De ontsnapping door Heleen van Royen

Beoordeling 6.4
Foto van een scholier
Boekcover De ontsnapping
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 3999 woorden
  • 12 november 2007
  • 16 keer beoordeeld
Cijfer 6.4
16 keer beoordeeld

Boekcover De ontsnapping
Shadow
De ontsnapping door Heleen van Royen
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
Titel: De ontsnapping
Auteur: Heleen van Royen

Samenvatting:
Deel een Ik ga weg (p. 11-72)
Julia de Groot (36) is uitgekeken op haar burgerlijk bestaan, gezinsleven en huwelijk. De seks met haar man Paul stelt nauwelijks nog iets voor (hij heeft een micropenis) en ze voelt zich benauwd door allerlei vaste huishoudelijke taken die hij haar heeft opgelegd. De verzorging van haar kinderen (Isabel, elf, en Jim, zes) is een sleur geworden, evenals haar parttime baan als boekhouder in de makelaardij van haar vader. Ze is jaloers op haar zus, Kaitlin, die de hele wereld over reist en allerlei avonturen beleeft.

Julia wil weg, ontsnappen aan haar saaie bestaan. Paul reageert woedend op haar besluit en aan de kinderen krijgt ze het amper uitgelegd ('Het lijkt me prettig. Een soort lange vakantie', p. 45).


Ze zet door en laat zich op de dag van vertrek met een taxi naar de zaak van haar vader brengen. Ze vraagt hem of ze de rode Toyota van Jimmy, haar overleden broer, mag lenen, die hij hem vlak voor diens dood als goedmakertje heeft gegeven. Jimmy had een hekel aan zijn vader, die zijn vrouw bedroog en zijn gezin in de steek liet.

Julia rijdt in de Toyota naar haar moeder en vertelt over haar aanstaande reis. Die is bezorgd en beklaagt zich: ook haar tweede dochter zal ze nu niet meer zien. Ze begint over Jimmy en zegt dat ze via een medium heeft 'doorgekregen' dat het goed met hem gaat.

Op weg naar Schiphol praat Julia met Jimmy. Vlak voordat hij stierf had hij haar beloofd dat hij haar vaak zou opzoeken om raad te geven. Hij noemt haar plan 'een sublieme actie' (p. 68). Ze parkeert de auto en loopt naar de luchthaven. Over geld hoeft ze niet in te zitten: door handig speculeren met haar vaders geld heeft ze 75.000 euro in kas van een BV, de Stichting voor behoud en de Redding van het Gezin.

Deel twee Casa da Criança (p. 73-142)
Julia heeft een last minute naar Faro (Algarve, Portugal) geboekt. Ze neemt haar intrek in een luxe hotel. Voortdurend wordt ze gebeld door Paul en de kinderen en lastiggevallen met allerlei onbenullige vragen.

Ze is klaar voor haar nieuwe leven, dat één groot avontuur moet worden. Ze loert naar mannen, maar die tonen nauwelijks belangstelling. Zo spreekt ze een indrukwekkende neger bij de balie aan, als die zijn mobieltje vergeet, maar de gehoopte afspraak blijft uit.

De volgende dag huurt ze via Eddy, een Nederlandse huismeester, een peperdure bungalow in een kustplaatsje, een architectonisch hoogstandje. 's Avonds in de disco probeert ze de aandacht te trekken, maar ze komt niet verder dan tongzoenen met een puber. Ze ontmoet er Lotus, een kennis van vroeger, die haar wat cocaïne laat snuiven. Na nog een xtc-pil raakt Julia in een zalige roes. Ze nodigt Wolfgang en Heinz, twee Duitse dwergen, uit om met haar mee te gaan. Ze blijken echter allesbehalve de gedroomde sekspartners te zijn en Julia vraagt hun de villa te verlaten. Ze weigeren en slechts met behulp van Eddie lukt het. Tijdens hun vertrek zegt Heinz smalend dat hij toch al geen zin in seks meer had: ze is te oud, heeft 'twee hangtieten, een dikke kont en een gerimpelde kop' (p. 134). Julia schaamt zich flink.

Omdat ze genoeg krijgt van de aanhoudende telefoontjes van het thuisfront, koopt ze een semafoon en geeft ze Paul het nummer door, dat hij uitsluitend in noodgevallen mag draaien. De simkaart van haar mobieltje gooit ze in zee. Ze kijkt naar het strand en ziet Jimmy zitten bij haar kleding. Ze zwaait en roept dat ze 'het' gedaan heeft en dat ze 'alles' gaat doen wat ze hem op zijn sterfbed beloofd heeft: elke dag van het leven genieten (p. 139). Hij applaudisseert.

Deel drie Romeo (p. 143-279)
Via Lotus maakt Julia een afspraak met een plastische chirurg in Brussel. Die biedt aan voor 15.000 euro haar lichaam te verbouwen. Als ze toestemming geeft voor publicatie van vergelijkende foto's (vóór en na de verbouwing), worden haar schaamlippen gratis gecorrigeerd. Ze stemt met zijn voorstel in.


Na een maandje is ze trots op het resultaat: voor dit nieuwe lijf zullen de mannen bij bosjes vallen. Ze gaat naar de kapper, koopt nieuwe kleren en bikini's en wacht af.

Inderdaad heeft ze succes. Tijdens een maaltijd in een exclusief restaurant vraagt een man of hij aan haar tafeltje mag komen zitten. Ze herkent de neger, die in het hotel in Faro geen aandacht aan haar schonk. Doordat ze aangeschoten is, stelt ze hem overmoedig voor mee naar haar villa te komen om te vrijen. Hij deelt mee dat hij Romeo heet, als pornoacteur in allerlei Amerikaanse video's te zien is, en een eigen escortbureau heeft.

Julia wil het zakelijk aanpakken. Ze vraagt hem een offerte op te stellen voor een maand. Maar eerst wil ze een voorproefje. Hij doet een striptease en Julia is onder de indruk van de maat van zijn penis. Hij vraagt 6000 euro per week, wat Julia te gortig vindt.

Ze praten wat en voelen zich tot elkaar aangetrokken. Romeo blijft slapen en de eerste vrijpartijen vinden, kort na elkaar, plaats. Julia weet niet wat haar overkomt, Romeo is een professional, en ze geniet met volle teugen.

Romeo merkt dat Julia iets verbergt en moedigt haar aan erover te praten. Dat kan ze niet, maar erover schrijven wil ze wel. Op Romeo's laptop lucht ze haar hart. Negentien jaar geleden was Jimmy ongeneeslijk ziek en vroeg hij de behandelende arts om euthanasie. Zijn moeder was om godsdienstige redenen fel tegen. Om aan de wens van zijn moeder tegemoet te komen, had Jimmy Julia gevraagd om enkele uren voordat de arts de dodelijke injectie zou geven, naar zijn kamer te komen. Daar vervulde ze zijn laatste wensen: een gedicht voorlezen van Turkka en hem smoren met een kussen. Als ze het verhaal voltooid heeft, gooit ze op advies van Romeo de laptop van een rots en schreeuwt het uit.

Ondanks de geweldige seks moet Julia steeds onweerstaanbaarder aan haar kinderen denken. Romeo begrijpt het en stuurt op een afscheid aan. Omdat ze dat uitstelt, besluit hij de zaak te forceren. Hij neemt haar tegen haar wil ruw van achteren, wat ze voelt als een verkrachting, pakt zijn koffer en vertrekt.

Als ze bij een reisbureau een enkeltje naar Schiphol wil boeken, blijken haar geld en creditcard gestolen te zijn. Door Patrick te bellen, een jeugdvriend, kan ze een ticket bestellen en terugvliegen.

Deel vier Paul (p. 281-295)
Patrick, die haar van Schiphol afhaalt, vertelt dat Romeo haar creditcard voor 6000 euro geplunderd heeft. Hij zet haar thuis af.

Isabel doet open, herkent haar moeder nauwelijks, maar is dolblij dat ze terug is. Jim is aanvankelijk terughoudender, maar ontdooit als Julia belooft hem voortaan weer zijn nachtkusje te geven.

's Avonds komt Paul thuis van zijn werk. Hij blijkt nog steeds boos en zit vol verwijten. Hij vraagt waarom ze niet gereageerd heeft op zijn briefje van 9 maart, waarin hij haar vroeg terug te komen omdat hij bereid was te veranderen en aan hun (seksuele) relatie te werken. Dat briefje heeft ze echter nooit gelezen omdat ze nooit haar postbus leegde. Ook blijkt nu dat de semafoon al die tijd vanwege een lege batterij uitgeschakeld was.

Paul deelt mee dat haar vader een beroerte heeft gekregen en wordt verzorgd door Mae, zijn 28-jarige Thaise vriendin. Mae heeft Paul opgezocht en ze hebben troost bij elkaar gevonden. Julia staat perplex als Paul zegt dat hij inmiddels meer voor Mae is gaan voelen dan voor haar. Julia dringt nog aan, ze heeft tijd nodig om weer van Paul te leren houden, maar Paul weet zeker dat hij met Mae verder wil gaan. Als Julia in huilen uitbarst, troost hij haar: het komt allemaal wel goed, zij zal een nieuwe liefde vinden, ze zal Mae accepteren. Als ze vraagt hoe hij dat zo zeker weet, antwoordt hij: 'Ik ken je beter dan wie ook, Julia' (p. 295).


Welke verwachtingen had je voor je het boek ging lezen? Waarom? Minimaal 3 elementen noemen.
Humoristisch, Heleen van Royen schrijft nu eenmaal humoristische boeken.
Emotioneel, een vrouw verlaat haar man en kinderen.
Voorspelbaar, een moeder mist haar kinderen en dus gaat ze terug naar haar kinderen.

Welke verwachtingen zijn uitgekomen, welke niet?
Allemaal, maar de emotionele verwachting was wat minder.

Noem 6 belangrijkste open plekken in je boek. Nummer ze. Vertel de gebeurtenis en leg uit waarom het een open plek is.
1. Wat mag Julia niet vertellen wat er met Jimmy en haar is gebeurd.
2. waarom heeft Kaitlin geen contact meer met haar ouders.
3. Zal Julia zichzelf weer terugvinden.
4. Durft Julia nog terug naar huis, nadat ze drie maanden in Portugal is geweest.
5. Waarom heeft Romeo niet gewoon afscheid genomen.
6. Gaan Paul en Julia uit elkaar

Beschrijf waar in het boek en hoe die open plekken worden ingevuld.
1. Hoofdstuk 29, daar verteld ze wat er tussen haar en Jimmy is gebeurd.
3. Julia vindt zichzelf terug want ze gaat weer terug naar huis.

4. Julia gaat weer terug naar huis.
6. Paul zegt: Je zult een nieuwe liefde vinden. Dus dan gaan ze uit elkaar.

Zijn er open plekken die niet worden ingevuld?
Ja, 2 en 5

Beschrijf de belangrijkste spanningsboog in het verhaal.
Gaat Julia nog naar huis en heeft ze zichzelf teruggevonden.

Welke manipulatietechnieken worden er gebruikt om de spanning te verhogen? Maak gebruik van de in Laagland genoemde technieken, behandel ze een voor een en geef bij elk een voorbeeld uit het door jou gelezen boek.

Heeft het boek een open of gesloten einde? Waarom? Ben je tevreden over het einde of had je liever een ander slot gehad? Waarom?
Gesloten, Julia is terug bij haar kinderen, maar Julia’s man is nu met een andere vrouw. Ik ben tevreden met het einde, want een verhaal hoeft niet altijd een goed einde te hebben.

Geef de fabel van het boek.
- Julia maakt ruzie met Paul, haar man, en dreigt om weg te gaan.

- Julia vertrekt naar Portugal.
- Julia huurt daar een huis en auto.
- Julia laat zich verbouwen door plastisch chirurg.
- Julia komt Romeo tegen en huurt hem want hij is een gigolo (en ook een pornoster in Amerika).
- Julia wordt verliefd op Romeo en Romeo op Julia.
- Romeo verlaat Julia op een brute wijze en neemt al haar geld mee.
- Julia belt een vriend en komt toch nog thuis bij haar kinderen.
- Haar man heeft al een relatie met een andere vrouw. Zo eindigt het verhaal.

Is de volgorde van de gebeurtenissen dus chronologisch / niet- chronologisch?
Niet-chronologisch, want het boek verloopt, zoals haar leven verloopt, maar telkens als er een nieuw deel begint komt er eerst een verhaal uit het verleden, toen Jimmy nog leefde.

Wordt het verhaal continu of niet- continu verteld? Geef 2 voorbeelden uit de tekst waaruit dit blijkt.
Niet-continu,

- Elke keer als er een nieuw deel begint, begint het met een klein verhaal uit het verleden, toen Jimmy nog leefde.
- Heel hoofdstuk 29, daarin denkt ze terug aan Jimmy en hoe ze hem vermoordde.

Wat is de belangrijkste flashback?
Hoofdstuk 29, daar kom je te weten wat voor geheim ze met Jimmy had.

Zoek een vooruitwijzing op. Citeren en bladzijde erbij vermelden.
In dit boek is geen vooruitwijzing.

Zoek een terugverwijzing op. Citeren en bladzijde erbij zetten.
Heel hoofdstuk 29.

Hoe lang duurt de vertelde tijd? Waarom denk je dat? Leg uit.
3 maanden, blz. 284 ‘Iets van drie maanden’.

Hoe lang duurt de verteltijd? Aantal bladzijden/ hoe lang duurt het lezen daarvan.
295 bladzijden

In welke historische tijd speelt het verhaal? Geef 3 voorbeelden uit de tekst waaruit dit blijkt.
Begin jaren 2000.
- In het boek heeft ze het over Idols en dat is niet zo lang geleden.
- Julia gaat naar de plastisch chirurg en dat is ook iets wat tegenwoordig ook ‘gewone’ vrouwen doen.


Noem alle personages. Wie is de hoofdpersoon? Geef een karakterisering van de 6 belangrijkste.(Innerlijk: ... Uiterlijk: ..)
Julia, Paul, Isabel, Jim, Jimmy, Romeo, Kaitlin, Eddie, Doris, Heinz, Wolfgang, Lotus, Patrick, moeder van Julia, Vader van Julia.
Julia: is vrij labiel, rusteloos en emotioneel. Ook is ze oppervlakkig: haar opinies over het leven, over geluk, schuld en verlies zijn nogal banaal
Isabel: Elf jaar, vindt ze nogal serieus en gevoelig, makkelijk, rustig. Vroeg zelfstandig, gehoorzaam
Jim: zes jaar, heeft volgens haar een aan ADHD grenzende luidruchtigheid ('Een wervelstorm, een driftig kereltje, een volstrekt onberekenbare gek', p. 38) en haalt soms het bloed onder haar nagels vandaan. Toch houdt ze zielsveel van beiden en zijn haar kinderen de reden dat ze terug wil naar huis.
Paul: is een brave borst, een doener en een echte controlfreak met smetvrees. Hij betuttelt en regelt het huishouden tot in de puntjes en gaat na of iedereen zich aan zijn afspraken houdt.
Julia's broer Jimmy: lijdt aan kanker en sterft een week voor zijn twintigste. Hij is hard voor zichzelf en cynisch
Romeo (Javis): is een succesvolle Amerikaanse pornoacteur en een zeer professionele gigolo. Hij doet zijn best om geen band met een vrouwelijke klant te krijgen, maar maakt voor Julia een uitzondering. Hij spreekt louter in clichés, zoals: 'Liefde is vertrouwen' en '(...) luister naar niemand, luister alleen naar je hart' (p. 239). Als hij doorheeft dat Julia terug naar huis wil, neemt hij wraak (verkrachting en diefstal).

Beschrijf de relaties tussen de 6 belangrijkste personages.
Julia & Paul - Getrouwd, maar geen passievol huwelijk.

Julia & Isabel - Moeder en dochter.
Julia & Jim - Moeder en zoon.
Julia & Jimmy - Zus en broer, hebben samen een geheim.
Paul & Isabel - Vader en dochter.
Paul & Jim - Vader en zoon
Julia & Romeo - Seksuele relatie, er komt geen liefde bij kijken.

Beschrijf de rollen van deze personages.
Julia - hoofdpersoon
Romeo - eerst helper daarna tegenstander
Isabel - helper
Jim - helper
Paul - tegenstander
Jimmy - helper

Bereikt de hoofdpersoon zijn doel? Waarom wel / waarom niet?
Ja, ze heeft zichzelf terug gevonden, de muur om haar hart is weg.

Hoe is de structuur van het boek:
De geleding (hoofdstukken, delen, witregels, functie ervan)
Het boek bestaat uit vier delen, 35 hoofdstukken.

De samenhang (door herhaling, door overeenkomsten, door tegenstellingen, door contrast en door spiegeling)
Herhaling


De verhaallijnen
De dood van haar broer, haar zoektocht naar haarzelf.

Het begin van het boek (ab ovo, in medias res en post rem)
Ab ovo

Cyclische bouw
Nee, er is geen sprake van een cyclische opbouw.

Verklaar de titel, ondertitel, het motto en de opdracht.
De ontsnapping: Julia ontsnapt uit haar eentonige leven om zichzelf terug te vinden.

Welke vertelsituatie heeft het boek? Is deze situatie betrouwbaar?
Ik-vertelsituatie. Nee, deze situatie is niet betrouwbaar, je leest alleen de gedachte van die persoon en kom je dus ook alleen de mening van die persoon over iemand anders te weten en ben je dus bevooroordeeld.

Kopieer een recensie. Onderstreep hierin de belangrijkste gedachten. Maak er een samenvatting van.
Schrijver Royen, Heleen van

Titel Ontsnapping, De
Jaar van uitgave 2006
Bron HP/De Tijd
Publicatiedatum 24-02-2006
Recensent Max Pam
Recensietitel Moeder gaat op stap

Ze is geen Reve, maar een literaire Toon Hermans is Heleen van Royen wel en ze weet precies hoe ze het publiek moet boeien.

Van alle schrijvers die zeggen geen pretenties te hebben, heeft Heleen van Royen ongetwijfeld de meeste pretenties. Ze geeft maar al te graag toe dat ze niet schrijft voor de literaire fijnproevers, maar juist voor het grote publiek. (Ze schrijft dus niet voor mij, want ik beschouw mezelf als een fijnproever en ik heb een hekel aan de smaak van het grote publiek. Alleen heel soms omhelst het grote publiek om moeilijk te doorgronden redenen de smaak van de fijnproever en dan heb je vermoedelijk te maken met grote kunst.) Heleen van Royen koketteert ook graag met de hoge oplagen van haar boeken en laat niet na te vermelden dat haar lezers maar gewone huisvrouwen zijn met een eenvoudige opleiding. Maar aan de andere kant spiegelt ze zich aan Gerard Reve en voelt zij zich verwant met Michel Houellebecq. Ook de namen Joost Zwagerman en Connie Palmen zijn gevallen.

Met die tegenstelling, vaak als een provocatie gebracht, heeft zij de gevestigde literaire kritiek regelmatig op stang gejaagd. Is Heleen van Royen nu een handige zakenvrouw of een bijzondere schrijfster, dat is de vraag.


Op de flap van haar nieuwste roman De ontsnapping staan citaten uit The Times, Le Monde en Der Spiegel. Dat zullen veel Nederlandse schrijvers niet bereiken. Onlangs stond in NRC Handelsblad een lovend stuk over de poëzie van Kees Ouwens met als belangrijkste argument voor alle lof dat de poëzie van Kees Ouwens alleen maar van Kees Ouwens kon zijn. Dat lijkt me helemaal waar, maar ik denk niet dat de poëzie van Kees Ouwens ooit in The Times, Le Monde en Der Spiegel besproken zal worden. Natuurlijk zeggen al die besprekingen niet alles, want de nieuwe Harry Potter krijgt ook veel aandacht in de kolommen van The Times, Le Monde en Der Spiegel. Toch heeft Heleen van Royen wel iets om in haar knuistje te lachen als ze weer eens wordt afgemaakt door een recensent in eigen land.

Het is niet helemaal toevallig dat bij het lezen van De ontsnapping steeds het liedje van Toon Hermans door mijn hoofd speelde dat begint met de regels: "Zit m'n dasje goed, zit m'n jasje goed, vader gaat op stap!" Daarmee is op eenvoudige wijze de inhoud van De ontsnapping samengevat, zij het dat de hoofdpersoon geen vader is maar een moeder. Jazeker, als een moderne vrouw gaat moeder op stap. Ze heeft genoeg van het gezin, van het huishouden, van haar man met zijn kleine pikkie, van haar mekkerende kinderen, en ze trekt de wijde wereld in. Het is zo'n beetje de standaarddroom die iedere moderne getrouwde vrouw weleens zal dromen. Moeder gaat een pakje sigaretten halen en komt niet meer terug. Moeder ligt aan het strand van een Bounty-eiland en laat zich invetten door een jonge vent in een lendendoek.

De rest gaat in De ontsnapping eigenlijk net zo als in het liedje van Toon Hermans. Vader slaat een Bluebell Girl aan de haak, maar dan ontdekt hij een wratje in haar nek, een wratje dat steeds groter wordt, een wratje dat hem zo afschrikt dat hij weer terugsnelt naar moeder de vrouw. Eind goed al goed. Braaf, hond.

In deze tijd waarin de moderne vrouw regeert, is het verloop van het Toon Hermans-verhaaltje iets aangepast. De vrouw vlucht naar Portugal, waar zij een zwarte, geile boy ontmoet met een enorme leuter, die haar voor een smak geld eens flink zal verwennen. En inderdaad neukt deze Romeo haar tot ze groen ziet, maar aan alles komt een eind. Ook een moderne moeder draagt tenslotte verantwoordelijkheden.

Ten afscheid geeft Romeo haar nog eens een anale beurt met bloederige gevolgen, jat vervolgens haar portemonnee met al haar geld en creditcards, zodat er voor moeder niets anders op zit dan deemoedig huiswaarts te keren, waar haar kinderen bedremmeld op haar zitten te wachten en haar man inmiddels een verhouding is begonnen met een veel jongere Thaise, die ook nog lekker kan koken. Dat is het moralistische slot van deze roman, half tragisch bedoeld, maar ik ben ervan overtuigd dat Julia de Groot, want zo heet de heldin uit De ontsnapping, met enige moederlijke finesse die Thaise wel weer de deur uit zal weten te krijgen. Wie meesteres wil zijn van haar eigen leven, komt voor moeilijkheden te staan die overwonnen moeten worden.

Heleen van Royen vertelt het verhaal rechttoe rechtaan, vaak ook in grappige bewoordingen, al is zij in de verste verte geen Reve. Maar een literaire Toon Hermans is ze wel en ze weet precies hoe ze het abonnementenpubliek moet boeien. Deze roman heeft niet de schwung van De gelukkige huisvrouw, een boek dat toch veel meer uit een persoonlijke betrokkenheid geschreven lijkt. In De ontsnapping gaat het ook over een jonggestorven broer, maar die verhaallijn is nauwelijks overtuigend en zit eerder in de weg.

Vergis ik me als ik in De ontsnapping de contouren meen waar te nemen van een marketing product? Zo'n beetje alles wat de moderne vrouw volgens de glossy bladen bezighoudt, komt erin voor tot en met de plastische chirurg die Julia in een mum van tijd omtovert van een uitgezakte taart in een lekker blondje. Het is een wonder dat Julia's kinderen haar nog herkennen als zij thuiskomt.

Heleen van Royen, zo maak ik op uit haar reacties, zal het allemaal worst wezen hoe de critici erover oordelen, maar eerlijk gezegd vind ik het toch een beetje jammer dat de schrijfster de stoere kant van 'het kan me allemaal niks bommen' is uit gegaan. De Nederlandse literatuur bevindt zich naar mijn idee op dit ogenblik op een dieptepunt, en dan is het toch verdrietig dat een schrijfster die meer in haar mars heeft dan heel wat literair geëerde tuthola's - en dan heb ik het nog niet eens over Monica van Paemel of Nicolette Smabers - liever een Leni Saris wil zijn dan een Virginia Woolf.

Heleen van Royen heeft nu haar eigen imprint. Haar uitgeverij is haar eigen productiebureau geworden. Ze schrijft boeken die niet voor mij bedoeld zijn, en derhalve ook nauwelijks door mij gewaardeerd kunnen worden, maar zij heeft nu wel een eigen publiek. In feite bezit ze alles om als schrijver jaloers op te zijn. Ze woont in Portugal in een wit huis met een zwembad, met haar kinderen op een internationale school en met een man van wie je nu automatisch denkt dat hij een klein pikkie heeft. Erg benijdenswaardig allemaal, maar ze maakt wel een eenzame en verloren indruk.


Samenvatting:
Max Pam vind dat Helene van Royen net niet Reve is en dat laat hij ook een paar keer merken. Hij vindt het wel een goed boek, maar hij krijgt de indruk dat ze over haar eigen leven praat en dat haar man dus een kleine piemel heeft.

Ze heeft ook zelf gezegd dat ze ook boeken schrijft voor de huisvrouw, met een gewone opleiding.

Max Pam vind ook dat het jammer is dat ze die overleden broer erbij heeft gehaald, dat haalde het boek naar beneden. Ook vond hij dat er wel een emotioneler einde had mogen komen nu is het echt zo’n stoer einde en laat ze de hoofdpersoon heel kil en stoer doen.

Hij vindt dat het boek lijkt op dat liedje van Toon Hermans, maar deze keer gaat het over een moeder i.p.v. een vader.

Voeg een recente biografie van de schrijver toe.
Heleen van Royen wordt op 9 maart 1965 als Helena Margaretha Kroon geboren in Slotervaart, Amsterdam-West. In 1983 doet Van Royen eindexamen VWO. In 1984 wordt ze ingeloot voor de School voor de Journalistiek in Utrecht, waar ze in 1987 afstudeert.
Na haar studie werkt Van Royen bij als redacteur bij Haarlems Dagblad, als verslaggever bij Radio Noord-Holland en als freelancer bij diverse tijdschriften.
Heleen van Royen debuteerde in 2000 met de kaskraker De gelukkige huisvrouw, waarvan tot op heden meer dan 125.000 exemplaren zijn verkocht. Haar debuutroman is vertaald in acht landen en werd internationaal lovend ontvangen. Theatergezelschap Het Vervolg voerde de gelijknamige bewerking van haar boek met veel succes op in heel Nederland, en een film is in de maak. Heleen van Royen schreef tevens wekelijks een spraakmakende column in Het Parool en op Planet Internet.

Haar tweede roman Godin van de jacht verscheen in 2003. Ook Godin van de jacht is een ware kaskraker. Met inmiddels meer dan 200.000 exemplaren verkochte exemplaren, is Godin van de jacht de best verkochte roman van 2003. De film- en vertaalrechten zijn ook al verkocht.

Heleen van Royen is sinds 1992 getrouwd met Ton van Royen. Het echtpaar heeft een dochter en een zoon.

Voeg een bibliografie van de schrijver toe.
Boeken binnenland
- 2007  Stout (samen met Marlies Dekkers)
- 2006  De ontsnapping
- 2003  Godin van de jacht
- 2003  Je zal er maar mee getrouwd zijn
- 2002  De gelukkige huisvrouw

Boeken buitenland
- Gelukkig huisvrouw
- Godin van de jacht
Deze boeken zijn uitgegeven in:
Denemarken, Duitsland, Engeland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Finland en Amerika

Bronvermelding
- De ontsnapping – Heleen van Royen
- http://www.heleenvanroyen.nl/biografie.htm  haar eigen homepage
- http://www.heleenvanroyen.nl/bibliografie.htm
- Laagland

REACTIES

A.

A.

ik heb er heel veel aan gehad. echt supergoed

11 jaar geleden

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De ontsnapping door Heleen van Royen"