Titel: Quarantaine
Ondertitel: verhalen
Auteur: G.L Durlacher
Uitgever: Meulenhoff Plaats: Amsterdam
Jaar uitgave: 1993 Inhoud. Het verhaal is opgedeeld in 4 stukken. 'Gabel' gaat over de gebeurtenissen van Gerhard Durlacher en zijn familie vlak voor de tweede wereldoorlog en tijdens de WOII in de barakken van kamp westerbork. Verscheidene oorlogsverklaringen aan andere landen en dreigementen maken geen indruk op de familie. De thuissituatie wordt beschreven en er wordt verteld hoe vader met het koor moet optreden. Dan komen ze in het kamp Westerbork terecht. Ze kunnen tijdelijk aan 'de trein' ontkomen, omdat ze een kennis hebben (die voor de duitsers werkt) die hun transport steeds kan uitstellen. 'Quarantaine' begint dat Gerhard pas 22 jaar na de WOII weer naar het kamp durfde te gaan. Daar komen herinneringen weer boven en hij blikt terug. In het kamp had hij difterie. Er was toen veel sprake van difterie en polio, zodat de transporten weer werden uitgesteld. Dan gaat hij weer terug naar deze tijd en hij vertelt hoe hij op tv een oude jeugdliefde van die tijd zag, die een interview gaf over de WOII. Hij blikt weer terug op die tijd. Dat zij gevlucht is samen met haar verloofde, wat straf voor de familieleden betekende. 'Verboden lessen' bestaat uit 2 delen. In het eerste deel vertelt Gerhard dat hij illegale bokslessen kreeg, wat werd voorgedaan als gymnastieklessen. Om het tweede deel vertelt hij dat hij dr. Belinfante tegenkomt in Theresiënstadt (waar hij toen was) en algebralessen van hem krijgt. 'Na 1945' gaat erover dat Gerhard na de oorlog zijn leven weer probeert op te bouwen. Hij komt bij verschillende adressen terecht. Hij gaat naar school en is alleen maar met schoolwerk bezig om zijn verleden te kunnen onderdrukken. Hij haalt zijn examen en beseft dat hij weer een nieuw leven wil opbouwen dat niet wordt overheerst door het verleden. Autobiografische achtergrond. Deze verhalen gaan over het leven van de Joodse schrijver Gerhard Durlacher. De hoofdpersoon in het boek is hijzelf. Gerhard was 13 jaar toen hij en zijn familie werden gearresteerd. Hij heeft de oorlog dus heel bewust meegemaakt. Hij heeft onder andere in kamp Westerbork en in Theresiënstadt gezeten, wat je ook weer kunt teruglezen in zijn verhalen.
Literair-historische achtergrond.
Het boek gaat over de WOII (1940- 1945), de tijd waarin Gerhard leefde. Het boek is nog niet zo lang geleden uitgegeven. Hij heeft dus duidelijk herinneringen opgehaald uit die indrukwekkende tijd, die hij gevormd heeft tot een boek. Het zijn waargebeurde verhalen. Het boek is een proza.
Vertelperspectief.
Het verhaal wordt verteld vanuit de ik-persoon. Ook is het verhaal alwetend, want er worden dingen door de ik-/hoofdpersoon gezegd die pas in de toekomst gebeuren.
De structuur.
Het verhaal is opgedeeld in 4 stukken. Elk stuk is een apart verhaal met een aparte titel. Alleen het stuk verboden lessen is weer opgedeeld in 2 aparte verhalen. Bennie Bril is het ene, Belinfante het andere. Elk stuk is weer opgedeeld in alinea's. het verhaal wordt niet chronologisch verteld, maar elke alinea is wel chronologisch. Komt er een sprong in de tijd, dan begint een nieuwe alinea. Het boek heeft geen hoofdstukken.
De stijl.
De schrijver verteld erg zakelijk, maar toch vind ik het aangrijpend om te lezen. Hij beschrijft dingen erg duidelijk zodat duidelijk wordt wat de sfeer is. Er worden ook veel metonymia's gebruikt. Hierdoor krijg een je goeie indruk van de situatie.
Bijvoorbeeld blz 99: "Maar de kloof die tussen ons gaapt is het verleden en ik mis de woorden om een brug te slaan". Hierdoor wordt de bedoeling (de vreselijke situatie waar hij in zit) nog eens extra aangesterkt.
Nog een citaat waardoor door middel van een metontymia de situatie wordt vertsterkt:
Blz 23: "De dag brengt geen vertroosting. Mannen zoeken hun vrouwen, vrouwen hun mannen. Samen met mijn moeder heeft mijn tante een ligplaats in de vrouwenzaal veroverd die ze bewaakt als een terriër
Duidelijk wordt bij dit citaat hoe de schrijver ook zakelijk vertelt: Blz 73: "Tijdens mijn woedeuitbarsting die uitliep op een verschrikkelijke huilbui had mijn tante gedreigd mij in een gekkenhuis te laten opsluiten". Hierbij wordt geen enkel gevoel beschreven. Het wordt echt als een mededeling verteld. Als je dit zo leest dringt het nog niet zo tot je door wat er gebeurt. Pas later merk je dat deze situatie heel moeilijk voor de hoofdpersoon is geweest en dat het veel indruk op hem heeft gemaakt. toch vind ik het goed dat dit op deze manier wordt verteld, anders is de spanning eraf.
Mijn mening.
Het verhaal wordt geschreven vanuit de ik-persoon. Hierdoor ga je helemaal meevoelen met de hoofdpersoon. Je ziet de dingen vanuit zijn optiek, je denkt verder na.
Ik vind dat de schrijver een goede structuur heeft. Hij begint op zo'n manier dat hij je zelf verder laat denken over het verloop van het verhaal. Plots krijgt het dan weer een andere wending en klopt je voorspelling niet meer. Hierdoor blijft het verhaal spannend. De schrijver legt je niet zomaar alles voor waardoor je je beter kan inleven in de hoofdpersoon.
De schrijver schrijft uitvoerig de situatie waarin de hoofdpersoon zit. Je krijgt een duidelijk beeld en een bepaald gevoel bij de gebeurtenissen die ook in het boek worden verteld.
Blz 63: " duizenden mannen en vrouwen in dit mensenpakhuis lijken vreemden voor elkaar. Soms zijn er gezichten die ik vagelijk herken uit Westerbork. Echte banden zijn zeldzaam. Het leed heeft ons op onszelf teruggeworpen."
Ik vind dat dit stukje erg duidelijk weergeeft hoe de mensen (en de hoofdpersoon) zich alleen gevoeld moeten hebben. Dan ben je al met z'n allen opgesloten, je moet ook nog eens tussen je eigen mensen vechten om jezelf staande te houden.
Opdracht 12.
Maak duidelijk waarom dit verhaal zich ook in een andere tijd zou kunnen afspelen. (in welke tijd? Welke gevolgen zou dat hebben voor de inhoud van het verhaal?). of maak duidelijk waarom dit verhaal zich niet in een andere tijd zou kunnen afspelen.
Dit verhaal zou zich niet in een andere tijd kunnen afspelen, want de tijd is juist de basis van het boek. In dit boek is de tijd heel erg belangrijk. Dit verhaal kan zich alleen maar in de tweede wereldoorlog hebben afgespeeld, omdat toen de Joden zo extreem werden vervolgd. Zou je dit verhaal in een ander tijdperk zetten dan is de hele essentie van het verhaal weg.
Opdracht 28.
Zoek bij het boek een of meer gedichten over hetzelfde thema.
Voor zes rooie centen.
Op den hoek van de straat
staat een N.S.B.-er 't is geen man, 't is geen vrouw, maar een ras-plebejer! Met een krant in zijn hand, staat hij daar te venten; en verkoopt zijn vaderland
voor zes rooie centen. Het kind en ik
Wanneer des nachts de donkre vogels komen
En ons weer wekken met hun stalen stem, Roept hij heel zacht mijn naam en zeg ik hem
Dat het weer nacht is en wij samen droomen.
Ondertitel: verhalen
Auteur: G.L Durlacher
Uitgever: Meulenhoff Plaats: Amsterdam
Jaar uitgave: 1993 Inhoud. Het verhaal is opgedeeld in 4 stukken. 'Gabel' gaat over de gebeurtenissen van Gerhard Durlacher en zijn familie vlak voor de tweede wereldoorlog en tijdens de WOII in de barakken van kamp westerbork. Verscheidene oorlogsverklaringen aan andere landen en dreigementen maken geen indruk op de familie. De thuissituatie wordt beschreven en er wordt verteld hoe vader met het koor moet optreden. Dan komen ze in het kamp Westerbork terecht. Ze kunnen tijdelijk aan 'de trein' ontkomen, omdat ze een kennis hebben (die voor de duitsers werkt) die hun transport steeds kan uitstellen. 'Quarantaine' begint dat Gerhard pas 22 jaar na de WOII weer naar het kamp durfde te gaan. Daar komen herinneringen weer boven en hij blikt terug. In het kamp had hij difterie. Er was toen veel sprake van difterie en polio, zodat de transporten weer werden uitgesteld. Dan gaat hij weer terug naar deze tijd en hij vertelt hoe hij op tv een oude jeugdliefde van die tijd zag, die een interview gaf over de WOII. Hij blikt weer terug op die tijd. Dat zij gevlucht is samen met haar verloofde, wat straf voor de familieleden betekende. 'Verboden lessen' bestaat uit 2 delen. In het eerste deel vertelt Gerhard dat hij illegale bokslessen kreeg, wat werd voorgedaan als gymnastieklessen. Om het tweede deel vertelt hij dat hij dr. Belinfante tegenkomt in Theresiënstadt (waar hij toen was) en algebralessen van hem krijgt. 'Na 1945' gaat erover dat Gerhard na de oorlog zijn leven weer probeert op te bouwen. Hij komt bij verschillende adressen terecht. Hij gaat naar school en is alleen maar met schoolwerk bezig om zijn verleden te kunnen onderdrukken. Hij haalt zijn examen en beseft dat hij weer een nieuw leven wil opbouwen dat niet wordt overheerst door het verleden. Autobiografische achtergrond. Deze verhalen gaan over het leven van de Joodse schrijver Gerhard Durlacher. De hoofdpersoon in het boek is hijzelf. Gerhard was 13 jaar toen hij en zijn familie werden gearresteerd. Hij heeft de oorlog dus heel bewust meegemaakt. Hij heeft onder andere in kamp Westerbork en in Theresiënstadt gezeten, wat je ook weer kunt teruglezen in zijn verhalen.
Duidelijk wordt bij dit citaat hoe de schrijver ook zakelijk vertelt: Blz 73: "Tijdens mijn woedeuitbarsting die uitliep op een verschrikkelijke huilbui had mijn tante gedreigd mij in een gekkenhuis te laten opsluiten". Hierbij wordt geen enkel gevoel beschreven. Het wordt echt als een mededeling verteld. Als je dit zo leest dringt het nog niet zo tot je door wat er gebeurt. Pas later merk je dat deze situatie heel moeilijk voor de hoofdpersoon is geweest en dat het veel indruk op hem heeft gemaakt. toch vind ik het goed dat dit op deze manier wordt verteld, anders is de spanning eraf.
staat een N.S.B.-er 't is geen man, 't is geen vrouw, maar een ras-plebejer! Met een krant in zijn hand, staat hij daar te venten; en verkoopt zijn vaderland
voor zes rooie centen. Het kind en ik
Wanneer des nachts de donkre vogels komen
En ons weer wekken met hun stalen stem, Roept hij heel zacht mijn naam en zeg ik hem
Dat het weer nacht is en wij samen droomen.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden