Titel: Obsessie
Auteur: Joost Heyink
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
Jaar van verschijnen: 2002
Uittreksel van het boek: “Obsessie”:
Paul zingt in een band. Tijdens het eerste optreden gaat het helemaal mis met de drummer Flip. Hij smijt de base-drum op de grond en begint te schreeuwen. Hij moet door de politie worden verwijderd.
Als Paul aan het opruimen is, komt Kim naar hem toe. Paul vindt haar het mooiste meisje dat hij ooit heeft gezien. Kim is op één of andere manier aan zijn e-mailadres gekomen en begint meteen te mailen. Ze wil meteen weer afspreken en Paul wil dat het liefst ook. Hij is vreselijk verliefd. Paul moet dan helaas repeteren met de band, wat echt nodig is na het verschrikkelijke optreden. Dus Paul spreekt met Kim af om tien uur achter de Nieuwe Kerk. Als hij om kwart voor elf komt opdagen, staat Kim er nog. Ze gaan met zijn tweeën wat drinken bij Zapata en kletsten wat.
Dan krijgt Paul een mail van Jupiter Productions. Er was een producer van een platenmaatschappij bij het optreden die wel wat zag in het nummer ‘Under Cover’. Er is ook een mail van Kim, die toegeeft boos te zijn dat ze zolang moest wachten. Toch wil ze Paul zien om acht uur. Al snel blijkt waarom ze wilde afspreken: ze wilde Paul eens laten voelen hoe het is als je zolang op iemand moet wachten. Paul voelt zich heel raar en begint te twijfelen aan hun relatie. Hij probeert dit Kim rustig te vertellen. Kim vat dit verkeerd op en gaat Paul bestoken met e-mail.
Ondertussen heeft de band een afspraak met John van Hulst, een producer die voor de platenmaatschappij is gaan werken in de hoop weer eens een keer een cd te maken. De directeur echter vindt dit geen goed idee en negeert hem dan ook volkomen. Uit de afspraak blijkt dat ze eventueel een single kunnen maken en er nog aan wat kunnen verdienen ook.
Na een repetitie met de band komt Paul Kim tegen. Kim overtuigt hem dat ze spijt heeft en Paul gelooft haar. Als Kim zich naar voren bukt om iets te fluisteren, bijt ze een stuk van Paul´s oor af. Paul is erg geschrokken en gaat dan ook meteen weg.
Hij laat zich in het ziekenhuis verbinden en loopt een paar dagen met een dikke plak verband om zijn oor. De avond daarna worden ze gevraagd voor een last-minute optreden, omdat de andere band heeft afgezegd. Het optreden wordt een groot succes, maar als hij vlak na het optreden Kim ziet is voor Paul de lol eraf. Ze bestookt hem met mails en probeert Paul te chanteren door te zeggen dat ze zelfmoord wil plegen. Paul probeert zich niet gek te laten maken, maar het blijft toch in zijn hoofd zitten. John van Hulst, de producer, nodigt de directeur van de platenmaatschappij uit om te komen kijken naar de band. Deze is niet zo onder de indruk en stelt de band voor een alles of niets keuze: een single opnemen en geen winst maken. De band zegt nee en John neemt ontslag.
Paul wordt opnieuw verliefd, dit keer op een heel ander soort type meisje. Ze heet Berber en is van het relaxtype. Paul merkt alleen dat hij heel schichtig is. Steeds kijkt hij achterom of opzij. Hij is bang voor Kim, meer dan hij wil toegeven. Ze begint hem weer veel e-mail te sturen, de één nog dreigender dan de andere. Paul beseft dat het zo niet langer kan en belt haar op. Kim nodigt hem uit op haar landgoed in een soort blokhut. Als Paul binnenkomt, wordt alles zwart.
Na een poos komt Paul bij. Hij weet even niet waar hij is, maar al snel dringt het tot hem door dat hij in de val is gelopen. Hij zit vast en Kim heeft hem in haar macht. Kim legt Paul uit dat ze al eens is opgepakt en toen is vrijgesproken omdat ze toegaf dat ze gek was. Kim gaat weg en laat Paul achter in de hut. Ze heeft ervoor gezorgd dat Paul niet wegkan door een soort bom te zetten: als Paul beweegt met zijn stoel gaat de bom af.
Ondertussen zit Berber te wachten op Paul in een café. Als Paul al een uur te laat is gaat ze naar zijn huis. Daar ontmoet ze zijn moeder. Die weet dat Paul naar Jebsteyn, het huis van Kim, is. Berber heeft een voorgevoel en gaat naar Jebsteyn. Als de deur daar niet wordt opengedaan, besluit Berber het landgoed door te fietsen. Dan komt ze bij een bruine hut. Ze hoort iemand fluiten op een mondharmonica. Ze weet dat het Paul is. Nadat Paul naar haar heeft geroepen niet door de deur te komen, klimt ze door het raam. Kim, die de hele tijd op de uitkijk stond, heeft het in de gaten en komt ook naar binnen. Ze zorgt dat Berber en Paul beiden vastgemaakt zijn en gaat dan weg. Na een tijdje ruiken Berber en Paul de geur van spiritus. Dankzij een balpen in de zak van Paul kunnen ze zich op tijd losmaken. Net voor de brand ook bij het raam en de deur komt, kunnen ze ontsnappen.
Kim komt vast te zitten. John, de producer, gaat eindelijk weer een cd opnemen en Berber en Paul kunnen nu eindelijk bij elkaar zijn zonder aan Kim te denken.
Er is iets raars aan het einde. Je hoort steeds dat er iemand onder de boom tegenover Pauls kamer schuilt. Je denkt dat dit Kim is, maar aan het eind is Kim opgepakt en staat er toch iemand onder de boom. Ik weet niet of hiermee bedoeld wordt dat Kim weer vrij is of dat er iemand anders telkens onder de boom staat.
Beschrijf zo goed mogelijk de plaatsen waar het verhaal zich afspeelt en geef de functie van de plaatsen. Waarom heeft de schrijver deze plaatsen gekozen en vind je het een goede keuze.
Paul´s kamer
Je komt hier niet zoveel van te weten. Je weet wel dat er een computer staat, want e-mail speelt een redelijk belangrijke rol in dit verhaal. Ook weet je dat er een kast staat, nogal logisch eigenlijk, maar hier weet je dat omdat Paul een tic heeft om T-shirts met rare teksten aan te doen. Paul oefent in deze kamer vaak zijn mondharmonica voor de spiegel. De functie van deze plaats is dat Paul een plek heeft om zich te verstoppen voor de dingen, onder andere voor zijn moeder.
Over de keuze van de schrijver over deze plaats valt niet veel te zeggen. Het is logisch dat de schrijver de hoofdpersoon een kamer geeft, aangezien deze steeds op dezelfde plek blijft. De keuze van de plaats is goed. Het is goed dat de hoofdpersoon een plek heeft om tot zichzelf te komen.
Repetitieruimte
Hier repeteert de band. Flip, de (zoals de naam al zegt) een beetje geflipte drummer, Beer, de bassist en Willem, de gitarist. De ruimte is gezellig. Het is in een kelder onder het viaduct. Het is er nogal een rommel met lege blikjes, snoeren en een paar lege pizzadozen.
Ik vind het een goede keuze van de schrijver om deze plaats voor de ruimte te kiezen. Zo laat hij zien dat de bandleden zeker niet rijk zijn en gewoon in een kille kelder zitten.
De plaats heeft een belangrijke positie in het verhaal, omdat hier vaak wordt gerepeteerd en veel belangrijke dingen gebeuren. Hier ontmoet Paul bijvoorbeeld Berber. Ook wordt hier de beslissing gemaakt geen single te laten maken door Jupiter Productions.
Zapata
Dit is ongeveer de vaste datingplaats van Paul. Hier spreekt hij af met Kim en later ook met Berber. Er hangen veel oude, mooi gekleurde borden aan de muur en er is een biljarttafel.
De keuze van de schrijver is hierop gevallen omdat hij, denk ik, graag een vaste ‘hangplaats’ wilde hebben voor Paul. Dat is hem goed gelukt.
Ik vind deze plaats niet echt goed gekozen, omdat het een café is. Jongeren komen niet zo vaak in café´s
Boom aan de overkant
Op deze plaats staat steeds iemand te schuilen. Dit geeft het verhaal extra spanning, omdat je aan het einde nog steeds niet goed weet wie het is, al heb je wel het vermoeden dat het Kim is.
Ik vind de keuze van de schrijver goed passen bij het verhaal. Het heeft alleen geen echte toegevoegde waarde. Je had deze best weg kunnen laten, al zou dan wel de spanning in dit verhaal iets gezakt zijn.
Platenmaatschappij
Hier kijk je even mee met John van Hulst en ook even met Kees van Oven. Je komt erachter dat de platenmaatschappij een erg groot gebouw is, met grote ramen tot aan de vloer. Er is een groot parkeerterrein vlak voor de platenmaatschappij. Deze plaats heeft niet echt een functie, hoewel het wel meerdere keren in het verhaal voorkomt. Je had de stukjes best weg kunnen laten.
De keuze van de schrijver snap ik wel, omdat het leuk is te vermelden hoe de directeur van de platenmaatschappij nu leeft.
Ik vind de plaats een goede keuze, omdat het een boel zegt over het karakter van Kees van Oven.
Blokhut van Jebsteyn
Hier ontmoet Paul Kim voor de laatste keer in dit verhaal. Het is een bruin blokhutje met een deur in het midden en ramen ernaast. De hut staat midden op het landgoed van Jebsteyn en het is moeilijk om er te komen. De functie van deze plaats is de spanning van het verhaal nog wat te verhogen. Omdat het zo moeilijk bereikbaar is heb je al meteen het gevoel: “dit gaat niet goed.”
Ik vind het een goede keuze van de schrijver omdat het de spanning verhoogt, maar ook omdat er ook veel spullen van Kim zijn te vinden. Zo kom je erachter dat ze al veel tijd in deze blokhut heeft gespendeerd, waarschijnlijk ook al als kind. Dat is denk ik ook de reden waarom de schrijver deze plaats heeft gekozen.
Kermis op de Ossenmarkt
Hier leert Paul Berber goed kennen. Hij krijgt inzicht in het nonchalante meisje en zij leert hem ook beter kennen. Berber voelt hem feilloos aan en daarom kan hij voor het eerst met iemand delen wat er allemaal is gebeurd met Kim.
De schrijver heeft deze plaats gekozen omdat het een goede plaats is voor een eerste afspraakje, in ieder geval beter dan een café.
Ik vind dit een goede plek omdat dit echt een stereotiep is voor een eerste afspraakje. Alles gaat bijna zoals het hoort te gaan. Het geeft net dat tikkeltje extra spanning dat er op het einde een meisje, bijna zeker Kim, achter hen aanloopt.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden