Samenvatting van het verhaal:
In ‘Liefdesdood’ gaat het voornamelijk om het echtpaar Paul en Oda, hun dochter Vera en Emile, een collega en vriend van Paul. Het huwelijk van Paul en Oda is niet zo goed. Afstandelijkheid en koelheid vieren hoogtij. Oda zoekt dan ook toenadering tot Emile, op wie ze verliefd is. Op een gegeven moment besluit ze bij hem in te trekken. Dan verdrinkt dochter Vera in het zwembad bij de buren. De schok is enorm.beide ouders verwerken het verdriet op hun eigen manier. Paul gaat als beroepsmilitair een tijd in de tropen dienen. Oda zoekt in die periode weliswaar weer contact met Emile, maar durft niet meer bij hem in huis te gaan wonen. En Emile wacht sinds het ongeluk elke dag van zijn leven op Oda. ‘In zijn fantasie leefde hij het leven met Oda verder en hoopte dat op een dag de gedroomde tijd werkelijkheid zou worden, een werkelijkheid die zijn mislukte leven liet trillen aan de horizon.
Als Paul terugkeert uit de tropen, richt zijn vrouw de kamer van hun overleden dochter in, zodat hij daar kan slapen. Overduidelijk laat ze merken ‘ik hier, jij daar in jouw eigen begrenzingen.’ Pas als er brand uitbreekt bij de buren – wat Oda als een soort rechttrekking van het haar aangedane ‘onrecht’ ziet – vindt er enige toenadering plaats tussen beide. Bovendien komt de logé van de buren tijdelijk bij hen wonen en daarin vinden ze beiden afleiding, zodat de spanningen afnemen. Als het meisje naar haar eigen ouders teruggaat, zoekt Oda Emile weer op, hoewel ze ‘door de dood al gescheiden zijn.’
Informatie over de auteur:
Oscar van den Boogaard groeide op in Suriname en Nederland. Hij studeerde rechten en Franse taal- en letterkunde in Montpellier, Amsterdam en Brussel. Na korte tijd op een advocatenkantoor gewerkt te hebben koos hij voor het fulltime schrijversschap. Hij schreef zijn eerste roman in drie maanden tijd. Dentz verscheen in 1990 bij Atheneum, Polak & Van Gennep. Hij was de enige levende schrijver van de uitgeverij. Hij vestigde zich in Brussel, begon een kunstgalerie. Hij verbleef lange tijd in Rio de Janeiro, Los Angeles, Wenen en Parijs. In 1997 kocht hij van de jonge Schotse kunstenaar Douglas Gordon de tatoeage GUILTY (in spiegelbeeld) dat hij op zijn linkerschouder liet aanbrengen.
In 1993 begon hij samen met Jan Mot in Brussel de kunstgalerie Mot & Van den Boogaard. Ze maakten tentoonstellingen met internationale jonge kunstenaars o.a. Douglas Gordon, Tracey en Rineke Dijkstra. Sinds 2000 heeft Jan Mot de galerie alleen voortgezet en is Van den Boogaard op de achtergrond actief.
Eventuele bijzonderheden en/ of recensies:
De Gouden Uil voor Liefdesdood en De heerlijkheid van Julia
Generale Bank Literatuurprijs voor Liefdesdood
ECI-prijs voor De heerlijkheid van Julia
Libris Literatuurprijs voor De heerlijkheid van Julia ‘De belangrijkste Nederlandstalige stem van zijn generatie’ De Standaard ‘Een roman die vertedert en verteert, fascineert en ontroert’ Trouw ‘Een prachtig veel om vattend boek over onuitsprekelijk verdriet, hunkering en onvervulde verlangens’ De Telegraaf ‘Grensoverschrijdende durf’ De Volkskrant ‘Meeslepend, bezwerend, overtuigend en poëtisch’ De Morgen Persoonlijke verwerking: Het is een boek wat je raakt. Het boek begint ook al gelijk met de dood van een 8-jarig meisje. Eigenlijk heb ik medelijden met alle hoofdpersonen in dit boek. Niemand is echt gelukkig. De titel vind ik ook zeer goed bij het boek passen. Door de dood van haar dochter, waarzij veel van hield. Kon zij niet bij haar echtgenoot weg om bij de man van haar leven te zijn. Dus was voor haar de liefde ‘dood’.
Generale Bank Literatuurprijs voor Liefdesdood
ECI-prijs voor De heerlijkheid van Julia
Libris Literatuurprijs voor De heerlijkheid van Julia ‘De belangrijkste Nederlandstalige stem van zijn generatie’ De Standaard ‘Een roman die vertedert en verteert, fascineert en ontroert’ Trouw ‘Een prachtig veel om vattend boek over onuitsprekelijk verdriet, hunkering en onvervulde verlangens’ De Telegraaf ‘Grensoverschrijdende durf’ De Volkskrant ‘Meeslepend, bezwerend, overtuigend en poëtisch’ De Morgen Persoonlijke verwerking: Het is een boek wat je raakt. Het boek begint ook al gelijk met de dood van een 8-jarig meisje. Eigenlijk heb ik medelijden met alle hoofdpersonen in dit boek. Niemand is echt gelukkig. De titel vind ik ook zeer goed bij het boek passen. Door de dood van haar dochter, waarzij veel van hield. Kon zij niet bij haar echtgenoot weg om bij de man van haar leven te zijn. Dus was voor haar de liefde ‘dood’.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden