Het gouden ei door Tim Krabbé

Beoordeling 0
Foto van Marijn
  • Boekverslag door Marijn
  • 4e klas havo | 1254 woorden
  • 3 juli 2022
  • nog niet beoordeeld
  • Cijfer
  • nog niet beoordeeld

Eerste uitgave
1984
Pagina's
97
Geschikt voor
bovenbouw vmbo/havo/vwo
Punten
2 uit 5
Oorspronkelijke taal
Nederlands
Literaire thema's
Verfilmd als

Boekcover Het gouden ei
Shadow

Rex pakte het polaroid-toestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zometeen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, Saskia en hijzelf elkaar nog jaren later zouden toewerpen als ze het onderschrift in het album zagen: TOTAL-tankstation met daarin Saskia, enkele minuten voordat zij voor het eerst op de Aut…

Rex pakte het polaroid-toestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zometeen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, …

Rex pakte het polaroid-toestel uit Saskia’s mand en maakte een foto van het benzinestation. Een grapje voor zometeen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, Saskia en hijzelf elkaar nog jaren later zouden toewerpen als ze het onderschrift in het album zagen: TOTAL-tankstation met daarin Saskia, enkele minuten voordat zij voor het eerst op de Autoroute zal chauffeuren. De foto aan een punt houdend keek hij hoe het TOTAL station en de geparkeerde auto’s, haast of ze even leefden, uit de chemicaliën opdoemden.

Het gouden ei door Tim Krabbé
Shadow
ADVERTENTIE
Studententijd zomerspecial

Heb jij de Zomerspecial van Studententijd de podcast al geluisterd? Joes, Steie, Dienke en Pleun nemen je mee in hun zomer vol festivals, vakanties en liefde. En kijken ook alvast vooruit naar de introductietijd van het nieuwe collegejaar. Luister lekker mee vanaf je strandbedje, de camping of onderweg. 

Luister nu!

Algemene Informatie


Het Gouden Ei


Schrijver: Tim Krabbé


Eerste druk: 1984


Begin- en eindzin


‘’Gelijkmatig als ruimteschepen bewogen de cabines vol toeristen zich over de lange brede weg naar het zuiden.‘’



Rex en zijn vriendin Saskia zijn onderweg naar hun vakantiebestemming aan de middellandse zee. Dit is eigenlijk het begin van een grote tragedie. Omdat de kilometerteller kapot is moeten ze eens in de zoveel tijd stoppen om de auto te vullen met benzine, zodat ze niet op de weg strandde. Hierdoor stoppen ze bij een benzinestation en word Saskia ontvoerd. Als de kilometerteller dus niet kapot was was dit misschien helemaal niet gebeurd.



‘’Van geen van beiden werd ooit nog iets vernomen - ze leken van de aardbodem verdwenen.’’



Het boek eindigt met die zin, hierdoor vormt het een gesloten einde waardoor er nog weinig te fantaseren valt. Na al die tijd weet Rex nu eindelijk hoe zijn vriendin is vermoord. Des ondanks overleed hij uiteindelijk zelf ook nog aan het zelfde lot als Saskia. Het is een tragische liefde. Omdat Rex zo graag wilde weten wat Saskia is overkomen heeft hij zonder er van te voren bewust van te zijn, zijn eigen leven in de handen van Saskia’s moordenaar gelegd. In zijn graf komt hij pas te weten hoe Saskia haar leven is geëindigd. 



Tekstfragment


‘’De cassière ging weg. De pompbediende die haar als laatste had gezien ging naar huis, slapen. Rex was de enige in het benzinestation die Saskia ooit had gezien. Hij belde het hotel maar ze kwam niet en kwam niet. Hij belde de politie, geen ziekenhuis registreerde haar. Rex liep ellipsen om zijn auto en het servicegebouw en bij geen enkele terugkomst was ze er. Nog maar zelden scheidde de Autoroute een auto af.


Een zacht zoemende stilte daalde over het TOTAL-station. De nacht was, zoals voorspeld door haar strepen, zuiver en helder, eindeloos. Ze was ergens. Het brak zijn hart dat hij niet kon weten waar. Ten slotte bleef hij in de auto zitten, starend naar het blocnootje met getallen en naar het briefje onder de ruitenwisser dat af en toe een punt bewoog. Willen slapen, niet kunnen slapen en slapen werden samen één gedachte: Saskia overkwam op dit moment iets gruwelijks. Het was alsof hij voelde wat zij nu voelde – de angst en de eenzaamheid van het Gouden Ei, en alsof daarmee zijn wens eindelijk in vervulling was gegaan: één met haar worden.’’ 



Ik heb dit fragment gekozen omdat ik het mooi vind hoe word gezegd ‘’één met haar worden’’. Terwijl je het leest zit achter deze zin nog niet zoveel gedachte behalve dat hij nu de droom van het Gouden Ei begrijpt, en de claustrofobie die het met zich mee kon brengen. Aan het einde van het verhaal ondergaat hij het zelfde lot als Saskia wat je nog niet weet wanneer je dit leest. Achter die paar woorden dat hij één met haar word zit een groot stuk van waarheid achter wat je nog niet van te voren kan weten. 



Eigen mening


Ik vind het een vrij luguber boek, wat het juist goed maakt vind ik. Bij de titel ‘’Het Gouden Ei’’ verwacht je dat het over een gouden ei ofzo zou gaan, maar het gaat veel dieper dan alleen dat. De titel verwijst naar Saskia’s droom, de droom vind ik best heftig voor iemand die nog jong is. De droom blijkt voorspellend te zijn over haar dood. 


Er zit veel diepgang in het boek, maar het zou beter zijn geweest als er meer vanuit Saskia’s perspectief werd verteld, bijvoorbeeld de ontvoering en haar dood. Ik zou dit erg leuk hebben gevonden om te lezen. Sowieso ben ik meer fan van boeken waar er vanuit verschillende perspectieven wordt verteld, zoals de ontvoerder, het slachtoffer en bijvoorbeeld een vreemde die zich er later in het verhaal mee mengt. In dit boek zou dat dus Rex, Saskia en Lemorne zijn. Dus als hier ook vanuit Saskia’s perspectief werd geschreven zou ik het een beter boek hebben gevonden.


Ik vond het einde heel mooi. Ze hebben er een gesloten einde van gemaakt maar nog steeds vind ik het een goed einde. Het is een toepasselijk einde waar in het boek eigenlijk best veel naar wordt verwijst, tijdens het lezen ben je je hier nog niet bewust van wat ik wel leuk vind. Daardoor heb je aan het einde een soort realisatie.



Verwerkingsopdracht: mening (5)


Ik vind het een goed boek. Het is een vrij toegankelijk en snel te lezen boek voor iemand die wel van thrillers houd en een boek wilt lezen voor zijn of haar leeslijst. Het boek is erg sadistisch, de moordenaar heeft weinig tot geen inlevingsvermogen en zoekt naar de perfecte moord. Het is een soort boek dat je aan het denken zet, deze soort dingen gebeuren ook in het echt (Amerika) maar het is tegelijkertijd ook wel heel onwaarschijnlijk dat zoiets je zou overkomen. 


Het boek maakt je nieuwsgierig, waardoor je wilt blijven doorlezen. Dit maakt het ook sneller om te lezen. Maar Het Gouden Ei kan je nog steeds wel schokkend en verrast achterlaten. De gebeurtenissen komen niet overeen met de verwachtingen van de titel. Ook kunnen de dingen die ze zich erin voordoen je schokken door het sadistische erachter. Voor mij was dit vooral Lemorne die zocht naar de perfecte moord en ook had geprobeerd andere vrouwen in zijn auto te lokken. Een andere gebeurtenis die me ook echt versteld liet staan was toen hij van een balkon af sprong en zijn arm en been brak. De gedachten van Lemorne zijn verbazingwekkend. Het is duidelijk dat er veel met hem mis is. 



Recensies


Hans Vervoort:


Hans Vervoort verteld dat het een fascinerend verhaal is waar manipulatie centraal in staat. Het is ‘’uitstekend’’ geschreven, en het onwerkelijke gevoel heeft de schrijver vermeden door het noemen van dagelijkse taferelen. Hierdoor blijft het werkelijk voelen.



Dit is een positieve recensie.



Ik ben het zelf volledig eens met Hans Vervoort. Het is goed geschreven, het verhaal zuicht je op. Dit komt ook door de spanning die zich opbouwt, je weet niet wat er precies gaat gebeuren. Het enige dat je weet is dat Saskia is verdwenen.


Door het vermelden van dagelijkse taferelen en deze in het verhaal te ‘’vlechten’’ voelt het werkelijker. Dit sleept je verder mee in het verhaal, hierdoor voelt het meer alsof je een toeschouwer in het boek bent en niet de lezer. 



Koos Boertjens:


Koos Boertjens zegt dat het een racistisch, seksistisch en homofobisch boek is. Hij vind dat het vak Nederlands, leerlingen moet stimuleren om genuanceerd en zelfstandig na te denken. Boertjens zegt dat leerlingen moeten leren menselijkheid in literatuur te herkennen. Hij vind dat leerlingen kritisch en autonoom leren lezen, dus niet als man of vrouw.



Dit is een negatieve recensie.



Ik ben het niet eens met Koos Boertjens zijn recensie. Ik heb zelf niet gezocht naar racisme of seksisme in het boek en dit is me ook niet erg duidelijk opgevallen. Ik kan me wel voorstellen dat iemand Lemorne als racistisch of seksistisch kan opvatten door zijn gebrek aan inlevingsvermogen. Ook ben ik het niet eens met dat leerlingen menselijkheid in literatuur moeten herkennen. Ik vind dat leerlingen zich moeten kunnen laten inleven in het verhaal en plezier in het lezen moeten hebben in plaats van te focussen op kritisch en autonoom lezen. 



Bronnen


https://www.hansvervoort.nl/Recensies/article/30/Tim-Krabb%C3%A9---Het-Gouden-Ei-1984


Tim Krabbé's ‘Het gouden ei’ bederft niet, sla de aanvallen van de cancel culture op de literatuurlijsten af (volkskrant.nl)

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Het gouden ei door Tim Krabbé"

Ook geschreven door Marijn