustig en gespannen. Dan gaat de telefoon: een politieagent meldt haar een ongeval met Sylvia. Laura snelt naar huis. Als ze de kamer in komt ziet ze direct dat Sylvia dood is. Drie schoten uit het pistool van Alfred hebben een eind aan haar leven gemaakt.
Enige tijd later krijgt Laura ’s nachts om vier uur het bericht dat haar moeder overleden is. Ze besluit nog dezelfde nacht in haar auto naar Zuid-Frankrijk af te reizen. Tegen zonsopgang passeert zij de Belgisch-Nederlandse grens, om half acht is zij op Frans grondgebied. Ze stopt kort om iets te drinken. In de loop van de ochtend arriveert ze in Parijs waar ze luncht. ’s Middags stopt ze na een lange rit in de buurt van Avallon. In een wegrestaurant ontmoet ze de schrijver van Orfeus’ vriend. Ze onthult niets over het drama met Sylvia. Ook vertelt ze niet waarom ze naar Nice reist.
In de buurt van Lyon is Laura getuige van een verkeersongeluk. In de omgeving van Orange betrapt zij zich erop niet meer met haar aandacht bij het autorijden te zijn: ze is oververmoeid en krijgt aanvallen van duizeligheid. Bij Avignon-noord besluit ze de snelweg te verlaten en een kamer te nemen. Bij het toeristenbureau hoort ze dat alle hotelkamers vol zijn, maar men kan haar wel aan een kamer helpen bij particulieren. In deze kamer schrijft Laura op wat haar overkomen is: het hier in samenvatting weergegeven verhaal.
Na een week staat het op papier.
Het wordt continu verteld want er zijn geen tijdsprongen.
3 wat is de belangrijkste flashback?
De belangrijkste flashback is de flashback waarin je te weten komt wat voor een band zij met haar moeder had.
4 hoe lang duurt de vertelde tijd? Waarom denk je dat? Leg uit.
De vertelde tijd in het verhaal is ongeveer 26 jaar. Het vroegste tijdsmoment in het verhaal is als Laura 10 jaar is, en er wordt beschreven hoe ze van huis wegloopt. Het laatste tijdsmoment is als Laura ongeveer 36 jaar is en ze zit in het huis van de oude vrouw haar verhaal op te schrijven. Hiertussen verloopt er dus 26 jaar.
5 hoelang duurt de verteltijd? Aantal bladzijden/ hoe lang duurt het lezen daarvan.
Het boek bestaat uit 143 bladzijdes, die verdeeld zijn over 32 hoofdstukjes die allen geen titel hebben. Die hoofdstukjes bestaan elk uit een paar die als het ware scènes uitbeelden.
6 in welke historische tijd speelt het verhaal? Geef 3 voorbeelden uit de tekst waaruit dat blijkt.
Het verhaal speelt zich af rond de jaren 1975. Dat staat nadrukkelijk vermeld in het verhaal. Op de laatste bladzijde staat: “Lingueglietta, mei- juni 1975.” Dit is wanneer de ik- figuur in het verhaal het verhaal verteld heeft. Ook kan je zien dat het verhaal zich niet rond deze tijd afspeelt, doordat homoseksualiteit nog een taboe is in Nederland, wat nou veel minder is. Verder komen er dingen in het verhaal voor, die je heel vroeger nog niet had, zoals het vliegtuig, de auto en de telefoon. Alle dingen in het verhaal zijn niet zo heel ouderwets, dus daar kan je ook aan zien dat het niet heel erg lang geleden is gebeurd.
7 Geef bij bovenstaande items duidelijk aan waar de verschillen zitten tussen film en boek (alleen maken bij module 8)
-
8 Noem alle personages. Wie is de hoofdpersoon? Geef een karakterisering van de 6 belangrijkste.(Innerlijk:… Uiterlijk:… Karakters/typen)
Laura Tinhuizen:
Innerlijk: Ze houdt veel van kunst en weet daar ook veel vanaf doordat ze in een museum werkt. Laura is een goed mens. Een voorbeeld hiervan is dat ze medelijden heeft met Alfred terwijl hij eerst Sylvia van haar afpakt. Wel laat ze al haar vrienden vallen wanneer ze iets met Sylvia krijgt.
Uiterlijk: Ze is een vrouw van 35 jaar oud.
Karakters/typen: ze is een rond karakter, omdat het boek haar kijk op de wereld is. Je weet precies wat ze denkt, hoe ze zich voelt en waarom ze handelt zoals ze handelt.
Sylvia Nithart:
Innerlijk: Veel van haar gevoelens en gedachten kom je niet te weten. Sylvia is heel zwijgzaam en op zich zelf, maar wel erg bazig. Alles moet gebeuren, precies zoals zij het wil. Sylvia zit vol plannen en denkt altijd vooruit, vandaar ook de teruggehouden houding. Ze vit niet graag op een plaats.
Uiterlijk: Ze is een vrouw van 20 jaar oud. Ze heeft volgens Laura een mannelijk postuur.
Karakters/typen: ze is een vlak karakter, omdat er niet gezegd wordt waarom ze zoveel lucht in haar hoofd heeft en waarom ze zoveel plannetjes in haar hoofd heeft en waarom ze ontstaan. Kortom is Sylvia een ongebonden dromertje die in haar eigen wereldje leeft met haar eigen regels.
Alfred Boeken:
Innerlijk: Alfred is een mislukte schrijver en journalist. Hij verwacht niet veel van het leven en het leven zit hem ook niet echt mee. Hij is een onverwachte man, omdat hij van een lieve man omslaat in een wraakzuchtige moordenaar van Sylvia.
Uiterlijk: -
Karin Boeken:
Innerlijk: Ze is een verschrikkelijke zeurpiet en doet niets anders dan klagen.
Uiterlijk: -
Karakters/typen: Karin is een type. Ze is een echte lastige echtgenote die maar de hele dag aan Alfred’s hoofd blijft door zeuren en zijn leven zo tot een hel maakt.
Meneer en mevrouw Nithart:
Innerlijk: De ouders van Sylvia hebben nog redelijk ouderwetse opvattingen wat betreft lesbiennes.
Uiterlijk: -
Karakters/typen: Meneer en mevrouw Nithart zijn types. Het zijn doorsnee ouderwetse ouders die bang zijn voor de moderne nieuwe en daar geen begrip voor hebben. Wel zijn ze over begripvol voor Sylvia’s luchtige wezen.
De moeder van Laura:
Innerlijk: Ze heeft slechte opvattingen wat betreft lesbiennes.
Uiterlijk: Ze is een zieke oude vrouw.
Karakters/typen: De moeder van Laura is een type. Ze is een typische moeder, omdat de denkbeeldige navelstreng met haar dochter nog steeds niet doorgeknipt is.
9 Beschrijf de relaties tussen de belangrijkste personages.
Mevrouw Tinhuizen zijn de ouders van Laura. Sylvia Is de vrouw van Laura. Meneer en mevrouw Nithart zijn de ouders van Sylvia. Alfred Boeken is de ex van Laura. Hij heeft ook een korte relatie met Sylvia. Karin Boeken is de tweede vrouw van Alfred Boeken.
Mevrouw Tinhuizen is een tegenstander. Zij is tegen de lesbische relatie tussen Laura en Sylvia. Meneer en mevrouw Nithart zijn ook tegenstanders. Ze zijn namelijk ook tegen de lesbische relatie tussen Laura en Sylvia. Alfred is ook een tegenstander. Hij is tegen de lesbische relatie tussen Laura en Sylvia en wil wraak nemen op Sylvia omdat zij hem bedrogen heeft. Karin is de enige helper, want ze belde Laura op en vertelde over de relatie tussen Alfred en Sylvia en zei tegen haar waar ze waren
11 Geef bij de bovenstaande items duidelijk aan waar de verschillen zitten tussen film en boek (alleen maken bij module8)
-
C.Structuur – Informatieboek – hoofdstuk 9 – afdeling A
12 Hoe is de opbouw van het boek:
A de geleding (hoofdstukken, delen, witregels, functie ervan)
B de verhaallijnen / gelijkwaardig/ ondergeschikt
C Het begin van het boek (ab ovo, in medias res en post rem)
a Het verhaal is onderverdeeld in 32 korte, ongenummerde hoofdstukken. Deze hoofdstukken zijn gescheiden door witregels, elk hoofdstuk begint op een nieuwe regel.
b De verhaallijnen zijn niet gelijkwaardig, de gebeurtenissen met Sylvia worden duidelijk benadrukt.
c Het verhaal wordt ab ovo verteld. Het begin van het verhaal is dat Laura Sylvia ontmoet. Dit is gewoon het begin van het verhaal. Er is nog geen voorgeschiedenis die beschreven moet worden, en je komt niet midden in een handeling in het verhaal.
13 Geef bij bovenstaande items duidelijk aan waar de verschillen zitten tussen film en boek (alleen maken bij module 8)
-
14 welke vertelsituatie heeft het boek? Is deze situatie betrouwbaar?
Dit verhaal volg je door de ogen van Laura, een persoon de verteller is die in haar eigen verhaal heel belangrijk is en zelf meespeelt. Ze is dus zowel de verteller als personage in het verhaal. Dit is heet een ik-vertelsituatie.
Deze situatie is niet betrouwbaar want de ik-figuur kan alles verzinnen.
15 Welke perspectief heeft de film?
-
E.Secundaire literatuur – Informatieboek – hoofdstuk 5 – afdeling A
16 Kopieer een recensie. Onderstreep hierin de belangrijkste gedachten. Maak er een samenvatting van.
Twee vrouwen
Harry Mulisch, Twee vrouwen, De Bezige Bij, 2006 (1e druk 1975)
Wie zo inzet, heeft ambitie: ‘Er zijn mij een paar dingen overkomen, – niet alleen de dood van mijn moeder’. Deze openingszin van Twee vrouwen duidt erop dat de auteur zijn lezer niet langzaam een verhaal in wil trekken, met alle subtiele middelen die hij tot zijn beschikking heeft, maar direct laat weten: ik heb u een drama te vertellen – eentje zelfs waarin de dood van een moeder maar een detail is. Maak dat maar eens waar, denk je dan sceptisch. Zeker als de auteur zo’n arrogante reputatie heeft als Mulisch.
Honderdveertig pagina’s verder heb ik me gewonnen gegeven. Twee vrouwen is – in weerwil van de cerebrale stijl en gedateerde beschrijving van een lesbische relatie als iets schokkends – onomkoopbaar, aangrijpend, strak gecomponeerd, kortom, erg goed.
Wel vraag ik me af waarom dit verhaal niet op zichzelf kan staan. Het is een ijzersterk drama. Maar niet alleen dat: het is een moderne variant van de antieke liefdesgeschiedenis van Orpheus en Euridyce, zoals de achterflap meldt. Waarom? Als het moet, zijn parallellen te ontdekken. Maar dan nog: is in elk geslaagd verhaal niet een parallel met een ouder verhaal te vinden? Waarom moet Mulisch dat per se benadrukken?
Ik heb een paar theorieën – voor wat het waard is:
1) Misschien leidt Mulisch aan een minderwaardigheidscomplex. Door expliciet een antieke mythe als voorbeeld te nemen weet hij zeker dat de lezers hem op het niveau van wereldliteratuur zullen beoordelen.
2) Misschien voelt hij zich alleen door een groot voorbeeld te nemen, uitgedaagd om het beste uit zichzelf naar boven te halen.
3) Misschien heeft hij een houvast nodig. Zoals Georges Perec een roman kon schrijven door zichzelf de opdracht te geven de letter ‘e’ niet te gebruiken. Zoals de opeenvolging van korte en lange woorden bij Raymond Queneau aan wiskundige formules moesten voldoen. Zo heeft Mulisch een antiek voorbeeld nodig om zijn verbeelding op gang te krijgen en een ‘rond’ verhaal te krijgen.
Maarten Dessing
17 Voeg een recente biografie van de schrijver toe.
Harry Mulisch werd in 1927 geboren. Zijn vader is Oostenrijks-Hongaars en zijn moeder is van Duitse afkomst. Zij heet Alice Schwarz. In 1936 scheiden zijn ouders, zijn moeder gaat daarna in Amsterdam wonen. Harry woonde eerst bij zijn ouders, na de scheiding van zijn ouders in 1936 bij zijn vader en Frieda. Van 1940 tot 1944 gaat Harry Mulisch naar het Christelijk Lyceum in Haarlem. Omdat het oorlog is heeft hij niet veel les. Harry’s belangstelling gaat op dat moment vooral uit naar Atoomfysica, biochemie en alchimie (oude geheime wetenschap die beoogde met de "steen der wijzen" edele metalen (vooral goud) en een levenselixer (= drank voor het eeuwige leven) te bereiden). Tijdens de oorlog verlijft Harry in Haarlem.
Enkele bekende boeken die Harry Mulisch geschreven heeft zijn: Archibald Strohalm, Het zwarte licht, Het stenen bruidsbed, Twee vrouwen, De aanslag, Hoogste tijd, De elementen en De ontdekking van de hemel.
18 voeg een bibliografie van de schrijver toe.
1947 Ik, Bubanik (novelle, pas in 1994 gedrukt)
1952 Tussen hamer en aambeeld (novelle)
1952 Archibald Strohalm (roman)
1953 Chantage op het leven (bundel met twee novellen)
1954 De diamant: Een voorbeeldige geschiedenis (roman) 1955 De sprong der paarden & de zoete zee (novelle)
1955 Het mirakel: Episodes van troost en liederlijkheid uit het leven van de heer Tiennoppen (verhalen)
1956 Het zwarte licht (kleine roman)
1957 De versierde mens (novellenbundel)
1958 Manifesten (aforismenbundel)
1959 Het stenen bruidsbed (roman)
1960 Tanchelijn: Kroniek van een ketter: Geen historisch toneelstuk in vijf bedrijven (toneelstuk)
1961 Voer voor psychologen (roman, essay)
1961 Wenken voor de bescherming van uw gezin en uzelf, tijdens de Jongste Dag (parodie)
1962 De zaak 40/61. Een reportage. (reportage)
1966 Bericht aan de rattenkoning (roman)
1967 Wenken voor de Jongste Dag (verzamelbundel)
1968 Het woord bij de daad: Getuigenis van de revolutie op Cuba. (reportage)
1970 De verteller (roman)
1970 Paralipomena orphica (verzamelbundel)
1971 De verteller vertelt (roman)
1972 Soep lepelen met een vork: tegen de spellinghervormers. (pamflet)
1972 Oidipous Oidipous: Naar Sofokles. Gevolgd door een vertaling van 88 profetieën en de fragmenten over Armenië van Leonardo da Vinci. (roman)
1972 Wat gebeurde er met sergeant Massuro? (verhalen)
1972 De toekomst van gisteren: Protocol van de schrijverij (verslag)
1973 Woorden, woorden, woorden (typografisch spel)
1973 Het seksuele bolwerk (essay)
1974 De vogels: Drie balladen (gedichten)
1975 Mijn getijdenboek (geïllustreerde autobiografie)
1975 Volk en vaderliefde: Een koningskomedie (scenario)
1975 Twee vrouwen (roman)
1975 Kind en kraai: of Familie duurt het langst (gedichten)
1976 Het ironische van de ironie: Over het geval G.K. van het Reve (polemische brochure)
1976 De grens (novelle)
1976 Vergrote raadsels: verklaringen, paradoxen, mulischesken (aforismen- en citatenreeks)
1976 De wijn is drinkbaar dank zij het glas. (gedichten)
1977 De taal is een ei (gedichten)
1977 Oude lucht: Drie verhalen (verhalenbundel)
1978 Wat poëzie is: Een leerdicht (gedichten)
1979 Paniek der onschuld (verzamelbundel)
1980 De compositie van de wereld (essays)
1982 Opus Gran (gedichten)
1982 De aanslag (roman)
1983 Egyptisch (gedichten)
1985 Hoogste tijd (roman)
1987 De pupil (novelle)
1988 De elementen (roman)
1988 Het licht (gedichten)
1989 Het beeld en de klok (novelle)
1989 Voorval: Variatie op een thema (verhalen)
1990 De zuilen van Hercules (essays)
1992 De ontdekking van de hemel (roman)
1995 Bij gelegenheid (opstellen)
1996 De Oer-aanslag (fascimile-uitgave van het manuscript)
1997 Zielespiegel. Bij wijze van catalogus (catalogus)
1998 Het zevende land (essays)
1998 De Procedure (roman)
2000 Het theater, de brief en de waarheid (Boekenweekgeschenk)
19 wat vinden recensenten van de verfilming? (module 8)
-
F.Thematiek
20 Wat is de thematiek van jouw boek? Leg uit.
Het thema van het boek is de problematische lesbische relatie tussen twee vrouwen.
tijd aan Sylvia. Daardoor merk je dat Sylvia heel erg belangrijk was voor haar. Aan het
einde van het boek gebeurt iets heel tragisch en dan is hun relatie afgelopen. Hieruit is
duidelijk het thema af te leiden.
21 Wat is de thematiek van de film? (Module 8)
-
22 Verklaar de titel/ ondertitel (indien aanwezig).
De naam van dit boek is: ‘Twee vrouwen’. Deze titel is gekozen omdat het verhaal gaat
Over twee vrouwen, die middenin hun leven staan en een heftige relatie hebben.
23 Hoe luidt het motto? Waarom gebruikt de schrijver het motto? Leg uit. (indien aanwezig)
'... weer doorsidderde mijn hart
Eros, zoals de wind op de bergen in eiken valt'.
Het is gekozen uit het werk van Sappho, een Griekse dichteres, die omstreeks 630 vóór
Christus op Lesbos woonde, het eiland waarnaar de lesbische liefde is vernoemd.
Valt. Het kan ook liefde betekenen, die als de wind op de bergen en in de eiken valt.
Hieruit valt af te leiden dat liefde iedereen onverwacht kan overkomen en weer
Onverwacht verlaten.
24 Aan wie is het boek opgedragen? (De opdracht, indien aanwezig)
-
25 Werk 3 motieven uit.
Het eerste motief is dat van de relatie tussen Sylvia en Laura. Het is een verhaalmotief. De
Ontmoeting vindt toevallig plaats en ze voelen zich meteen tot elkaar aangetrokken. Voor
Laura is dit haar eerste ervaring met de lesbische liefde. Wat haar in Sylvia aantrekt, kan
ze niet onder woorden brengen, maar het heeft met haar lichaamsvorm te maken. Ze
vermoedt dat het verder nooit tot andere lesbische relaties zal komen. Ondanks de grote
verschillen in karakter en in interesse ontwikkelt zich een verhouding totdat ze in gesprek
maar iemand in te lichten voor een kind in hun relatie te zorgen. Alfred wordt, zonder het
zelf te weten, met deze taak belast en neemt wraak als hij zich gebruikt voelt.
Het tweede motief, ook een verhaalmotief, wordt gevormd door de reis naar Zuid-
Frankrijk. In de verbonden tekstdelen onderneemt Laura tegelijkertijd een reis door de tijd:
steeds denkt ze aan het verleden, aan haar jeugd. Hoewel men zou verwachten dat ze vooral
aan haar moeder denkt, gaan Laura's gedachten vooral uit naar haar vader. Ook dit motief
loopt door het hele boek.
Onbedoeld veroorzaakt Laura met haar wens om een kind te hebben, Sylvia's ondergang.
Dit is het vierde verhaalmotief. Dit motief omvat nog een tweede deel: op aandringen van
Laura heeft het gesprek tussen Alfred en Sylvia plaats. Bovendien gaan ze op Laura's
voorstel naar het toneelstuk, waar Sylvia met Alfred in contact komt. In verschillende
opzichten veroorzaakt Laura dus indirect Sylvia's dood.
G.Ruimte
26 Waar speelt het verhaal zich af? Beschrijf minimaal 6 plaatsen.
De belangrijkste ruimte in het verhaal is het huis van Laura in Amsterdam. Hier brengen ze
Een andere ruimte in het verhaal is in Nice, bij Laura ’s moeder. Hier speelt het verhaal
zich ongeveer twee dagen af.
Laura en Sylvia zijn ook een dag in de dierentuin Artis, waar ze een foto maken van
‘Thomas’.
Een dag zijn ze ook in de Schouwburg. Dit is wel een belangrijke ruimte, want hier
ontmoet Sylvia Alfred, waarmee ze later een verhouding krijgt.
De lagere school waar Laura op heeft gezeten is ook een belangrijke ruimte. Hier komt de
lezer er achter waarom Laura een hekel heeft aan Henny Hoenderdos.
De laatste ruimte is het hotel ergens aan de Amstel. Hierin verbleef Sylvia met Alfred om
een kind te krijgen en die aan Laura te geven.
27 Zijn er verschillen met de film? (module 8)
-
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden