Doe mee met Markteffect's studiekeuze-onderzoek
Maakt niet uit of je je studie al gekozen hebt. Win één van de 200 (!) cadeaubonnen van €25

Meedoen

Karakter door Ferdinand Bordewijk

Beoordeling 7.5
Foto van een scholier
Boekcover Karakter
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas havo | 1989 woorden
  • 12 maart 2016
  • 2 keer beoordeeld
Cijfer 7.5
2 keer beoordeeld

Boek
Auteur
Genre
Taal
Nederlands
Vak
Methode
Eerste uitgave
1938
Pagina's
248
Geschikt voor
bovenbouw havo/vwo
Punten
3 uit 5
Oorspronkelijke taal
Nederlands
Literaire thema's
Verfilmd als

Boekcover Karakter
Shadow

Katadreuffe is bezeten van het verlangen advocaat te worden. Als zoon van een arme ongehuwde moeder in het vooroorlogse Rotterdam zet hij alles op alles om zijn doel te bereiken. De machtige deurwaarder Dreverhaven, zijn vader, werkt hem in alle opzichten tegen. Waarom? Twee onbuigzame karakters in een strijd die tot het uiterste lijkt te gaan - zelfde de liefde wordt…

Katadreuffe is bezeten van het verlangen advocaat te worden. Als zoon van een arme ongehuwde moeder in het vooroorlogse Rotterdam zet hij alles op alles om zijn doel te bereiken. D…

Katadreuffe is bezeten van het verlangen advocaat te worden. Als zoon van een arme ongehuwde moeder in het vooroorlogse Rotterdam zet hij alles op alles om zijn doel te bereiken. De machtige deurwaarder Dreverhaven, zijn vader, werkt hem in alle opzichten tegen. Waarom? Twee onbuigzame karakters in een strijd die tot het uiterste lijkt te gaan - zelfde de liefde wordt eraan opgeofferd. 

Karakter geldt als het meestwerk van de advocaat/schrijver F. Bordewijk (1884-1965). Het boek heeft ruim vijfenzestig jaar na verschijnen nog steeds iets aan kracht en leesbaarheid ingeboet.

Karakter door Ferdinand Bordewijk
Shadow
ADVERTENTIE
Check check, dubbelcheck!

Heb jij tweestapsverificatie al ingesteld op je accounts? Tweestapsverificatie is jouw tweede slot op de deur 🔐. Met tweestapsverificatie heb je 99,9 procent minder kans dat je account gehackt wordt. Check hoe jij je accounts beter kunt beveiligen!

Meer informatie

 

Inhoudsopgave

                                                                     Pagina 1

Schrijver

Titel

Uitgeverij

Jaar van uitgave

                                                                     Pagina 2

Inhoudsopgave

Pagina 3

Samenvatting

Pagina 4

Hoofdpersonen

Gegevens over de auteur

Pagina 5

Gegevens over de auteur

Pagina 6

Setting

Verhaallijn

Thema

Vertelinstantie

Titelverklaring

Pagina 7

Literatuurgeschiedenis

Motto

Eindoordeel

Pagina 8

Eindoordeel

 

 

Samenvatting

Jacob Willem Katadreuffe was geboren met voor hem eigenlijk alleen een moeder. Hij groeide op in een arm gezin. Katadreuffe had alleen de basisschool gedaan. Hij kwam er later achter dat zijn vader de gevreesde deurwaarde Arend Barend Dreverhaven was.

Toen Katadreuffe volwassen was had hij allerlei baantjes. In zijn vrije tijd studeerde hij. Uiteindelijk besloot hij dat hij bij zijn moeder uit huis wilde. Hij en zijn moeder hadden een botsend karakter. Hij kocht een sigarenzaak in Den Haag met een lening bij de bank. Later zal blijken dat deze bank van zijn vader was.

Zijn sigarenzaak was een mislukking. Hij werd failliet verklaard, maar hij had gebrek aan baatte. Hij moest weer bij zijn moeder gaan wonen. Nu woonde daar ook een vriend welke hij als een broer beschouwd: Jan Maan. Hij vond later een advocatenkantoor waar hij solliciteerde. Hij werd aangenomen als typist.

Katadreuffe droomde ervan hogerop te komen, dus hij ging steeds meer studeren. Na een periode werd zijn faillissement opnieuw aangevraagd. Katadreuffe kwam er achter dat de eigenaar van de bank zijn vader was. Hij werd woest op hem, waarna zijn vader Katadreuffe een mes aanbood, maar Katadreuffe was verstandig.

Met termijnen werd zijn lening afbetaald. Toen de afbetaling compleet was, leende Katadreuffe opnieuw geld bij zijn vader, om hem uit te dagen. Hiervoor had hij als reden dat zijn vader hem al zijn hele leven tegenwerkte. Zijn vader beweert dat te doen om hem te helpen met groot worden. Hij kreeg voor een lange periode niet meer met zijn vader te maken.

Katadreuffe kwam steeds hoger op bij het advocatenkantoor. Hij gebruikte het geleende geld om bijlessen te krijgen. Studeren ging hierdoor goed. Hij kon de staatsexamens wiskunde, Frans, Duits, Nederlands en geschiedenis gaan doen. Hij slaagde hierin en zijn collega’s hadden een feest voor hem georganiseerd. Zijn collega juffrouw te George ging weg. Ze bleek volgens de vrouw van de hoogste baas verliefd op Katadreuffe te zijn. Tijdens dit feest vermeldde hij dat hij hierna direct zou beginnen aan een studie rechten.

Dreverhaven probeerde zijn zoon weer failliet te verklaren. Zonder het te weten had Katadreuffe meerdere schuldeisers. De tweede schuld was aan zijn baas. Deze had zijn boeken opgekocht zodat Katadreuffe ze niet zou kwijtraken. De schuld werd met tegenzin van Katadreuffe betaald door zijn andere baas.

Katadreuffe had het staatsexamen rechten zonder moeite gehaald en hij was hiermee advocaat geworden bij hetzelfde advocatenkantoor als hij tot nu toe werkte. Hij had hiermee zijn vader uit het spel gewerkt, maar Katadreuffe wilde blijven leren tot hij zijn nieuwe doel zou hebben bereikt: een heer worden.

 

 

 

Hoofdpersonen

Jacob Willem Katadreuffe

Jacob Willem Katadreuffe is de zoon van Arend Barend Dreverhaven en Jacoba Katadreuffe. Zijn droom is om advocaat te worden. Hij is de ik-persoon uit dit verhaal. Hij heeft geen sociaal karakter en focust zich in het geheel op zijn studie. Hij heeft donkerbruine ogen.

Arend Barend Dreverhaven

Arend Barend Dreverhaven is de vader van Jacob Willem Katadreuffe. Hij is deurwaarder en werkt zijn zoon voortdurend tegen. Hij heeft een stroef karakter. Zijn leven gaat grotendeels om geld. Hierdoor is hij totaal niet sociaal. Hij heeft bijna altijd een hoed op en een sigaar in zijn mond.

 

 

Gegevens over de auteur

Ferdinand Borderwijk was geboren onder de naam Ferdinand Johan Wilhelm Christiaan Karel Emil Bordewijk op 10 oktober 1884 in Amsterdam. Hij heeft zijn naam op 13 maart 1919 laten veranderen naar Ferdinand Bordewijk.

Bordewijk studeerde rechten aan de Rijksuniversiteit te Leiden tot doctor in de rechtswetenschap. Hij was in 1918 kort docent handelsrecht bij de Handelsschool in Den Haag, waarna hij advocaat werd in Schiedam. Hij bleef echter wel in Den Haag wonen.

Tijdens de tweede wereldoorlog zat de familie Bordewijk in het kunstenaarsverzet. In 1944 publiceerde hij een verhaal bij een illegale uitgeverij (De Bezige Bij) onder het pseudoniem Emilie Mandeau genaamd Verbrande erven. In 1945 werd het huis van de familie Borderwijk verwoest door het bombardement op het Bezuidenhout. Hij bleef zelf ongedeerd, maar zijn eigen bibliotheek ging verloren.

Ferdinand Borderwijk stierf op 80 jarige leeftijd aan longontsteking op 28 april 1965.

 

Bibliografie

Naam

Jaar van uitgave

Prijs

Paddestoelen (onder het pseudoniem Ton Ven)

1916

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Een koning van de frase

1918

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Fantastische vertellingen, verhalen

1919

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Fantastische vertellingen, tweede bundel

1923

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Fantastische vertellingen, derde bundel

1924

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Blokken

1931

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Knorrende beesten

1933

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Bint

1934

Constantijn Huygens-prijs (1957)

De laatste eer, grafreden

1935

Constantijn Huygens-prijs (1957)

't Ongure Huissens

1935

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Rood paleis

1936

Constantijn Huygens-prijs (1957)

IJzeren agaven

1936

Constantijn Huygens-prijs (1957)

De wingerdrank

1937

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Huis te Huur

1938

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Karakter

1938

Constantijn Huygens-prijs (1957)

De Korenharp

1940

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Drie toneelstukken

1940

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Apollyon

1941

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Verbrande erven (als Emile Mandeau)

1944

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Eiken van Dodona

1946

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Veuve Vesuvius

1946

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Bij gaslicht

1947

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Vijf fantastische vertellingen

1947

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Noorderlicht

1948

Prijs voor kunsten en wetenschappen (1949), Constantijn Huygens-prijs (1957)

Plato’s dood

1948

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Online oplichting

Tips en trucs om geen slachtoffer te worden van online oplichting

Rotonde

1948

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Blokken; Knorrende beesten; Bint (boekenbundel)

1949

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Het eiberschild

1949

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Nachtelijk paardengetrappel

1949

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Zwanenpolder

1949

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Vertellingen van generzijds

1950

Constantijn Huygens-prijs (1957)

De Korenharp

1951

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Studiën in volksstructuur

1951

P.C. Hooft-prijs (1953), Constantijn Huygens-prijs (1957)

De doopvont

1952

P.C. Hooft-prijs (1953), Constantijn Huygens-prijs (1957)

Haagse mijmeringen

1954

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Mevrouw en meneer Richebois

1954

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Arenlezing uit De korenharp

1955

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Bloesemtak

1955

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Onderweg naar Beacons

1955

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Geachte confrère

1956

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Halte Noordstad (toneelstuk)

1956

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Tien verhalen

1956

Constantijn Huygens-prijs (1957)

Tien parodieën

1957

Constantijn Huygens-prijs (1957)

De aktentas

1958

 

De zigeuners

1959

 

Centrum van stilte

1960

 

Tijding van ver

1961

 

Paddestoelen (herschreven onder het pseudoniem Ton Ven)

1961

 

Wandelingen door Den Haag en omstreken (onder het pseudoniem Ton Ven)

1962

 

Lente

1964

 

Jade, jaspis en de jitterbug (onder het pseudoniem Ton Ven)

1964

 

De Golbertons

1965

 

 

Setting

Tijd

Het verhaal speelt zich af in het begin van de 20ste eeuw. Het verhaal speelt zich in chronologische volgorde af.

 

Ruimte

Het verhaal speelt zich voor het grootste deel af in Rotterdam, maar ook voor een kleine periode in Den Haag.

De belangrijkste locaties zijn:

  • Het advocatenkantoor van de heer stroomkoning in Rotterdam
  • Het kantoor van Arend Barend Dreverhaven in Rotterdam
  • Het appartement van Jacob Willem Katadreuffe in Rotterdam
  • Het huis van Jacoba Katadreuffe in Rotterdam

 

Verhaallijn

De verhaallijn in dit boek is dat Katadreuffe er alles aan doet om advocaat te worden om. Hij probeert tijdens dit proces ook Arend Barend Dreverhaven te verslaan.

 

Thema

Het thema (hoofdmotief) in dit verhaal is dat als je een doel hebt dat je heel graag wilt bereiken en je je daar helemaal op focust, je het ook zal bereiken.

 

Vertelinstantie

In dit boek is er een auctoriale vertelinstantie. De verteller weet wel bijvoorbeeld wat Katadreuffe denkt, maar hij kan ook in een andere omgeving kijken, bijvoorbeeld bij Dreverhaven op kantoor, terwijl Katadreuffe daar niet in de buurt is.

 

Titelverklaring

Jacob Willem Katadreuffe is in dit boek aan het werken voor een eigen verfijnd karakter. Zijn karakter botst met veel mensen uit zijn leefomgeving. Het boek gaat dus vooral om het zelfde als dat er in de titel weergegeven staat: karakter.

 

 

 

Motto

Het motto van dit boek is:

A sadder and a wiser man

He rose the morrow morn

Als je dit letterlijk naar het Nederlands vertaald krijg je:

Een droeviger en een wijzer mens

Hij stond op de dag van morgen

Katadreuffe is in dit boek veel wijzer geworden door zijn studies, maar ook wijzer door de relatie met zijn vader. Hij is echter wel droevig geweest. Hij heeft zijn vader leren kennen en heeft door hem akelige gebeurtenissen meegemaakt. Hij heeft hierdoor wel bereikt wat hij wilde worden. Hij keek altijd naar de toekomst van wat hij wilde worden.

 

Literatuurgeschiedenis

In het verhaal wordt genoemd dat de grote oorlog voorbij was. Er had dus nog maar één wereldoorlog van de twee wereldoorlogen plaats gevonden. Dit werd in deze tijd vaak vermeld, omdat dit een belangrijk deel van de geschiedenis was wat bijna iedereen toentertijd had meegemaakt. Hieruit blijkt dat het boek zich afspeelt tussen 1918 en 1940. Jacob Willem Katadreuffe zelf is zonder oorlog opgegroeid. Het grootste deel van het verhaal speelt zich af na zijn 20ste. Met deze informatie kun je verwachten dat het boek zich voor een groot deel tussen 1938 en 1940 afspeelt. Het boek zelf is in 1938 ook uitgebracht. Er werd in deze tijd ook niet veel over verleden of toekomst geschreven. Hieruit kun je opmaken dat het boek inderdaad typerend is voor de tijd dat het is geschreven.

 

Eindoordeel

Esthetische

Ik vond het boek mooi geschreven, omdat de details goed werden benadrukt. Het verhaal vond ik niet verassend, omdat het in het hele boek in dezelfde sfeer blijft. “In een hoek een kolomkachel, groot als voor een stationswachtkamer, nooit gepotlood, rood van roest, wat vage kantoormeubels hier en daar, dossiers, kantoorboeken, een copieerpers, een schrijfmachine, maar vooral het bureau-ministre, eens mooi geweest, en het borstbeeld van de man fel verlicht”.

Morele

In de verhaallijn wordt er op verschillende manieren met elkaar omgegaan. Bijvoorbeeld toen Katadreuffe woest was op zijn vader, bood zijn vader hem een mes aan. Op andere momenten ging het heel anders. Als er wat op kantoor mis ging bleef men heel aardig tegen elkaar. “Over het bureau, naar de jongen toe, schoof hij een groot geopend dolkmes”. “Nog een kop thee, Jan”?

Structurele

Naar mijn mening zit het boek heel logisch in elkaar. De gebeurtenissen gebeuren op chronologische volgorde en sluiten goed bij elkaar aan. “De eerste dagen van zijn faillissement waren voor Katadreuffe allerpijnlijkst, veel meer op grond van zijn karakter dan door uiterlijke aanleiding”.

Literair-historische

Het boek zorgt voor maar weinig vernieuwing. De gebeurtenissen gebeurden in deze perioden in het dagelijks leven. “U moet niet àl te hard werken”.

Emotionele

Het boek raakt mij niet zo zeer. Zelf ben ik niet geïnteresseerd in dit soort boeken, dus kan ik me niet goed meeleven met wat er in het boek gebeurt. “Er volgde een kort, maar veelzeggend gesprek”.

Realistische

Het boek is geloofwaardig. Het lijkt zeer veel op een biografie van een persoon en er zijn geen ongeloofwaardige gebeurtenissen. “Het eerste jaar ging de weg van Katadreuffe naar Leiden over rozen”.

Intentionele

Het boek is geloofwaardig. Het lijkt zeer veel op een biografie van een persoon en er zijn geen ongeloofwaardige gebeurtenissen. “Het eerste jaar ging de weg van Katadreuffe naar Leiden over rozen”.

Intentionele

De boodschap van het boek is dat men een doel kan bereiken als je er volledig voor gaat. “Het straalde met een vurigheid die kuis bleef, maar het straalde niet warm”.

Stilistische

In het boek wordt er niet getutoyeerd. Er wordt alleen aangesproken met u, mevrouw of meneer. In de tijd dat dit boek is beschreven was de formulering niet zeer bijzonder, maar het is wel bijzonder voor tegenwoordig taalgebruik. “Dat weet ik nog niet, meneer”.

 itelverklaringe auteurder uit het spel gewerkt, maar Katadreuffe wilde blijven leren tot hij zijn nieuwe doel zou hebben bereik

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Karakter door Ferdinand Bordewijk"