Mijn eerste reactie nadat ik het boek had gelezen was; hè? Hoe zit het nou? Het is dus een open einde, waar ik niet echt van hou, maar het hoort wel echt bij dit boek, je vraagt je af of ze nu dood zijn en waar ze dan zijn. Verder vond ik het een spannend boek, en boeide het mij zeker wel, omdat jij eigenlijk meer van de situatie/moord weet dan Rex. Wel vond ik het een beetje vreemd waarom Lemorne die twee lifters heeft vermoord. Het boek sprak mij dus zeker ook wel aan, ik heb het in een keer uitgelezen.
Thema en motieven
Analyse:
Schrijfstijl: vrij korte zinnen met weinig moeilijke woorden
Tijd: - het verhaal is niet-chronologisch verteld, met enkele korte flashbacks
(dromen van ‘Het Gouden Ei’)
- veel terugverwijzingen naar de avond en nacht van de verdwijning in
1975
- vertelde tijd is van de nacht van de verdwijning van Saskia in 1975 tot
de nacht van de verdwijning van Rex in 1983
- relatie verteltijd/verteldetijd is redelijk groot, nacht 1975 tot nacht 1983
(8 jaar) de verdwijningen worden uitvoerig beschreven, de jaren
daartussen bijna niet
Ruimte/plaats: - het TOTAL station, langs de Route Solleil in Frankrijk
- plaatsje in de buurt van Autun
- Marina di Camerota, in Italië
- Amsterdam, flatkamer van Rex
Bijpersonen: Saskia Ehlvest, Lieneke
Raymond Lemorne: is voor het oog een keurige Fransman, hij heeft een gezin
met zijn vrouw en twee dochters. Zijn beroep is scheikunde leraar. Hij is totaal
gewetenloos en bezeten van dingen die normalen mensen niet doen. Het enige waar het om draait is zijn experiment. Hij vindt zijn perfecte moord een ‘spannend gedachten spel’. Raymond is een rond karakter, omdat je veel van zijn gedachtegang te weten komt.
Rex Hofman: is negen jaar ouder dan Saskia, in 1983 is hij al 41 jaar oud. In het dagelijks leven is hij medewerker van een populair jongerentijdschrift. Hij houdt van spelletjes en net als Lemorne doet hij graag gedachten spelletjes, daarom vindt hij het ook zo vreselijk dat hij er niet achter kan komen wat er met Saskia gebeurd is. Rex is een rond karakter, omdat je ook bij hem veel van zijn gedachtegang te weten komt.
Saskia Ehlvest: zij is 24 jaar. Zij is de vermoorde vriendin van Rex. Ze wordt niet erg uitvoerig beschreven, je leert haar alleen kennen door de gedachtegang van Rex. Ze heeft ‘rood gespoeld wriemel haar’, ze is ‘ongegeneerd ijdel’, ze heeft een hekel aan autorijden en ze heeft last van claustrofobie (de droom van ‘Het Gouden Ei’). Ook kliert Rex haar wel eens, maar dat is in zijn ogen goed bedoeld. Saskia is een plat karakter, omdat je haar alleen leert kennen door de gedachten van Rex.
Lieneke: is de vriendin van Rex na de verdwijning van Saskia. Lieneke wordt niet zo uitvoerig beschreven. Het gaat vooral om de relatie tussen haar en Rex. Eindelijk denkt Rex dat hij weer een vaste vriendin kon hebben, maar na zijn nachtmerrie (van ook ‘Het Gouden Ei’) weten Lieneke en hij dat Saskia haar verdwijning altijd tussen hen in zal blijven staan. Lieneke is een type.
Relaties: Rex – Saskia; zij gaan samen op vakantie naar Frankrijk, na de verdwijning
van Saskia bouwt Rex een nieuw relatie op;
de nachtmerrie, dat Saskia haar verdwijning altijd tussen hen in zal blijven staan.
Lemorne – en zijn vrouw; wordt verder niet over gesproken.
Perspectief: Het verhaal is geschreven in een meervoudig ik-perspectief. Omdat het in alle
hoofdstukken een kwestie is van gedachten en handelingen van één persoon, en
dit verschilt per hoofdstuk.
In het eerste hoofdstuk is Rex de ‘ik’ persoon. De verdwijning van Saskia.
In het begin van het tweede hoofdstuk is ook Rex de ‘ik’ persoon, maar in het
laatste deel van hoofdstuk twee is het Lieneke die de ‘ik’ persoon is. De nachtmerrie van Rex.
In het derde hoofdstuk is de ‘ik’ aan Lemorne gewijd. Hoe hij Saskia heeft laten verdwijnen/vermoord.
In het vierde hoofdstuk zie je de gebeurtenissen weer door de ogen van Rex.
En in het vijfde hoofdstuk is Lieneke de ‘ik’. Een kleine beschrijving van het verloop van de verdwijning van Rex.
Spanning: Door de voortdurende zoektocht ontstaat er zeker veel spanning. Je krijgt de
het verkeerd af zal lopen, dat is ook een stukje spanning. De ruimte heeft ook
een goede invloed op de spanning, het kan iedereen gebeuren, ontvoerd worden
langs de Route Solleil.
Het thema is de relatie tussen liefde en dood. Ook nieuwsgierigheid speelt hierin een belangrijke rol. Rex is zo nieuwsgierig dat hij er zelf wel voor dood wil gaan.
De motieven:
- De sleutelhanger van Lemorne met de R eraan (dat was de reden dat Saskia met hem meeging naar de auto).
- Claustrofobie (Saskia was heel bang geweest in Italië, toen de auto stilstond).
- De droom van ‘Het Gouden Ei’ (de droom van Saskia als klein kind, opgesloten zitten en er niet uit kunnen, zo gaan zij en Rex uiteindelijk ook dood).
- Nieuwsgierig (dat is Rex zeker, hij kan geen nieuwe relatie opbouwen, en hij heeft het er voor over om er zelf voor te sterven).
- Het TOTAL-station (dat is de plek waar alles gebeurd is en steeds ook terugkomt).
- Moord/dood (de verdwijning van Saskia)
Onderdeel E: Verwerkingsopdracht A 9; kies drie passages uit het boek die een belangrijke persoon goed beschrijven. Licht je keuze toe.
Op bladzijde 14: regel 14 t/m 27; Er was toen op die landweg in Italië meer aan de hand
geweest. Toen hij met zijn jerrycan terugkwam had hij Saskia volkomen overstuur aangetroffen. Als een vechtend dier had ze zich aan hem vastgeklampt, snikkend dat hij haar nooit meer zo alleen mocht laten. De beklemming in het kleine zwarte hok van de auto had haar bijna gek van angst gemaakt; het was even eenzaam geweest als in haar nachtmerrie van het Gouden Ei. Toen ze klein was had ze een gedroomd dat ze opgesloten zat in een gouden ei dat door het heelal vloog. Alles was zwart, er waren niet eens sterren, ze zou er altijd in moeten zitten, en ze kon niet doodgaan. Er was maar één hoop. Er vloog nog zo’n gouden ei door de ruimte, als ze tegen elkaar botsten zouden ze allebei vernietigd worden, dan was het afgelopen. Maar het heelal was zo groot!
Deze passage zegt heel veel over Saskia, hier wordt duidelijk dat zij heel erg last heeft van claustrofobie. Het zal voor haar dus ook een vreselijke manier van sterven zijn, omdat het toch wel bijna duidelijk is dat ze levend begraven is (het er niet uit kunnen van het voorwerp, maar toch ook niet doodgaan, op de hoop dat ze het andere voorwerp tegen zal komen).
Op bladzijde 17: regel 26/27; Sas. Ik ben je kwijt. Ik zoek je. Als je hier komt, blijf dan bij de auto. Rex x x x.
En op bladzijde 19: regel 16 t/m 24; Was ze in die wagen gesleurd, verkracht? Werd ze nu meegenomen, straks ergens langs de kant gedumpt? Hij schreeuwde: ‘Saskia! Saskia! Saskia!’ Hij liep naar het veldje achter de servicewinkel. Voorbij de picknicktafels, bij het hek was een greppel. Rex stapte er in en begon er door te schuifelen, tastend met zijn. Hij stopte – het kon nog niet zo ver zijn dat hij in greppels naar Saskia moest zoeken.
Ze was ergens. Alleen: hij mocht niet weten waar. Het was onverdraaglijk, krenkend.
Dit zijn twee passages waarin duidelijk wordt dat Rex ontzettend nieuwsgierig is en daar zeker niet tegen kan. Geduldig is hij wel maar na een tijdje gaat hij toch zoeken en word heel erg onrustig en gaat rare dingen denken, wat wel terecht is. Ook gaat hij dan gekke dingen doen (in greppels zoeken) zelf zegt hij ook wel dat hij het onverdraaglijk vindt. Hij weet het dus wel van hemzelf.
Op bladzijde 39: regel 12 t/m 17; ‘Ik vond het badmintonnen leuk,’ zei Lieneke. ‘En ik vond het leuk dat we wonnen. Ze zweeg een hele tijd, ze richtte een onzekere, licht droevige blik op Rex. ‘Ik weet niet hoe ik dit moet zeggen, maar ik kreeg op gegeven moment het gevoel dat de uitslag iet bijzonders zou betekenen. Ze keek omlaag, naar haar vis.’
Aantal woorden (met citaten): 501
Aantal woorden (zonder citaten): 156
Onderdeel F: Verwerkingsopdracht B 31; Bedenk vijf mogelijke alternatieve titels voor het boek en licht ze toe.
Vijf titels:
- Het verloren meisje Op een of andere manier kreeg ik toch de indruk
dat Rex een verloren gevoel kreeg, omdat hij
Saskia miste. In deze titel krijg je wel een stukje
spanning, maar ook een stukje duidelijkheid, er
gebeurt iets met een meisje. Verder weet je niet
wat.
- De angst van het onbekende Deze titel is heel onduidelijk wat de inhoud
betreft, wat is angst, en zeker wat is het onbekende. Zelf vind ik dit de mooiste titel, omdat het heel veel spanning geeft, vind ik.
- Een droom wordt werkelijkheid De droom over ‘Het Gouden Ei’ wordt
werkelijkheid doordat zij (waarschijnlijk) levend is begraven. Ook in deze titel wordt weinig informatie over het boek gegeven. Deze titel vind ik zelf niet zo heel sterk wat spanning betreft. De inhoud van het boek komt wel overeen met deze titel.
vele boeken met een verdwijning, bijvoorbeeld
‘de Kroongetuige”, als alle boeken met een verdwijning in de inhoud zou het vrij saai worden.
- Het dodelijke chloroform Ik zou me dan af gaan vragen wat chloroform is,
het is dodelijk, maar wat wordt er mee gedaan?
Spanning in deze titel zit niet zo heel veel, maar
je kan wel heel veel vragen bij zo’n titel stellen.
Aantal woorden: 221
Onderdeel G: eindoordeel
Het onderwerp
Ik vond het wel een interessant onderwerp, omdat het best wel apart was. Detectives kom je natuurlijk heel veel voor, maar op deze manier weinig. Vooral de droom die terugkomt vind ik erg goed. Het is zeker niet herkenbaar in mijn eigen belevingswereld, want het is einden weg naar de Route Solleil en dus ook Frankrijk. Ook heb ik het nog nooit van dichtbij mee gemaakt dat iemand zomaar opeens verdween, en dan 10 jaar later haar vriend op dezelfde manier. Ik ben wel aan het denken gezet door het boek, het kan je namelijk zomaar gebeuren, ook hier in Nederland langs de snelweg. Het kwam totaal niet overeen met mijn gedachten, als je het over een ei hebt ga je ook al snel aan een kip denken. Het onderwerp had zeker genoeg diepgang, de schrijver ging diep in op de verdwijning. Ik ken geen boeken over verdwijningen op deze manier, maar in ‘de Kroongetuige’ van Maarten ‘t Hart komt ook een verdwijning voor, dat is dus wel een stukje van het onderwerp. Films ken ik niet.
De gebeurtenissen
De personen
De hoofdpersoon Rex kwam wel levensecht over, je kon je inbeelden hoe Rex zich voelde doordat hij zijn gedachten/gevoelens uitte. Lemorne vond ik niet echt ‘echt’ overkomen, waarom doe je zoiets? Ik kon me dus wel goed inleven in Rex, maar niet in Lemorne. Die nieuwsgierigheid van Rex herken ik wel in m’n eigen eigenschappen. Ik heb geen personen uit het boek in m’n eigen leefwereld herkend. Ook ben ik niet beïnvloedt door een persoon uit het boek, maar wel dat het jezelf ook zo kan overkomen en je dus wel een soort waarschuwing krijgt. Aan de ene kant is de nieuwsgierigheid positief, hij blijft zoeken, maar aan de andere kant is het negatief denk ik, jezelf toegeven aan de dood door je eigen nieuwsgierigheid? Beetje onlogisch. Ik weet niet dat ik personen anders zou laten handelen, ik denk het niet.
De opbouw
Ik kon het verhaal vrij vlot lezen. Het was niet lastig om te lezen, omdat er wel wisseling van vertelperspectief in zat, maar dit per hoofdstuk, zodat je een kleine voorbereiding hebt. Er waren ook (bijna) geen flashbacks dus daar kon het niet aan liggen. Er waren vast wel delen die saai waren, maar die waren niet uitgebreid, het waren maar een paar zinnen. Onbegrijpelijke zinnen ben ik niet tegen gekomen. Over de droom van ‘Het Gouden Ei’ dacht ik alleen wel even, hè? De verdwijning van Saskia vond ik erg spannend, maar ook hoofdstuk drie van de wijze waarop Lemorne het had gedaan vond ik erg spannend. De afloop vond ik erg verrassend, omdat ik niet had verwacht dat Rex ook dood ging. Ik vond het wel begrijpelijk van Rex, maar had het toch niet verwacht. Flauw of onbevredigend vond ik het niet.
Het taalgebruik
Ik vond het taalgebruik tamelijk makkelijk. Het waren vrij korte zinnen en er werden weinig tot geen moeilijke woorden gebruikt. De gebeurtenissen werden niet op een helder wijze beschreven, want ik kan me nu nog steeds niet voorstellen waar de lichamen dan zijn verborgen. Wel ben ik te weten gekomen hoe hij ze ongeveer omgebracht heeft. Er kwamen niet extra veel dialogen in voor, alleen een paar in het eerste en tweede hoofdstuk tussen Rex en Saskia en tussen Rex en Lieneke. Deze dialogen werden wel op een natuurlijke wijze gegeven, het waren (normale) gesprekken tussen mensen/vrienden. Het briefje dat Rex aan Saskia schreef toen hij even ging kijken waar ze bleef, die ook in verwerkingsopdracht e staat beschreven vind ik erg mooi en gevoelig, dat fragment zou ik dus wel willen onthouden.
Aantal woorden: 755
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden