Alleen vmbo'ers gezocht! Waar denk jij aan bij duurzaamheid? Vul de vragenlijst in en maak kans op een Bol.com bon van 15 euro

Meedoen

Kleren maken de vrouw door Hella S. Haasse

Beoordeling 5.4
Foto van een scholier
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 1688 woorden
  • 27 mei 2016
  • 4 keer beoordeeld
  • Cijfer 5.4
  • 4 keer beoordeeld

Eerste uitgave
2013
Pagina's
264
Oorspronkelijke taal
Nederlands

Boekcover Kleren maken de vrouw
Shadow
Kleren maken de vrouw door Hella S. Haasse
Shadow



  1. Structuurvragen:

  2. Titel: kleren maken de vrouw



Auteur: Hella S. Haasse



Uitgever: Querido



1ste druk: 1947



Gelezen druk: 2de (2013)






  1. Reina woont in de jaren 30’ met vriendin Abbie in Amsterdam. Ze droomt van een carrière in de modewereld, maar heeft er geen geld voor. Ze gaat op bezoek bij een oude, vriendelijke vrouw genaamd mevrouw Rantburg. Zij helpt Reina met haar geldprobleem zodat ze de opleiding tot modetekenares kan volgen.  Reina blijkt erg goed te zijn, waardoor tweedejaarsstudent Harriët jaloers wordt. Ze kan niet tegen kritiek en er ontstaan op de opleiding twee partijen, de eerste en tweedejaarsstudenten.



Ondertussen is daar Roel, een knappe jongeman die denkt enkel  met zijn charmes Reina te kunnen versieren. Hij komt er later achter dat dat bij Reina niet zal werken en bloeit een  fijne vriendschap op. Verwende Harriët loopt weg van huis om een baan te zoeken, maar niemand wil haar. Ze maakt een fout door als ‘mannequin’ op feesten rond te lopen, bedenkt in wat voor business ze beland is en vlucht weg. Ze komt bij Reina terecht, die haar opvangt als ze niet meer naar huis terug kan gaan. Ze sluiten vriendschap.



Vooral duidelijk uit het boek blijkt dat Reina geen zin heeft in de traditionele rolverdeling tussen



man-vrouw.





6.      een belangrijk thema is de rol van de vrouw. In die tijd was het niet normaal dat een jonge         vrouw gaat studeren in plaats van te trouwen. Dit thema komt later in het boek aan bod als Reina Roel ontmoet, die eigenlijk vind dat vrouwen niet moeten werken.



Een tweede thema is jaloezie. Harriët is ontzettend jaloers op Reina als blijkt dat die even goed kan tekenen als zij. Er ontstaan grote afgunst tussen beide vrouwen.





7. de titel is Kleren maken de vrouw. Dit is de laatste zin van het boek, uitgesproken door de enthousiaste Tine, een vriendin van de mode-opleiding. Er word mee bedoelt dat vrouwen, ook al zijn ze maar simpele kleermaaksters, erg belangrijk zijn voor de samenleving.



Het boek heeft geen motto.





8. het hele verhaal speelt zich af in Amsterdam, met uitzondering van de uitstapjes die Reina en Abbie maken en Harriëts ‘avontuur’ in Den Haag. Veel voorkomende plek in het boek is Studio Alexander, waar Reina les heeft, en de kamers van Reina en Abbie. De sfeer is over het algemeen fijn en aangenaam, behalve als er weer woorden zijn tussen met name Harriët en Reina. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.





9. er zitten maar weinig open plekken in het boek. Een daarvan is de vijandigheid tussen Harriët en Reina, die al ontstaan op de eerste dag in Studio Alexander. Het is te verwachten dat de twee vrouwen ooit vrede sluiten en misschien wel vriendinnen worden omdat een van de twee iets doms doet. Dit gebeurd ook zo, al duurt het wel lang. Een open plek die hierbij aansluit is de vraag of Reina ooit echt uitvalt tegen Harriët, wat ze niet doet. Ze blijft steeds hetzelfde reageren en doet er vrij onverschillig over. Uiteindelijk valt ze niet echt uit tegen Harriët in de vorm van een soort



 ‘bitsch fight’.





 Een andere open plek is de vriendschap/relatie tussen Reina en Roel. Roel denkt dat hij Reina kan verleiden met enkel zijn charmes en trucjes, terwijl Reina daar niet van gediend is. Je vraagt je af of die twee nog een keer bij elkaar zullen komen of dat Reina niets van hem moet weten. Uiteindelijk ontstaat er een hechte vertrouwensband, maar weet je niet of ze ooit een keer gaan trouwen. Deze open plek word dus niet ingevuld.





10. er is vrij weinig spanning in het boek, het is een lieve maar redelijk simpele, bijna standaard meisjesroman waarin het einde altijd goed af loopt en waarin weinig actie en spanning in zit. De enige spanning die er is, die overigens goed word opgebouwd, is de vijandigheid tussen Reina en Harriët. Een belangrijke manipulatietechniek hierbij is dat Reina er vrij onverschillig over blijft doen en steeds hetzelfde reageert, terwijl haar klasgenoten steeds bozer op Harriët worden.





11.  het boek is aan de ene kant best wel realistisch. Vijandigheid tussen mensen komt natuurlijk overal voor, zeker in de vorm van twee partijen in één klas. Niet zo realistisch is dat Reina als jonge vrouw eind jaren 30’ gaat studeren, omdat dat in die tijd niet gebruikelijk was.



Ik weet niet of het boek echt gebeurd is of dat er personen in voorkomen die echt hebben bestaan. Ik weet tevens ook niet of dit boek op iets/iemand is gebaseerd.





