Jaar: 2000
Plaats: Groningen/Deurne
Jaar van eerste druk: 1969
Opgedragen aan: Olga Stabulas
Motto ‘Rastapopoulos: Ik naar?, Ik ben de grootste naarling van de hele wereld! Het is erg, maar toch echt waar! Carreidas: O nee, ik ben de grootste naarling van de wereld… En ik ben trouwens veel rijker! Rastapopoulos: Misschien, maar ik heb mijn drie broers en twee zussen gruineerd en mijn ouders uitgezogen… Nou, wat zegt U daarvan? Carreidas: Dat is nog niks! Ik ben zo slecht geweest tegen mijn oudtante, dat ze is gestorven van verdriet. Rastapopoulos: Nou heb ik er echt genoeg van! Vooruit, geef toe, dat ik slechter ben dan U. Carreidas: Nooit! Hoort U dat! Ik sterf nog liever!’ De avonturen van Kuifje (vlucht 714) Indeling
Ingedeeld in hoofdstukken met titels, 19 in totaal. De titels van de hoofdstukken zijn afgeleid van de tekst van dat hoofdstuk. Geen verdere indeling. Samenvatting van de inhoud van het boek
Wanneer het gebeuren zich afspeelt: In de jaren zestig, omdat Wolkers het boek toen ongeveer schreef en je duidelijk merkt dat het ook in die tijd is geschreven, omdat met veel nadruk het taboe van seksualiteit wordt verbroken. Hoeveel tijd het gebeuren in beslag neemt: Vanaf de ontmoeting tot het afscheid zitten enkele jaren. Olga trouwt in totaal driemaal, deze drie huwelijken worden ook weer verbroken. Olga is niet erg oud geworden, dus meer dan 10 jaar zal de verhaaltijd niet zijn. Is het verhaal chronologisch of niet? Het verhaal is absoluut niet chronologisch. Het bestaat uit een hele reeks terugblikken. Zijn er veel terugblikken? Bijna alleen maar. Het hele verhaal wordt verteld d.m.v. terugblikken. Is het verhaal continu verteld of niet? Niet. Plaats
Waar speelt het verhaal zich af? Veelal in het atelier en tevens huis van de ik-persoon en ook in Alkmaar, waar Olga’s ouderlijk huis staat. Welke rol speelt de ruimte? Het atelier en tevens huis van de ik-figuur wordt enige malen nauwkeurig beschreven. De sfeer is dan erg duidelijk waardoor je je beter in kun leven in de situatie. Er is sprake van overeenstemming met de emoties van de personen. Personen
De hoofdpersoon is de ik-figuur. Hij is een kunstenaar en beeldhouwer. Hij heeft een relatie met Olga met wie hij ook getrouwd is. Deze relatie is ook zeer diepgaand. Als Olga hem verlaat weet hij niet meer wat hij moet doen, hij is radeloos. De vraag die hem door het boek bezig houdt is waarom. Waarom heeft Olga hem verlaten. Hij geeft zijn schoonmoeder de schuld, met wie hij een haat-relatie heeft. De ik-figuur is een vrij eenzaam persoon. Olga. Het boek draait de hele tijd om haar. Olga is een vrouw met rode haren en volgens de ik-figuur heeft ze een droomlichaam. Zij heeft een relatie met de ik-figuur gehad en daarna nog twee relaties. Olga is op een zeer jonge leeftijd gestorven aan een hersentumor. De moeder van Olga. Je krijgt in dit boek niet de kans haar objectief te bekijken, je ziet haar namelijk alleen maar door de ogen van de ik-persoon, die haar haat. Als haar man overlijdt toont zij geen enkele emotie. Doet al zijn bezittingen weg en leeft vrolijk verder. Ze was waarschijnlijk ook alleen maar met hem getrouwd om het geld, hij had namelijk niks aantrekkelijks en zij had vele buitenechtelijke relaties. Zij heeft borstkanker gehad vandaar dat zij maar één borst heeft. Tegen Olga zij ze vroeger dat Olga zo hard had gezogen bij de borstvoeding, dat de borst nu helemaal leeg was. Olga heeft dat verhaal lang geloofd. De vader van Olga. Een man die zich eenzaam voelt. Hij kan niet veel meer. Olga’s vader moet eigenlijk op dieet maar niemand houdt zich daar aan. Dat wordt later ook zijn dood. Perspectief en verteller
Ik-perspectief, vanuit de beeldhouwer die eerst een relatie met Olga had. (zie verder samenvatting.) Verhaalconventie
Het is een realistisch verhaal, ik kan me goed voorstellen dat dit in het echt ook gebeurd. Stijl
Wolkers beschrijft veel dingen uitvoerig. Het boek is niet moeilijk om te lezen, er staan niet veel moeilijke woorden in. Ook gebruikt hij geen heel lange zinnen. Hij is soms wel erg grof met het taalgebruik, dat is eigenlijk het enige kenmerkende van zijn stijl. Verklaring van de titel
De titel is letterlijk uit het verhaal gehaald. Aaan het eind van het verhaal, als ze in het ziekenhuis ligt met haar hersentumor, raakt ze in de war. Dan denkt ze soms dat ze een klein kind is, dat haar tanden loszitten en dan is het enige dat ze nog durft te snoepen turks fruit. Dat brengt de ik-persoon dan voor haar mee. Verklaring van het motto
In het motto komt verderf naar boven, verderf dat in het boek merkbaar wordt. Het huwelijk van Olga’s ouders, het einde van de relatie van Olga en de ik-persoon, de aftakeling van Olga daarna, de eenzaamheid van de ik-persoon daarna en ga zo maar door. Motieven (Verloren) liefde en eenzaamheid
Thema
Al het mooie gaat kapot, alles eindigt in verdriet. Eigen mening
Ik vond het eerst geen mooi boek, ik vond dat het taalgebruik veel te grof was en ook de hoeveelheid en de beschrijving van de seks vond ik nogal schokkend. (maar het went…) Ik vond wel dat de emoties van de ik-figuur erg mooi beschreven waren, waardoor ik me goed in kon leven in het verhaal. Normaal houd ik niet zo van boeken met een zielig einde, maar dit vond ik toch een mooi einde, doordat er heel goed naar toe was gewerkt en het ‘rustig’ was, je kon er vrede mee hebben.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden