1A Naam: Datum:
1B De Zakelijke gegevens:
Het boek is geschreven door Ronald Giphart en de titel van het boek is Ik ook van jou. Het boek is uitgegeven in Amsterdam in 2001 de eerste druk dateert uit 1992. Ik heb het boek uit 2001 gelezen dit is de zestiende druk.
1C De samenvatting.
Twee vrienden, Ronald en Fraser, gaan op vakantie in de "Dordogne". Ze worden uitgezwaaid door Samarinde, de vriendin van Fraser. Onderweg moet Ronald steeds aan Reza denken. Reza is zijn ex-vriendin. Hij schrijft een boek over haar.
Eenmaal aangekomen nemen zij een hotel en overnachten daar. Hun gesprekken gaan over literatuur en liefde. Een van hun stellingen: literatuur en liefde is samen seks.
Ze noemen deze vakantie dan ook: "Dordogne 1990, Grote Queeste naar Literatuur en seks".
De volgende morgenverlaten zij het hotel en gaan met de auto richting het noorden. Dan besluiten zij om de auto te stoppen en een paar kano's te huren. Als ze op de Dordogne varen ontmoeten ze twee Duitse meisjes, Nadine en Silke. Silke is een Oeganees / Chinees meisje dat is opgenomen in een Duits pleeggezin. Ze is volgens Ronald "het mooiste negermeisje ter wereld". Ronald valt ook op haar. Fraser gaat voor de beeldschone blonde Nadine. Als Ronald en Fraser besluiten achter de meisjes aan te gaan zijn zij verdwenen. Ze gaan ze met de kano achterna maar zonder succes.
Die nacht blijven ze op een eilandje in de Dordogne slapen. Als Ronald zichzelf in de open natuur helemaal naakt heeft gewroet en Fraser ook niet al te fris wakker word besluiten zij voortaan of in een hotel of bij twee mooie dames in de tent te blijven slapen. Dezelfde dag ontmoeten Ronald en Fraser de vrouwen weer. De vrouwen gaan bij hen aan wal en nadat ze vier uur lang over koetjes en kalfjes hebben gepraat gaan ze weer weg. De vrouwen nodigen Ronald en Fraser uit om ook eens bij hen op de camping te komen. Na vijftien minuten stappen Ronald en Fraser dan ook in de kano en varen achter Nadine en Silke aan. Ze dineren met z'n vieren en gaan dan ook dansen op een of ander dorpsfeest.
Ronald voelt zich zeer aangetrokken tot Silke, maar toch blijft Reza de hele tijd door zijn hoofd spoken. Reza is geestelijk niet helemaal oke. Ze is paranoia, niet monogaam, oversekst, heeft een groot minderwaardigheidscomplex en ziet het regelmatig niet meer zitten. Ze heeft al meerdere keren overspel gepleegd en haar geestelijke gestoordheid werd alleen maar erger. Vandaar ook dat Ronald het met haar heeft uitgemaakt.
Fraser geilt op Nadine. De meisjes vinden de jongens ook leuk. Onder het versieren van de meisjes zijn Ronald en Fraser ook constant bezig met literatuur. Na het regionale gedans van de plaatselijke 40+'ers besluiten de vier mensen naar de tenten te gaan. Onderweg raken Ronald en Silke Fraser en Nadine kwijt. Als ze op een open plek in een maisveld aankomen vraagt Silke zich af of er ooit eens iemand in de boom is klaargekomen waar ze nu voorstaan.. Ze gaan in de boom zitten en hebben seks, maar omdat ze geen condooms bij zich hebben is het "no neujking". Na deze ongewone omstandigheden gaan ze terug naar de tent en doen van alles: strelen, knijpen, kietelen, likken, lachen, pijpen, beffen, zuigen, zoenen, hijgen, maar “no neujking”.
Als ze volgende morgen wakker worden gaan Ronald en Fraser een stukje in de rivier zwemmen. Fraser verteld dat hij "godverdomme heeft geneukt". Ronald vraagt of hij dan geen condooms bij zich had. Fraser antwoordt dat Nadine die had. "Wat is het probleem dan?" vraagt Ronald. "SAMARINDE natuurlijk!" zegt Fraser.
Fraser heeft er wel spijt van dat hij met Nadine naar bed (tent) is geweest. Hij vindt haar onwijs leuk en is eigenlijk ook wel verliefd op haar, maar Samarinde komt altijd op de eerste plaats.
Nadat de vrouwen de camping hebben verlaten gaan Ronald en Fraser nog een stukje kanoen. Nadat ze terug zijn besluiten ze om naar Nederland terug te keren. Ze stappen in de auto en vertrekken. Onderweg komen ze erachter dat ze de creditcard van de moeder van Fraser kwijt zijn geraakt. Dus moeten ze met een klein beetje kleingeld toe. Onderweg stoppen ze in een wegrestaurantje en nemen een vrij goedkoop menuutje. Hierna belt Ronald naar Dani (een vriend van hem) en vraagt hoe het met hem is. Zijn vrouw / vriendin is namelijk zwanger. De baby was die morgen geboren maar Dani verteld ook dat er iets met Reza aan de hand is, maar omdat Ronald maar 5 franc bij zich heeft kan hij niet het hele verhaal horen.
Nu is het Ronald’s beurt om te rijden. Maar als Fraser in slaap gedommeld is draait hij om en keert terug naar de plek waar ze vandaan kwamen. Hij wil weer terug naar Silke.
Eenmaal aangekomen vindt hij haar op een muziekfestival. Ze knijpen ‘m ertussenuit en hebben weer seks. Aan het einde van het boek vraagt Silke hoe je “ik hou van jou” zegt. Ronald antwoordt hierop: “Ik ook van jou”
(Bron:
www.scholieren.nl)
2A. De personen.
1. De hoofdpersoon uit het verhaal is Ronald het verhaal word in de ik perspectief geschreven dus je beleeft het verhaal echt door zijn ogen. Ronald heeft net een relatie achter de rug met Reza. Hij gaat met een vriend Edgar Fräser naar Frankrijk om een boek te schrijven over zijn oude relatie met Reza. Dit was een nogal turbulente relatie, Reza was geestelijk niet helemaal in orde en had hele erge stemmings wisselingen en was seksverslaafd.
2. Ronald is een letterkunde student en wil later een beroemde auteur worden. Fräser is een stuk dominanter dan Ronald en hij laat Fräser alle beslissingen nemen en sluit zich overal bij aan. Maar aan het eind van het verhaal is hij dat zat. "Ik weet het goed gemaakt met Fräser. Ik zal hem eens 'n groots en meeslepend poepje laten ruiken. Ik draai de Suzuki een vluchtstrook op en keer om." Hier neemt Ronald de beslissing om als Fräser in de auto ligt te slapen in plaats van naar Nederland terug te keren, om te draaien en terug naar Silke te gaan.
3. Het verhaal draait vooral om de hoofd persoon Ronald. Ronald is dus net over zijn relatie met Reza heen en gaat met Fräser naar Frankrijk om een boek te schrijven. Om in hun woorden te spreken: "liefde en literatuur, want liefde en literatuur is samen seks.". Later in het verhaal is hij echt helemaal verliefd geworden op een meisje Silke. Dus hij is wel verandert, hij ging eerst mee met Fräser op zoek naar seks die had hij ook gevonden. Maar later neemt hij zelf het initiatief en gaat hij op zoek naar Silke waar hij zo verliefd op is geworden.
4. Er zijn eigenlijk twee belangrijke relaties in dit verhaal, namelijk die van Silke en Fräser. Maar ik vind de relatie die hij met Fräser heeft toch belangrijker. Want zonder hem zou hij de hele reis niet hebben gemaakt. Het is al een tijd zijn beste vriend en een typische student, hij houdt van moeilijke woorden, praat heel veel en doet wat hij zelf wilt. "Fräser gaat tijdens het praten even verzitten en drukt met zijn dikke reet de versnelling uit de stand. De motor ronkt, de wagen schudt en we maken een kleine manoeuvre over de vluchtstrook. Weer in zijn baan doet Fräser Michel Vaillant na: 'VROOOO! VROOOOAAAAH!' 'Goh' zegt hij opgewekt, 'als ik in dit tempo met een forse haal het stuur omgooi, overleven we het niet. Waren we gewoon dood, waren we gewoon van alle problemen af. Soms vraag ik me weleens af: wat is het nut van onze droevige zoektocht naar schoonheid in deze door lelijke en domme mensen verpeste wereld? Ronald, als dat soort gedachten bij me opkomen, schiet ik - gek genoeg - altijd even een snackbar in, en dan ben ik er altijd weer zo weer over heen. Lekker: even me onderdompelen in srompzinnigheid. Het klinkt vreemd, maar ik ben een zelfkweller. Ik kan ontluisterend vrolijk worden van het kijken naar afzichtelijke mensen. Sterker nog: ik ben een stille misantroop. Iemand die op een afgeladen marktplein even de pas inhoudt om zich te verkneukelen met de gedachte: Wat een rotwereld! Wat een lelijkheid! Wat een klatergoud! Wat een stank en een lawaai! Wat een gelul! Slaap je?' Ik zeg niets Fräser zegt: 'O.' en daarna: 'Jammer.'' Dat hij veel praat, doet wat hij zelf wilt en moeilijke woorden gebruikt zijn eigenlijk de enige gegevens die je over hem krijgt. Fräser is dus een zogenaamd 'flat character'.