12. de fabel en sujet zijn nagenoeg hetzelfde. Het verhaal is dan ook chronologisch verteld met enkele, zeer korte flashbacks. Dat zijn dan herinneringen van Reina. De functie van deze kleine terugblikken is achtergrondinformatie geven.





13. samenhang die ik kon vinden is de vijandigheid tussen Harriët en Reina, dit blijft terugkomen voordat ze eindelijk vriendschap sluiten.





14. er zijn drie verhaallijnen in het boek. De belangrijkste is weer de vijandigheid tussen Harriët en Reina. Een tweede verhaallijn is de relatie van Reina en Roel. Een laatste kleine verhaallijn is de brieven van Reina en de twee dames die haar willen helpen, mevrouw Rantburg en mevrouw Van Ryckhoven. Hierbij hoort ook de logeerpartij bij mevrouw Rantburg. In die brieven schrijft Reina aan beide dames voor informatie over onder andere scholingsmogelijkheden. Ook schrijft mevrouw Rantburg over eventuele geldproblemen en over een feest waar ze voor uitgenodigd worden. Het verband tussen de derde en eerste lijn is duidelijk, nadat ze de derde verhaallijn is afgelopen, gaat Reina studeren en word Harriët jaloers. De tweede verhaallijn met Roel staat los van deze de eerste verhaallijn en hangt voor een klein deel samen met de tweede verhaallijn, aangezien Roel familie is van mevrouw Rantburg en op het feest kennis maakt met Reina. Zonder die brief was er geen Roel geweest.





15. Reina is de hoofdpersoon. Ze is een mooie vrouw van rond de 20 en ze is goed in ontwerpen en naaien van kleding. Ze werkt voor de opleiding bij Studio Alexander  bij een modeketen. Ze weet wat ze wil: een succesvol modetekenares of ontwerpster worden, maar weet ook heel goed dat dat niet zomaar gaat. Verder is ze bescheiden en vrij geëmancipeerd: ze vind dat vrouwen wel degelijk mogelijk studeren en carrière maken.





16. de belangrijkste bijpersonages zijn Harriët, Tine en Abbie. Harriët is verwend en verwaand en denkt dat ze alles kan maken. Ze kan wel tekenen, maar heeft niet de juiste instelling. Daarom is ze zo ontzettend jaloers op Reina, ze is dus een tegenstander. Later worden ze wel vriendinnen.



Tine is een enthousiaste meid die eigenlijk wil beeldhouwen. Ze word al gauw vriendinnen met Reina en ook met Abbie. Ze heeft zo mogelijk een nog grotere afkeer tegen Harriët omdat ze het jaar over moet doen wegens ziekte en haar dus al langer kent.



Abbie is Reina’s huisgenoot en ze zijn al lang vriendinnen. Ze is een echte huismus en dol op koken, knutselen en zelfs schoonmaken.



17. het boek is helemaal geschreven vanuit een personaal perspectief van Reina en een klein stukje van Harriët, als zij wegloopt. Het perspectief is betrouwbaar.





19.  dit boek mag je lezen, dus is het officieel literatuur, hoewel het wel in het schemergebied zit. Zo gaat Reina de uitdaging aan: ze gaat studeren en kan carrière maken, terwijl dat in die tijd voor vrouwen nog niet gebruikelijk was. Hierbij overwint ze een obstakel: jaloerse Harriët. Door Reina’s handelingen word je aan het denken gezet over de rol van de vrouw.



Dit boek kan ook lectuur zijn, aangezien deze meisjesroman vrij eenvoudig geschreven is en de afloop te voorspellen is.








  1. Persoonlijk gedeelte:

  2. ik heb dit boek gekozen, omdat de titel me aansprak. Ik las daarna de achterkant en dit verhaal sprak me aan, aangezien vrouwen kleren en liefdesromannetjes leuk vinden. Dit is een goede combinatie die ook op de literatuurlijst mag, daarom heb ik dit boek gekozen.






  1. ik had niet echt veel verwachtingen voor dit boek, dat heb ik sowieso weinig. Ik hoopte vooral dat het vlot geschreven zou zijn en makkelijk om te lezen en te begrijpen, omdat boeken uit een andere tijd dat niet altijd zijn. deze verwachting is dus uitgekomen. 






  1.  vlot geschreven: dit boek is vlot geschreven wat het lezen makkelijk maakt.



makkelijk: ik had het snel uit, dus mensen die van moeilijke boeken houden vinden dit boek misschien niet zo leuk.



Voor meisjes: hoewel dit boek uit 1947 komt,  is het wel een meisjesboek, een soort young adult voor die tijd. Vooral meisjes zullen dit leuk vinden om te lezen tussen alle andere boeken door.



Voorspelbaar:  romans zoals deze zijn nou eenmaal voorspelbaar en deze dus ook. Ik stoor me daar niet aan.






  1. Ik kon me het best identificeren met Reina, aangezien ik ook wel van tekenen en ontwerpen hou, maar vooral omdat Reina voor die tijd een vrij progressieve vrouw is en ik dat ook wel ben. Wat ik wel anders zou doen dan Reina is Harriët aanpakken. Ik zou naar de leraar gaan of Harriët eens goed de waarheid zeggen.






  1. Ik vind het slot prima, hoewel, behalve Harriëts avontuur, het best wel voorspelbaar is.






  1. Ik vond dit een leuk boek dat vlot geschreven is. Het verhaal spreekt veel meisjes aan (geen jongensboek dus) en leuk is dat dit boek erg progressief is, waardoor het ook in deze tijd leuk om te lezen is. Ik raad dit boek dan ook vooral aan bij meisjes die een vlot geschreven, niet al te moeilijk boek zoeken voor de lijst. Aangezien deze in 1947 is uitgegeven, lees je ook nog voor die tijd, wat al helemaal fijn is.






REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Kleren maken de vrouw door Hella S. Haasse"