Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Het theater, de brief en de waarheid door Harry Mulisch

Beoordeling 4.4
Foto van een scholier
Boekcover Het theater, de brief en de waarheid
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 5e klas havo | 1150 woorden
  • 30 december 2001
  • 10 keer beoordeeld
Cijfer 4.4
10 keer beoordeeld

Boekcover Het theater, de brief en de waarheid
Shadow
Het theater, de brief en de waarheid door Harry Mulisch
Shadow
Gegevens over het boek Titel Het theater, de brief en de waarheid
Naam auteur: Harry Mulisch
Plaats, jaar uitgave: onbekend
Jaar 1e druk: 2000
Soort boek: novelle
Nu zoek je een aantal gegevens over de auteur op. Denk aan geboortejaar, opleiding, bekroonde en verfilmde boeken, prijzen en persoonlijke gegevens. Je kan allerlei bronnen gebruiken, zoals: de uittrekselboeken of CD-roms, internet, het Kritisch Literatuurlexicon, recensies uit de krant, etc. Naam auteur: Harry Mulisch
Persoonlijke gegevens: Harry Kurt Victor Mulisch werd op 29 juli 1927 geboren in Haarlem. Harry is de enige zoon van Karl Victor Kurt Mulisch (geboren in Oostenrijk – Hongarije) en Alice Schwarz (geboren in België). Wanneer zijn ouders in 1936 scheiden blijft Harry bij zijn vader in Haarlem wonen. Omdat Harry de enige thuis was die goed Nederlands spreekt heeft hij nog een vreemde verhouding tot de taal waarin hij schrijft: “voor mij is niets wat ik schrijf vanzelfsprekend”. Als in 1940 de Duitsers Nederland komen bezetten komen Harry en zijn moeder, die van Joodse komaf is in moeilijkheden. Harry en zijn moeder weten echter uit de handen van de Duitsers te blijven dankzij Harry’s vader. Harry’s vader slaagde hierin door zijn functie als directeur van Lipmann-Rosenthal, een bank die in bezit genomen Joodse bezittingen beheerd. Vanwege dit werk bij Lipmann-Rosenthal is de vader van Harry 3 jaar opgesloten in een interneringskamp. De tweede wereldoorlog en het interneringskamp hebben veel indruk gemaakt op Harry Mulisch. In veel van Mulisch’ boeken speelt de tweede wereldoorlog een belangrijke rol. Tijdens de jaren op de middelbare school raakte Harry in de ban van de wetenschap. Harry richtte een laboratorium in voor zijn experimenten, verzamelde fossielen en hield zich bezig met alchemie. Dit alles ging ten koste van zijn schoolprestaties en in 1944 ging Harry dan ook van school af. Vanaf 1949 gaat Harry Mulisch zich volledig richten op het schrijven. Na in 1955 al vertrokken te zijn uit het huis van zijn vader, vestigde hij zich in 1958 in Amsterdam waar hij toetrad tot de redactie van het blad “Podium”. Later werd hij nog redacteur van “Randstad” en van “De Gids”. Mulisch trouwde in 1971 met Sjoerdje Woudenberg met wie hij twee kinderen kreeg. In 1992 werd uit een verhouding met een nieuwe partner nog een zoon geboren. Bij zijn vijftigste verjaardag werd Mulisch benoemd tot ridder in de Orde van Oranje Nassau. In 1992 volgde een bevordering tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Harry Mulisch heeft een groot aantal literaire prijzen ontvangen, o.a.: de Constantijjn Huygensprijs, de P.C. Hooft-prijs en de Nederlandse staatsprijs voor letterkunde.
De bronnen die ik hiervoor gebruikt heb: http://members.tripod.lycos.nl/mot/mulisch.html verwerking: inhoud Instructie: Dit is het vijfde boek dat je leest. Het maakt onderdeel uit van je schoolonderzoek in maart, daarom is het handig ook nu weer de korte inhoud van je boek op te nemen. Doe dat in onderstaand kader. Uiteraard geef je ook de bron van de korte inhoud weer. Korte inhoud: Het verhaal begint in de kamer van de schrijver, hier vertelt hij dat hij een verhaal gaat schrijven over een waargebeurde gebeurtenis. Hij vertelt hoe hij dit gaat doen. Hij schrijft over het ontvangen van de dreigbrief, en wat er in die brief staat. de brief gaat zo: Vuile smerige Rot-parch! Rot-jood, rot-smous, rot-piegem met je arrogante joden smoel. je dagen zijn geteld! Krijg de lupus pest in je besneje lul! Ze moeten jou en je verdoemde soort levend verbranden! Als Fassbinder niet wordt opgevoerd, gaat de beuk er in. Let is op! jij en die gore Jiddenkoters van je zijn drie Jidden te veel! Neem maar vast afscheid van dat kankerwijf van je! Kan je weduwe weer een andere smous met platvoeten zoeken! Heil Hitler! Ondergetekend: Nederlandse Fascisten Jongeren Organisatie
Dan begint hij over hoe de verteller op de begrafenis van zijn vrouw vertelt over hoe hij heeft gereageerd op een dreigbrief die hij en zijn vrouw ontvingen. Hij heeft namelijk zijn eigen ontvoering in scène gezet om zijn vrouw gerust te stellen dat er niets aan de hand was, door vervolgens op te biechten dat hij de brief had geschreven en dat hij zijn eigen ontvoering in scène had gezet. Als hij klaar is met dit verhaal, begint het boek ineens op een andere manier, zijn vrouw vertelt haar kant van het verhaal op zíjn begrafenis. Dan blijkt dat zijn vrouw zelf de brief heeft geschreven om haar man te bewijzen dat hij gelijk heeft gehad toen hij zei dat er nog steeds anti-joodse bewegingen in Nederland zijn. Kies een fragment uit het boek dat je het meest aanspreekt. Neem dat hier over: Nee, ik geloof niet dat dat overschot kan horen wat ik zeg. Ik geloof ook niet, Magda, datje ziel nog ergens bestaat en mij nu kan horen. Geloofde ik het maar! En toch spreek ik je toe - niet de dode Magda in een kist, maar de levende Magda in mijzelf. Die hoort wat ik zeg. Net als al die andere Magda's luier, in jullie, in onze familie en vrienden en collega's. Dat -hoef ik niet te geloven, want dat weet ik. Er leven op dit ogen- blik hier in deze aula even veel Magda's als er aanwezigen zijn, en al die Magda's zullen even lang leven als wij. Pas wanneer de laatste van ons is gestorven, zal ook Magda dood zijn. Lieve Magda's dus. Ik ga jullie nu alles zeggen. Motiveer waarom je dit fragment gekozen hebt: In dit fragment geeft de verteller van dit verhaal heel duidelijk zijn mening over leven na de dood. Ik vind zijn idee zo gek nog niet. het is zo moeilijk te geloven dat er een God of hemel is. Maar je wéét dat je aan de overledene zal denken. Op deze manier weet je zeker dat de overledene in ieder geval op die manier zal voortleven, dat wil zeggen: zolang jij zelf leeft weet je dat de overledene niet vergeten is. Bovendien is dit fragment ook het deel van het boek waar het verhaal min of meer begint. Er zijn in dit verhaal twee vertellers: de schrijver en de verteller waarover de schrijver vertelt. Dit is het moment waarop de schrijver, de verteller laat beginnen aan zijn verhaal. verwerking: perspectief Er zijn 3 vertelsituaties die je kan tegenkomen in literaire teksten. Ze hebben elk hun eigen kenmerken. Beschrijf deze kenmerken. Ik-vertelsituatie

Alwetende vertelSituatie
Personale vertelsituatie
Meervoudig perspectief Wat is een onbetrouwbaar perspectief? ik-vertelsituatie Welke vertelsituatie lijkt jou het leukst om te lezen? Motiveer je antwoord. Alwetende-vertelsituatie. Dat lijkt me het leukst omdat je op deze manier heel veel over de personages te weten komt. De personages beginnen voor je te leven. Je kan voorspellen hoe ze reageren op sitauties en hoe ze bepaalde dingen zouden zeggen. Door de alwetende situatie heb je bovendien een goed beeld van alle verhaallijnen omdat je van alle betrokken partijen bij een situatie weet wat ze denken en eventueel al wat ze gaan doen.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Het theater, de brief en de waarheid door Harry Mulisch"