Magnus door Arjen Lubach

Beoordeling 7.8
Foto van een scholier
Boekcover Magnus
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 4605 woorden
  • 28 oktober 2020
  • 44 keer beoordeeld
Cijfer 7.8
44 keer beoordeeld

Boekcover Magnus
Shadow

Een indrukwekkende vertelling over liefde, verlies en creditcardfraude

Merlijn Kaiser verliest in een lente zowel zijn vriendin (aan een populaire singer-songwriter), zijn vrienden (die zijn egoïsme zat zijn) en de controle over zijn creditcard. Opeens worden er in zijn naam in een Zweeds pretpark allerlei vreemde uitgaven gedaan.

Om in elk geval nog &eacut…

Een indrukwekkende vertelling over liefde, verlies en creditcardfraude

Merlijn Kaiser verliest in een lente zowel zijn vriendin (aan een populaire singer-songwriter), zijn vrien…

Een indrukwekkende vertelling over liefde, verlies en creditcardfraude

Merlijn Kaiser verliest in een lente zowel zijn vriendin (aan een populaire singer-songwriter), zijn vrienden (die zijn egoïsme zat zijn) en de controle over zijn creditcard. Opeens worden er in zijn naam in een Zweeds pretpark allerlei vreemde uitgaven gedaan.

Om in elk geval nog één ding te redden, besluit de held van deze tragikomische 'road novel' af te reizen naar Stockholm en de geheimzinnige dief te ontmaskeren. Een serieus probleem daarbij vormen Merlijns epileptische aanvallen, waardoor hij af en toe stukken tijd kwijtraakt en zijn geheugen niet geheel betrouwbaar is.

Ingehouden en haarscherp beschrijft Arjen Lubach in Magnus de zoektocht van een ontheemde twintiger die uiteindelijk alle herinneringen aan zijn oude bestaan in Nederland - en zijn verwachtingen van de liefde - grondig zal moeten bijstellen.

Magnus door Arjen Lubach
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie

Magnus

Arjen Lubach

Bram van Elteren

V4A

26-10-2020

Deel A. Romananalyse

Dit deel, behalve de samenvatting, is gekopieerd en verbeterd van een romananalyse uit het schooljaar 2014/2015 door een anonieme leerling van het Hogeschool Saxion. De samenvatting is gekopieerd van scholieren.com. Deze samenvatting is gepubliceerd op 26 juni 2013 en is geschreven door ene Cees.

Analyse

  1. Kop:

Arjen Lubach, Magnus. Uitgeverij Podium, Amsterdam. 1ste druk 2011. De titel verwijst naar een personage dat niet de hoofdpersoon van het boek is

  1. Motto:

Het motto is een uitspraak van de Nederlandse fotograaf Erwin Olaf: ‘Soms ben ik in mijn eigen huis. Dan zit ik thuis, op mijn bank en dan denk ik: ik wil naar huis.’

  1. Genre:

Roman, psychologische roman

  1. Samenvatting:

Akte I 

Merlijn Kaiser (ongeveer 27 jaar) is nogal van streek, omdat zijn vriendin Caro hem in de steek gelaten heeft. Hij vertelt daarna in een flashback vrijwel meteen hoe hij haar in 1997 heeft leren kennen tijdens een schoolreis in vwo-5 naar Florence. Zijn verliefdheid werd opgewekt tijdens de treinreis naar de Italiaanse kunststad. Ze waren veel in elkaars nabijheid, maar van een zoen of zelfs meer was nog geen sprake.

Voor zijn gevoel is ze nu een maand weg. Hij gaat een popconcert van zijn vriend Walter bezoeken en raakt dronken. Uit een bioscoop komt Caro later met haar nieuwe vriend, de singer-songwriter Ted Robin. De dronken Merlijn slaat Ted op zijn bek, maar hij komt er zelf ook slecht af. De dag erna wordt Merlijn gebeld door iemand van Mastercard, die hem meldt dat er vreemde betalingen in Stockholm van zijn creditcard worden gedaan (o.a. 1500 euro in een pretpark) Hij zegt maar dat hij daar geweest is.

In een andere flashback vertelt Merlijn dat hij sinds zijn jeugd geplaagd wordt door epileptische aanvallen, waardoor hij soms een tijdje niet weet waar hij is geweest. Die aanvallen lijken er dan ook de oorzaak van dat Merlijn een bijrol in zijn eigen leven vervult. Hij speelt de rol van een toneelschrijver die wel de stukken schrijft, maar niet de erkenning krijgt; van iemand zonder rijbewijs; van een jongen die wel Merlijn heet, maar in een schoolmusical over een tovenaar alleen de rol van kikker krijgt toebedeeld. 
Daarna vertelt hij verder over zijn volgende avond uit met Caro. Hij was naar het huis van haar rijke ouders geweest en ze had hem terug naar de bushalte gebracht met de auto. Onderweg had ze een haas aangereden.

In het heden keert hij weer terug naar zijn vriend Walter die het hem kwalijk neemt dat hij sinds het vertrek van Caro zo slecht de onderlinge contacten onderhoudt. Hij verwaarloost zijn vrienden. Merlijn spuugt naar Walter. Wanneer hij thuis is, wordt hij weer gebeld door iemand van Mastercard: er blijven nog steeds betalingen van zijn card gedaan te worden. Hij is het zat en hij boekt meteen een retourtje Stockholm om op goed geluk op zoek te gaan naar de man die hem dit flikt.

Akte II 
Het is juni.
In Stockholm is het natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg. Hij weet niet waar hij moet beginnen. Hij legt zijn verhaal voor aan een Vlaams meisje (Krista) dat in een hotel werkt. Ze zal opletten of ze informatie voor hem kan verzamelen voor zijn probleem.

In een flashback vertelt Merlijn over een Grote actie op zijn school voor een goed doel. Hij had zich heel wat in zijn hoofd gehaald om op die avond met Caro wat te ondernemen, maar als het puntje bij het paaltje moet komen, gaat ze weg van het feest met een andere knul. Voor de tweede keer laat ze hem zitten. Na het eindexamen vwo verdwijnt ze zelfs een tijdje uit zijn leven: ze wordt au pair in Zwitserland, terwijl Merlijn een studie aanpakt in Amsterdam.

Krista belt hem op met de mededeling dat een vriendin van haar meer informatie over een soort zwerver heeft, maar als hij in het hotel komt, blijkt de vriendin gewoon Merlijn zelf te bedoelen. Hij heeft intussen op diverse plekken foto’s gemaakt en hij hoopt dat er op een bepaald moment geld van zijn creditcard wordt afgeschreven, wanneer hij in de buurt van een geldautomaat was. Hoewel het onlogisch klinkt, blijkt later de man die zijn card misbruikt wel op een foto te staan. Later in die week ontmoet hij de man die Magnus blijkt te heten en inderdaad gebruikt maakt van zijn creditcard. Hij spreekt met hem, maar durft het probleem van de diefstal nog niet aan te kaarten. Later ontmoet hij de man voor de tweede keer en dan vraagt die hem mee naar zijn huis te gaan. Zijn dochter die in Uppsala studeert, is namelijk bij hem thuis. Merlijn gaat mee naar huis en ziet een heel leuk meisje van ongeveer 18 jaar. Ze heet Cecilia. Merlijn vertelt niet zijn eigen naam i.v.m. de creditcard en hij stelt zich voor met de naam Walter, die een reisjournalist is en in België woont. Ze is toevallig op dezelfde dag jarig als hij (16 februari). Hij vindt haar erg leuk.

Merlijn vertelt dan weer in een flashback dat Caro na korte tijd terug was gekomen uit Zwitserland. Ze kon het niet meer vinden met de werkgever. Intussen had hij genoeg contacten met een stel meisjes en hij was zelfs al ontmaagd door een meisje dat Spaans studeerde. Omdat Caro nog geen onderdak heeft, slaapt ze een nachtje bij hem, maar er gebeurt op seksgebied niets.

Met Krista heeft hij wel seks. Het is één van zijn laatste nachten in Stockholm. Maar dan neemt hij in een impuls de trein naar Uppsala en hij zoekt contact met Cecilia. Ze ontmoeten elkaar: ze studeert medicijnen en ze laat hem de bezienswaardigheden van Uppsala zien. Hoewel hij een stuk ouder is dan zij, wordt hij verliefd op haar en ze gaan met elkaar naar bed. Ze wordt de volgende dag wakker met de oneliner ”het was een goede dag voor een orgasme” en dat vindt Merlijn zo’n goede zin dat hij een toneelstuk zal gaan schrijven met die titel. Ze regelt een kamer voor hem die hij krijgt van een student die een tijdje afwezig is. Hij gaat een cursus Zweeds volgen en ziet een heleboel Zweedse films. Ze hebben regelmatig seks met elkaar. Ze krijgen een soort verkering.

In een flashback vertelt Merlijn verder over zijn relatie met Caro. Na de millenniumwisseling wil ze wel ineens met hem verder.

Merlijn is verliefd en wil in Uppsala blijven. Op een zeker moment gaan ze na de zomer weer een keer op bezoek bij Magnus in Stockholm. Wanneer hij in een onbewaakt ogenblik even alleen op de kamer van Magnus is, ziet hij een doos met foto’s (ook naaktfoto’s) van iemand die hij heel goed kent. Het zijn foto’s van zijn geliefde Caro. Hoe kan dat nou?

Akte III 
Hij is verschrikkelijk verbaasd en boos en wil meteen weg bij Magnus. Maar hij kan zijn mond niet houden en wil Cecilia onderweg naar Uppsala vertellen wat er aan de hand is. Die pikt het niet en loopt boos van hem weg. In het hotel van Krista belt hij naar Caro en hij vraagt haar wat ze van Magnus afweet. Hoe komt hij aan haar foto’s? Caro wil het niet over de telefoon vertellen en ze spreken af in Kopenhagen. Daar vertelt ze dat ze tijdens haar au pair-schap een relatie met de veel oudere Magnus was aangegaan. Zij was 18 en hij minstens 37 jaar. Ze had als kindermeisje ook voor Cecilia gezorgd. Maar hij was vervelend en jaloers geworden en Caro had de relatie beëindigd. Dat pikte Magnus niet en hij had haar eerst weggestuurd en later wilde hij haar chanteren. Hij wilde geld zien: eerst had Caro cash geld gestuurd vanuit Amsterdam, later had ze haar creditcard gestuurd en toen die ook niet meer voldoende saldo had, had ze de gezamenlijke creditcard van Merlijn en haar opgestuurd. Dat raadsel is dus opgelost. Caro schaamt zich inmiddels dood. Ze blijven nog een nacht samen in een hotelkamer en dan vliegt ze terug naar Amsterdam. Ze vraagt of ze zijn huis in geval van nood mag gebruiken. Hij staat het gebruik ervan toe.

Merlijn gaat zelf terug naar Uppsala: hij schrijft een brief aan Cecilia met excuses en hij vertelt de ware gang van zaken. Hij heet geen Walter maar Merlijn en haar vader heeft het laatste jaar misbruik gemaakt van zijn creditcard. Ze reageert helemaal niet. Intussen doet hij wel inspiratie op voor een toneelstuk dat gaat heten: “Het was een goede dag voor een orgasme.” De artistiek leider van het toneelgezelschap vindt het een meesterwerk.
Op de avond voor zijn vertrek stuurt hij nog een laatste mail naar haar. Op de ochtend van zijn vertrek staat Cecilia ineens voor de deur van zijn appartement. Ze was bang dat hij al naar Nederland vertrokken was. Ze heeft de auto van haar vader gestolen en wil naar Geneve, omdat ze het verleden nog een keer wil doen herleven. Ze heeft geen rijbewijs, evenals Merlijn (die immers epilepsie heeft). Maar ze rijdt er een stevig stukje op los. Ook Merlijn rijdt in Duitsland een groot gedeelte en hij veroorzaakt door een kleine periode van afwezigheid (epilepsie) een ongeluk. Gelukkig niet al te ernstig, maar hij kan nu meteen opbiechten dat hij epilepsie heeft. Ze rijden door naar Zwitserland en ze bezoeken het huis waar Caro als au pair heeft gediend bij Magnus. Cecilia was toen nog maar negen jaar oud: ze laat zien hoe lang ze toen was door de potloodstreepje sop het behang aan te wijzen (oktober 1998) Daarna was het misgegaan door de relatie die Magnus had aangeknoopt met Caro. Cecilia’s moeder was in een kliniek beland door de handelwijze van haar man. In het chalet overnachten Cecilia en Merlijn en ze gaan met elkaar naar bad en bed.
Ineens staat Magnus in Zwitserland voor het appartement. Alleen Cecilia kan hem tot bedaren brengen. Ze belooft dat ze zal terugkeren naar Zweden en dan vertrekt hij weer.

Merlijn en Cecilia gaan terug naar Amsterdam. Ze komen net op tijd om de première van “Een goede dag” mee te maken. (De laatste drie woorden zijn niet op de posters terecht gekomen) en de artistiek leider eigent zich alle eer toe, terwijl Merlijn in de zaal zit. Na afloop 
gaan ze naar huis en daar zit Caro. De hernieuwde kennismaking tussen Caro en Cecilia is hartelijk: ze hebben elkaar een tijdlang niet gezien. Voor Merlijn is het een bizarre situatie. 
Caro is het meisje van zijn verleden en Cecilia is zijn droommeisje voor de toekomst. Daar moet hij even over nadenken. Hij gaat naar buiten en hij valt. Waarschijnlijk heeft hij een epileptische aanval. Een meisje raapt hem de straat.
Dan komt de werkelijke aanval. 

  1. Personen:

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Leraar worden

Alles wat je moet weten over leraar worden

Merlijn Kaiser (30): groeit beschermd op een burgerlijk gezin in het Groningse dorp Lutjegast.  Hij vindt zichzelf als scholier onzeker, ‘steeds maar wachtend op later, altijd vragend om de toekomst, zich nooit neerleggend bij zijn heden’ (p. 20), maar word door medeleerlingen gevat en origineel gevonden. Hij trekt om met een vast stel vrienden zoals Walter, een populaire meisjesversierder, met wie hij als hij zeventien is een turbulente vakantie om Sicilië en Corfu beleeft (p. 21). Als hij met Caro gaat, laat hij de vriendschap verwateren. Hij schrijft toneelstukken en bijdragen aan de Filosofie Scheurkalender.

Caro: groeit op bij rijke ouders in een groot, oud huis en is gewend aan luxe. Ze is populair op school: ‘al snel begreep ik dat zij de leider was, de koningin, degene met wie ze allemaal bevriend wilden zijn’. p. 19). Na haar studie gaat ze met succes werken als samensteller van

Tv-programma’s.

Magnus Rosenqvist (47) is een charismatische rokkenjager, die als fotograaf veel heeft gereisd en overal heeft gewoond, een man met honderden verhalen die zichzelf graag hoort praten en indruk wil maken. Hij kan het niet verkroppen dat hij als fotograaf is uitgerangeerd, raakt failliet, drinkt veel en chanteert Caro. Hij klampt zich als een drenkeling vast aan zijn spirituele dochter, Cecilia. Zijn vrouw zit in een psychiatrische, iets wat Cecilia voor Merlijn verzwijgt.

  1. Perspectief:

Het boek heeft een ik-vertelwijze.

  1. Structuur van de roman:

Er zijn drie delen, Akten genoemd. Het is niet toevallig dat de delen Akten worden genoemd. Immers, Merlijn Kaiser is een toneelschrijver en die verdeelt de episode van zijn in het leven geroepen stuk in Akten. De Akten I, II en III zijn onderverdeeld in getitelde hoofdstukken. Deel I is onderverdeeld in twee hoofdstukken en deel II en deel III zijn onverdeeld in vier hoofdstukken. De hoofstukken zijn vooral in de eerste twee delen weer onderverdeeld in delen, die met een sterretje worden aangegeven. Geen inleiding, proloog of epiloog.

  1. Tijd:

Vooral in deel I en deel II is er sprake van een niet-chronologische vertelwijze. De hoofdpersoon Merlijn Kaiser is verlaten door zijn vriendin Caro. Door middel van flashbacks

denkt hij terug aan de eerste keer dat hij haar hee6 ontmoet en aan de andere keren die er uiteindelijk toe hebben geleid dat hij met haar ging samenwonen. Het heden speelt negen à tien jaar later dan de eerste ontmoeting die Merlijn met Caro had af. Zonder flashbacks is het verloop van het boek 1 tot 1,5 jaar.

  1. Ruimte:

Diverse plaatsen spelen een rol in het verhaal:

  • In Groningen is Merlijn geboren en daar het hij ook de middelbare school bezocht.
  • Om te studeren trekt hij naar Amsterdam en woont daarna met Caro een aantal jaar samen in het hoofdstuk.
  • Omdat een vreemde gebruik maakt van zijn creditcard vertrekt hij naar Stockholm om de dader te achterhalen.
  • De dochter van Magnus, Cecilia, woont in Uppsala en daar woont hij enkele maanden en hij wordt daar verliefd op haar.
  • Caro komt met Merlijn samen naar Kopenhagen om het een en ander uit te praten.
  • Cecilia wil met Merlijn naar Geneve rijden om het verleden op te halen.
  • De roman eindigt in Amsterdam met de première van zijn toneelstuk.
  1. Thematiek:

Het boek draait om de liefde en epilepsie.

  1. Motieven:

In het verhaal komen steeds flashbacks voor. Deze flashbacks gaan over hoe Merlijn en Caro elkaar ontmoet hebben.

  1. Titelverklaring:

De titel verwijst naar het personage Magnus.

  1. Taalgebruik:

Woordkeus en zinsbouw zijn weinig opvallend, al valt een enkele keer de beeldspraak op, zoals de breed uitgewerkte vergelijking met een scheepje. De schrijver heeft gezorgd voor afwisseling: anekdotiek, dialogen maar ook beschrijvingen, geografische informatie, beschouwingen en brieven. Het is gemakkelijk te lezen, woordgebruik vrij simpel net als zinsbouw.

Deel B. Het gebruik van recensies en biografie

Recensie 1: Lucas Zandberg, Magnus, Op Tzum.info op 06/03/2011

Zoektocht naar een creditcard

Arjen Lubach is bij het grote publiek gedurende de laatste jaren zodanig bekend geworden vanwege zijn andere activiteiten – o.a. radiomaker, deelnemer aan Wie is de mol? en cabaretier – dat je bijna zou vergeten dat hij ook nog romans schrijft. Toch bewijst hij met zijn derde roman Magnus, de eerste bij zijn nieuwe uitgeverij Podium, dat hij toch vooral als schrijver bekend zou moeten zijn.

In Magnus draait het om de late twintiger Merlijn Kaiser, die in Amsterdam enig succes kent als toneelschrijver – de roman is niet onopzettelijk onderverdeeld in drie aktes – en onder de teloorgang van zijn relatie met jeugdliefde Caro lijdt. In fraai in het verhaal verweven herinneringen aan het verleden wordt de liefde van de epileptische Merlijn voor Caro uit de doeken gedaan. Voor inwoners van de stad Groningen en omstreken zijn deze beschrijvingen een feest van herkenning en spreekt hieruit ook de affiniteit van de auteur voor zijn geboortegebied. Hoewel Merlijn voor zijn carrière in Amsterdam is gaan wonen, lijkt het daar maar een kleurloze boel in vergelijking met de hoofdstad van het noorden, bijvoorbeeld als Lubach schrijft:

Groningen kende geen sluitingstijden. Pas als het alweer licht is en er nog maar een enkeling in de kroeg zit, zingt of slaapt vegen bardames en obers klanten naar buiten om te sluiten. In tegenstelling tot Amsterdam waar ze rond één uur met veel kabaal opruimen, het licht aangooien en laatste ronde roepen.

Jeugdliefde of niet, Merlijn besluit op een dag naar Zweden te gaan nadat er met zijn creditcard is gefraudeerd. Nu de relatie met Caro voorbij is, vertrekt hij uit zijn huis vol herinneringen aan deze vrouw die er met een artiest vandoor is gegaan. In Zweden zijn allerlei mysterieuze aankopen gedaan op zijn rekening en Merlijn gaat naar Stockholm in een poging de fraudeur op het spoor te komen. Hij slaagt in die opzet, maar blijkt dit niet te kunnen zonder de hulp van een aantal vrouwen. Allereerst is er natuurlijk Caro, die een belangrijke link blijkt te vormen met de fraudezaak en hem op een onverwacht moment confronteert met de gaten die er in zijn geheugen zijn gevallen. Een andere aanzienlijk rol wordt gespeeld door Cecilia, een jonge Zweedse studente voor wie hij als een blok valt en die door haar raadselachtige vader een ‘sneeuwprinses’ wordt genoemd. Het zijn sterke vrouwen die Merlijn ontmoet, zelfs wanneer zij zich op hun zwakst tonen, en ze vormen de voortstuwende factor in de roman. Veel meer verklappen over de plot zou zonde zijn, maar er kan in elk vermeld worden dat het verrassend is en prima in elkaar steekt.

Lubach schrijft fraai zonder aan mooischrijverij te doen. De roman bevat humor, met name in het herkenbare absurdisme dat alledaagse gesprekken kunnen bevatten, en een aantal mooie vergelijkingen – ‘als een boom die is scheefgegroeid op een dijk waar de wind dag in dag uit van zee komt razen’ om er eens een te noemen – waarvan Lubach er nog wel wat meer zou mogen gebruiken.

Tegen het eind toe begint het allemaal wat te lang te duren. Het verhaal boeit nog steeds, maar qua stijl is het allemaal wat minder strak gecomponeerd en soms worden alledaagse handelingen wat te uitgebreid beschreven. Dat doet echter geen afbreuk aan het feit dat Magnus als geheel een goede roman is. Erg goed zelfs.

In de laatste twee alinea’s wordt het oordeel over het boek gegeven. In de een-na-laatste alinea is de schrijver van de recensie erg positief, maar in de laatste alinea wordt de schrijver een stuk negatiever, maar zijn uiteindelijke oordeel is toch positief.

Een probleem met deze recensie is dat er geen tijd of ruimte beschreven wordt. Voor de rest is de recensie structureel goed opgebouwd.

Vragen bij de recensie

Het uiteindelijke oordeel is positief. Zoals beschreven in de recensie: “Dat doet echter geen afbreuk aan het feit dat Magnus als geheel een goede roman is. Erg goed zelfs.”

Het boek is humoristisch, fraai geschreven en heeft mooie vergelijkingen.

Ik ben er persoonlijk niet veel wijzer van geworden.

Recensie 2: Rob Schouten, Magnus, op Trouw.nl, 29/04/2011

Nederlands & Vlaams proza
Het komt niet vaak voor dat een romanscène mij wezenlijk ontroert. Maar in 'Magnus' van Arjen Lubach (1979) overkwam het me dan toch. Het is het moment dat Caro en Cecilia elkaar weer ontmoeten en omarmen, als twee zusters die elkaar langdurig hebben gemist, aan het eind van het verhaal, in het huis van de hoofdpersoon.

Wie zijn Caro en Cecilia? Het zijn twee achtereenvolgende vriendinnen van Merlijn Kaiser, toneelschrijver met een gezondheidsprobleem, hij lijdt aan epilepsie.

Het verhaal in 'Magnus' is eenvoudig en complex tegelijk. Merlijns vriendin Caro heeft hem verlaten voor een ander, omdat hun relatie 'steeds hetzelfde' is geworden. Kort daarop vinden er onverklaarbare afschrijvingen van Merlijns creditcardrekening plaats, van uitgaven in Zweden. Omdat hij, vrijgezel en alleen, toch niks beters te doen heeft, gaat hij erachteraan, bezoekt de locaties waar de afschrijvingen plaatsvonden en jawel, ontdekt wie zijn kaart misbruikt: een zeker Magnus Rosenqvist, fotograaf, maar hoe die aan zijn gegevens komt blijft vooralsnog een raadsel. Totdat Merlijn iets met de dochter van Magnus krijgt, de slimme, leuke Cecilia. Dan ontdekt hij in Magnus' huis foto's van zijn vroegere vriendin Caro en vallen de dingen op hun plaats. Caro heeft vóór hem iets gehad met de veel oudere fotograaf, het uitgemaakt, waarna hij haar is gaan stalken en chanteren met die foto's, waarop zij hem ten slotte de creditkaartgegevens van haar vriend Merlijn heeft gegeven.

Voorwaar: een plot een televisieserie waardig. Maar hoe handig en geloofwaardig het ook in elkaar is gezet, die plot is toch niet de grote kracht van 'Magnus'. Het is zo'n goed verhaal omdat Lubach het kalm, beheerst maar ook met een soort droefgeestige berusting vertelt. De retrospectieve passages waarin beschreven wordt hoe Merlijn zijn grote liefde Caro heeft leren kennen, deden mij sterk denken aan Vestdijks Ina Damman, het koele, onbereikbare en vanzelfsprekende meisje dat van alles en nog wat losmaakt in de hunkerende, gevoelige en intelligente jongen. Al die onhandigheid, die ongelijkheid van emoties, dat besef van ontoereikendheid, terwijl het verstand de regie probeert te behouden, zit ook in deze roman, met passages als deze: "Ik beende terug naar de tent, ondertussen elk afdakje, elke droge plek waar Caro zou kunnen zitten vermijdend, maar tegelijkertijd alles waarnemend: daar was het, dat bedrog van de ratio, de hypocrisie van het juiste, steeds maar weer in tegenspraak met elkaar, het ene willen, het andere doen, het ene beweren, het andere hebben geleefd. Die constante andere kant van de medaille, eb en vloed."

Lubach, uit de jongste generatie schrijvers, geeft met deze roman zijn visitekaartje af en daarop staat dat het niet allemaal vlot en leuk hoeft te zijn, en ook niet altijd het flitsende vuurwerk van de verbeelding hoeft te bieden, maar dat er ook nog zoiets als gevoeligheid voor emoties en psychologie van de hoofdpersonen bestaat.

Het bijzondere is dat Lubach eigenlijk voor al zijn personages begrip opbrengt, hoe vreemd of ongewenst ze zich ook gedragen. Zo brengt hij iets van de menselijke onmacht in beeld. Zonder stilistisch effectbejag en zonder hamerende bedoelingen roept hij via de voorzichtige epilepticus Merlijn de misverstanden en gêne tussen mensen op, bijvoorbeeld als Merlijn en Caro elkaar na de beëindiging van hun relatie weer tegenkomen: "Schaamte groeit aan. Preutsheid kan ooit volledig verdwenen zijn op het hoogtepunt van relaties; maar zodra je niet vaak genoeg intiem bent, groeit het kennelijk terug. Caro stond zich als een verlegen puber op een logeerfeestje voor mij te verstoppen."

Echt heel mooi, dat inzicht dat neerziet op de emoties zonder dat ze daardoor kleiner of minder hevig worden. Ik vond 'Magnus' een onverwacht juweel in de soms modderige stroom boeken van ambitieuze dertigers, zet dat maar op Lubach ’s volgende boek.

Wederom een goede recensie voor het boek, zoals vermeld in de laatste alinea. Het valt me op dat er weer geen tijden of ruimtes worden vermeld, wat toch de impressie wekt dat het minder belangrijk is dan ik dacht in dit boek.

Vragen bij de recensie:

De schrijver van de recensie is positief. Dat blijkt uit de woorden: “Ik vond 'Magnus' een onverwacht juweel in de soms modderige stroom boeken van ambitieuze dertigers, zet dat maar op Lubach ’s volgende boek.”

Het plot is goed, en Lubach zorgt ervoor dat je begrip hebt op alle karakters in het boek.

Het plot is goed, en Lubach zorgt ervoor dat je begrip hebt op alle karakters in het boek.

Ik ben er net wijzer van geworden.

Deel C. De persoonlijke verwerking.

Ik heb dit boek gekozen omdat ik Arjen Lubach een leuk persoon vind. Ik kijk vaak het Tv-programma “Zondag met Lubach” waar hij de presentator van is. Ik dacht dat het boek over politiek zou gaan, maar dat was niet zo. Desondanks is het een leuk boek.

Ik vond het boek leuk voor een aantal redenen. Een van die redenen was de cirkel van het boek. Het begon met Merlijn die probeerde een toneelstuk te schrijven, en het eindigde met een gepubliceerd toneelstuk wat geschreven is door hem. Dit soort dingen vind ik mooi om te zien.

Een andere reden is dat het boek emoties in je oproept. Shockeren wordt heel vaak gebruikt in het boek. Een voorbeeld hiervan is het moment dat Merlijn ontdekt dat Caro hem heeft verlaten voor een andere man. Die man was een bekende zanger die Merlijn eerder in het boek heeft vermeld. Ook roept het boek wel eens verwarring op in de vorm van cliffhangers. Een voorbeeld hiervan is het moment dat Merlijn werd gebeld over een uitgave op zijn creditcard in een pretpark in zweden, terwijl dit nergens mee te maken had.

Nog een reden is de stijl. Lubach maakt, zoals eerder vermeld in een van de recensies, gebruik van vergelijkingen. Onderbewust denk je er niet aan, maar ze zijn leuk om te lezen. De meeste vergelijkingen zijn goed en origineel. Het woordgebruik, de zinsopbouw, alles klopt aan het boek. Het zorgt ervoor dat je het boek rustig kan lezen en dat je goed begrijpt wat er bedoelt wordt. Dat is iets wat niet veel schrijvers kunnen.

Het enige probleem wat het boek heeft is de originaliteit van het verhaal. Jongen en meisje zijn verliefd, het meisje gaat weg bij hem, de jongen vind een ander meisje etc. Lubach heeft een paar unique elementen in het boek gestopt, maar in de grote lijnen had het boek wel iets origineler mogen zijn.

Ik ben het grotendeels eens met de recensies. Zoals de laatste twee alinea’s uit recensie 2:

Het bijzondere is dat Lubach eigenlijk voor al zijn personages begrip opbrengt, hoe vreemd of ongewenst ze zich ook gedragen. Zo brengt hij iets van de menselijke onmacht in beeld. Zonder stilistisch effectbejag en zonder hamerende bedoelingen roept hij via de voorzichtige epilepticus Merlijn de misverstanden en gêne tussen mensen op, bijvoorbeeld als Merlijn en Caro elkaar na de beëindiging van hun relatie weer tegenkomen: "Schaamte groeit aan. Preutsheid kan ooit volledig verdwenen zijn op het hoogtepunt van relaties; maar zodra je niet vaak genoeg intiem bent, groeit het kennelijk terug. Caro stond zich als een verlegen puber op een logeerfeestje voor mij te verstoppen."

Echt heel mooi, dat inzicht dat neerziet op de emoties zonder dat ze daardoor kleiner of minder hevig worden. Ik vond 'Magnus' een onverwacht juweel in de soms modderige stroom boeken van ambitieuze dertigers, zet dat maar op Lubach ’s volgende boek.

Ik leef zelf ook me met de karakters in het boek. Ook al heeft een van de karakters iemand gechanteerd en de creditcard gegevens van iemand anders gebruikt, je leeft nog steeds met het karakter mee. Lubach heeft goed gebruik gemaakt van motieven in zijn verhaal.

In recensie 1. wordt het volgende gezegd:

Lubach schrijft fraai zonder aan mooischrijverij te doen. De roman bevat humor, met name in het herkenbare absurdisme dat alledaagse gesprekken kunnen bevatten, en een aantal mooie vergelijkingen – ‘als een boom die is scheefgegroeid op een dijk waar de wind dag in dag uit van zee komt razen’ om er eens een te noemen – waarvan Lubach er nog wel wat meer zou mogen gebruiken.

Hier ben ik het ook mee eens, mijn redenen hiervoor zijn al beschreven in mijn eigen verwerking.

Mijn uiteindelijke conclusie is dat Magnus een leuke roman is om te lezen, met de nummer een reden de taalstijl. Het heeft een probleem in de vorm van het plot, maar andere dingen maken het goed zoals de inleefbare personages.

Bronnen:

https://www.studeersnel.nl/nl/document/hogeschool-saxion/jaarrekening-21/overige/4f-arjen-lubach-magnus-analyse/1334514/view

https://www.scholieren.com/verslag/zekerwetengoed/magnus-arjen-lubach

https://www.trouw.nl/nieuws/al-dat-besef-van-ontoereikendheid~b19681d0/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

https://www.tzum.info/2011/03/recensie-arjen-lubach-magnus/

REACTIES

E.

E.

noice

3 jaar geleden

B.

B.

Thanks niffo

3 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Magnus door Arjen Lubach"