In Het woeden der gehele wereld staan de bewogen jeugdjaren van Alexander Goudveyl centraal. De geschiedenis van Alexanders jeugd - gekleurd door 't Harts obsessies voor muziek, liefde en religie - is tevens de geschiedenis van een tijdperk, de jaren vijftig en zestig, en van een nooit opgehelderde moordzaak. Die moord gaat terug op een authentiek voorval: in 1956, pal voor Kerstmis, werd in Maas-sluis tijdens een groots opgezette evangelisatie-campagne op klaarlichte dag een politieagent doodgeschoten. In Het woeden der gehele wereld speelt ook een mislukte vluchtpoging met een haringkotter in de woelige meidagen van 1940 een rol. Deze thrillerachtige elementen worden naadloos verweven met de psychologische ontwikkeling van Alexander Goudveyl, die ervan droomt componist te worden. Maarten 't Hart trekt in deze breed opgezette roman velerlei registers open. Het is tegelijk een Bildungsroman van epische allure, een fijnzinnige psychologische roman en een onvervalste whodunit, die tot de laatste pagina blijft boeien. *Een aantrekkelijke roman die op allerlei niveaus te lezen valt [...] een kloek verhaal met veel kanten en de spanningsboog van een thriller. - T. van Deel in Trouw *Al met al zou deze roman daarom een hoogtepunt in het werk van deze schrijver kunnen zijn. - Hans Warren in Provinciale Zeeuwse Courant Recensie Trouw, 9 september 1993 MAARTEN 't HART, 'HET WOEDEN DER GEHELE WERELD' De bezwering van de muziek T. VAN DEEL Maarten 't Hart, 'Het woeden der gehele wereld', uitg. De Arbeiderspers, 282 blz. - gebonden F 49,90, ingenaaid F 34,90. Tot zijn aardigste werk reken ik de boeken en verhalen die gebaseerd zijn op zijn gereformeerde jeugd in Maassluis. Zodra hij zich in die wereld terug kan schrijven, lijken zijn beste kanten naar voren te komen: typering, humor, groteske, melancholie.'De jacobsladder' en 'De steile helling', bij alles wat er eventueel tegenin te brengen zou zijn, boeien aanmerkelijk meer dan 'actuele' romans als 'Onder de korenmaat' of een polemische novelle als 'Het uur tussen hond en wolf'. Het is of 't Hart afstand in tijd nodig heeft. Het heeft natuurlijk ook te maken met de vertrouwdheid die deze jeugd zo langzamerhand teweeg heeft gebracht bij de lezers. Ook wie er zelf nooit mee in aanraking is geweest, kan door de talloze details waar 't Harts boeken telkens op terugkomen een heel behoorlijke indruk hebben van hoe het daar toeging in het Maassluis van de jaren vijftig. Die vaste ingredienten, in steeds wisselende samenstelling en sterkte, continueren het succes van eerdere afleveringen van wat een soort serie kan worden genoemd.'Het woeden der gehele wereld', de nieuwste 't Hart, hoort bij die boeken over vroeger, al is er ook de detective-kant van 'De kroongetuige' in aangebracht. De hoofdpersoon is Alexander Goudveyl, die we op latere leeftijd al zijn tegengekomen in 'Onder de korenmaat'. Hij is nu een jongetje en ten slotte een jonge, getrouwde man. Het gebeuren dat zijn leven bepaald heeft, is een onopgeloste moord tijdens een evangelisatiecampagne in het bekende stadje aan de Nieuwe Waterweg. Hij zat aan de piano, begeleidde de samenzang, hoorde een schot, speelde door, zag een man een gebaar maken alsof hij op hem, Alexander Goudveyl, zou gaan schieten en speelde door of zijn leven ervan afhing. Even later bleek een politieagent te zijn doodgeschoten, maar de dader werd in de loop der jaren niet gevonden. Rond het, naar eigen zeggen, historische gegeven van de moord heeft 't Hart een aantrekkelijke roman opgebouwd, die op allerlei niveaus te lezen valt. Er is de wereld van Alexanders ouders - de bekende streng gereformeerde, zuinige, van de gruttenbrij - waarin het jongetje zich niet thuisvoelt, maar waardoor hij vanzelfsprekend wel getekend wordt. Hij heeft het gevoel dat God hem zoekt te doden, zoals het in Exodus 4 vers 24 staat, en een keer ontkomt hij maar ternauwernood aan een troep vijandige kereltjes die hem onder water proberen te duwen. Het complex van het milieu en de religie is bekend van 't Hart. Ook seksualiteit hoort daarbij, denk bij voorbeeld aan 'Stenen voor een ransuil'. Hier is het de later vermoorde politieagent die wel graag voor een kwartje het broekje van Alexander naar beneden ziet gaan. Ook komt er een vriendje voor dat zich stiekem in meisjeskleren hult. Alexander is seksueel een volkomen passief personage, dat zich door meisjes en vrouwen mee laat slepen, zonder daar overigens enig genoegen aan te beleven. De pedofiele interesse van de agent stuurt het onderzoek naar de moord aanvankelijk in die richting. Alexander komt er echter al vrij spoedig achter dat zijn pianolerares, een zekere Alice, er mee te maken heeft, - dat zeggen althans haar beide kinderen. Hoe de ontknoping van dit raadsel verder in zijn werk gaat, is een zaak van lezen. Er komt nogal wat voor kijken, ik bedoel: het verhaal moet flink gestuurd worden en zit vol toevalligheden, maar op het eind is de conclusie onontkoombaar, en verrassend, dat degene die de moord zou hebben gepleegd niet de dader is. De dader is iemand anders en ook Alexander Goudveyl is heel iemand anders dan hij dacht, wat verklaart waarom hij zich gedurende de hele roman zo misplaatst en anders voelde. De roman begint met een proloog die het verhaal, ook waar er niet direct naar verwezen wordt, aldoor in een bepaald licht zet. Er wordt de geschiedenis in verteld van een mislukte ontsnapping uit Nederland op 14 mei 1940, toen enkele personen - die in de roman gaandeweg een rol spelen - op een haringlogger probeerden te ontkomen naar Engeland. Het lukte niet, ze werden door een Duitse onderzeeer ontdekt, moesten in de reddingboten en de logger werd tot zinken gebracht. De implicaties van deze gebeurtenis vormen de basis van 't Harts roman. Wie het boek leest alsof hij het hoort, de stem van de verteller ademloos volgend, ongeirriteerd door uitweidingen, onwaarschijnlijkheden, malle dialogen, al te opzichtige sturingen van de verteller, kan er denk ik veel plezier aan beleven.'Het woeden der gehele wereld' is een kloek verhaal, met veel kanten en met de spanningsboog van een thriller. Wie, zoals ik, wat minder door het beluisterde vertellen in beslag wordt genomen en wat meer let op hoe dat vertellen geschreven is, raakt niet altijd in de ban van deze roman. Maar dit bezwaar, het bezwaar van de stijl, is al zo dikwijls tegen 't Hart aangevoerd, dat het beter zou zijn er maar niet meer over te beginnen. De roman is boven alles een hommage aan de muziek, meer in het bijzonder aan de Bach van de cantates, die aan God gelijk wordt gesteld. Alexander Goudveyl heeft na een scheikundestudie gekozen voor de muziek: hij is componist geworden en die keuze is volkomen contrair aan wat zijn ouderlijk milieu van hem verwachtte (zijn ouders zijn intussen dan ook al dood), maar komt geheel overeen met zijn diepste verlangens. ``We dronken thee, we luisterden naar cantate 104 van Bach. Ze draaide de plaat om en we luisterden ook naar cantate 80, de cantate waarin Bach het woeden der gehele wereld oproept en ook weer bezweert, en toen dat allemaal verklonken was, zei ik dat ik mij haasten moest om de trein van half elf nog te halen.'' Het is de muziek, de onverwoordbare, goddelijke kracht van de muziek, die in deze roman tegenover de voortdurende vrees gesteld wordt voor een God die zoekt te doden. De hartstochtelijke overgave van Goudveyl, en zeg maar gerust Maarten 't Hart, aan het muzikale zet de toon. De muziek staat buiten het woeden der gehele wereld, bezweert het en is daardoor aan religie verwant.
Het woeden der gehele wereld door Maarten 't Hart
6
Het is 1956. Tijdens een evangelisatiecampagne wordt er op klaarlichte dag een politieagent vermoord. De jonge Alexander Goudveyl staat oog in oog met de dader. Die draagt een gleufhoed en heeft een sjaal voor zijn mond. Alex raakt in de ban van het voorval en breekt zijn hoofd over de vraag wie de schutter was. Pas jaren later - als Alex inmiddels getrouwd is - komt …
Het is 1956. Tijdens een evangelisatiecampagne wordt er op klaarlichte dag een politieagent vermoord. De jonge Alexander Goudveyl staat oog in oog met de dader. Die draagt een gleu…
Het is 1956. Tijdens een evangelisatiecampagne wordt er op klaarlichte dag een politieagent vermoord. De jonge Alexander Goudveyl staat oog in oog met de dader. Die draagt een gleufhoed en heeft een sjaal voor zijn mond. Alex raakt in de ban van het voorval en breekt zijn hoofd over de vraag wie de schutter was. Pas jaren later - als Alex inmiddels getrouwd is - komt de waarheid aan het licht.
Oefenen voor je mondelingen?
Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.
Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden