Excuses voor het ongemak door Hans Hogenkamp

Beoordeling 4.3
Foto van een scholier
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas havo | 2275 woorden
  • 25 juni 2007
  • 8 keer beoordeeld
  • Cijfer 4.3
  • 8 keer beoordeeld

Eerste uitgave
2006
Pagina's
222
Geschikt voor
bovenbouw havo/vwo
Punten
2 uit 5
Oorspronkelijke taal
Nederlands
Literaire thema's

Boekcover Excuses voor het ongemak
Shadow
Excuses voor het ongemak door Hans Hogenkamp
Shadow
ADVERTENTIE
Studententijd zomerspecial

Heb jij de Zomerspecial van Studententijd de podcast al geluisterd? Joes, Steie, Dienke en Pleun nemen je mee in hun zomer vol festivals, vakanties en liefde. En kijken ook alvast vooruit naar de introductietijd van het nieuwe collegejaar. Luister lekker mee vanaf je strandbedje, de camping of onderweg. 

Luister nu!
1. Korte beschrijving
1.1 Hans Hogenkamp
1.2 Excuses voor het ongemak
1.3 Januari 2006
1.4 2
1.5 Edo Kleingeld krijgt via zijn schoonmaker Bayya een vrouw genaamd Chandrani in huis. Bayya vertelde duidelijk van te voren dat hij er niets van zou merken. Maar het maakte zijn leven nog moeilijker dan dat het al was.

2. Auteur
2.1 Hans Hogenkamp
2.2 Geen
2.3 1969
2.4 Geen
2.5 Geen
2.6 Psychologische Roman

3. Het Boek

3.1 Excuses voor het ongemak
3.2 Er komt bij Edo Kleingeld een onbekende in huis wonen waarvan hij geen last van
zou hebben. Maar door deze onbekende Chandrani veranderd zijn leven totaal.
3.3 Geen
3.4 Geen
3.5 Geen
3.6 Edo Kleingeld, een man die het leven maar somber inziet. En alles negatief bekijkt.
3.7 Ik-vorm
3.8 Amsterdam
3.9 2006
3.10 Ongeveer 1 maand
3.11 Met flashbacks
3.12 De moderne samenleving

Samenvatting
Excuses voor het ongemak door Hans Hogenkamp

Edo Kleingeld, de hoofdpersoon van het boek, bewoont een ruim grachtenpand in Amsterdam en heeft een riant betaalde baan als projectleider bij een marketingbureau dat kijkcijfers onderzoekt. Maar tevreden is hij niet. Edo voelt zich alleen en vindt zijn werk belachelijk. Op een dag vraagt zijn Srilankaanse schoonmaker Bayya hem of hij tijdelijk en alleen formeel zijn adres zou willen geven aan zijn zusje Chandrina, ‘vanwege de instanties’. Edo is niet echt enthousiast, maar kan niet weigeren. Hij stemt toe omdat hij ergens in zijn achterhoofd de verwachting heeft dat hij met Chandrina een mooie vrouw in de schoot geworpen krijgt. Hij ondertekent een soort huurcontract waarin hij aangeeft dat hij 300 € per maand vangt voor haar verblijf. Later weet Bayya te bewerkstelligen dat Chandrina tijdelijk even bij hem wordt ondergebracht in afwachting van de toewijzing van een eigen woning.

Helaas, Edo is niet voor het geluk geboren. Chandrina blijkt met een sterk vergrotende bril en een misvormd oog het tegendeel van aantrekkelijk. In het begin gaat alles zoals je mag verwachten. Chandrina is erg onderdanig, durft vrijwel niet in de huiskamer te komen, heeft een klein gedeelte van de koelkast in gebruik en begint pas aan het eten wanneer Edo zelf klaar is. Wel merkt hij op dat haar exotische eten een heerlijke geur verspreidt. Hij heeft een vriend Kooi (Jan Willem Kooiman) die in feite de zoon van de eigenaar is, van wie Edo het huis heeft gehuurd nadat hij er eerst jarenlang met zijn moeder had gewoond. De vader van Edo liet zijn vrouw in de steek, toen Edo acht jaar was en zijn moeder kon de helft van het huis niet opbrengen. Daardoor moest het huis worden verkocht en had de vader van Jan Willem Kooiman uitkomst geboden. Had hij er zelf fysiek baat bij gehad? Uit enkele korte flashbacks blijkt dat de moeder van Edo helemaal niet zo leuk tegen het jongetje doet. Ze vergelijkt hem constant met zijn vader en dat is niet zo positief.


Intussen merkt Edo dat Chandrina steeds meer een rol in zijn leven begint te spelen. Hij merkt in zijn werk dat ze overdag ook vaak televisie kijkt. Voor zijn eigen project van kijkcijfers heeft hij namelijk een kijkkastje op zijn televisie gemonteerd en via het computersysteem kan hij uitvissen waar Chandrina naar kijkt. Omdat ze bijvoorbeeld alle dagen naar Play TV kijkt, worden de kijkcijfers voor dat programma omhooggetild (één deelnemer aan de kijkerenquête staat namelijk voor 16000 Nederlanders) Via zijn computersysteem kan Edo echter de waardering van de programma’s terugbrengen en hij doet dat ook onder het motto van het zogenaamde “cultureel reveil”. Het lukt hem op die manier inderdaad de commerciële omroep zover te krijgen dat het programma van de buis wordt gehaald. Zo denkt hij ook invloed te kunnen uitoefenen op het uitzenden van platvloerse reallifesoaps.

Chandrina begint toch steeds meer een claim te leggen op zijn privé-leven. Hij merkt dat er ’s nacht andere mannen ( of is het alleen Bayya?) komen en wanneer hij hem op diens mobiel belt, gaat de Nokia af in de kamer van Chandrina. Is zij het wel zijn zusje of heeft Bayya een verhouding met haar?
Hilarisch is de situatie wanneer Edo erachter probeert te komen of Chandrina 's nachts stiekem mannen ontvangt op haar kamertje. Als een te nieuwsgierige huisbaas sluipt hij 's nachts door de kruipruimte onder haar kamer, in de hoop geluiden op te vangen van een eventuele vrijpartij. Hij deed dat vroeger ook als zijn moeder een man in haar kamer ontving.



Intussen worden de paar weken die hij aan Chandrina onderdak zou verlenen al maanden en elke twee weken ontvangt hij van Bayya trouw zijn 100 € voor de huur van de kamer in zijn woning. Intussen heeft ook zijn vriend Kooi er lucht van gekregen dat hij aan iemand onderverhuurt en dat is eigenlijk niet toegestaan. Koois vader is immers eigenaar van de woning.

Edo Kleingeld (een symbolische naam voor de met een minderwaardigheidscomplex kampende protagonist) is een echte loser. Hij is lelijk, heeft geen vlotte babbel, is nog maagd en in een café wordt hij door meisjes flink in de maling genomen (vgl. het hoofdstuk “Knoflookgracht” ) Die situatie was ook al in zijn jeugd, want in een korte flashback vertelt hij over een incident op de lagere school, toen hij met Kooi en twee andere vriendjes een meisje hadden”verkracht.” Kooi vertelt over zichzelf de rol die Edo in feite had gespeeld (kijken op een afstandje) en Edo durft later niet tegen de meester te vertellen dat hij in de werkelijkheid de rol had gespeeld die Kooi had overgenomen. Edo wordt dan ook gestraft en Kooi gaat vrijuit.

In zijn werkkring lanterfant Edo eigenlijk ook maar een beetje: hij slaapt zelfs overdag op de zaak. Eén van zijn collega’s heeft dat door, maar zijn baas niet, want verderop in de roman krijgt hij zelfs een verbeterde aanbieding van zijn werkgever. Edo wil er eerst geen gebruik van maken, maar gaat later toch overstag. Na een etentje met de zaak, waarbij hij tegen zijn collega Annet te keer gaat, keert hij met de trein terug naar Amsterdam. Hij ontmoet een heroïnehoertje dat ook erg eenzaam lijkt. Ze wil wel met hem naar haar huis gaan om de eenzaamheid op te lossen (drugs gebruiken, maar geen seks). Onderweg worden ze uit de taxi gezet vanwege een onhandige opmerking van Edo tegen de chauffeur en daarna weet het hoertje hem geld af te troggelen voor drugs, waarna ze hem aan het eind van het liedje met lege handen voor haar deur laat staan.
Als hij terugkeert in zijn huurwoning, merkt hij bovendien dat Chandrina zijn piano heeft toegetakeld: hij loopt naar haar kamer, maar ineens komt het tot een omhelzing tussen beiden en daarna heeft hij voor de allereerste keer (hij is 34 jaar!) seks met de aan één oog blinde Chandrina. Het is een heel andere ontmaagding dan hij zich heeft voorgesteld en een geweldige minnaar kan hij zich niet noemen. Daarna vlucht hij snel naar zijn eigen kamer. Hij heeft bij het meisje wellicht perspectieven wakker geschud, want enkele dagen later ligt ze heel erotisch gekleed en met brandende kaarsen op hem te wachten, maar dan wijst hij haar af. Daarna ontlopen ze elkaar een tijdje.

Tien dagen daarna vertelt Chandrina hem dat ze van hem zwanger is, maar eigenlijk kan dat niet van Edo zijn. Heeft ze dan toch geen broer-zusrelatie met Bayya? Edo is van slag. Eigenlijk is Edo in alles een mislukking. Hij begint door te krijgen dat Chandrina en Bayya in feite ook maar gewone klaplopers zijn. Met hulp van Kooi stelt hij een brief op waarin hij stelt dat ze per 1 mei a.s. het huis verlaten moeten hebben en dat er andere sloten op die dag zullen worden geplaatst. De laatste zin van deze brief is: “Met excuses voor het ongemak”

Edo moet piano spelen op de bruiloft van Kooi, wat allemaal geregeld is door diens vader, maar op het bewuste moment bij het binnentreden in de kerk doet de piano het niet en gaat dat element de mist in. Op het feest ‘s avonds speelt hij wel, maar hij wordt steeds meer dronken. Wanneer hij wat wil beginnen met Ingrid, een communicatiemedewerkster die ook de bruiloft heeft “gedaan” en ook al zo eenzaam is, wijst die hem toch ook af. Gedesillusioneerd druipt Edo af.


De volgende dag is het Koninginnedag en natuurlijk is het weer een gekkenhuis in Amsterdam. Hij heeft Chandrina en Bayya beloofd dat ze zijn huistoilet mogen gebruiken om geld te vangen. Chandrina wil namelijk 6000 € lenen om een huisje voor haar moeder in Sri Lanka te kunnen kopen. Edo heeft het geld niet, zegt hij.

Kooi en Edo gaan Koninginnedag vieren: de volgende dag zal Kooi naar Sri Lanka vliegen voor zijn huwelijksreis. Maar het zal allemaal anders verlopen. Ze raken elkaar in de stad kwijt en Edo gaat terug naar zijn eigen huis om te plassen. Maar dan lijkt het alsof Chandrina een miskraam krijgt. Ze moet halsoverkop met de terreinwagen van Kooi naar het ziekenhuis worden gebracht en de dronken Edo gaat achter het stuur zitten. Maar hij komt niet door de menigte heen en raakt betrokken bij een vechtpartij. Ineens is Kooi weer ter plekke: hij gaat zijn auto verdedigen, waardoor er ruimte komt voor Edo om aan de menigte te ontvluchten. Hij brengt Bayya en Chandrina naar het ziekenhuis en laat hen daarachter: hij weet niet of ze papieren voor identificatie hebben. Hij rijdt weer naar huis en gaat op een terras bij een pizzeria veel bier drinken. Midden in de nacht komt hij thuis en de volgende morgen wordt hij wakker gemaakt door de slotenmaker die nieuwe sloten op de woning komt zetten (het is immers 1 mei)
Bayya komt zijn spullen weghalen uit Chandrina’s kamer, die er niet bij is. Hij zegt dat Chandrina hem bedrogen heeft en dat alle spullen van hem waren. Ook Bayya is dus eigenlijk een loser geworden. Hij vertelt Edo dat ze het geld van het toiletbezoek niet meer nodig hebben, want op de bruiloft van Kooi (waar Chandrina dankzij Edo de catering had) heeft ze van de vader van Kooi de benodigde gelden losgekregen. (er is een link met de situatie van vroeger toen Edo’s moeder de huurwoning van de oude Kooiman kon krijgen)
Wanneer hij de televisie aanzet, verneemt Edo dat Kooi het slachtoffer is geworden van zinloos geweld. Hij schrikt. In zijn gedachten ziet hij dat er een stille tocht in zijn straat zal worden gehouden. Hij zal naast Corine (de na 2 dagen weduwe geworden vrouw van Kooi) lopen: misschien een basis waaruit later een liefde kan groeien?

Verwerkingsopdracht:
Schrijf naar aanleiding van een belangrijke gebeurtenis in het boek een dagboekfragment uit het dagboek van een van de hoofdpersonen naar aanleiding van de belangrijkste gebeurtenissen in het verhaal.

Geschreven vanuit Chandrani.

Lief dagboek,
De zondag dat ik was ingetrokken bij Edo heeft Bayya me nadrukkelijk verteld wat de regels zijn. Ik mag maar 1 keer per week in de keuken komen, om vervolgens voor de hele week eten te maken en dat te bewaren in de koelkast. Verder mag ik me niet in de keuken vertonen behalve om mijn eten op te warmen en daarna moet ik zo snel mogelijk naar mijn kamertje om het daar op te eten. Bayya lijkt wel gek! Dan nog zo iets, ik mag geen bezoek ontvangen. Als ik die Edo beter leer kennen kan ik daar misschien verandering in brengen. Edo vind ik overigens maar een rare, het enige wat hij doet is tv kijken en bier drinken. Hij heeft ook een baan, iets bij de televisie heeft hij mij verteld. Ik heb geen idee wat precies. Af en toe kijk ik wel eens tv als hij aan het werk is, op dat kleine kamertje van mij is toch niets te beleven. Ik hoop alleen maar dat hij niets door heeft. Wat ik vooral leuk vind om te kijken is Play TV. Door dit programma leer ik goed Nederlands heb ik al gemerkt. Edo vind het maar een ‘pulpprogramma’ wat dat ook mag betekenen.



Lief dagboek,
Het is alweer een paar weken geleden dat ik hier ben ingetrokken. Het begint me steeds meer te bevallen en Edo is een leuke man. Ik heb zelfs laatst voor hem gekookt en hij vond het erg lekker, zei hij. De reden daarvan was dat zijn vriend s`avonds laat per ongeluk een gedeelte van mijn eetvoorraad van die week heeft opgegeten. Ik bood hem aan ook voor hem te koken.
We hebben moeizaam gepraat over waar ik vandaan kwam en over het eten. Nu ik hem wat beter ken mag ik meer in de keuken komen. Ook heeft hij in mijn kamertje een aansluiting voor een televisie gelegd. Waarschijnlijk heeft hij doorgehad dat ik op zijn televisie heb gekeken, Geen idee hoe. ik heb zelfs al een klein televisietje voor weinig geld gevonden om op mijn kamer te zetten. Maar omdat ik laatst dacht dat ik zijn televisie kapot had gemaakt (het enige wat hij nog deed was zwart en witte puntjes), heb ik hem aan hem gegeven. Hij leek niet verrast toen ik zei dat zijn televisie kapot was, het bleek alleen om de antenne te gaan. Nu staat de televisie in de keuken, zodat we kunnen kijken als ik aan het koken ben.



Lief dagboek,
Het is eind april en van Edo moet ik voor 1 mei het huis uit zijn. Ik weet niet precies wat ik fout heb gedaan maar na onze gemeenschap en bijna onze 2e keer, wil hij niets meer van me weten. Het komt vast door die zogenaamde vriend, Kooi. Ik heb hem nooit gemogen. Ik dacht echt dat hij me leuk vond. Ik wist het eigenlijk wel zeker na die keer dat hij me meenam naar dat concert. Ik heb geen geld voor een andere huurwoning, ik zal Bayya om hulp moeten vragen.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Excuses voor het ongemak door Hans Hogenkamp"