Complete titelbeschrijving
Thomas Rosenboom, Spitzen. Amsterdam 2004(1ste druk, ter gelegenheid v/d boekweek 2004)
Motivatie voor boekkeuze
In de mediatheek stonden geen boeken meer die op het lijstje ‘nieuwe oogst’ voorkwamen en eveneens minder dan 400 bladzijdes hadden. In dit geval was dat een probleem omdat ik nog maar 4 dagen had. Dat ik niet eerder was begonnen met zoeken en lezen kwam doordat ander schoolwerk mijn aandacht geheel opeiste. Het moest dus een enigszins dun boek zijn. In de bibliotheek van Castricum was er ook niet heel veel aanbod, maar het boek ‘Spitzen’ stond er wel. Er was in de klas een presentatie over gehouden, dus ik wist ongeveer wat me te wachten stond. Het leek me wel een grappig, lekker luchtig verhaal, dus besloot ik dit boek te nemen. En het had ook nog eens niet al te veel bladzijdes. Ideaal.
Korte samenvatting van de inhoud
Han is een man van vijfenveertig die nooit succes heeft gehad met vrouwen. Hij is nog helemaal onervaren. Op advies van z’n bovenbuurvrouw neemt hij tangoles. Uiteindelijk wordt híj gevraagd door een vrouw, Esther. Met haar gaat hij op milogacursus en zo wordt hij én ingewijd in de wereld van de tango, én in de wereld van de ‘liefde’ (lees: wazige sex-relaties). Hans verbeeldt zich dat hij controle heeft over de situatie, maar Esther blijkt te wachten op een man, Shanna, die binnenkort overkomt uit India. Dit is haar droomman, dus ze wil Han niet meer ontmoeten als Shanna eenmaal is overgekomen. Maar na een korte tijd staat ze weer voor z’n deur. Shanna blijkt toch ook niet de ideale man. Ze blijft dus ook met Han afspreken, én blijft met Shanna gaan. Ze wil hem op deze manier ‘terug-bedriegen’(Shanna zeurt om geld en liegt tegen haar) wat hij aan het begin wel best vind
Ook krijgt Han een sexrelatie met z’n bovenbuurvrouw, hij raakt dus verwikkeld in allerlei ingewikkelde relaties die alle weinig met liefde te maken hebben. Toch laat Esther Han niet onberoerd en na een poosje heeft Han geen zin meer in de driehoeksverhouding tussen hem, Shanna en Esther en gaat Esther bespioneren, breekt uiteindelijk zelfs in in haar woning en steelt haar spitzen (balletschoentjes van Esther die bij haar aan de muur hangen als symbool voor haar onschuld uit haar jeugd, dus door ze te stelen wil hij laten zien dat er níets van die onschuld over is ..). Dit is ook een soort verzet tegen de afhankelijkheid die hij heeft gekregen door deze vreemde relatie aan te gaan. Bovendien zou Shanna toch wel de schuld krijgen. Maar uiteindelijk zal Han toch een Bij-man (zijn achternaam) blijven. Op eind verlaat Esther hem namelijk definitief, als ze alsnog met Shanna naar Parijs gaat. Han stort zijn verdriet uit bij z’n bovenbuurvrouw, van wie de volgende dag haar vriend uit Buenos Aires over komt. Zo eindigt Han dus echt weer alleen, zoals hij begon…
Het verhaal wordt een aantal keren vergeleken met schaken: “Het was alsof hij schaakte tegen een systeem dat hij niet kende, met zetten die hij niet doorgrondde, waarbij hij verloor zonder fouten te maken, en aanvankelijk ook nog zonder het te merken.” Dit staat symbool voor de relaties die hij heeft, omdat hij technisch eigenlijk niets fout doet, maar het gaat toch mis, hij verliest, zonder het in eerste instantie te merken, omdat hij alles wat gebeurt niet doorgrond. Dit was vroeger al zo als hij ‘in het echt’ schaakte tegen zijn vrienden, en nu staat ditzelfde gegeven symbool voor het verloop van z’n relaties.
Titelverklaring
De titel van dit boek luidt ‘Spitzen’. Dit zijn balletschoentjes. Ze hangen aan de muur in het huis van Esther, en staan symbool voor haar jeugdige onschuld. Vroeger bezat ze nog haar onschuld en deed ze aan ballet. De tango is hiervoor in de plaats gekomen, en inmiddels heeft ze massa’s vriendjes gehad en is ze allang geen braaf meisje meer. Han raakt gevangen in haar spinnenweb(driehoeksrelatie tussen Shanna, Esther en hijzelf) en uiteindelijk steelt hij deze spitzen als verzet hiertegen, om zo aan te geven dat er niets van Esthers onschuld over is. Het is ook een soort verzet tegen de afhankelijkheid die hij heeft gekregen door haar, door een relatie met haar aan te gaan.
Uitgewerkte persoonlijk reactie
Onderwerp
- Het onderwerp van dit boek is het verloop van Han Bij-man’s liefdesleven als hij eenmaal wordt ingewijd in deze wereld.
- Het onderwerp ligt niet zo in mijn belevingswereld. In heb wel aan stijldansen gedaan, maar verder zijn er ongeveer nul overeenkomsten J…
Gebeurtenissen
- Een belangrijke gebeurtenis is Han zijn ‘inwijding’ in de ‘liefde’. Dit is het moment dat Esther hém ten dans vraagt, in plaats van andersom. Dit is verkeerd, en staat zo symbool voor alle ellende die hem daardoor nog te wachten staat.
Personages
- De hoofdpersoon is een anti-held. Hij doet technisch niets fout, toch gaat alles fout, en meestal heeft hij dit niet eens door. Het is eigenlijk een zeer zielig persoon
- Ik vind de personages niet zo herkenbaar, dit komt natuurlijk voort uit het feit dat ik me in heel andere kringen beweeg, een andere leeftijd heb en dat mijn vader ook niet echt zulke kennissen heeft die ik wel eens ontmoet of iets dergelijks..
Opbouw
- Er zitten geen flashbacks in dit verhaal, het is verteld in chronologische volgorde. Dit is natuurlijk wel duidelijk, maar het zorgt nou niet bepaald voor spanning in het verhaal. Dat is dan wel weer jammer. Over het algemeen vond ik het boek vrij saai.
- Het is niet echt een open einde. Het is ook niet zo dat alles verteld wordt, maar het is wél duidelijk dat Han gewoon weer alleen overblijft aan het ‘einde van het spel’.
Taalgebruik
- Het taalgebruik is omslachtig. Veel bijvoeglijke naamwoorden en uitgebreide omschrijvingen van de omgeving. Dat is vaak storend…
Bronvermelding secundaire literatuur
Jeroen Vullings ‘Thomas Rosenboom Spitzen’, in: Vrij Nederland 13-03-2004
T. Van Deel ‘Thomas Rosenboom Spitzen’, in: Trouw 06-03-2004
Gert van de Wege ‘Thomas Rosenboom Spitzen’, in: Reformatorisch Dagblad 10-03-2004
Arjan Peters ‘Thomas Rosenboom Spitzen’, in: De Volkskrant 10-03-2004
Max Pam ‘Thomas Rosenboom Spitzen’, in: HP/ De Tijd 05-03-2004 Technische deel: Beschrijf de relatie tussen het door jou gelezen boek en de maatschappij van nu: Er zijn niet echt overeenkomstige gebeurtenissen in het boek met de werkelijkheid, in de zin van: het is niet zo dat bijvoorbeeld de elf september ramp ook in het boek voorkomt, zoals bij Hajar en Daan. Hoe alles beschreven wordt, laat wel zien dat het in het nabije verleden moet spelen, iets van 2000 ofzo (dit omdat er nog over guldens gesproken wordt). Wat is de plaats van de auteur in de hedendaagse literatuur zoals beschreven in recensies? Volgens Vrij Nederland voelt Thomas Rosenboom zich behaaglijker in het verleden, maar betreed nu voor het eerst het heden. Maar dan wel op een manier die gespeend is van modes, trends en jongerengedrag. Thematisch heeft dit boek ook veel gemeen met zijn eerste twee boeken, - de nadruk ligt op een inwijding van de hoofdpersoon in een wereld die gesloten voor hem is, en daarmee het verlies ( het verlaten van de vorige wereld ). Volgens de Trouw is ‘Spitzen’ niet zomaar een tussendoortje, zoals de meeste boekenweekgeschenken, maar een volwaardige novelle van het zelfde niveau als Rosenbooms andere werken. In de reformatorische kringen heeft Rosenboom evenmin een slechte naam, zijn boeken zijn ‘vakkundig’ geschreven, in een aparte stijl en niet aanstootgevend… Over het algemeen dus vrij positief, een aankomende schrijver die ons nog wel wat te bieden zou hebben.
Beschrijf het taalgebruik van de auteur en geef minstens 3 verschillende voorbeelden daarvan uit het door jou gelezen boek.
Zoals al gezegd in de persoonlijke reactie, is het taalgebruik vaak omslachtig. Veel gedetailleerde omgevingsomschrijvingen en duizenden bijvoeglijke naamwoorden.
Bijvoorbeeld :
- blz. 17 …die ook bij gewoon luisteren al te vertroebeld voor hem zou zijn geweest, al naar gelang de openingen in de drukte, op het onontkoombare voorwaarts van de kale basispas, veel te snel tussen feeërieke menigte door, zodat het leek alsof de dame in zijn armen een breekbaar postpakket was dat hij met spoed ergens moest afleveren, schampend, botsend, rakelings langs de man met de uitgestoken duim, dwars door alle woedende, verbaasde en verschrikte blikken heen, tot Bijnam er eindelijk in slaagde om zijn dam op een open plaats tot stilstand te brengen en hij aan de sandwich begon te werken, maar met toen hij haar voet tussen de nam maakte zij zich uit zijn armen los en verdween zij in de wervelingen naar de kant…(deze zin begint in het boek zelfs nog 10 regels boven dit citaat, en is dus een typisch voorbeeld van ‘omslachtig’. Duizenden komma’s. Geen overzicht, totale chaos.
- blz. 36 … Vanaf zijn kleine tafeltje vergaapte hij zich aan de vele beeldschermen met romantische, kleurige Hidoemusicals, aan het bonte publiek, onder wie ook zulke kenners van de Indiase cinema dat ze de liederen meezongen ook al stond het geluid uit, en aan Esther, die heupwiegend in de bediening liep en ook hem bediende, maar dan net alsof hij een gewone gast was. (voorbeeld van een omgevingomschrijving)
- blz. 15 … Terwijl Dj Renzo de spanning bleef opvoeren en de temperatuur nog aldoor steeg, veranderde de salon steeds meer in een exotisch, extatisch, kosmopolitisch en caleidoscopisch pandemonium. (voorbeeld van een ‘overload’ aan bijvoegelijke naamwoorden
Wat ik de volgende keer anders zal doen.
Ik moet u teleurstellen J, ik denk dat ik het niet anders zou doen de volgende keer…
T. Van Deel ‘Thomas Rosenboom Spitzen’, in: Trouw 06-03-2004
Gert van de Wege ‘Thomas Rosenboom Spitzen’, in: Reformatorisch Dagblad 10-03-2004
Arjan Peters ‘Thomas Rosenboom Spitzen’, in: De Volkskrant 10-03-2004
Max Pam ‘Thomas Rosenboom Spitzen’, in: HP/ De Tijd 05-03-2004 Technische deel: Beschrijf de relatie tussen het door jou gelezen boek en de maatschappij van nu: Er zijn niet echt overeenkomstige gebeurtenissen in het boek met de werkelijkheid, in de zin van: het is niet zo dat bijvoorbeeld de elf september ramp ook in het boek voorkomt, zoals bij Hajar en Daan. Hoe alles beschreven wordt, laat wel zien dat het in het nabije verleden moet spelen, iets van 2000 ofzo (dit omdat er nog over guldens gesproken wordt). Wat is de plaats van de auteur in de hedendaagse literatuur zoals beschreven in recensies? Volgens Vrij Nederland voelt Thomas Rosenboom zich behaaglijker in het verleden, maar betreed nu voor het eerst het heden. Maar dan wel op een manier die gespeend is van modes, trends en jongerengedrag. Thematisch heeft dit boek ook veel gemeen met zijn eerste twee boeken, - de nadruk ligt op een inwijding van de hoofdpersoon in een wereld die gesloten voor hem is, en daarmee het verlies ( het verlaten van de vorige wereld ). Volgens de Trouw is ‘Spitzen’ niet zomaar een tussendoortje, zoals de meeste boekenweekgeschenken, maar een volwaardige novelle van het zelfde niveau als Rosenbooms andere werken. In de reformatorische kringen heeft Rosenboom evenmin een slechte naam, zijn boeken zijn ‘vakkundig’ geschreven, in een aparte stijl en niet aanstootgevend… Over het algemeen dus vrij positief, een aankomende schrijver die ons nog wel wat te bieden zou hebben.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden
P.
P.
Ey Maarten! Wat een lol! Ik zoek een samenvatting op da site, vind ik er een van jou! Zal Loes blij mee zijn: maar ik pas m wel aan uiteraard!
19 jaar geleden
Antwoorden