Een leeg huis door Marga Minco

Beoordeling 7.3
Foto van een scholier
Boekcover Een leeg huis
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 5e klas vwo | 3625 woorden
  • 19 mei 2010
  • 3 keer beoordeeld
Cijfer 7.3
3 keer beoordeeld

Boekcover Een leeg huis
Shadow
Een leeg huis door Marga Minco
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie


Uiterlijke bouw
- Titel: Een leeg huis

- Verhaal heeft 3 onderdelen

1. Donderdag 28 juni 1945

2. Dinsdag 25 maart 1947

3. Vrijdag 21 april 1950

- Geen aanduiding hoofdstukken
- Door witregel gescheiden delen
- Alinea’s

Innerlijke bouw
- Motto
Das Haus ansehn. Es ist still, niemand geht ein und aus, man wartet ein wenig, auf der Haus Seite, dann auf ser Seite gegenüber, nichts, solche Häuser sind so viel weiser als die Menschen, die sie anstarren.

Het huis aanzien. Het is stil, niemand gaat in en uit, men wacht een tijdje, aan de kant van het Huis, dan aan de overkant, niets, zulke huizen zijn zo veel wijzer dan de mensen, die ze aanstaren.

Het motto geeft de gevoelens van Sepha, de hoofdpersoon van het verhaal, weer. Ze is net als het beschreven huis, niemand weet wat er in haar omgaat. De mensen zien slechts van haar wat ze aan de buitenkant kunnen zien en gaan oppervlakkig met haar om.

- Tijdsprongen
- Minder belangrijke personages
- Ik-vertelwijze, dus geen objectief perspectief

Korte samenvatting
Deel 1 Donderdag 28 Juni 1945
Nadat Sepha op een Friese boerderij is bijgekomen van de hongerwinter krijgt ze heimwee naar Amsterdam en besluit om terug te gaan door te liften. Onderweg komt ze een meisje tegen dat Yona heet, die aan Sepha verteld over haar oorlogservaringen. Samen reizen ze naar Amsterdam, waar ze van elkaar scheiden, maar worden diezelfde avond nog bij elkaar gebracht omdat Yona in de gracht is “gevallen” en daardoor gewond is geraakt. Na het bezoek aan Yona gaat ze naar een feest waar ze Mark verwacht, maar hij is al weg.

Deel 2 Dinsdag 25 Maart 1947
Sepha zit in een klein dorp in het zuiden van Frankrijk waar Mark haar komt opzoeken. Tijdens het verblijf van Mark komen herhaaldelijk hun minnaars, Gilbert en Tinka, aan bod.

Deel 3 Vrijdag 21 April 1950
Sepha en Mark zijn weer terug in Amsterdam, waar Sepha een relatie heeft met de kunstschilder Thomas. Sepha wil hun nieuwe huis gaan bezoeken, maar dan komt Yona op bezoek. Ze heeft weer één van haar depressieve buien en Sepha poeiert haar voorzichtig af. Later hoort Sepha dat Yona diezelfde dag nog overleden is omdat ze uit de trein is “gevallen” en ze vraagt zich af of de schuld bij haar ligt.

Kolommen
Verhaalheden
Donderdag 28 juni 1954

Kolom Tijd Ruimte Figuren Handelingen

1. blz. 7 t/m 8 “..tot het begint.” Donderdag 28 juni 1945 en alvast een inleiding op de flashback van tijdens de oorlog Friese boerderij Sepha, gastvrouw Sepha neemt een besluit liftend terug naar Amsterdam te gaan, nadat ze is aangesterkt na de hongerwinter.

Ratel: dubbele tijd
1. ratel v. vuilnisman in heden.

2. ratel v. lijkenhuis tijdens oorlog.

3. blz. 9 “’We hebben er..” t/m 9 “..Ik kauwde langzaam.” Donderdag 28 juni 1945 Friese boerderij Sepha, gastvrouw Het afscheid gaat langzaam verder.

Ontbijtspek: dubbele tijd
1. ontbijtspek op de boterham in heden.

2. ontbijtspek als fantasie bij honger tijdens de oorlog.

5. blz. 10 “’Waar ontbeet jij..” t/m 12 “..in een zak” Donderdag 28 juni 1945 Friese boerderij Sepha, gastvrouw Nog steeds is het afscheid nemen bezig, Sepha en de gastvrouw praten over vroeger en er wordt verteld over het verloop van Sepha’s verblijf op de boerderij.

6. blz. 12 “Nog geen vijf..” t/m 13 “..dan Sneek ging.” Donderdag 28 juni 1945 en wat over voor de oorlog Onderweg naar Amsterdam Sepha, groenteboer, Mark Sepha gaat op weg naar huis, denkt terug aan Mark

7. blz. 13 “Het moest even..” t/m 13 “...bij huis komen.” Donderdag 28 juni 1945 Onderweg naar Amsterdam Sepha Sepha beschrijft de wegen die ze tegenkomt op weg naar huis.

8. blz. 13 “We reden Donderdag 28 juni 1945..” t/m 14 “..manier leerde ademhalen.” Donderdag 28 juni 1945 en alvast een inleiding op verleden tijdens de oorlog Onderweg naar Amsterdam Sepha, Canadezen Onderweg komt Sepha een aantal Canadezen tegen waarvan één haar vraagt mee te rijden, Sepha voelt geen beklemd gevoel zoals bij de eerste keer dat ze Canadezen zag bleek (zie kolom 9 bij verleden tijdens oorlog).

10. blz. 16 “De Canadees lachte.” t/m 17 “...een ongemak geweest” Donderdag 28 juni 1945 en wat terugblikken op tijdens de oorlog Onderweg naar Amsterdam Sepha, Canadees Roy Sepha wordt verder benaderd door de Canadees, ze krijgt chocolade, maar Sepha gaat niet mee.

11. blz. 17 “Ik merkte pas..” t/m 17 “..met vette lippen.” Donderdag 28 juni 1945 Onderweg naar Amsterdam, nieuwe lift Sepha, man Sepha deelt haar chocolade van de Canadees met de man, dan komt er een dubbele tijdsaanduiding en wordt er teruggeblikt op verleden voor de oorlog.

13. blz. 19 “’Ga je naar..” t/m 20 “..de foto terug.” Donderdag 28 juni 1945 Onderweg naar Amsterdam Sepha, man De man praat met Sepha over familie, laat haar een foto zien wat haar weer doet denken aan vroeger (verleden voor de oorlog, kolom 14)

15. blz. 21 “’Het is een..” t/m 21 “Een compleet gezin.” Donderdag 28 juni 1945 en een beetje toekomst Onderweg naar Amsterdam Sepha, man Sepha en de man nemen afscheid, Sepha blijft het beeld van de complete familie voor zich zien.

16. blz. 21 “Mijn volgende lift” t/m 22 “..boom gegroeid was.” Donderdag 28 juni 1945 Onderweg naar Amsterdam, nieuwe lift Sepha, boer Sepha rijdt met de boer mee en ziet kazematten liggen waaruit bomen lijken te groeien door de schietgaten heen.

18. blz. 28 “’Ginder heb je..” t/m 28 “..pas morgen komen?” Donderdag 28 juni 1945 en alvast een aankondiging van verleden voor de oorlog Vlakbij Steenwijk Sepha, boer Sepha komt eerder aan dan gepland was, vraagt zich af of Mark zich eraan gaat ergeren, wat haar aan vroeger doet denken (kolom 19, verleden voor de oorlog)

20. blz. 29 “Het was rond..” t/m 33 “..we moesten wel” Donderdag 28 juni 1945 en verleden tijdens oorlog (kolom 21) Ergens in een berm bij Zwolle Sepha, Yona Sepha ontmoet Yona, die haar geschiedenis verteld. Ze toont veel interesse voor Sepha’s vriend, Mark.

Sepha waarschuwt Yona voor de verwoesting in haar eigenlijke woonplaats (ook Amsterdam)

22. blz. 34 “Ik vertelde haar..” t/m 35 “..ogen dicht. ‘Ja.’” Donderdag 28 juni 1945 en doorverwijzing naar verleden tijdens oorlog (kolom 23) In de berm Sepha, Yona Yona wil waarschuwing niet horen, toont weer opvallende interesse voor Mark.

24. blz. 36 “’Ik heb ook..” t/m 42 “..niet meer gehoord.” Donderdag 28 juni 1945 In Amsterdam Sepha, Yona Yona zegt nog even dat ze ook een vriend heeft, schaaft haar knie open terwijl Sepha dat niet merkt.

Bij thuiskomst nemen Sepha en Yona afscheid, Mark is niet thuis. Bevrijding. Man van negen uur. (verleden tijdens de oorlog, kolom 25)

26. blz. 44 “Ik werd ergens..” t/m 51 “..in haar hand” Donderdag 28 juni 1945 Amsterdam, ziekenhuis Sepha, Yona Sepha wordt wakker, agent voor de deur. Yona is in de gracht ‘gevallen’, Sepha bezoekt haar in het ziekenhuis, wéér belangstelling voor Mark. Yona is geschokt door de verwoesting van huizen van familie.

“Er ligt zoveel rommel in de grachten, ze gooien er alles maar in wat ze kwijt willen.” – wil Yona zichzelf kwijt?

“Hoe kan een gevel overeind blijven als er niets meer achter is?”

27. blz. 51 “Het geluid van..” t/m 52 “..jaren wat aan.” Donderdag 28 juni 1945 en een beetje vroeger voor de oorlog Amsterdam Sepha, tante Sepha komt thuis, ziet briefje van Mark en wil hem opzoeken, daarvoor wil ze er mooi uitzien en denkt terug aan hoe ze aan haar jurk kwam (tante)

28. blz. 52 “De ramen van..” t/m 53 “...naar huis ging.” Donderdag 28 juni 1945 Amsterdam Sepha, man Sepha zoekt Mark op het feest maar hij is er niet. Een man probeert Sepha te verleiden. Het is licht als Sepha buiten komt.

29. blz. 53 “Ik stond weer..” t/m 53 “..mijn hand terug.” Donderdag 28 juni 1945 Amsterdam Sepha Sepha staat op de brug, ziet de grauwe gevels. Bekijkt een huis door de brievenbus en ziet de lege hal die Yona beschreef. “Snel trok ik mijn hand terug.” – Sepha wil er niet bij stilstaan.

Verleden tijdens de oorlog
Kolom Tijd Ruimte Figuren Handelingen

2. blz. 8 “’Je moet er..” t/m 9 “..als hij zwijgt.” De oorlog, als die al een hele tijd aan de gang is Een huis in Amsterdam Sepha, Mark, oude man Ratel, lijkenhuis wordt beschreven en waartoe de ratel dient

Sepha hoort de ratel ook overdag als hij er niet is.
4. blz. 9 “We nemen ons..” t/m 10 “..houdt hem omhoog.” De oorlog, tijdens de hongerwinter Ergens in Amsterdam Sepha, Simon, Mark Spek, er wordt gefantaseerd over eten als Sepha eten klaarmaakt dat Simon heeft meegesmokkeld. Mark twijfelt over de eetbaarheid.

9. blz. 14 “We komen uit..” t/m 15 “..voel geen vreugde.” De oorlog, tijdens de bevrijding Op de Dam in Amsterdam Sepha, Mark, Canadezen Sepha wil naar de bevrijders kijken, Mark probeert haar te stoppen, Sepha gaat toch.

Sepha beschrijft de menigte en de sfeer die er tijdens de bevrijding hing, ze voelt zich niet prettig.

17. blz. 22 “Ik weet niet..” t/m 28 “..divan hoor kraken.” De oorlog Van een boerderij naar een huis in Amsterdam Sepha, Karel, Mark Sepha wordt naar een nieuw onderduikadres gebracht, normaal zat ze in boerderijen en nu in een huis vol humor. Eerste ontmoeting met Mark. Ze drinken een borrel, Sepha wordt behandeld als een eregast.

21. blz. 33 “Op een dag..” t/m 34 “...de begane grond.” Hongerwinter Amsterdam Sepha, Mark, anderen Ze plunderen leegstaande huizen van alle houten onderdelen om zich zo van brandhout te voorzien.

23. blz. 35 “Het afgesloten kamertje..” t/m 36 “..onophoudelijk in beweging.” Bijna aan het eind van de oorlog. Amsterdam Sepha, Mark, Het ‘samenwonen’ van Sepha en Mark op onderduikadres.

Ratten, doen Sepha weer denken aan het lijkenhuis.
25. blz. 42 “’Stil eens,’zeg..” t/m 44 “...tot honderd tellen” Bijna het eind van de oorlog Amsterdam Sepha, Mark, Karel Man van negen uur, roept iets. Avond voor bevrijding, knokken vanwege capituleren Duitsers.

“Een bevaren hoer” (blz. 44) Sepha wil de hoer niet dichtbij zich hebben.

Verleden voor de oorlog
Kolom Tijd Ruimte Figuren Handelingen
12. blz. 17 “Hij had veel..” t/m 19 “..van mijn schoot” Toen Sepha nog een klein meisje was In Assen Sepha, oom Max Sepha herinnert zich haar oom Max, haar chauffeur op het moment doet haar daar aan denken.

Oom Max gaat zich bezatten en gebruikt Sepha als excuus.
14. blz. 20 “We zijn met..” t/m 21“...aan hem denken.” Al een wat oudere Sepha Vakantie aan zee Sepha en haar familie Sepha beschrijft een deel van een vakantie aan zee, hoe haar vader op de vrouw van de fotograaf viel en de vakantieliefde van Sepha die blijkbaar ook gezoend had met de zus van Sepha. Er wordt een foto gemaakt.

19. blz. 28 “Mijn moeder heeft..” t/m 29 “..dat is stof.” Weer de wat oudere Sepha De winkel van Sepha’s tante in Assen Sepha, tante, oom Sepha wordt door haar moeder eerder gestuurd, het komt haar tante eigenlijk niet uit. Oom Max komt binnen, krijgt erotische gedachtes bij het zien van de borsten van tante.

Verhaalheden
Dinsdag 25 maart 1947

Ruimte Tijd Handeling Figuren
Blz. 55 r. 1t/m blz. 57 r.1 Sepha’s kamer op het pension. Dinsdag 25 Maart 1947. Sepha staat op het blakon terwijl de vrouwen over haar en haar man praten (“Le mari, le mari”). Ze maakt eten en eet het op. Sepha, madame Ponsailler, allerlei vrouwen, meisje in wijde blauwe rok.

Blz. 60 r. 19 t/m blz. 62 r. 20 Het pension en het station. “ Samen met madame Ponsailler naar het station. Drinken en gesprek over de kamer. Madame en monsieur Ponsailler, Sepha

Blz. 63 r. 11 t/m blz. 64 r. 13 „ “ Drinken, praten over boodschappen en le mari. Sepha, madame en monsieur Ponsailler, Janine, moeder van madame Ponsailler.

Blz. 65 r. 6 t/m blz. 65 r. 25 Station “ Wachten, zitten aan terassen. Sepha en monsieur Ponsailler

Blz. 75 r. 26 t/m blz. 76 r. 20 „ “ Wachten en rondkijken. Sepha, een jongetje en een voorbijganger.

Blz. 83 r. 3 t/m blz. 83 r. 15 Steenheuvel “ Lopen en bedenken of ze Mark wel/niet zal ophalen. Sepha

Blz. 85 r. 20 t/m blz. 87 r. 1 Op het perron “ Mark v.d. trein halen. Mark en Sepha

Blz. 88 r. 1 t/m blz. 88 r. 19 Ergens in Port Vendres. “ Praten over wat er in de brieven staat. “

Blz. 89 r. 22 t/m blz. 90 r. 9 Heuvels achter Port Vendres. “ Gesprek over hoe je bij Pont Vendres komt. “Had je op je eentje zitten drinken?” “

Blz. 91 r. 15 t/m blz. 95 r. 9 In het huis van de Ponsaillers. “ Ze zitten in het huis van de Ponsaillers en bekijken de verschillende kamers. Mark, Sepha, madame Ponsailler.

Blz. 95 r. 29 t/m blz 96 r. 25 Nog steeds op de kamer. “ Roken en praten over hoe Sepha verandert is. Drinken. Mark en Sepha

blz. 97 r. 9 t/m blz. 98 r. 7 “ ” Praten en knuffelen. Mark, Sepha

Blz. 99 r. 3 t/m blz. 102 r. 21 Op het balkon en inde keuken. “ Drinken, praten over Pont Vendres en Tinka. Meer wijn halen. Mark, Sepha, madame Ponsailler

Blz. 105 r. 10 t/m blz. 108 r. 4 Ergens in Port Vendres. “ Wijn halen en drinken. Praten over Tinka en dromen. “Er viel een druppel op mijn rok. Een kleine bloedvlek.” Mark, Sepha

Blz. 108 r. 5 t/m blz. 111 laatste regel In het dorp. “ Praten, nadenken over haar eerste tijd in het dorp, praten met Tinka en haar naar het hotel brengen. Mark, Sepha en Tinka

Verleden in Frankrijk
Ruimte Tijd Handeling Figuren

Blz. 57 r. 1 t/m blz. 59 r. 11 Port – Vendres 1ste keer in Port Vendres. Aankomst en rondlopen in Port Vendres. Eerste ontmoeting met Gilbert. Drinken. Ze ziet het “Monument aux Morts de Port-Vendres.” Gilbert, Sepha

Blz. 59 r. 12 t/m blz. 60 r. 18 Dancing bij Porte Notre Dame. In Frankrijk voor deze dag. Vieren van een soort carnaval, met Gilbert naar een kamer gaan. Feesten. Gilbert, Sepha, de Patronne.

Blz 64. r. 14 t/m blz 65 r. 5 Ergens in Frankrijk. 1ste week van verblijf in Port Vendres. Naar de dokter, brief van Yona, telegram van Mark. Sepha, madame Ponsailler, dokter.

Blz. 76 r. 21 t/m blz. 77 r. 19 „ In Frankrijk voor deze dag. Yona schrijft over dat Mark bij Tinka woont, dat ze haar baan heft opgegeven en over de grafschennis. “stem” van Yona.

Blz. 88 r. 20 t/m blz. 89 r. 21 „ „ Aan het terras zitten en praten over dat Sepha naar Algiers wil. Drinken. Sepha, Gilbert

Blz. 90 r. 10 t/m blz. 91 r. 14 Aan de zee. Over tienen. Feesten. Vertrek terug naar Port Vendres, ruzie. “

Blz. 96 r. 26 t/m blz. 97 r. 8 Hotelkamer In Frankrijk voor deze dag. Drinken. „

Blz. 103 r. 10 t/m blz. 105 r. 9 In het dorpje. „ Wandelen, Gilbert voorstellen aan mensen op straat. Gilbert, Sepha, vrouw van de epicerie.

Verleden na de oorlog in Nederland
Ruimte Tijd Handeling Figuren

Blz. 65 r. 26 t/m blz. 66 r. 17 In de trein. Eind winter 1947. Slapen en reizen in de trein. Een vrouw en Sepha.

Blz. 66 r. 18 t/m blz. 68 r. 21 Ïn een kamer. Na de oorlog. Discussieren over wel of niet op reis, drinken. Mark, Karel en Sepha.

Blz. 69 r. 24 t/m blz. 70 r. 6 „ In het begin. Nadenken over Mark die alleen naar een feest gaat. Sepha

Blz. 70 r. 7 t/m blz. 73 r. 19 „ Na de oorlog. Gesprekken met Mark en Karel, vreemdgaan met Karel. Mark, Karel, Sepha en Tinka

Blz. 73 r. 20 t/m blz. 75 r. 25 „ „ Kopen van een ticket. Sepha

Blz. 77 r. 20 t/m laatste regel blz. 78 „ Jaar na de ziekenhuisavond. Gesprek met Yona. Sepha en Yona

Blz. 79 r. 1 t/m blz. 79 r. 14 In het stadhuis. Na de oorlog. Trouwen met Mark. Sepha, Mark, Karel en vrienden.

Blz. 79 r. 15 t/m blz. 83 r. 2 In de keuken. „ Gesprek met Yona over haar nieuwe werk bij de stichting ’40 - ’45 en over haar familie. Sepha en Yona

Blz. 83 r. 16 t/m blz. 85 r. 19 In een huis, onderweg naar en op het station. “ Bloemen verbranden, naar het station lopen en in de trein stappen. “Val er niet uit!”roept ze. “

Verleden tijdens de oorlog
Ruimte Tijd Handeling Figuren

Blz. 68 r. 22 t/m blz. 69 r. 23 Onderduikplaats Op een dag. Geld krijgen van de oude man en praten over de oorlog met Mark. Mark, Sepha, de oude man.

Blz. 87 r. 1 t/m blz 87 laatste regel. „ In de oorlog. Mark die verteld dat hij katholiek is en wat hij vroeger gebiecht heeft. “Hij doet het nu weer.” Mark, Sepha

Blz. 98 r. 8 t/m blz. 99 r. 2 In een bed. „ Ze gaan voor het eerst met elkaar naar bed. “

Verleden voor de oorlog
Ruimte Tijd Handeling Figuren

Blz. 62 r. 21 t/m blz. 63 r. 10 Kamer in een groot huis in Amsterdam Zuid. Voor de oorlog Augurken halen met nichtje en kijken naar de buurvrouw. Sepha, nichtje en de buurvrouw.

Blz. 95 r. 10 t/m blz. 95 r. 28 Bij het ledikant van haar ouders. Voor de oorlog Zichzelf bekijken in de spiegel. Sepha, moeder van Sepha.

Blz. 102 r. 22 t/m blz. 103 r. 9 Op het schoolplein. Tijdens het speelkwartier. Denken over haar ervaringen met menstruatie. Het meisje, Sepha, Ellen, moeder van Sepha.

Verhaalheden
Vrijdag 21 april 1950

Blz Ruimte Tijd Handeling Personen

113-114 In huis, in Amsterdam 21 april 1950

S’ochtends Eerst ontbijten met mark,daarna bellen met Yona Sepha, Mark

Yona

115 In het huis 21 april 1950 Ongeduldig Wachten op Yona Sepha

117-118 In het huis 21 april 1950 Praten met Yona over Leo en vroeger Sepha en Yona

119-122 In het huis, in de keuken 21 april 1950 Yona en Sepha maken ruzie, herinneringen aan oorlog, Yona kan oorlog nog steeds niet los laten, Sepha stelt haar niet gerust Sepha en Yona

125-127 In het huis 21 april 1950 Dromen over huis Sepha

131-132 In het huis 21 april 1950 Bellen met mark nadenken over vroeger en nu Sepha

133-136 In de straten van Amsterdam en later bij Thomas 21 april 1950 Achter Yona aangaan, bezoek aan bioscoop en Thomas brengen Sepha

137 Bij Thomas 21 april 1950 Over schilden hebben Sepha+ Thomas

138-139 Bij Thomas 21 april 1950 Schilderijen bekijken en seks hebben, denken conclusies trekken over mannen, afscheid met Gilbert Sepha+ Thomas

139 Straten van Amsterdam 21 april 1950 Alles is weer opgebouwd Bakker+Sepha

141 Amsterdam 21 april 1950 Iedereen let op elkaar, denken aan vroeger en Meneer de Hond

Sepha

142 Amsterdam, nieuwe huis 21 april 1950 Wenen aan nieuw huis, en hele huis onderzoeken Sepha

144 Amsterdam, in het nieuwe huis 21 april 1950 Letten op de nieuwe buurt Sepha

146-147 In het huis 21 april 1950 Kijken naar de klok, Marks ondervragingen Mark+ Sepha

147-150 In het huis 21 april 1950 Hebben over Yona, welke relatie Sepha met Yona had, ondervragen over nieuw huis Mark+ Sepha

150-152 In het huis 21 april 1950 Hebben over de dood van Yona, de doodsoorzaak

, waarom ze naar Apeldoorn ging, wel of niet zelfmoord Sepha en Mark

152-153 In het Yonas zolderkamertje 21 april 1950 Kamer tot zich opnemen, een doek besmeren met blauw, meubels onderzoeken Sepha

154-157 In het Yonas zolderkamertje 21 april 1950 Opzoek naar persoonlijke dingen, foto’s bekijken en op chronologische volgorde leggen, dagboek vinden, afvragen of het ook anders had kunnen lopen sinds vanochtend, het huis verlaten zonder erachter te komen Sepha en later komt Mark haar ophalen

Verleden na de oorlog
Blz Ruimte Tijd Handeling Personen

115-116 Strand van

Port-Vendres 1947 Op het strand na neuken met Gilbert op Germainne letten Sepha+ Gilbert en Germainne

116-117 Port-Vendres 1947 Op terras zitten, mark wil weten of ze vreemd is gegaan Sepha+Gilbert

En Mark
117-118 In Amsterdam 1950 Bespreken hoe het is gegaan na Frankrijk Sepha+Mark

118-119 Eerst in de bios, daarna bij Thomas 1950 Film kijken, Thomas ontmoeten en daarmee meteen seks hebben Thomas en Sepha en kinderen

136-137 In het huis 1950 Ruzie met mark over Sephas vreemdgaan Sepha en Mark

143-144 In het huis 1950 Oude huis op voorzieningen nakijken, nieuwe huis proberen te zoeken, Sepha wilt eigenlijk niet weg Sepha, mark en een aannemer

145-146 In het huis 1950 Marks verdenkingen over Sepha, hoe ze wel eens aan realiteit ontsnappen Sepha en Mark

Verleden in de oorlog
Blz Ruimte Tijd Handeling Personen

126-127 Bij een waarzegster In de oorlog In de toekomst kijken, afvragen hoe het zit met haar familie Sepha en waarzegster

137-138 Op een onderduikadres In de oorlog Beschilderen van blauwe auto-tjes en andere klusjes om bezig te blijven Sepha

Verleden voor de oorlog
Blz Ruimte Tijd Handeling Personen

114-115 Sephas ouders huis In Sephas jeugd, ergens in jaren 20 Herinneringen aan vroeger Sepha, zus, moeder, grootvader

122-125 Ergens bij Yonas ouders huis+buurt Yonas jeugd, ergens in de jaren 20 Beloftes, relatie met Leo Yona en Leo

140 Huis van Sephas ouders Jaren 20 Denken aan huis, zus heeft veel relaties Zus+ vriend van zus en Sepha

144-145 Bij grafsteenhandel Jaren 20 Veranderingen aanzien, winkelen met vader Vader+ Sepha

147 Op weg naar Sephas ouders huis Jaren 20 Smoezen met een meisje over haar zus Sepha en haar vriendinnetje

150 Apeldoorn, bij Sephas oom Jaren 20 Herinnering aan oom uit Apeldoorn Sepha

Motieven
1. Vreemdgaan, omdat Sepha dit herhaaldelijk doet (met Gilbert, Thomas en Karel) en Mark ook een keer, met Tinka.

2. Het verwoeste huis, dat keert telkens weer terug. Het staat symbool voor de gevoelens van Yona en andere levens die door de oorlog verwoest zijn. Het wordt ook gebruikt om tijdsprongen te maken.

3. Schilderen. Yona die gaat schilderen, Thomas die schildert en Sepha die vroeger geschilderd heeft. Het verbindt deze mensen een beetje met elkaar.

4. Drank, dit keert telkens terug, Sepha drinkt veel en is ook vaak dronken. Dit is de manier van Sepha om te proberen de oorlog te vergeten en tegelijkertijd de gedachte een beetje vast te houden, want in de oorlog dronk ze ook vaak.

5. Verhuizen, Mark en Sepha verhuizen namelijk steeds. Het is ook een overblijfsel aan de oorlog, want door het onderduiken moest Sepha in de oorlog ook steeds verhuizen.

6. Kleren aan en uit, omdat dat telkens gebeurt als Sepha weer met een andere man gaat en ze daar zelf ook heel duidelijk naar verwijst. Zij weet hierdoor dat de liefde met al deze mannen maar heel oppervlakkig is.

Beschrijving van figuren
Sepha
Uiterlijk:
Ziet er niet echt Joods uit, leeftijd tussen 20 – 30.

Karakter:
Denkt vaak aan verleden, wil aan de ene kant niet te vaak stilstaan, maar wil ook niet doen alsof ze nooit erge dingen heeft meegemaakt. Voelt zich leeg en ze voelt dat alles om haar heen verwoest is. Zit met diepere gevoelens die niet goed te verklaren zijn.

Relaties:
- Sepha is de vriendin van Mark.
- Ze is een soort van toevluchtsoord voor Yona.
- Heeft wat affaires met Gilbert, Thomas en Karel, maar deze figuren zijn niet zo belangrijk voor het verhaal.

Mark
Uiterlijk: Lang, mager, vettige lange haren, leeftijd ook tussen de 20 – 30.
Karakter:
Niet erg diepgaand, wel opvliegend. Straalt geen bepaalde warmte uit naar andere figuren toe met zijn voorkomen.

Relaties:
- Mark is de vriend van Sepha.
- Heeft een affaire met Tinka, maar ook deze figuur is niet belangrijk genoeg voor het verhaal.

Yona
Uiterlijk:
Joods, witte huidskleur, smalle ogen die dichtbij elkaar staan, dik zwart haar, scherpe kin, ook hier weer tussen de 20-30 jaar oud.

Karakter:
Gefrustreerd, depressief, veel zelfmedelijden. Kan verleden niet loslaten, je krijgt ook niet het idee dat ze dat wil. Kijkt op tegen Sepha en haat haar tegelijk.

Relaties:
- Ze huilt uit bij Sepha.
- Een zekere Leo, haar eerste en enigste vriendje.

 



REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Een leeg huis door Marga Minco"