Hoe kies jij een studie?

Daar zijn wij benieuwd naar. Vul onze vragenlijst in en bepaal zelf wat voor beloning je daarvoor wilt krijgen! Meedoen duurt ongeveer 7 minuten.

Meedoen

De meisjes van de suikerwerkfabriek door Tessa de Loo

Beoordeling 4.6
Foto van een scholier
Boekcover De meisjes van de suikerwerkfabriek
Shadow
  • Boekverslag door een scholier
  • 4e klas vwo | 2548 woorden
  • 28 februari 2005
  • 5 keer beoordeeld
Cijfer 4.6
5 keer beoordeeld

Boekcover De meisjes van de suikerwerkfabriek
Shadow
De meisjes van de suikerwerkfabriek door Tessa de Loo
Shadow
ADVERTENTIE
Overweeg jij om Politicologie te gaan studeren? Meld je nu aan vóór 1 mei!

Misschien is de studie Politicologie wel wat voor jou! Tijdens deze bachelor ga je aan de slag met grote en kleine vraagstukken en bestudeer je politieke machtsverhoudingen. Wil jij erachter komen of deze studie bij je past? Stel al je vragen aan student Wouter. 

Meer informatie
A Opdracht 1, zakelijke gegevens De auteur van het boek ‘de meisjes van de suikerwerkfabriek’ is Tessa de Loo. Opgezochte elementen: suikerwerkfabriek, niets gevonden. Verklaring van de titel: vrouwen die in een suikerwerkfabriek werken en die samen elke dag met de trein reizen, verder hebben wij niks kunnen vinden. Er is geen motto aanwezig. Het boek is voor het eerst verschenen in het jaar 1982
We hebben verder twee artikelen van literrom gebruikt.
Opdracht 2, samenvatting Het verhaal gaat over een meisje dat samen met 3 andere vrouwen dagelijks per trein naar de suikerwerkfabriek reist. Ze reist samen met Cora, Trix en Lien ( de meisjes van de suikerwerkfabriek). Cora is een dikke vrouw die iedere dag een doos bonbons leeg eet. Ze is heel vrolijk en kijkt nooit sip. Trix is de mooiste van de 4. Zij weet precies wat ze wil. Lien is de stilste en zit de hele dag te breien. 4 verschillende vrouwen die één ding gemeen hebben, ze hebben allemaal problemen met mannen. Cora's echtgenoot, die de ziekte van Parkinson heeft, moet constant verzorgd worden. Trix' echtgenoot heeft haar een keertje een blauw oog geslagen en verkracht. Lien vergezelt haar echtgenoot altijd naar sportevenementen om hem in de gaten te houden. Ook de ‘ik' heeft geen prettige ervaringen met mannen. Ze wordt doodmoe van haar dominante, belerende vader, die haar moeder volkomen onder de duim houd. Ze heeft ook een slechte ‘eerste keer' ervaren. Ze maken in de trein veel mee, maar op een dag gebeurt er iets wat ze nooit zullen vergeten. Als ze op een ochtend weer in de trein zitten komt er een nieuwe conducteur. De maandkaart van de ikpersoon is verlopen. De conducteur schrijft een retourtje voor haar uit, maar daar zijn de anderen het niet mee eens. Ze zijn dit niet gewend. De andere conducteurs lieten hen gewoon zitten, die kenden hen al jaren. Cora wordt kwaad en pakt de conducteur z'n brilletje af. Ze zegt hem pas terug te geven als hij dat retourtje verscheurt. Hij doet dit niet. Vervolgens pakken ze zijn pet af, die ze uit het raam gooien, en hij is ook zijn tas al kwijt. Dan kleden ze hem helemaal uit, tot hij in z'n blootje ligt, en ze houden hem stevig vast. Dan begint Trix hem overal te zoenen, maar ze houdt er mee op als ze ziet dat hij in de schoot van Cora ligt te huilen. Bij het eerstvolgende station zetten ze hem dan uit de trein, allemaal even verwonderd over wat ze gedaan hebben. Niemand anders heeft er iets van gezien, ze hebben altijd een eigen coupé met z'n vieren. Ze spreken af er met niemand over te praten. Opdracht 3, verhaal figuren Ik-persoon
De hoofdpersoon is een meisje dat erg verlegen is en moeilijk dingen durft te weigeren. Dat ze moeilijk iets durft te weigeren blijkt wel uit, dat ze mee gaat met Ruud naar de winkel van zijn ouders, waar zij dan wordt ontmaagd door Ruud. Terwijl ze daar ligt begint ze te twijfelen over of ze daar eigenlijk wel wil liggen. Zie bladzijde 23-24. Ze doet ook dingen waar ze eigenlijk niet achter staat. Bijvoorbeeld helpt ze mee de conducteur uit te kleden. Citaat: “een golf van medelijden die erg slecht gelegen komt, brengt me in verwarring”. “Met snelle vingers maak ik zijn stropdas los”. Zie bladzijde 33. Heel veel dingen die ze meemaakt in haar huidige leven verwijzen dan weer naar iets van vroeger. Citaat “trek een man een uniform aan’zegt Trix, “en hij krijgt meteen kapsones” de ik-persoon denk dan: “uniformen, dat zijn, nog steeds, de Duitsers. Zie bladzijde 34. Cora
Cora is een felle tante die flink van zich afbijt. Ze eet erg graag bonbons en wil ook altijd wel uitdelen. Ze is zorgzaam, want ze zorg ook voor haar man die de ziekte van Parkinson heeft. Zie bladzijde 11-12. Ze werkt al heel lang bij de fabriek en is een doorzetter. Ze is ook lief en behulpzaam: zie bladzijde 14 waar ze lief is tegen Trix, die geslagen is door haar man. Cora staat wel haar mannetje als ze zich aangevallen voelt door de conducteur. Ze houdt ook van een grapje, dat blijkt uit dat ze samen met Cora, Lien en de ik-persoon de conducteur helemaal uitkleed en zijn spullen afpakt. Trix
Trix is door verkrachting en mishandeling een beetje behaagziek geworden, ze is daardoor erg veranderd. Ze kijkt heel vaak verveeld voor zich uit. Tijdens die actie van de conducteur neemt zij een beetje de erotische kant op zich. Zie bladzijde 33-34-35. Dat is wel op haar lijf geschreven. Zij is namelijk de mooie, charmante van het gezelschap. Door de mishandelingen en verkrachtingen van haar man, raakt zij steeds meer in zichzelf gekeerd. Trix zou op zich wel weer kunnen veranderen, maar dan zou ze echt weg moeten gaan bij haar man, en dat is heel erg moeilijk voor haar. Lien
Lien is erg wantrouwend. Dit blijkt uit dat ze altijd met haar man meegaat naar sportwedstrijden enzovoort. Dit doet ze niet, omdat ze het leuk vind om naar de evenementen toe te gaan, maar om haar man te controleren, hem in de gaten te houden. Citaat: “Eigenlijk is Paul precies zoals de anderen”zei ze,’daarom hou ik hem steeds in de gaten”.”Bedoel je’, vroeg ik,’dat je hem eigenlijk bewaakt”? Ze leek verontwaardigd.’Denk je dat ik voor de lol naar al die wedstrijden ga?” zie bladzijde 26. Zij is ook erg nieuwsgierig, als Trix in elkaar is geslagen, blijft Lien maar vragen hoe dat komt en dergelijke. Zie bladzijde 15-`16
Opdracht 3b, onderlinge relaties tussen de verhaalfiguren

Ik-persoon/Cora (collega, vriendin relatie) Zij vinden elkaar wel aardig maar, de ik-persoon vind Cora ook wel een beetje raar, omdat Cora ontbijd met bonbons. Zie bladzijde 11. Wat Cora van de ik-persoon vind is niet duidelijk, je kijkt niet door haar ogen. Ik-persoon/Tris (collega, vriendin relatie) Ze mogen elkaar wel en gaan vriendelijk met elkaar om. De ik-persoon heeft medelijden met Trix omdat zij in elkaar geslagen word.Zie bladzijde 15,16,17. Trix’gedachten ken je niet, dus wat Trix van de ik-persoon vind is niet duidelijk. Ik-persoon/Lien (collega, vriendin relatie) Ze gaan vriendelijk met elkaar om en vinden elkaar wel aardig. Verder heb ik bijzonderheden kunnen ontdekken. De ik-persoon vind alledrie de vrouwen wel een beetje gemeen omdat ze de conducteur helemaal uitkleden. Haar collega’s vinden elkaar wel aardig. Verder kan ik over die onderlinge relaties niets zeggen. Opdracht 4, verhaal analyse A. Benoem het overheersende perspectief. Het verhaal en de gebeurtenissen worden bekeken door de ogen van het meisje. B. Wat zijn de consequenties van het perspectief voor de lezer? Ik denk dat het perspectief het geheel wat naïever maakt, het meisje komt op ons wat naïef over en interpreteert alles op een (wat ons betreft) wat simpele manier en dat maakt als lezer dat je wat kritischer gaat lezen. C. Wanneer speelt het verhaal zich af? Het boek is voor het eerst uitgegeven in 1983 dus wij nemen aan dat het zich in die tijd afspeelt, voor ons was dat verder niet van belang bij het lezen. D. Hoe lang is de vertelde tijd? De tegenwoordige vertelde tijd is maar een heel korte tijd, hooguit een paar weken. De flashbacks echter gaan heel diep terug in de tijd en de flashback die het diepst terug is in de tijd zal een jaar of 5 geleden zijn (vanuit het perspectief van het meisje). E. Is het verhaal chronologisch of niet-chronologisch verteld? Zit daar nog een systeem in? Het verhaal is in een bepaald opzicht wel chronologisch vertelt en in een bepaald opzicht ook weer niet, het is de hele tijd een wisselwerking tussen heden en verleden, dus in dat opzicht is het niet chronologisch. Voor wel chronologisch zou je kunnen zeggen dat het heden wel op volgorde gaat en dat er een bepaalde structuur tussen de flashbacks en de stukjes in de tegenwoordige tijd zit, na elk stukje heden tijd volgt een ongeveer even lang stukje verleden tijd enz. F. Welke bijzonderheden met betrekking tot het begrip tijd zijn er? Wat ons opviel was dat het meisje een beetje in existentieel vacuüm zat, ze had geen enkele toekomstdroom en had geen idee wat ze met haar leven wilde. Wat ik er ook in zag was de angst van haar om nooit meer weg te komen uit de fabriek en net zo te worden als de anderen, hoe langer ze er werkte hoe kleiner de kans was dat ze er ooit nog uit weg zou komen… G. Welke opvallende zaken met betrekking tot het element ruimte zijn er? De meeste opvallende zaak met betrekking op de ruimte vond ik het jonge meisje dat nog een hele toekomst voor zich had, ze zat tussen vrouwen die een stuk ouder waren als haar en gedoemd waren om hun hele leven te slijten in de fabriek. Zij was de toekomst die verleden dreigde te worden, net zoals alle andere vrouwen in de fabriek verleden waren. H. Welke opvallende zaken met betrekking tot het element symboliek zijn er? De belangrijkste voorbeelden van symboliek zijn de sombere, donkere sfeer in de fabriek en de starre, zeikerige houding van de conducteur. Opdracht 5, motieven en thema A. De belangrijkste motieven zijn: “vrouwen laten zien dat ze niet minder dan mannen zijn.” “Als iemand een nieuwe werkplek heeft moet hij/zij eerst leren hoe het er op die werkplek werkt” B. Het centrale thema van de schrijver is: “mensen weten in hun woede vaak niet meer wat ze doen” C. De schrijver wil dat de lezer na het lezen van het verhaal tot het inzicht is gekomen dat hij/zij altijd goed zijn verstand moet gebruiken. D. De schrijver van deze roman heeft sus voornamelijk willen bereik. Inzicht geven in het karakter van mensen, namelijk de woede en wat mensen bij woede doen. Opdracht 6, opvallende zaken Verder hebben wij geen opvallende zaken gevonden. B Opdracht 7, figuren A. In wie kun je je het best inleven? Zou je dezelfde beslissingen hebben genomen als de hoofdpersoon? Wat zou je anders gedaan hebben? Licht je antwoord uitgebreid toe. Ik kan me het best inleven in de conducteur. Omdat ik als ik zo’n shit baan had ook chagrijnig op mijn werk zou verschijnen, en ook geen zin zou hebben in de smoesjes van een stel vrouwen. Waardoor ik geagiteerd zou reageren. En als ze dan hetzelfde met mij zouden doen als bij hem zou ik ook wezenloos zijn. Ik zou niet dezelfde beslissingen hebben genomen als de hoofdpersoon. Omdat ik stop zou zeggen als de andere dames die man aan het aanranden waren. B. Met wie zou je zelf ook omgaan en waarom? En met wie niet? Ik zou met iedereen wel kunnen omgaan, want ze lijken me allemaal aardig in normale toestand. C. De minst sympathieke persoon/personen vind ik Cora omdat Cora op mij helemaal niet overkomt als het zorgzame moedertje zoals ze in het boek wordt beschreven. Ze komt meer over als een dikke bonbonetende zindoordrijvende bemoeial. Opdracht 8, en nu verder? Hoe gaat het verder met de hoofdfiguren uit het boek na de laatste bladzijde? Ik-persoon:Blijft werken in de fabriek totdat ze er op haar 30e achterkomt dat dat werk niet is wat ze wil, ze wordt dan secateresse. Cora:Vind het werken in de fabriek niet erg en blijft in de fabriek tot ze sterft. Trix:Zij gaat scheiden van haar man. Ze vindt een nieuwe man, een rijke fabrieksbaas uit Amerika. Zij verhuisd naar Amerika. Lien: Zij gaat weg bij haar man, zij betrapt hem als hij vreemdgaat. Komt in aanraking met de fabrieksdirecteur en trouwt met hem.
Opdracht 9, oordeel A. Van dit boek zal me het volgende altijd bijblijven? De scène waarin zij de conducteur uitkleden omdat hij niet doet wat ze willen, vonden wij wel redelijk goed passen bij het beeld van mensen met ontzettend saai ondergeschikt werk, die uit verveling en ter opvulling van hun lege bestaan maar de gekste dingen gaan doen. Dat vonden wij wel de mooiste scène van het boek en ik denk dat het in dit verhaal een mooi open einde aankondigde. B. In dit verhaal heb ik me het meest geërgerd aan? We hebben ons het meest geërgerd aan het uitkleden van de conducteur, omdat je dat als normale, volwassen vrouw toch niet meer kan doen. Dat is erg raar en naar onze mening een beetje te raar voor het boek. C. Wat vind je het sterkste punt van dit boek? Het sterkste punt van het boek vonden wij de beschrijvingen van sferen, personen, plekken etc. Bijv. de beschrijving van haar eerste keer vonden wij wel goed gedaan en ook de personages in de fabriek vond ik erg leuk weergegeven, hierdoor krijg je een goed beeld in de belevingswereld van de hoofdpersoon. D. Wat vind je het zwakste punt van het boek? Echt zwakke punten vond ik niet dat het boek had, het enige wat ik wel zie als een minpunt is dat ik niet echt een lijn kon ontdekken in dingen die in het heden gebeurde, ik vond het allemaal een beetje vaag weergegeven. E. Kies en vul aan: Over het algemeen vonden we het een goed verhaal want: Wij vonden het een leuk verhaal, leuk geschreven makkelijk leesbaar en we vonden het ook erg prettig dat er nog een diepere gedachte achter het verhaal zat. F. Als ik het verhaal met een cijfer moest waarderen, wordt het een? Als wij een cijfer zouden mogen geven zou het een 7.5 zijn, we vinden het erg leuk bedacht en geschreven, maar soms ook een beetje raar. C De meisjes van de suikerwerkfabriek is een spannend verhaal. De spanning in het verhaal wordt steeds hoger opgebouwd naarmate het boek verstrekt. Dit gebeurt doordat je pas op het eind komt te weten komt wat er nou precies aan de hand is. Je kan je in dit verhaal heel goed inleven de conducteur. Je kan precies voelen wat hij voelt, het is daarom best wel een ontroerend boek. Hij doet ook maar gewoon zijn werk. Het is verhaal is opbouwt uit veel dingen uit de werkelijkheid, maar er zit ook wel een deel fantasie in. Wij hebben er nog nooit van gehoord dat er een conducteur wordt uitgekleed (door passagiers). Wij denken als dit gebeurt dat hij dat dan niet toelaat. Het is namelijk helemaal geen wensdroom als je uitgekleed word door 4, niet de mooiste vrouwen, in de trein. Opdracht 10 Wat vind jij van de mening van de recescent? Aleid Truijens: Wij zijn het met hem eens, omdat hij dit ook een spannend verhaal vind en dat de spanning goed is opgebouwd. Hij vindt het ook een ontroeren boek, doordat je, je goed kan inleven in de gevoelens van de conducteur. Hij vindt het een makkelijk verhaal om te lezen, maar hier en daar vonden wij het best lastig door de vele flashbacks die er in voorkwamen. Jan Verstappen: Met hem zijn wij niet eens, omdat hij zegt “het is misschien wel een jongensdroom om uitgekleed te worden door vier dames”. Hier zijn wij het niet mee eens omdat wij denken dat niemand dat wil en zeker niet door deze vier dames. Ook zegt hij dat het lichtvoetig en humoristisch wordt verteld. Daar zijn wij het niet mee eens, omdat dat best wel mee valt.

REACTIES

Log in om een reactie te plaatsen of maak een profiel aan.

Andere verslagen van "De meisjes van de suikerwerkfabriek door Tessa de Loo"