Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

Drie rode rozen door Abel J. Herzberg

Beoordeling 6.2
Foto van een scholier
Boekcover Drie rode rozen
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • Klas onbekend | 1264 woorden
  • 15 augustus 2006
  • 7 keer beoordeeld
Cijfer 6.2
7 keer beoordeeld

Boekcover Drie rode rozen
Shadow
Drie rode rozen door Abel J. Herzberg
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Algemene gegevens Titel: Drie rode rozen
Schrijver: Abel Hertzberg
Eerste Druk: 1975 Opdracht Voor Vati Eerste zin: Salomon Zeitscheck hield van de schemering. De laatste zin: Ik hoop maar dat zij hem niet nog meer in verwarring brengen zal. Samenvatting Hoofdpersonen Salomon Zeitscheck, een kleermaker die omdat hij in de oorlog is ondergedoken bijna als enige van zijn familie overleefd
Job. De Bijbelse figuur Bijfiguren Clara, nichtje van Salomon. Na de oorlog is zij naar Israel vertrokken omdat het leven hier niet doorgeleefd kan worden. Mevrouw Aagje Rimpel (haar echte naam) of Pietje Kreukel (zo noemt Salomon haar) : allemaal namen voor dezelfde mevrouw die werden verzonnen door Salomon Zeitscheck. de pension houdster. Dries Langeleen: een medebewoner die Salomon vertelt hoe Aagje Rimpel zich in de oorlog gedragen heeft (een “moffenhoer” , maar zij had zelf nooit iemand verraden) Salomon, de kleermaker dacht voor de oorlog de levensvragen beantwoord te krijgen in de boeken. Daar besteedde hij veel tijd aan. Tijdens de oorlog verloor hij dat geloof. De twee oudste kinderen waren al in het begin van de oorlog naar Polen vertrokken en de jongste was op een “ zeer betrouwbaar adres” ondergedoken. Dat bleek later niet zo te zijn. Salomon en Paula doken onder op een zolder, ze betaalden daarvoor. Zijn vrouw pleegde zelfmoord (met pillen) omdat de kinderen nooit meer terug zouden komen zodat ze geen thuis meer hoefde op te bouwen. Het lichaam van Paula werd op straat gelegd, zodat er geen verband met de onderduikplaats zou worden gelegd. Het echtpaar verdroeg elkaar niet en nu er geen reden meer was, kon zij verdwijnen. Salomon en zijn vrouw hadden nooit van elkaar gehouden

Nadat zijn vrouw Paula zelfmoord gepleegd heeft, vereenzaamt Salomon zodanig (en voelt zich schuldig t.o.v. Paula) dat hij gaat bestaan uit 2 personen: Salomon (de wijze) en Zeitcheck (de aardse). Na de oorlog gaat hij in een pension wonen bij mevrouw Aagje Rimpel/Pietje Kreukel. Hij gaat zich weer wijden aan zijn oude liefde: de boeken. Hij hoopt toch de antwoorden te vinden. Op deze manier stuit hij op Job de Dulder (de geduldige). Job wordt alles ontnomen omdat God wil testen of Job echt gelooft. Job staat symbool voor het menselijk lijden. Salomon Zeitscheck ziet een hoop overeenkomsten tussen zijn lot en dat van Job. Hij gaat Job brieven schrijven waarin hij Job oproept om een rechtzaak tegen God te beginnen. Want God is volgens Salomon schuldig. Hij weet voldoende getuigen maar hij zoekt nu rechters (de Sanhedrin), deze rechters denkt hij te vinden in de Kibboets (commune) waar Clara met man en zoon woont.. Hij stuurt haar een brief waar hij zijn hele leven beschrijft en zijn idee om God voor het gerecht te dagen. Hij schrijft over twee ontroerende liefdeservaringen. De eerste als jonge jongen met een jong meisje, ze is een hoertje. Het meisje heeft een kruisje om en zegt van Jezus te houden. Het meisje zegt: als God met ons is, wie kan er dan tegen ons zijn. Na die ene keer heeft hij het meisje nooit meer gezien. De tweede als getrouwde man: een prachtig zigeunermeisje wil rozen verkopen. Hij trekt haar naar binnen en bewondert haar. Het meisje verkoopt hem de rozen en zegt dat ze symbool staan voor “ geloof, hoop en liefde” . Salomon wordt ziek (en voelt zich nog meer verwant met Job), Pietje verzorgt hem. Het duurt lang voordat hij antwoord krijgt van Clara. Clara’s man David had het antwoord vertraagd omdat hij het wilde voorleggen aan de commune. Salomon kreeg geen gehoor: • Clara zelf die zegt dat Salomon zich aan het verdriet heeft uitgeleverd. Zijn “wondje” bleek/blijkt belangrijker dan alle filosofie”en en wereldgeschiedenissen bijelkaar • Job leefde 3000 jaar geleden, dus waarom maken we ons nu druk? • Job was literatuur en had niet echt bestaan, de echte problemen zijn belangrijker
OP de vraag “ Is er een verband tussen schuld en straf of wordt de schuld verzonnen als de straf al gegeven is “ wordt als volgt geantwoord • God bestaat niet, er kan alleen een betere mens ontstaan als iedereen evenveel bezit krijgt en als we God erbij halen, nemen we onze eigen verantwoordelijkheid weg. Dus de vraag is niet belangrijk. • De mensen kunnen nooit beter worden, Abel heeft Ka”in niet de gedood omdat er te weinig welvaart was • De mensen willen oorlog dus er zal oorlog blijven bestaan • De mens zal zich altijd benadeeld voelen ten opzichte van een ander. Dus schuld en straf is een fictie. • Uit God is alles gekomen en hij is dus niet te berechten. De laatste oorzaak is niet te veranderen. • Het draait om macht en recht • Job gewoon anders had moeten handelen. Hij had alles kunnen voorkomen/bestrijden als hij maatregelen genomen had. Salomon gaat drie rozen kopen om op zijn bureau te zetten en dan schrijft hij zijn laatste brief aan Job, waarin hij over een gedicht vertelt dat hij ooit geschreven had. Hij vergelijkt het hele mensenleven met een “ fragment” . God kent het geheel en wij alleen ons eigen fragment. Het eeuwige/het geheel wordt meegegeven in een kus en in liefde. God heeft de aarde geschapen, maar uit niets kan niet iets geschapen worden. Salomons conclusie is dat God zijn adem heeft “ verdicht” en dat dus alles wat er is “ God” zelf is. Dus Job en Salomon moeten God niet aanklagen maar de mens die God hebben verwaarloosd als onderdeel van hun bestaan. Hij maakt zijn testament op: al zijn bezit gaat naar de “ kinderen zonder vader” (en Pietje krijgt drie maanden huur) De rozen: geloof hoop en liefde gaan naar de kleinkinderen want “ liefde heelt alles” . Haat schept het fragment en de liefde maakt het weer tot een geheel. Het zigeunermeisje draagt hem naar het zonlicht in waar hij geen pijn meer voelde en echt gelukkig werd. Hij was dood en werd begraven naast het graf van Paula. Niemand komt op zijn begrafenis. Job de Dulder bezoekt zijn graf en laat de koster in verwarring achter. De reden van deze novelle is om de verwarring bij deze arme koster weg te nemen. Titelverklaring: Staat voor “geloof, hoop en liefde”. Uiteindelijk draait het daarom de hoop en het geloof in “ ons fragment” maar de liefde maakt alles weer tot een geheel Tijd: Het verhaal speelt zich eind jaren 60 af. Er wordt gesproken over de “ Dolle Mina’s” . Het boek wordt chronologisch verteld en via flashbacks en de brieven aan Job en Clara wordt het verleden van Salomon Zeitscheck duidelijk. Thema: Het thema is de zoektocht naar de verantwoordelijkheid van het kwaad in de wereld. Het kwaad dat beschreven wordt is wat de Nazi’s in de Tweede Wereldoorlog de Joden hebben aangedaan en wat God Job heeft aangedaan. Boektypering: Het boek is een novelle en is zeer symbolisch. Het is geschreven door twee ik-fuguren: Salomon en Zeitcheck die in constante discussie verwikkeld zijn Eigen mening (met argumenten) Het boek vond ik interessant maar ook heel ingewikkeld. Interessant vond ik het antwoord dat de mens zelf verantwoordelijk is voor het kwaad, omdat ze God in zichzelf verwaarlozen. Ingewikkeld vond ik alle verklaringen en antwoorden op de vragen. Ik vond het boek wel iets te symbolisch. Bijvoorbeeld: Alle namen zeggen iets over het karakter: Salomon: de wijze koning uit de Bijbel, Zeitcheck: de tijd, de werkelijkheidscheck, Dries Langeleen: Dries (moedig) Langeleen: hij wil geld lenen van Salomon om het te verbrassen. Salomon wil dat eerst niet geven,maar als Dries erop wijst dat Salomon wil oordelen over het goed en kwaad en de leugen meer beloont dat de “ zondige waarheid” wil Salomon het uitlenen. Later in het verhaal accepteert Dries de lening. Enz.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "Drie rode rozen door Abel J. Herzberg"