Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Een schitterend gebrek door Arthur Japin

Beoordeling 8.3
Foto van een scholier
Boekcover Een schitterend gebrek
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 6e klas vwo | 1924 woorden
  • 25 juli 2013
  • 4 keer beoordeeld
Cijfer 8.3
4 keer beoordeeld

Boekcover Een schitterend gebrek
Shadow

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in zou gaan als ’s werelds grootste minnaar, is dit de eerste grote liefde. Ze beloven elkaar eeuwige trouw, maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova’s leven.…

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in…

Op een feest in de buurt van Venetië wordt de veertienjarige Lucia verliefd op de zeventienjarige Giacomo Casanova. Voor haar, maar ook voor de jongeman die de geschiedenis in zou gaan als ’s werelds grootste minnaar, is dit de eerste grote liefde. Ze beloven elkaar eeuwige trouw, maar kort daarna verdwijnt Lucia zonder een woord uit Casanova’s leven. Een verraad dat Casanova’s kijk op vrouwen voor altijd heeft bepaald. Maar wat is er echt gebeurd? Deed Lucia afstand van haar geluk?

Een schitterend gebrek door Arthur Japin
Shadow

Oefenen voor je mondelingen?

Komen je mondelingen er aan en wil je oefenen? Probeer onze Boekenquiz. We stellen je open vragen over de gelezen boeken.

ZAKELIJKE GEGEVENS

 

1. Titel

 

 Een Schitterend Gebrek

 

 

2. Auteur

Arthur Japin

 

 

3. Jaar van uitgave

2003

 

I ONDERWERP, THEMA EN GENRE

 

1.

Wat is het thema van het verhaal?

Een dienstmeisje weet er na veel omzwervingen weer bovenop te komen nadat ze op jonge leeftijd verminkt is geraakt aan haar gezicht en alles,

onder andere haar geliefde, kwijt was geraakt. 

 

2. Was de uitwerking van het onderwerp verrassend/ (on)voorspelbaar/ bijzonder?

Toon dit aan met concrete voorbeelden uit het verhaal

Het was erg verrassend, toen ik begon aan t boek wist ik al door te tekst op de achterkant dat het over Casanova ging een vrij bekende naam. Maar aan zijn leven zijn weinig bladzijdes besteed. Het ging juist over zijn

eerste liefde en hoe het haar verging.

 

3. Tot welk genre rekenen we dit verhaal? Licht toe.

Psychologische

roman, Geschiedenis.

Het is een psychologische roman. Het hele boek lang volg je de hoofdpersoon Lucia. Het hele verhaal is door haar ogen geschreven. Je zit als lezer dus als het ware in haar hoofd en je leest over al haar gedachten en overwegingen. Hierdoor leer je de persoon Lucia door het boek heen steeds beter kennen. Je weet wat haar uitgangspunten zijn, waar ze van houdt en wat ze juist haat. Deze dingen veranderen door de gebeurtenissen die ze meemaakt. Ze gaat anders denken waardoor haar handelingen in het boek dus ook veranderen. Je krijgt als lezer dus een kijkje in de persoon Lucia en hoe die persoon in de loop van de jaren verandert. Dit zijn duidelijke kenmerken voor een psychologische roman. Verder speel het in grote delen waargebeurde verhaal zich in de 18de eeuw af, vandaar

geschiedenis.

 

 

 

 

 

 

 

II DE GEBEURTENISSEN

 

1.

Wat is de belangrijkste gebeurtenis in het boek?

Dat Lucia besluit Giacomo voor te liegen en niet met hem te trouwen omdat ze er van overtuigd is hem ongelukkig te maken aangezien haar

gezicht verminkt is.

 

2. Ligt de nadruk op de gebeurtenissen of meer op de gedachten en gevoelens

van de personages?

Meer op de gedachtes en gevoelens van het hoofdpersonage.

 

3. Bevat het verhaal genoeg gebeurtenissen om te blijven boeien?

Het verhaal bevat zeker genoeg gebeurtenissen om te blijven

boeien.

 

 

4. Komen de gebeurtenissen logisch uit elkaar voort of

is het verband tussen de

gebeurtenissen moeilijk te verklaren?

De gebeurtenissen komen logisch uit elkaar voort, het verleden van de hoofdpersoon werd in chronologische volgorde verteld. Ook werd er vaak

door aanleiding terug gekeken naar het verleden om het te verduidelijken.

 

5. Vind je de gebeurtenissen (kies uit): spannend/ boeiend/ herkenbaar/ dramatisch/ humoristisch/ zwaarwichtig/ geloofwaardig/ verrassend/ onaanvaardbaar / waarschijnlijk/ schokkend? Bewijs je keuze aan de hand van

voorbeelden uit het boek.

Ik vind de gebeurtenissen verdrietig en zwaarwichtig, omdat door een ziekte iemand geluk gewoon totaal is weggevallen ze niet meer met de liefde van haar leven kan trouwen en uiteindelijk in de prostitutie eindigt. Het is wel erg boeiend je kan bijna niet stoppen met lezen omdat je steeds meer te weten komt. Ik vond het ook wel schokkend hoe vrouwen in bijvoorbeeld de

spinhuizen in die tijd behandeld werden.

 

6. In welke sfeer spelen de gebeurtenissen zich af?

In een best droevige sfeer, Lucia kan eindelijk bij haar geliefde zijn zonder haar ware identiteit te kunnen laten zien. Ze ziet wat er van hem geworden is en hoe erg hij verandert is. Verder komt ze erachter dat hij haar,

als hij haar ongesluierd ziet, weerzinwekkend vindt.

 

7. Hoe wordt de spanning in het verhaal opgebouwd? Geef voorbeelden

Het verhaal begint in de tijd waarin het hoofdpersonage eigenlijk leeft en je zit nog met veel vragen zoals waarom ze zich sluiert. Je hebt verder wel een vermoeden dat ze zoiets als prostitutie doet maar tegelijk lijkt ze genoeg geld te hebben omdat ze mooie jurken aanheeft. Je krijgt steeds meer te weten

over haar verleden en waarom ze zich zo gedraagt.

III DE PERSONAGES

 

1.

Beschrijf het hoofdpersonage of de centrale figuur.

Lucia is de absolute hoofdpersoon in dit verhaal. Ze heeft een vrij zorgeloze jeugd gehad in het mooie Pasiano. Lucia is een heel aardig meisje, dat eigenlijk altijd vrolijk is en echt geniet van het leven. Als ze veertien is wordt ze verliefd op Giacomo en haar leven lijkt er alleen maar mooier op te worden. Maar als ze niet lang daarna ernstig ziek wordt en hierdoor flink verminkt raakt in haar gezicht lijkt haar eerst zo zorgeloze leventje plotseling te veranderen. Ze vlucht weg, bang dat Giacomo haar niet meer zal willen. Vanaf dit moment gaat het eigenlijk steeds slechter met haar. Dit merk je ook aan haar karakter. Ze is depressief, verdrietig en ze heeft vaak plotselinge hevige emotionele buien. Naar het einde van het boek gaat het gelukkig weer een stuk beter met haar. Ze heeft haar plaats een beetje kunnen vinden en is nu ook zelf een stuk gelukkiger. Dit komt mede doordat ze erachter komt dat het dragen van een sluier haar een stuk zelfverzekerder maakt. Zeker als ze Giacomo nog een keer voor zich wint lijkt haar leven voor heel even weer net zo zorgeloos als vroeger. Maar ze is te getekend door het leven en ze zal

helaas dus nooit meer dezelfde zijn.

 

2. Welke andere personages spelen nog een belangrijke rol?

Giacomo Casanova/Monsieur de Seingalt

Giacomo is de eerste liefde van Lucia. Hij is een vrouwenversierder die valt voor de jonge Lucia. Hij belooft haar trouw, maar dan is zij op een dag weg, met de rede van een andere man te houden. Hij voelt zich bedrogen en besluit nooit meer voor een vrouw te vallen. Het is een hele knappe jongen/man, die elke vrouw voor zich wint. Giacomo is een gegeven karakter. Je weet meteen al wie hij is. Hij veranderd wel maar dat is heel oppervlakkig.

Het boekverslag gaat verder na deze boodschap.

Verder lezen
Gids Eindexamens

Alles wat je moet weten over de eindexamens

 

 

Jamieson

Hij is een klant van Lucia. Ze ontmoeten elkaar elke donderdag. Als hij haar zonder sluier ziet, schrikt hij niet van haar uiterlijk. Aan het einde van het boek kiest Lucia voor hem, en gaat met Jamieson mee naar Nieuw York. Ik krijg de indruk dat het een heel liefdevolle en zorgzame man is. Hij geeft heel veel om Lucia. Jamieson is een gegeven

karakter. Je komt niet veel over hem te weten.

 

3. Welke personages hebben een rond karakter en welke personages hebben een

vlak karakter? Worden er ook types beschreven?

Lucia is een rond karakter de rest van de karakters zijn vlak.

 

 

 

 

 

 

IV STRUCTUUR EN BOUW

 

1. Hoe is de structuur van het boek? (Hoofdstukken, epiloog, proloog,

flashbacks, enzovoorts)

Het verhaal is niet-chronologisch geschreven. In het begin van het verhaal is er sprake van twee verhaal lijnen; Lucia vroeger en Lucia in het heden. Verder in het verhaal is er alleen nog sprake van de verhaallijn van Lucia in het heden (dan wordt ze Galathée de Pompignac

genoemd). 

Er wordt wel steeds in een hoofdstuk van de ene tijd naar de andere verwezen,

maar het zijn niet echte flashbacks.

Verder blijkt op het einde dat de hoofdpersoon haar leven aan het samenvatten

was voor haar ongeboren kind zodat het zou weten waar zij vandaan kwam.

 

2.

Maakt de structuur het verhaal ingewikkelder of juist begrijpelijker?

In het begin is het boek redelijk lastig, omdat je eigenlijk midden in Lucia’s leven terecht komt. Maar later wordt het steeds duidelijker omdat de hoofdpersoon steeds meer over haar leven verteld in chronologische volgorde. Je weet tegen het einde alles van haar leven en waarom

ze zo geworden is en doet wat ze doet.

 

3. Komt het verhaal langzaam op gang of zit er meteen al vaart in?

Het komt langzaam op gang, eerst begrijp je veel

dingen niet maar erna wordt gelijk veel verduidelijkt.

 

4. Is er één verhaallijn of zijn er meer lijnen die door elkaar lopen?

Beschrijf deze.

Het lijkt in het begin alsof er twee verhaallijnen door elkaar lopen, namelijk Lucia nu en het leven van Lucia verteld. Maar later in het boek blijkt zij op haar leven terug te kijken en op te schrijven voor

haar ongeboren kind,

 

5. Is er sprake van een open of gesloten einde? Licht toe.

Een gesloten einde. Dit verhaal is in ieder geval in grote delen waargebeurd, dus het einde stond al vast. Je weet precies wat er

van Lucia terecht komt en hoe en waar haar leven eindigt.

 

6. Vanuit welk perspectief wordt het verhaal verteld? (personaal, auctoriaal)

De vertelwijze is vanuit het ik-perspectief van Lucia. (personaal)

 

 

 

 

V TAALGEBRUIK

 

1. Bevat de tekst veel moeilijke woorden, lange zinnen, veel beeldspraak of andere

elementen die het lezen van de tekst bemoeilijken?

Het boek zelf is goed te lezen, alleen de taal die de hoofdpersonen onder elkaar is moeilijk te begrijpen door moeilijke woorden, lange zinnen, ouderwetse woorden en veel beeldspraak. Maar dat hoort bij de

tijd waarin de hoofdpersonen zich bevinden.

 

2. Welke eigenaardigheden in taal en stijl zijn je opgevallen?

De taal waarmee de hoofdpersonen spraken was moeilijk

maar hoorde bij die tijd en dus erg goed gedaan door de schrijver.

 

3. Hoe is de verhouding tussen beschrijving, dialoog en weergave van gedachten/ gevoelens? Te veel beschrijving? Te veel dialoog? Te veel gedachten en

gevoelens? Of juist te weinig?

Dat verschilt in waar je bent in het boek, in het begin vertelde de hoofdpersoon meer over haar eigen leven dus daar werd veel beschreven. Later in het boek gaat het meer over hoe de hoofdpersoon nu leeft. Dan is er een stuk meer dialoog. Gedachtes en gevoelens van de hoofdpersoon

werden goed weergegeven.

 

4. Is de manier van vertellen te wijdlopig, te uitgesponnen, te hoogdravend of

juist niet?

Geen van deze dingen is mij opgevallen in het boek,

het was goed leesbaar.

 

5. Bevat de tekst veel symbolische verwijzingen?

Een Schitterend Gebrek is volgens mij enerzijds een verwijzing naar wat Casanova’s broer zegt in het begin (dat de leeftijd van Lucia een schitterend gebrek is, oftewel: haar maagdelijkheid), maar anderzijds doelt op haar gebrek aan eigenbelang, de reden dat ze haar eigen geluk opofferde voor dat van

Casanova. Ook werd zij nooit werkelijk liefgehad.

 

 

VI PLAATS IN DE

LITERATUURGESCHIEDENIS

 

1. Beschrijf de tijd waarin het werk geschreven is.

Lucia en Casanova ontmoeten elkaar op de boerderij voor het eerst in 1742. Zestien jaar later ontmoeten ze elkaar weer in Amsterdam in 1785. Het verhaal speelt zich tijdens en tussen die

tijd af.

 

 

2. Vermeld tot welke stroming het werk/ en of de auteur behoren.

De roman speelt in het midden van de achttiende eeuw. Destijds was het rationalisme (de Verlichting) nog oppermachtig. Maar de eerste tekenen van een tegenbeweging waren al te bespeuren. Weldra zou de Romantiek doorbreken, die uit reactie alle nadruk legde op het gevoel. De botsing tussen verstand en gevoel, rede en geloof,

redenering en ervaring bepaalt de thematiek van Een schitterend gebrek .

 

3. Geef kenmerken van de tijd waarin het werk geschreven is.

Het verhaal speelt zich af in de 18e eeuw. Dat merk je aan de maskers, hoerenhuizen in Amsterdam, de kleding en de gevangenis heet ook ‘het spinhuis’, de burgers mogen ook gewoon

stenen gooien op de vrouwen en ze uitschelden. 

 

4. Vermeld in hoeverre het werk typerend is voor de schrijver of periode.

Het boek Een Schitterend Gebrek is typerend voor Arthur Japin, de schrijven. Zijn romans en verhalen hebben vaak een

autobiografische of historische kern hiervan is dit boek er een van.

autobiografische of historische kern hiervan is dit boek er een van.

 

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Een schitterend gebrek door Arthur Japin"