I          Bibliografische gegevens

  • Auteur:                                 Tim Krabbé
  • Titel:                                      Het Gouden Ei (1984)
  • Plaats uitgave:                     Amsterdam
  • Uitgave en druk:                  2012, 36e druk
  • Uitgeverij:                             Prometheus
  • Pagina’s:                              91
  • Opdracht:                             -
  • Motto:                                  -

 

II         Personages

Rex Hofman

NAAM, LEEFTIJD, BEROEP

Rex Hofman is een Nederlandse volwassen man die met zijn vriendin Saskia op vakantie gaat en haar kwijtraakt bij een tankstation, waar ze ontvoerd wordt door Raymond Lemorne (à zie Lemorne). Zijn precieze leeftijd is niet bekend, alleen dat hij negen jaar ouder is dan Saskia. Hij werkt bij een bekend tijdschrift en heeft na de ontvoering van Saskia een relatie met Lieneke, die niet op rolletjes loopt.                                                

KARAKTER

Rex is een vriendelijke man, ook is hij een doorzetter die streeft naar de waarheid en die blijft doorgaan met iets totdat hij zeker weet dat het klaar is, bijvoorbeeld met zijn zoektocht naar Saskia: hij blijft advertenties plaatsen in kranten en laat zichzelf zelfs doden door Lemorne om te ontdekken wat er met Saskia gebeurd is.

“ ‘Maar er is maar een manier waarop ik dat kan doen. Door u hetzelfde te laten ondergaan.’ (…)

‘Dan ga ik dood,’ zei Rex.

   ‘Ja.’

   ‘U bent gek.’

   ‘Dat is niet relevant,’ zei Lemorne. (…)

   ‘Het is uw enige kans. Ik geef u vijf minuten om te beslissen.’

   ‘Ik ga mee,’ zei Rex. ”      -p. 88

 

Hij is heel gelukkig met Saskia, maar hier komt hij vooral achter als ze zelf niet bij hem in de buurt is, omdat hij zich ook aan veel van haar eigenschappen kan ergeren, zoals haar oneindige ijdelheid. In het volgende fragment wacht hij op Saskia, terwijl hij nadenkt over hoe geweldig ze eigenlijk is.

  • “  Wat een schat was ze toch: ze had bedacht dat ze zou rijden maar met haar onzichtbare schoorvoeten bewees ze hoe ze er tegenop zag. (…) ‘Wie wil chauffeuren moet mooi zijn’, hij hoorde haar het al zeggen. Waarschijnlijk stond ze zich uitgebreid op te tutten in het toilet. Ze was ongegeneerd ijdel, (…) Maar hoe ijdel ze ook was, dat bedierf niets aan de baldadige, tragische schoonheid van haar gezicht. ”    -p. 15

Ook denkt Rex heel vaak dat er met een bepaald ding iets bedoeld wordt, wat niet zo blijkt te zijn. Hij is met andere woorden een beetje paranoïde geworden na de verdwijning van Saskia in Frankrijk. Dit blijkt onder andere uit de volgende fragmenten.

  • “ Toen hij eens door de streek was gekomen waar hij met Saskia naartoe had zullen gaan toen ze verdween bleken daar tal van muren langs de weg wit geschilderd te zijn, met een groot rood vraagteken in het midden. Verder stonden er alleen cijfers op, altijd dezelfde: 75.07.29., met puntjes ertussen alsof iemand bang was dat je er geen datum in zou zien. Die scheelde een dag met haar verdwijning – het was het telefoonnummer van het publiciteitsbureau dat die muren verhuurde. ”

                                                                                                                                             -p. 78

Raymond Lemorne

NAAM, LEEFTIJD, BEROEP

Lemorne – zoals hij in het boek altijd genoemd wordt – is een Franse man van middelbare leeftijd die getrouwd is en uit zijn huwelijk twee dochters heeft. Hij werkt als scheikundeleraar op voortgezet onderwijs en kan zo makkelijk aan grondstoffen voor chloroform komen, waarmee hij mensen probeert te bedwelmen om de perfecte moord uit te voeren.

KARAKTER

Lemorne is een psychisch gestoorde man, die altijd bezig is met het plannen van de perfecte moord. Hier is hij erg lang mee bezig geweest, onder andere om de uitvoering ervan tot in de puntjes te perfectioneren. Hij is erg koelbloedig en geeft geen kick als hij onder druk staat. Ook experimenteert hij veel met leven en dood, hij doodt bijvoorbeeld twee lifters, maar redt ook een jong meisje van de verdrinkingsdood.

 

  • “ Hoe kreeg de man wiens voorbereidingen hij stap voor stap naspeelde zijn slachtoffer in het huisje? Om de gedachten te bepalen stelde Lemorne eerst vast wie het slachtoffer zou zijn. Vanaf de eerste seconde was dat een meisje geweest – misschien omdat het geredde kind een meisje was. Maar een kind moest het niet zijn: het moest iemand zijn die een volledig besef zou hebben van wat haar werd aangedaan. Een vrouw dus, maar niet te oud. Ze moest veel te verliezen hebben en zo veel mogelijk verdriet achterlaten – een jonge mooie vrouw zou ideaal zijn, liefst een moeder. Alleen zo had het gedachtenspel waarde. ”   -p. 54-55

 

  • “ Dat bleek ook wel de volgende dagen, bij pogingen in Beaune en Chalon. Met chloroform en pistool op zak benaderde hij zijn denkbeeldige slachtoffer tenslotte zonder er warm of koud van te worden.”   -p. 58

  • “ ‘Ja.’ Ze (=Saskia) begon om te lopen, haar blikjes in de hand. Hij reikte naar de achterbank; voor ze bij haar deur was had hij het flesje al omgekeerd en de natte prop in zijn hand.  Ze ging zitten en draaide zich naar de doos. ‘Pardon, een moment,’ zei Lemorne, en hij reikte achter haar langs. In een plotselinge wilde ademhaling veerde ze van hem weg; Lemorne kromde zijn arm en drukte zijn hand in haar gezicht, trillend en krachtig. Ze spande haar rug, als een schoonspringster die klaar staat op de plank – toen liet ze haar blikjes vallen en gleed langs de bank omlaag. ‘Hebbes,’ dacht Lemorne. Hij startte en reed het parkeerterrein af, de Autoroute du Soleil op.  -p. 73

III       Motieven

MOTIEVEN

Eén van de verhaalmotieven in dit boek is claustrofobie, omdat Saskia erg bang is voor gesloten ruimtes door haar nachtmerries over het Gouden Ei, namelijk dat ze gevangen zit in een ei dat door het heelal vliegt. Hier kan ze niet uit ontsnappen; de enige manier om te ontsnappen is door te botsen met een ander Gouden Ei dat door het heelal vliegt. Saskia had deze dromen als een jong kind, maar heeft daar een trauma aan over gehouden. Als Rex en Saskia namelijk een keer in Italië op vakantie zijn, raakt de brandstof op en moet Rex ongeveer drie uur weg om deze bij te vullen. Als hij terugkomt, zit Saskia nog altijd doodsbang alleen in de auto en klampt zich daarna vast aan Rex, zeggende dat hij haar nooit meer zo alleen moet laten. Als Saskia later verdwijnt, neemt Rex deze dromen van haar over tijdens zijn relatie met Lieneke. 

Een tweede verhaalmotief is verdwijning van een geliefde. De slachtoffers van Lemorne – in ieder geval Rex en Saskia – verdwijnen van de aardbodem zonder dat ook maar iemand weet waar ze gebleven zijn, of enig idee heeft waar te zoeken. Nadat Saskia, Rex’ geliefde, verdwijnt, is Rex in de grootste treurnis. Hij komt er, nu ze weg is, pas echt achter hoe verliefd hij op haar was. Maar Saskia is niet de enige geliefde die verdwijnt, ook Rex laat iemand alleen achter, namelijk Lieneke. Zij krijgt te horen dat Rex ook verdwenen is, zonder enig spoor waar hij gebleven zou kunnen zijn. Dit was dan ook de enige manier voor Rex om de verdwijning van zijn geliefde op te lossen: door hetzelfde mee te maken. Omdat hij altijd de waarheid wil weten, doet hij dit ook en wordt uiteindelijk, na bedwelmd te zijn, wakker in een doodskist ondergronds, net als Saskia.        

THEMA

Het thema van Het Gouden Ei is "De geliefde van een man verdwijnt door een crimineel en de man probeert haar weer terug te vinden". Door de misdadige gedachtegang van Lemorne kan er een verhaal geschreven worden. Enkele personen worden vermoord, waaronder Rex en Saskia. Deze misdaad zal echter nooit opgelost worden; alleen door Rex, die deze zelf daarna helaas niet meer na kan vertellen.            

 

IV        Ruimte

In het fragment op de volgende pagina komt naar voren dat Rex levend begraven is en dat dit ook met Saskia gebeurd is. Deze doodskist is een symbolische ruimte voor Het Gouden Ei, namelijk het Gouden Ei zelf dat door de ruimte zweeft, het ei waarvan Saskia als kind nachtmerries had en die Rex van haar overnam toen ze verdween. Nu ze beide in zo´n ei zitten zullen ze tegen elkaar botsen en elkaar bevrijden van hun eeuwige gevangenschap in het ei.

In het fragment op de volgende pagina komt naar voren dat Rex levend begraven is en dat dit ook met Saskia gebeurd is. Deze doodskist is een symbolische ruimte voor Het Gouden Ei, namelijk het Gouden Ei zelf dat door de ruimte zweeft, het ei waarvan Saskia als kind nachtmerries had en die Rex van haar overnam toen ze verdween. Nu ze beide in zo´n ei zitten zullen ze tegen elkaar botsen en elkaar bevrijden van hun eeuwige gevangenschap in het ei.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.