ADVERTENTIE
Ken je onze podcast al?

Ga je bijna studeren en wil je meer weten over het studentenleven? Luister dan naar seizoen 1 van onze podcast Studententijd. Oscar, David en Dienke vertellen eerlijk over studententhema's als hospiteren, daten, schoonmaken, verenigingen. Vanaf september nieuwe afleveringen!

Luister de podcast

Samenvatting

Het verhaal begint met Dana Davidson, een zestienjarig meisje, die ligt te tongzoenen op bed met een jongen. Ze zoent met veel verschillende jongens, voelen en wat dingen doen, maar geen echte seks. Dan verteld ze hoe het er op school aan toegaat: overal hormonen, alleen maar drugs en seks. Leraren zitten aan leerlingen en iedereen doet het met iedereen. Iedereen is dronken en rookt.
Dana is iets teruggetrokkener dan de rest van haar leeftijdgenoten en denkt meer na over het leven. Ze voelt zich ook niet op haar gemak met haar lichaam. Maar dat hoorde in die tijd, de jaren 70, niet; je moest genieten van je leven en jezelf helemaal laten gaan. Dat gebeurde ook.
 Dana heeft een oudere broer en zus en nog een jongere tweeling. Haar moeder zit in Israël met de tweeling omdat het niet goed gaat met het huwelijk van haar ouders. Ze wonen in een groot huis in Amsterdam en het maakt niemand iets uit wat Dana doet.
Dana wil met haar vriendin Tessa naar Parijs. Ze willen graag een rijke Franse jongen aan de haak slaan, dus gaan ze naar Parijs. Tessa is een extreem losbandig meisje van zeventien, die het met iedereen doet, wiet en hasj rookt en heel veel drinkt. Ondanks dat ze heel erg veel verschillen zijn ze toch vriendinnen. Dana ergert zich wel eens aan Tessa, maar toch blijven ze bij elkaar. Maar als Tessa met een of andere Tunesiër ligt te neuken, vertrekt Dana alleen terug naar Amsterdam. Om het geld terug te verdienen van de reis naar Parijs gaat ze oppassen bij twee Amerikaanse jongetjes van zeven en acht in een hotel. In het hotel ziet ze haar vader met een andere vrouw, Nicolette, maar dat is voor de rest volkomen normaal.
Daarna hoort ze dat Tessa terug is, die verteld dat ze verkracht is in Parijs, wat niet waar blijkt te zijn. Tessa bekend uiteindelijk dat ze bestolen is door de Tunesiër en Dana voelt zich behoorlijk verraden. Dana schrikt heel erg als ze hoort dat haar broer een brommerongeluk heeft gehad en in coma ligt. Dana gaat telkens langs en praat tegen hem. Ineens is Tessa daar als Dana daar komt, wat ze behoorlijk vreemd vind. Als haar broer na een week wakker word, herinnert hij zich niks over zijn familie. Dana verteld hem alles over en dan zegt haar broer: ‘Dit moet je je herinneren, zussie.’ Voor het eerst voelt ze zich dan de hoofdpersoon van haar leven en volkomen op haar gemak.

De titel

  1. Leg de titel uit: heeft hij meer dan één betekenis?
    De titel gaat over de tijd waarin het verhaal zich afspeelt: die Zomer. In die zomer leert Dana de volwassenheid en seksualiteit kennen.
  2. Komt de titel letterlijk in het verhaal voor?
    Ja, een paar keer.
  3. Vind je de titel goed gekozen? Zo niet, geef een alternatief met toelichting.
    De titel is goed gekozen.

 

Het belangrijkste keuzemoment
Bespreek het naar jouw mening belangrijkste keuzemoment uit het boek: waarom vind je dat moment juist zo belangrijk, wat zijn de overwegingen van de hoofdpersoon om te kiezen wat er uiteindelijk gekozen wordt? Wat waren eventueel de alternatieven?

Ik denk dat het belangrijkste keuzemoment is als ze alleen teruggaat naar Amsterdam vanuit Parijs. Door het verraad van haar vriendin Tessa, die met een jongen ligt te neuken in hun hotelkamer, besluit ze terug te gaan. Ze voelt zich beschaamd, omdat ze haar vriendin achterlaat, maar de pijn van het verraad woog zwaarder. Ik vind dat moment het belangrijkste keuzemoment omdat Dana dan beslist dat Tessa niet helemaal te vertrouwen is. Ze leert de volwassenheid kennen. Ze had kunnen blijven, maar dan had ze waarschijnlijk telkens over zich heen laten lopen.

Karakterontwikkeling
Bespreek de karakterontwikkeling en licht deze toe aan de had van concrete voorbeelden uit het verhaal.
In het begin is ze nog helemaal tiener en denkt ze niet na over de wereld en de rest van haar leven. Tussentijds word ze steeds volwassener; ze denkt na over het leven en hoe ze zich gedraagt. Hoe ze zich bijvoorbeeld tegenover Tessa opstelt. Ze raakt de illusie kwijt dat alles kan, dat alles gewoon z’n gangetje blijft gaan.

Aan het einde van het boek heeft ze controle over zichzelf en is ze volwassen(er).

Vertelwijze
Bespreek de vertelwijze: door wiens/wier ogen zie je de gebeurtenissen en wat heeft dat voor effect op wat en hoe er verteld wordt.
De vertelwijze is de personale verteller; het zij-perspectief. Je ziet het vanuit Dana Davidson, wat ervoor zorgt dat je alleen ziet hoe zij over dingen denkt en wat haar mening is over bijvoorbeeld de losbandigheid van Tessa en de relaties tussen leraren en leerlingen, die ze zelf ook heeft.

Motieven en visie

Bespreek de motieven die je het belangrijkst vindt: wat is hun functie, hun effect? Waar gaat het dus om in het verhaal? Wat maakt de auteur via het verhaal duidelijk over de werkelijkheid?

De motieven in het verhaal zijn seksualiteit en opgroeien. Die twee gaan hand in hand. Daar gaat het ook om in het verhaal: in de jaren 70 draait het om drugs, seks en rock&roll. Dana leert over de volwassenheid en ‘groeit op’ in het verhaal. Tussentijds gaat het altijd om seks, geen liefde, alleen seks en drugs. Zo was het in de jaren 70 ook.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties op dit verslag. Wees de eerste!

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.