5. Ze gaan dus met zijn tweeën op vakantie maar omdat Fräser zo dominant is bepaald hij eigenlijk alles wat ze gaan doen. Fräser heeft Ronald uiteindelijk ook overgehaald om met hem mee te gaan naar de Dordogne.
6. Ik vind hem op het begin van het verhaal een gewoon persoon niets bijzonders eigenlijk. Maar later in het verhaal vind ik het moedig om terug te keren naar Silke. Omdat hij daar helemaal verliefd op geworden is. Waarom ik het moedig van hem vind is omdat hij naar huis belt op de terug reis en hoort dat er iets met Reza aan de hand is. Maar omdat hij maar 5 franc in de telefoon automaat had gedaan kon hij niet het hele verhaal horen. En als ze dan verder rijden en Fräser naast hem in slaap is gevallen besluit hij toch om om te keren, en terug naar Silke te rijden.
2B. het vertelstandpunt.
a. Je ziet het verhaal door de ogen van Ronald, dit is het ik-perspectief. Dit blijkt uit de volgende fragmenten:
"Fräser en Nadine praten, Silke en ik kijken naar elkaar.
We kijken naar elkaar alsof we niet naar elkaar kijken.
Ze bijt een stukje van de nagel van haar middelvinger.
Ze knijpt haar ogen een beetje samen.
Ze kijkt me nu iets indringender aan.
Ik wend mijn blik af, onmiddellijk.
Ik recht mijn rug (schouder breder).
Ik kijk geconcentreerd in onbestemde richting.
Ik draai mijn hoofd naar haar terug en kijk haar weer aan.
We hebben even oogcontact.
Ze draait haar hoofd naar Fräser.
Ze strijkt met haar hand langzaam door haar haar.
Ze tuit haar lippen, schijnbaar achteloos.
Ze kijkt me weer aan.
We hebben nu langer oogcomtact.
Ze houdt haarsigaret bij haar mond.
Ze neemt een trek terwijl ze me aankijkt.
Ze blasat haar rook uit en houdt haar mond even open."
"Ik schreef nooit over haar. Waar bleef je nou toch die grote liefdesroman die ik haar beloofd had. Ik had helemaal niets voor haar over. Ik hield niet meer van haar. Ik ging naar bizarre feestjes en ik vertelde haar daar niets van. Ik ging met andere vrouwen naar bed. Enzovoort."
b. Het effect van dit perspectief heeft op mij dat je echt in zijn gedachtes kan leven. In het eerste fragment lees je tot in detail wat hij ziet en doet. Maar in het tweede fragment lees je juist wat hij denkt. En ik vind dat bij de meeste verhalen irritant. Ook bij het eerste fragment vind ik het irritant omdat het echt het verhaal vertraagd. Maar bij het tweede fragment kan ik me heel erg inleven in de emotie en belevenis van Ronald.
2C. De tijd.
Het verhaal speelt zich af in de zomer van 1990. Belangrijk voor het verhaal is dat de manier van denken nog het zelfde is als in deze tijd. Ook is belangrijk dat het verhaal in chronologische volgorde verloopt. Wel zitten er in het verhaal heel veel flashbacks over de relatie met Reza die hij achter de rug heeft. Dit zijn niet zomaar willekeurige flashbacks maar die verlopen ook in een chronologische volgorde, ze beginnen op het moment dat ze elkaar ontmoeten en eindigen op het moment dat hij het uit maakt met Reza. Ik vind de tijd wel zo belangrijk dat het in de jaren '90 had moeten afspelen. Want ze denken nog steeds op de zelfde manier als nu en de voorwerpen die voorkomen in het verhaal zijn typisch jaren negentig (de kleine Susuki auto).
2D. De plaats.
Het verhaal speelt zich vooral af in Frankrijk, in de Dordogne om precies te zijn. Deze lokatie is vrij belangrijk. Het had ook een ander land rond de Middellandse Zee kunnen zijn. Aangezien ze een nacht in de buitenlucht hebben geslapen. En dus denk ik niet dat je dit in bijvoorbeeld een Oostblokland of een Skandinafisch land zou kunnen meemaken. De flashbacks over Reza spelen zich gewoon af in Nederland omdat ze daar woonde.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden