VWO 3, Cas, 2008-05-18
De Slavenring
Simone van der Vlugt
Jaar van uitgave: 2007
Uitgever: Lemniscaat
Genre: Historisch verhaal
GEGEVENS OVER DE AUTEUR
Simone van der Vlugt, de schrijfster van De Slavenring, is in 1966 geboren. Haar eerste boek, De Amulet, werd meteen getipt door de Nederlandse Kinderjury. Ze heeft in een korte tijd zich ontwikkeld tot een veelgelezen boekenschrijfster. Veel van haar boeken scoorden hoog bij de kinderjury. Met het boek De Guillotine kreeg ze een Eervolle Vermelding van de zoenjury, Victorie werd genomineerd voor de Tea Beckmanprijs en Zwarte Sneeuw won De Kleine Cervantes. In 2006 heeft zij de Alkmaarse Cultuurprijs voor Literatuur ontvangen.
SAMENVATTING
In het boek De Slavenring volgt de lezer Folkrad de zoon van een Germaans stamhoofd. Door een fout die hij maakt vallen de Romeinen hun kleine dorpje binnen en nemen hem gevangen. Na een tijd van rondreizen wordt Folkrad gekocht door een rijke Romein. Intussen volgt de lezer ook het verhaal van Cloe, een weeskindje dat in huis is genomen door een andere familie. Op een ochtend wordt zij wakker en wordt verteld dat zij verkocht is aan dezelfde man die Folkrad gekocht heeft. In Pompei, waar de villa staat van de koper, werken Folkrad en Cloe samen. Uiteindelijk vluchten ze samen naar het Rijnland net voor de vulkaan Vesuvius uitbreekt.
EIGEN BELEVING
Ik zelf vind het een leuk verhaal maar niet meer. Ik vind het erg leuk dat het boek zo geschreven is dat je twee mensen volgt die eigen levens hebben maar elkaar toch op een punt in het boek tegenkomen. De schrijftechniek is niet echt voor mijn leeftijd, ik vind het erg kinderachtig geschreven. Hierdoor vind ik het raar dat thema’s als dood en seksueel misbruik in dit boek voorkomen. Ik kan mij zelf wel erg inleven in Folkrad, en tijdens het lezen van het boek heb ik mezelf ook vaak afgevraagd wat ik zou doen in de situaties die voorkomen. Zou ik wegrennen of juist meegaan met mijn koper? Maar toch de verschillen tussen de schrijftechnieken en sommige thema’s waren iets te groot voor mij.
RUIMTE
In het boek vind je wel leuke omschrijvingen van de werelden waar de personages zich in bevinden. Het verhaal speelt zich af op veel verschillende plekken. Simone van der Vlugt beschrijft zowel het platteland als Romeinse steden en soms ook nog de duinen. Dit werkt in het voordeel omdat deze plekken erg leuk zijn om te omschrijven en voor de lezers om te lezen. Vaak worden de beschrijvingen van de plekken gebruikt om te laten zien hoe anders hun wereld is van de wereld waar ze zich nu in bevinden. De verschillende observaties die beide personen maken laat zien hoe ze zich voelen en hoe ze staan tegenover de wereld. Folkrad is erg overdonderd door de hitte en de barre omstandigheden waar de slaven dag in en dag uit mee moeten leven. Hij is dus niet blij met hoe zijn leven uitdraait en wil graag terug vluchten naar het Rijnland. Cloe daarentegen vindt de wereld normaal maar ze is geїntereseerd in de wereld waar Folkrad vandaan komt en gaat dus uiteindelijk met hem mee.
TIJD
Het boek speelt zich af in de eerste eeuw na Christus tijdens het Romeinse imperialisme. De Romeinen hadden in die tijd veel slaven die ze overal vandaan haalden. In dit geval Folkrad uit het Rijnland en Cloe uit hun eigen stad. Het verhaal wordt in chronologische volgorde verteld. Soms komt er een kleine tijdvertraging voor in het boek als de personen vertellen over de wereld die ze zien. Deze tijdvertragingen worden niet gebruikt om spanning op te wekken maar vooral zodat de lezer niet te veel te verwerken krijgt. Ook is het erg leuk dat de verhalen van beide hoofdpersonen door elkaar worden verteld. Dit geeft ons een inzicht in de verschillende perspectieven. Dit boek is voornamelijk geschreven in het hij/zij perspectief.
PERSONAGES
Er zijn twee hoofdrolspelers. Folkrad, enerzijds een sterke jonge jongen die zich graag op de achtergrond houdt bij andermans situaties maar die anderzijds graag voor zichzelf en zijn familie opkomt. Cloe is een beeldschone stille jonge vrouw die liever helemaal niet wordt gezien. Beiden veranderen veel tijdens het verhaal, Folkrad wordt meer open voor andermans ideëen en Cloe leert weer om in andere mensen te vertrouwen. Dit komt dankzij elkaar, Folkrad wordt goede vrienden met Cloe en komt graag op voor haar, en Cloe wordt goede vrienden met Folkrad en weet zich te openen naar hem.
PERSPECTIEF &VERTELLER & STIJL
Het verhaal wordt niet door de hoofdpersonages verteld, maar door een soort van camera die ook gevoelens en gedachtes kan vaststellen. Dat noem je een ‘auctoriale verteller’. Simones stijl creëert vooral een leuke sfeer. Sterke gevoelens van heimwee worden maar kort besproken en het gevoel van blijdschap meer. Daardoor komt het boek kinderachtig over.
THEMA
In dit verhaal zijn er meerdere problemen. Het seksueel misbruik van Cloe en de verlangens naar vrijheid van Folkrad zijn de grootste. Deze problemen zorgen ervoor dat Folkrad de seksueel misbruiker vermoordt. Hierdoor moeten Cloe en Folkrad samen vluchten. Dit is dan ook het einde van het boek waarbij alle problemen worden opgelost. Maar het thema van dit hele verhaal is duidelijk vrijheid. De vrijheid waar de gladiatoren niet over mogen beslissen, de vrijheid die een persoon niet wil (een slaaf wil bij zijn baas blijven omdat het daar het beste is voor hem), de vrijheid die Folkrad wel wil, en de vrijheid die Cloe nodig heeft om te overleven. Dit boek gaat over vrijheid.
De Slavenring
Simone van der Vlugt
Jaar van uitgave: 2007
Uitgever: Lemniscaat
Genre: Historisch verhaal
GEGEVENS OVER DE AUTEUR
Simone van der Vlugt, de schrijfster van De Slavenring, is in 1966 geboren. Haar eerste boek, De Amulet, werd meteen getipt door de Nederlandse Kinderjury. Ze heeft in een korte tijd zich ontwikkeld tot een veelgelezen boekenschrijfster. Veel van haar boeken scoorden hoog bij de kinderjury. Met het boek De Guillotine kreeg ze een Eervolle Vermelding van de zoenjury, Victorie werd genomineerd voor de Tea Beckmanprijs en Zwarte Sneeuw won De Kleine Cervantes. In 2006 heeft zij de Alkmaarse Cultuurprijs voor Literatuur ontvangen.
SAMENVATTING
In het boek De Slavenring volgt de lezer Folkrad de zoon van een Germaans stamhoofd. Door een fout die hij maakt vallen de Romeinen hun kleine dorpje binnen en nemen hem gevangen. Na een tijd van rondreizen wordt Folkrad gekocht door een rijke Romein. Intussen volgt de lezer ook het verhaal van Cloe, een weeskindje dat in huis is genomen door een andere familie. Op een ochtend wordt zij wakker en wordt verteld dat zij verkocht is aan dezelfde man die Folkrad gekocht heeft. In Pompei, waar de villa staat van de koper, werken Folkrad en Cloe samen. Uiteindelijk vluchten ze samen naar het Rijnland net voor de vulkaan Vesuvius uitbreekt.
EIGEN BELEVING
Ik zelf vind het een leuk verhaal maar niet meer. Ik vind het erg leuk dat het boek zo geschreven is dat je twee mensen volgt die eigen levens hebben maar elkaar toch op een punt in het boek tegenkomen. De schrijftechniek is niet echt voor mijn leeftijd, ik vind het erg kinderachtig geschreven. Hierdoor vind ik het raar dat thema’s als dood en seksueel misbruik in dit boek voorkomen. Ik kan mij zelf wel erg inleven in Folkrad, en tijdens het lezen van het boek heb ik mezelf ook vaak afgevraagd wat ik zou doen in de situaties die voorkomen. Zou ik wegrennen of juist meegaan met mijn koper? Maar toch de verschillen tussen de schrijftechnieken en sommige thema’s waren iets te groot voor mij.
RUIMTE
In het boek vind je wel leuke omschrijvingen van de werelden waar de personages zich in bevinden. Het verhaal speelt zich af op veel verschillende plekken. Simone van der Vlugt beschrijft zowel het platteland als Romeinse steden en soms ook nog de duinen. Dit werkt in het voordeel omdat deze plekken erg leuk zijn om te omschrijven en voor de lezers om te lezen. Vaak worden de beschrijvingen van de plekken gebruikt om te laten zien hoe anders hun wereld is van de wereld waar ze zich nu in bevinden. De verschillende observaties die beide personen maken laat zien hoe ze zich voelen en hoe ze staan tegenover de wereld. Folkrad is erg overdonderd door de hitte en de barre omstandigheden waar de slaven dag in en dag uit mee moeten leven. Hij is dus niet blij met hoe zijn leven uitdraait en wil graag terug vluchten naar het Rijnland. Cloe daarentegen vindt de wereld normaal maar ze is geїntereseerd in de wereld waar Folkrad vandaan komt en gaat dus uiteindelijk met hem mee.
TIJD
Het boek speelt zich af in de eerste eeuw na Christus tijdens het Romeinse imperialisme. De Romeinen hadden in die tijd veel slaven die ze overal vandaan haalden. In dit geval Folkrad uit het Rijnland en Cloe uit hun eigen stad. Het verhaal wordt in chronologische volgorde verteld. Soms komt er een kleine tijdvertraging voor in het boek als de personen vertellen over de wereld die ze zien. Deze tijdvertragingen worden niet gebruikt om spanning op te wekken maar vooral zodat de lezer niet te veel te verwerken krijgt. Ook is het erg leuk dat de verhalen van beide hoofdpersonen door elkaar worden verteld. Dit geeft ons een inzicht in de verschillende perspectieven. Dit boek is voornamelijk geschreven in het hij/zij perspectief.
PERSONAGES
Er zijn twee hoofdrolspelers. Folkrad, enerzijds een sterke jonge jongen die zich graag op de achtergrond houdt bij andermans situaties maar die anderzijds graag voor zichzelf en zijn familie opkomt. Cloe is een beeldschone stille jonge vrouw die liever helemaal niet wordt gezien. Beiden veranderen veel tijdens het verhaal, Folkrad wordt meer open voor andermans ideëen en Cloe leert weer om in andere mensen te vertrouwen. Dit komt dankzij elkaar, Folkrad wordt goede vrienden met Cloe en komt graag op voor haar, en Cloe wordt goede vrienden met Folkrad en weet zich te openen naar hem.
PERSPECTIEF &VERTELLER & STIJL
Het verhaal wordt niet door de hoofdpersonages verteld, maar door een soort van camera die ook gevoelens en gedachtes kan vaststellen. Dat noem je een ‘auctoriale verteller’. Simones stijl creëert vooral een leuke sfeer. Sterke gevoelens van heimwee worden maar kort besproken en het gevoel van blijdschap meer. Daardoor komt het boek kinderachtig over.
THEMA
In dit verhaal zijn er meerdere problemen. Het seksueel misbruik van Cloe en de verlangens naar vrijheid van Folkrad zijn de grootste. Deze problemen zorgen ervoor dat Folkrad de seksueel misbruiker vermoordt. Hierdoor moeten Cloe en Folkrad samen vluchten. Dit is dan ook het einde van het boek waarbij alle problemen worden opgelost. Maar het thema van dit hele verhaal is duidelijk vrijheid. De vrijheid waar de gladiatoren niet over mogen beslissen, de vrijheid die een persoon niet wil (een slaaf wil bij zijn baas blijven omdat het daar het beste is voor hem), de vrijheid die Folkrad wel wil, en de vrijheid die Cloe nodig heeft om te overleven. Dit boek gaat over vrijheid.
REACTIES
:name
:name
:comment
1 seconde geleden